Quantum Music, co-financed by the EACEA within the programme Creative Europe (559695-CREA-1-2015-1-RS-CULT-COOP1)

Link to this page

Quantum Music, co-financed by the EACEA within the programme Creative Europe (559695-CREA-1-2015-1-RS-CULT-COOP1)

Authors

Publications

Међународна интердисциплинарна конференција; Квантна музика (и изван ње): музика и нове технологије у 21. веку

(Belgrade : Institute of Musicology Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - CONF
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4620
PB  - Belgrade : Institute of Musicology Serbian Academy of Sciences and Arts
T1  - Међународна интердисциплинарна конференција; Квантна музика (и изван ње): музика и нове технологије у 21. веку
T1  - International Interdisciplinary Conference; Quantum music (and beyond): music and new technologies in the 21st century
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4620
ER  - 
@conference{
year = "2018",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology Serbian Academy of Sciences and Arts",
title = "Међународна интердисциплинарна конференција; Квантна музика (и изван ње): музика и нове технологије у 21. веку, International Interdisciplinary Conference; Quantum music (and beyond): music and new technologies in the 21st century",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4620"
}
(2018). Међународна интердисциплинарна конференција; Квантна музика (и изван ње): музика и нове технологије у 21. веку. 
Belgrade : Institute of Musicology Serbian Academy of Sciences and Arts..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4620
Међународна интердисциплинарна конференција; Квантна музика (и изван ње): музика и нове технологије у 21. веку. 2018;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4620 .
"Међународна интердисциплинарна конференција; Квантна музика (и изван ње): музика и нове технологије у 21. веку" (2018),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4620 .

Музикологија 24 (I /2018)

(Београд : Музиколошки Институт Српске академије наука и уметности, 2018)

TY  - GEN
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3650
AB  - Тема броја 24 Квантна музика инспирисана је истоименим међународним пројектом кофинансираним од стране Европске Уније у оквиру програма Креативна Европа, којим сам руководила током претходне три године (559695-CREA-1-2015-1-RS-CULT-COOP1, 2015-2018) . По први пут је институција из Србије – Музиколошки институт САНУ – била носилац пројекта из програма Креативна Европа, а конзорцијум партнера и придружених партнера окупио је високошколске, истраживачке и културне институције из Србије, Словеније, Данске, Холандије и Уједињеног Краљевства.
Још приликом аплицирања на конкурс и каснијег потписивања уговора са Европском комисијом, истакли смо да су циљеви овог пројекта, између осталог, организовање прве конференције о квантној музици, као и објављивање специјалног броја часописа Музикологија посвећеног овој теми. Са задовољством истичем да су оба ова циља остварена. Међународна интердисциплинарна конференција посвећена квантној музици одржана је 21–22. марта 2018. године у Српској академији наука и уметности, под покровитељством Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и привукла је велики број заинтересованих слушалаца, као и значајну пажњу електронских и штампаних медија. Поред тога, резултате истраживања у оквиру овог пројекта
презентовала сам на LIII годишњој конференцији Краљевске музичке асоцијације (RMA) на Универзитету у Ливерпулу, септембра 2017. године.
У Теми броја посвећеној квантној музици објављујемо радове аутора који су непосредно учествовали у реализацији овог пројекта, али и научника који су се спонтано и самоиницијативно прикључили пројекту током три године његовог одвијања, као и радове аутора који нису ни на који начин везани за овај пројекат, већ се, независно од нашег конзорцијума, баве сродним истраживањима. Укупно девет текстова објављених у овом темату, написаних од стране аутора који су по примарној вокацији физичари, математичари, инжењери, композитори, музиколози и пијанисти, осветљава различите аспекте прожимања квантне физике и музике. Влатко Ведрал, један од наших најзначајнијих научника данашњице, професор на Универзитету у Оксфорду, у уводном тексту темата разматра теоријске могућности за “озвучавање“ квантне суперпозиције. Алексис Кирк, математичар и композитор из Плимута, бави се програмирањем квантних рачунара у циљу стварања музике, док физичар Ендру Гарнер (Сингапур/ Беч) пише о музичком интерферометру. Физичар Клаус Молмер (Орхус) и композитор Ким Хелвег (Копенхаген), сваки са свог становишта, разматрају сарадњу коју су остварили у оквиру пројекта Квантна музика, док Јелена Јанковић-Бегуш и ја анализирамо једну од Хелвегових композиција, у паралели са Булезовим разматрањима споја музике и технологије изреченим пре четрдесет година. Београдски пијанисти Соња Лончар и Андрија Павловић (ЛП Дуо), као и инжењер Драган Новковић са својим студентима, пишу о изазовима са којима су се суочили приликом креирања новог хибридног клавијатурног инструмента који
је омогућио да “чујемо“ квантни свет, а у закључном тексту овог темата физичарка Кјара Марлето разматра естетске импликације квантне музике.
Као координатор пројекта Квантна музика, захваљујем се програму Креативна Европа на препознавању иновативности и значаја оваквог интердисциплинарног истраживања на размеђи уметности и науке, као и Министарству културе и информисања Републике Србије и Деску Креативна Европа на финансијској, логистичкој и медијској подршци. Посебну захвалност дугујем партнерима на пројекту, који су својим пожртвованим радом допринели
његовој успешној реализацији.
Радови објављени у рубрици Varia баве се темама значајним за нашу средину.
Вања Спасић пише о статусу оперског уметника и самоуправљању у Народном позоришту у Београду током осме и девете деценије ХХ века, док историчари Ђорђе Ђекић и Милош Павловић осветљавају делатност Теофилакта Симокате. У склопу настојања да у сваком броју часописа посветимо пажњу деловању српских академика, Селена Ракочевић пише о сестрама Љубици и Даници Јанковић и њиховом односу према примени Лабанове кинетографије. Рубрика Научна критика и 3олемика доноси четири осврта на нове публикације, као и Писмо уреднику – коментар на темат Урбана звучна екологија (објављен у бр. 22 часописа Музиколо.ија) од стране сарадника Института за архитектуру и урбанизам Србије. Драго нам је што текстови објављени у часопису Музикологија допиру до читалаца из других дисциплина, побуђују реакције и подстичу даља истраживања.
У име редакције и своје лично, захваљујем се рецензентима из Србије и иностранства, који су дали велики број сугестија и допринели коначном уобличавању овог броја. Такође, захваљујем се лекторима Ивану Мудију и Мирјани Нешић и желим добродошлицу новом члану Међународног издавачког савета, Данијели Ш. Берд.
AB  - The main theme of the issue No 24 Quantum Music was inspired by the eponymous international project co-funded by the Creative Europe programme of the European Union (559695-CREA-1-2015-1-RS-CULT-COOP1, 2015-2018). For the first time, an institution from Serbia – the Institute of Musicology SASA – was the project leader within the Creative Europe programme, and the consortium of partners and associate partners comprised cultural, higher education and research institutions from Serbia, Slovenia, Denmark, the Netherlands and the United Kingdom.
When submitting our application and, later, signing the contract with the European Commission, we emphasised that the objectives of this project, among other things, included the organisation of the first conference on quantum music, as well as the publication of an issue of the journal Muzikologija/Musicology dedicated to this topic. I am pleased that both these goals have been achieved. The international interdisciplinary conference devoted to quantum music was held on 21 and 22 March 2018 at the Serbian Academy of Sciences and Arts, under the auspices of the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and attracted a large number of listeners, as well as considerable media attention. In addition, I presented the research results of this project at the 53rd Annual Conference of the Royal Music Association (RMA) at the University of Liverpool (UK) in September 2017.
The main theme Quantum Music contains articles by authors who directly participated in the realisation of the eponymous Creative Europe project, but also of scientists who spontaneously joined the research during the project development, as well as articles by authors who are not in any way related to this project, but they are involved with similar research independently of our consortium. A total of nine texts written by authors who are by primary vocation physicists, mathematicians, engineers, composers, musicologists and pianists, illuminate various aspects of the permeation of quantum physics and music. Vlatko Vedral, one of the most influential scientists today and Professor at the University of Oxford, explores the theoretical possibilities for hearing the quantum superposition in the article that opens this topic. Alexis Kirke, a mathematician and composer from Plymouth, deals with programming gate-based hardware quantum computers for music, while physicist Andrew Garner (Singapore / Vienna) writes about the musical Mach-Zehnder interferometer. Physicist Klaus Mølmer (Aarhus) and composer Kim Helweg (Copenhagen), each from their point of view, discuss their collaboration within the Quantum Music project, while Jelena Janković-Beguš and I analyze one of Helweg’s compositions, in parallel with Pierre Boulez’s discussion on music and technology written some forty years ago. Pianists Sonja Lončar and Andrija Pavlović (LP Duo) and engineer Dragan Novković with his students, write about the challenges they faced when creating a new hybrid keyboard instrument that enabled us to “hear“ the quantum world for the first time, and in the concluding text on this topic, physicist Chiara Marletto examines the aesthetic implications of quantum music.
As a coordinator of the Quantum Music project, I am grateful to the Creative Europe programme for recognising the innovativeness and importance of such an interdisciplinary research in the field of art and science, as well as the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia and Creative Europe Desk for their financial, logistical and media support. I owe special gratitude to the partners on the project, whose devotion contributed to its successful realisation.
Articles published in the section Varia deal with topics important for Serbian music. Vanja Spasić writes about the status of opera artist and self-management in the Belgrade National Theatre during the 1970s and the 1980s, while historians Đorđe Đekić and Miloš Pavlović illuminate the activity of the early seventh-century Byzantine historiographer Theophylact Simocatta. As part of an effort to acknowledge the work of fellows of the Serbian Academy of Sciences and Arts in each issue of the journal, Selena Rakočević writes about sisters Ljubica and Danica Janković and their attitude towards the application of Kinetography Laban (Labanotation).
The section Scientific Reviews and Polemics contains four reviews, as well as a Letter
to the Editor – a comment on the topic of Urban Sound Ecology (published in No 22 of this journal) by the associates of the Institute for Architecture and Urban & Spatial Planning of Serbia. We are pleased that the texts published in our journal attract the attention of readers from other disciplines, provoke reactions and encourage further research.
On behalf of the Editorial Board and my own, I would like to thank our peerreviewers who gave a large number of suggestions and contributed to the final shaping of this volume. Also, I would like to thank our English and Serbian language editors Ivan Moody and Mirjana Nešić, and it is my pleasure to welcome a new member of our International Editorial Council, Danijela S. Beard (Cardiff University).
PB  - Београд : Музиколошки Институт Српске академије наука и уметности
T1  - Музикологија 24 (I /2018)
T1  - Musicology 24 (I /2018)
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3650
ER  - 
@misc{
year = "2018",
abstract = "Тема броја 24 Квантна музика инспирисана је истоименим међународним пројектом кофинансираним од стране Европске Уније у оквиру програма Креативна Европа, којим сам руководила током претходне три године (559695-CREA-1-2015-1-RS-CULT-COOP1, 2015-2018) . По први пут је институција из Србије – Музиколошки институт САНУ – била носилац пројекта из програма Креативна Европа, а конзорцијум партнера и придружених партнера окупио је високошколске, истраживачке и културне институције из Србије, Словеније, Данске, Холандије и Уједињеног Краљевства.
Још приликом аплицирања на конкурс и каснијег потписивања уговора са Европском комисијом, истакли смо да су циљеви овог пројекта, између осталог, организовање прве конференције о квантној музици, као и објављивање специјалног броја часописа Музикологија посвећеног овој теми. Са задовољством истичем да су оба ова циља остварена. Међународна интердисциплинарна конференција посвећена квантној музици одржана је 21–22. марта 2018. године у Српској академији наука и уметности, под покровитељством Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и привукла је велики број заинтересованих слушалаца, као и значајну пажњу електронских и штампаних медија. Поред тога, резултате истраживања у оквиру овог пројекта
презентовала сам на LIII годишњој конференцији Краљевске музичке асоцијације (RMA) на Универзитету у Ливерпулу, септембра 2017. године.
У Теми броја посвећеној квантној музици објављујемо радове аутора који су непосредно учествовали у реализацији овог пројекта, али и научника који су се спонтано и самоиницијативно прикључили пројекту током три године његовог одвијања, као и радове аутора који нису ни на који начин везани за овај пројекат, већ се, независно од нашег конзорцијума, баве сродним истраживањима. Укупно девет текстова објављених у овом темату, написаних од стране аутора који су по примарној вокацији физичари, математичари, инжењери, композитори, музиколози и пијанисти, осветљава различите аспекте прожимања квантне физике и музике. Влатко Ведрал, један од наших најзначајнијих научника данашњице, професор на Универзитету у Оксфорду, у уводном тексту темата разматра теоријске могућности за “озвучавање“ квантне суперпозиције. Алексис Кирк, математичар и композитор из Плимута, бави се програмирањем квантних рачунара у циљу стварања музике, док физичар Ендру Гарнер (Сингапур/ Беч) пише о музичком интерферометру. Физичар Клаус Молмер (Орхус) и композитор Ким Хелвег (Копенхаген), сваки са свог становишта, разматрају сарадњу коју су остварили у оквиру пројекта Квантна музика, док Јелена Јанковић-Бегуш и ја анализирамо једну од Хелвегових композиција, у паралели са Булезовим разматрањима споја музике и технологије изреченим пре четрдесет година. Београдски пијанисти Соња Лончар и Андрија Павловић (ЛП Дуо), као и инжењер Драган Новковић са својим студентима, пишу о изазовима са којима су се суочили приликом креирања новог хибридног клавијатурног инструмента који
је омогућио да “чујемо“ квантни свет, а у закључном тексту овог темата физичарка Кјара Марлето разматра естетске импликације квантне музике.
Као координатор пројекта Квантна музика, захваљујем се програму Креативна Европа на препознавању иновативности и значаја оваквог интердисциплинарног истраживања на размеђи уметности и науке, као и Министарству културе и информисања Републике Србије и Деску Креативна Европа на финансијској, логистичкој и медијској подршци. Посебну захвалност дугујем партнерима на пројекту, који су својим пожртвованим радом допринели
његовој успешној реализацији.
Радови објављени у рубрици Varia баве се темама значајним за нашу средину.
Вања Спасић пише о статусу оперског уметника и самоуправљању у Народном позоришту у Београду током осме и девете деценије ХХ века, док историчари Ђорђе Ђекић и Милош Павловић осветљавају делатност Теофилакта Симокате. У склопу настојања да у сваком броју часописа посветимо пажњу деловању српских академика, Селена Ракочевић пише о сестрама Љубици и Даници Јанковић и њиховом односу према примени Лабанове кинетографије. Рубрика Научна критика и 3олемика доноси четири осврта на нове публикације, као и Писмо уреднику – коментар на темат Урбана звучна екологија (објављен у бр. 22 часописа Музиколо.ија) од стране сарадника Института за архитектуру и урбанизам Србије. Драго нам је што текстови објављени у часопису Музикологија допиру до читалаца из других дисциплина, побуђују реакције и подстичу даља истраживања.
У име редакције и своје лично, захваљујем се рецензентима из Србије и иностранства, који су дали велики број сугестија и допринели коначном уобличавању овог броја. Такође, захваљујем се лекторима Ивану Мудију и Мирјани Нешић и желим добродошлицу новом члану Међународног издавачког савета, Данијели Ш. Берд., The main theme of the issue No 24 Quantum Music was inspired by the eponymous international project co-funded by the Creative Europe programme of the European Union (559695-CREA-1-2015-1-RS-CULT-COOP1, 2015-2018). For the first time, an institution from Serbia – the Institute of Musicology SASA – was the project leader within the Creative Europe programme, and the consortium of partners and associate partners comprised cultural, higher education and research institutions from Serbia, Slovenia, Denmark, the Netherlands and the United Kingdom.
When submitting our application and, later, signing the contract with the European Commission, we emphasised that the objectives of this project, among other things, included the organisation of the first conference on quantum music, as well as the publication of an issue of the journal Muzikologija/Musicology dedicated to this topic. I am pleased that both these goals have been achieved. The international interdisciplinary conference devoted to quantum music was held on 21 and 22 March 2018 at the Serbian Academy of Sciences and Arts, under the auspices of the Ministry of Education, Science and Technological Development of the Republic of Serbia and attracted a large number of listeners, as well as considerable media attention. In addition, I presented the research results of this project at the 53rd Annual Conference of the Royal Music Association (RMA) at the University of Liverpool (UK) in September 2017.
The main theme Quantum Music contains articles by authors who directly participated in the realisation of the eponymous Creative Europe project, but also of scientists who spontaneously joined the research during the project development, as well as articles by authors who are not in any way related to this project, but they are involved with similar research independently of our consortium. A total of nine texts written by authors who are by primary vocation physicists, mathematicians, engineers, composers, musicologists and pianists, illuminate various aspects of the permeation of quantum physics and music. Vlatko Vedral, one of the most influential scientists today and Professor at the University of Oxford, explores the theoretical possibilities for hearing the quantum superposition in the article that opens this topic. Alexis Kirke, a mathematician and composer from Plymouth, deals with programming gate-based hardware quantum computers for music, while physicist Andrew Garner (Singapore / Vienna) writes about the musical Mach-Zehnder interferometer. Physicist Klaus Mølmer (Aarhus) and composer Kim Helweg (Copenhagen), each from their point of view, discuss their collaboration within the Quantum Music project, while Jelena Janković-Beguš and I analyze one of Helweg’s compositions, in parallel with Pierre Boulez’s discussion on music and technology written some forty years ago. Pianists Sonja Lončar and Andrija Pavlović (LP Duo) and engineer Dragan Novković with his students, write about the challenges they faced when creating a new hybrid keyboard instrument that enabled us to “hear“ the quantum world for the first time, and in the concluding text on this topic, physicist Chiara Marletto examines the aesthetic implications of quantum music.
As a coordinator of the Quantum Music project, I am grateful to the Creative Europe programme for recognising the innovativeness and importance of such an interdisciplinary research in the field of art and science, as well as the Ministry of Culture and Information of the Republic of Serbia and Creative Europe Desk for their financial, logistical and media support. I owe special gratitude to the partners on the project, whose devotion contributed to its successful realisation.
Articles published in the section Varia deal with topics important for Serbian music. Vanja Spasić writes about the status of opera artist and self-management in the Belgrade National Theatre during the 1970s and the 1980s, while historians Đorđe Đekić and Miloš Pavlović illuminate the activity of the early seventh-century Byzantine historiographer Theophylact Simocatta. As part of an effort to acknowledge the work of fellows of the Serbian Academy of Sciences and Arts in each issue of the journal, Selena Rakočević writes about sisters Ljubica and Danica Janković and their attitude towards the application of Kinetography Laban (Labanotation).
The section Scientific Reviews and Polemics contains four reviews, as well as a Letter
to the Editor – a comment on the topic of Urban Sound Ecology (published in No 22 of this journal) by the associates of the Institute for Architecture and Urban & Spatial Planning of Serbia. We are pleased that the texts published in our journal attract the attention of readers from other disciplines, provoke reactions and encourage further research.
On behalf of the Editorial Board and my own, I would like to thank our peerreviewers who gave a large number of suggestions and contributed to the final shaping of this volume. Also, I would like to thank our English and Serbian language editors Ivan Moody and Mirjana Nešić, and it is my pleasure to welcome a new member of our International Editorial Council, Danijela S. Beard (Cardiff University).",
publisher = "Београд : Музиколошки Институт Српске академије наука и уметности",
title = "Музикологија 24 (I /2018), Musicology 24 (I /2018)",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3650"
}
(2018). Музикологија 24 (I /2018). 
Београд : Музиколошки Институт Српске академије наука и уметности..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3650
Музикологија 24 (I /2018). 2018;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3650 .
"Музикологија 24 (I /2018)" (2018),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3650 .

Hybrid Duo

Lončar, Sonja; Pavlović, Andrija

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Lončar, Sonja
AU  - Pavlović, Andrija
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3676
AB  - As members of the LP Duo, for the past 14 years we have experimented with
various possibilities of playing on two pianos. Our artistic curiosity and the desire
to gain new knowledge and freedom led to our involvement with the Quantum
Music project and the creation of a new instrument – the hybrid piano. In this
paper we elaborate on our experience with using the new hybrid pianos within the
Quantum Music project, but also discuss our ensemble as an artistic embodiment
of duality, entanglement and other quantum phenomena. Hybrid piano is a
combination of a traditional piano and digital synthesizer with analogue controls
that allows diferent processing of acoustic and digital signals in real time and
enables the pianists to continue to use concert pianos whilst equipping them with
new colours and new, hitherto unexlplored expressive possibilities.
AB  - Београдски клавирски дуо Соња Лончар и Андрија Павловић (ЛП Дуо) већ
четрнаест година експериментише са различитим могућностима свирања
на два клавира. Поред класичног репертоара који је овај дуо прошао за
време и након oсновних и специјалистичких студија на ФМУ у Београду
а потом и на Високој школи за музику и позориште у Роштоку (Немачка),
његови чланови су од самог почетка испољавали интересовање за савремену
уметност, извођење дела композитора-савременика, бављење визуелним и
примењеним уметностима (видео, филм, фотографија, музички перформанс,
кореографије, позоришне представе), те свирање у ансамблима и музичким
саставима различитих жанрова (рок, популарна, експериментална музика),
као и свирање на различитим синтисајзерима. Њихов истраживачки дух и
потреба за освајањем нових знања и слобода, као и сва наведена искуства,
постепено су водила ка осмишљавању и реализацији пројекта Квантна
музика и стварању новог инструмента – хибридног клавира. У овом раду
чланови ЛП Дуа преносе своја искуства рада на пројекту Квантна музика
и на развоју хибридног клавира, док у исто време свој ансамбл посматрају
као отелотворење квантних феномена попут дуалности. Хибридни клавир
је комбинација традиционалног клавира и дигиталног синтисајзера са
аналогним контролама које омогућавају различито процесовање акустичких
и дигиталних сигнала у реалном времену и омогућавају пијанистима да
наставе да користе концертне клавире, али обогаћене новим бојама и досад
незамисливим изражајним могућностима.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Musciology
T1  - Hybrid Duo
T1  - Хибридни дуо
SP  - 111
EP  - 121
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824111L
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3676
ER  - 
@article{
author = "Lončar, Sonja and Pavlović, Andrija",
year = "2018",
abstract = "As members of the LP Duo, for the past 14 years we have experimented with
various possibilities of playing on two pianos. Our artistic curiosity and the desire
to gain new knowledge and freedom led to our involvement with the Quantum
Music project and the creation of a new instrument – the hybrid piano. In this
paper we elaborate on our experience with using the new hybrid pianos within the
Quantum Music project, but also discuss our ensemble as an artistic embodiment
of duality, entanglement and other quantum phenomena. Hybrid piano is a
combination of a traditional piano and digital synthesizer with analogue controls
that allows diferent processing of acoustic and digital signals in real time and
enables the pianists to continue to use concert pianos whilst equipping them with
new colours and new, hitherto unexlplored expressive possibilities., Београдски клавирски дуо Соња Лончар и Андрија Павловић (ЛП Дуо) већ
четрнаест година експериментише са различитим могућностима свирања
на два клавира. Поред класичног репертоара који је овај дуо прошао за
време и након oсновних и специјалистичких студија на ФМУ у Београду
а потом и на Високој школи за музику и позориште у Роштоку (Немачка),
његови чланови су од самог почетка испољавали интересовање за савремену
уметност, извођење дела композитора-савременика, бављење визуелним и
примењеним уметностима (видео, филм, фотографија, музички перформанс,
кореографије, позоришне представе), те свирање у ансамблима и музичким
саставима различитих жанрова (рок, популарна, експериментална музика),
као и свирање на различитим синтисајзерима. Њихов истраживачки дух и
потреба за освајањем нових знања и слобода, као и сва наведена искуства,
постепено су водила ка осмишљавању и реализацији пројекта Квантна
музика и стварању новог инструмента – хибридног клавира. У овом раду
чланови ЛП Дуа преносе своја искуства рада на пројекту Квантна музика
и на развоју хибридног клавира, док у исто време свој ансамбл посматрају
као отелотворење квантних феномена попут дуалности. Хибридни клавир
је комбинација традиционалног клавира и дигиталног синтисајзера са
аналогним контролама које омогућавају различито процесовање акустичких
и дигиталних сигнала у реалном времену и омогућавају пијанистима да
наставе да користе концертне клавире, али обогаћене новим бојама и досад
незамисливим изражајним могућностима.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Musciology",
title = "Hybrid Duo, Хибридни дуо",
pages = "111-121",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824111L",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3676"
}
Lončar, S.,& Pavlović, A.. (2018). Hybrid Duo. in Musciology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 111-121.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824111L
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3676
Lončar S, Pavlović A. Hybrid Duo. in Musciology. 2018;(24):111-121.
doi:10.2298/MUZ1824111L
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3676 .
Lončar, Sonja, Pavlović, Andrija, "Hybrid Duo" in Musciology, no. 24 (2018):111-121,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824111L .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3676 .

Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results

Novković, Dragan; Peljević, Marko; Malinović, Mateja

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Novković, Dragan
AU  - Peljević, Marko
AU  - Malinović, Mateja
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3675
AB  - Two seemingly incompatible worlds of quantum physics and acoustics have their
meeting point in experiments with the Bose-Einstein Condensate. From the
very beginning, the Quantum Music project was based on the idea of converting
the acoustic phenomena of quantum physics that appear in experiments into the
sound domain accessible to the human ear. Te frst part of this paper describes the
experimental conditions in which these acoustic phenomena occur. Te second
part of the paper describes the process of sound synthesis which was used to
generate fnal sounds. Sound synthesis was based on the use of two types of basic
data: theoretical formulas and the results of experiments with the Bose-Einstein
condensate. Te process of sound synthesis based on theoretical equations was
conducted following the principles of additive synthesis, realized using the Java
Script and Max MSP software. The synthesis of sounds based on the results of
experiments was done using the MatLab sofware. Te third part or the article deals
with the acoustic analysis of the generated sounds, indicating some of the acoustic
phenomena that have emerged. Also, we discuss the possible ways of using such
sounds in the process of composing and performing contemporary music.
AB  - Мало је позната чињеница да постоји област квантне физике која се означава термином квантна акустика. Два, наизглед неспојива света – свет звука који је неодвојиви део наше физичке реалности, и свет квантних честица – спајају се у серији експеримената које је могуће спровести над материјом која се хлади на незамисливо ниске температуре,реда величине милијардитог дела једног келвина. Ова температура, која се званично сматра најнижом у целом универзуму, доводи атоме у специјално стање битисања, које носи назив Бозе-Ајнштајнов кондензат. Након освајања технологије потребне за обављање оваквихе ксперимената, дошло је до наглог развоја методологије за праћење најразличитијих својстава које материја у овако чудесном стању почиње да испољава, укључујући и могућност побуђивања механичких,тј. акустичких таласа. Основно исходиште пројекта Квантна музика управо је овај експеримент, чији резултати и математички модели који га описују омогућавају синтезу звука. Ова синтеза обављена је директном применом експерименталних резултата у софтверу MatLab, као и употребом математичких формула које описују вибрације кондензата у наменски дизајнираном адитивном синтисајзеру реализованом у МахМSP софтверском окружењу. Као резултат ове синтезе, формиране су банке звукова који су засновани на вибрацијама квантног система. Овако генерисани звуци испољавају веома интересантна акустичка својства, оличена пре свега у интензивној појави акустичког феномена избијања. Оваква ситуација доводи до појаве интересантних звучних ефеката који звуке, чији се спектрални садржај не мења у времену, преводе у временски променљиве звучне догађаје са изузетно занимљивим ритмичко-мелодијским структурама, које могу бити накнадно контролисане и употребљаване у процесу компоновања и извођења музике. Први део овог рада описује експерименталне услове у којима се ови акустички феномени испољавају. Други део рада описује процес синтезе звука коришћен за генерисањеаудиофајлова.Синтеза звука базирана је на употреби два основна типа података: теоријских формула и резултата експеримента са Бозе-Ајнштајновим кондензатом. Трећи део рада бави се акустичком анализом генерисаних звукова, уз указивање на некеакустичке феномене до чијег испољавања је дошло у процесу синтезе звука. Такође, дате су и основне смернице у вези са начинима употребе овако генерисаних звукова у процесу компоновања и извођења музике.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results
T1  - Синтеза и анализа звукова развијених из Бозe-Ајнштајновог кондензата: теорија и експериментални резултати
SP  - 95
EP  - 109
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824095N
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3675
ER  - 
@article{
author = "Novković, Dragan and Peljević, Marko and Malinović, Mateja",
year = "2018",
abstract = "Two seemingly incompatible worlds of quantum physics and acoustics have their
meeting point in experiments with the Bose-Einstein Condensate. From the
very beginning, the Quantum Music project was based on the idea of converting
the acoustic phenomena of quantum physics that appear in experiments into the
sound domain accessible to the human ear. Te frst part of this paper describes the
experimental conditions in which these acoustic phenomena occur. Te second
part of the paper describes the process of sound synthesis which was used to
generate fnal sounds. Sound synthesis was based on the use of two types of basic
data: theoretical formulas and the results of experiments with the Bose-Einstein
condensate. Te process of sound synthesis based on theoretical equations was
conducted following the principles of additive synthesis, realized using the Java
Script and Max MSP software. The synthesis of sounds based on the results of
experiments was done using the MatLab sofware. Te third part or the article deals
with the acoustic analysis of the generated sounds, indicating some of the acoustic
phenomena that have emerged. Also, we discuss the possible ways of using such
sounds in the process of composing and performing contemporary music., Мало је позната чињеница да постоји област квантне физике која се означава термином квантна акустика. Два, наизглед неспојива света – свет звука који је неодвојиви део наше физичке реалности, и свет квантних честица – спајају се у серији експеримената које је могуће спровести над материјом која се хлади на незамисливо ниске температуре,реда величине милијардитог дела једног келвина. Ова температура, која се званично сматра најнижом у целом универзуму, доводи атоме у специјално стање битисања, које носи назив Бозе-Ајнштајнов кондензат. Након освајања технологије потребне за обављање оваквихе ксперимената, дошло је до наглог развоја методологије за праћење најразличитијих својстава које материја у овако чудесном стању почиње да испољава, укључујући и могућност побуђивања механичких,тј. акустичких таласа. Основно исходиште пројекта Квантна музика управо је овај експеримент, чији резултати и математички модели који га описују омогућавају синтезу звука. Ова синтеза обављена је директном применом експерименталних резултата у софтверу MatLab, као и употребом математичких формула које описују вибрације кондензата у наменски дизајнираном адитивном синтисајзеру реализованом у МахМSP софтверском окружењу. Као резултат ове синтезе, формиране су банке звукова који су засновани на вибрацијама квантног система. Овако генерисани звуци испољавају веома интересантна акустичка својства, оличена пре свега у интензивној појави акустичког феномена избијања. Оваква ситуација доводи до појаве интересантних звучних ефеката који звуке, чији се спектрални садржај не мења у времену, преводе у временски променљиве звучне догађаје са изузетно занимљивим ритмичко-мелодијским структурама, које могу бити накнадно контролисане и употребљаване у процесу компоновања и извођења музике. Први део овог рада описује експерименталне услове у којима се ови акустички феномени испољавају. Други део рада описује процес синтезе звука коришћен за генерисањеаудиофајлова.Синтеза звука базирана је на употреби два основна типа података: теоријских формула и резултата експеримента са Бозе-Ајнштајновим кондензатом. Трећи део рада бави се акустичком анализом генерисаних звукова, уз указивање на некеакустичке феномене до чијег испољавања је дошло у процесу синтезе звука. Такође, дате су и основне смернице у вези са начинима употребе овако генерисаних звукова у процесу компоновања и извођења музике.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results, Синтеза и анализа звукова развијених из Бозe-Ајнштајновог кондензата: теорија и експериментални резултати",
pages = "95-109",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824095N",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3675"
}
Novković, D., Peljević, M.,& Malinović, M.. (2018). Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 95-109.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824095N
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3675
Novković D, Peljević M, Malinović M. Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results. in Музикологија / Musicology. 2018;(24):95-109.
doi:10.2298/MUZ1824095N
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3675 .
Novković, Dragan, Peljević, Marko, Malinović, Mateja, "Synthesis and Analysis of Sounds Developed from the Bose-Einstein Condensate: Theory and Experimental Results" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):95-109,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824095N .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3675 .
4

What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)

Medić, Ivana; Janković-Beguš, Jelena

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Medić, Ivana
AU  - Janković-Beguš, Jelena
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3674
AB  - Pierre Boulez (1925–2016) devoted a great deal of time and consideration to
the relationship between the composer’s invention and performance media, in
particular those related to the application of the latest technological breakthroughs
and new instruments. Boulez’s famous essay “Technology and the Composer“
(1977/1986) proclaims his desire to widen the range of expressive means of art
music by conquering new media. Boulez’s “vintage“ insights are here juxtaposed
with a contemporary Quantum Music project (2015–2018), and with one
particular piece written within this project: Super Position (Many Worlds) by
Kim Helweg (2017), commissioned by the Institute of Musicology SASA and
supported by the Danish Arts Foundation (Statens Kunstfond). At least two lines of thinking relevant for the present discussion can be drawn from Boulez’s text:
the frst dealing with the possible development of new musical instruments, and
the other inviting a merger between music composition and science.
AB  - Француски авангардни композитор Пјер Булез (1925–2016) посветио
је пуно пажње спрези између композиторске инвенције и извођачког
медија, посебно у вези са применом најновијих (у то време) технолошких
достигнућа и нових (превасходно електроакустичких) инструмената.
У чувеном есеју из 1977. године „Технологија и композитор“ Булез је
прокламовао своју жељу за проширењем опсега изражајних средстава
уметничке музике путем освајања нових медија. У овом раду Булезова
запажања сагледавамо у паралели са резултатима савременог пројекта
Квантна музика (Quantum Music), реализованог у оквиру програма
Креативна Европа (2015–2018). Након разматрања Булезових теоријских
поставки, превасходно оних које се односе на развој нових инструмената и
на спој музике и науке, као и њихових савремених реперкусија, анализирамо
композицију Супер позиција (Много светова) за два хибридна (квантна)
клавира данског композитора Кима Хелвега, насталу 2017. године у оквиру
пројекта Квантна музика. Ова композиција представља тек први покушај
– свакако не и једини могући – повезивања квантне механике и савремене
уметничке музике.
У поређењу са ранијим Хелвеговим остварењима, композиција Супер позиција
(Много светова) не одступа превише од његовог уобичајеног израза, који се
креће у координатама постмодернизма и постминимализма. Међутим, Хелвег
проналази начин да свој препознатљив музички рукопис неусиљено и логично
доведе у везу са новим извором инспирације – квантним светом. Поред тога,
трансформација клавирског звука, премда остварена употребом иновативне
технологије (хибридних клавира и пратећег компјутерског интерфејса и
банке звукова, специјално развијених за овај пројекат) такође не представља
апсолутну новину у домену електроакустичке музике – мада де факто мења
начин преноса акустичких информација у дигитални свет. Оно што је заиста
ново и оригинално у Хелвеговом остварењу, поред чињенице да је у питању
прва композиција за хибридне клавире, јесте продор уметничке музике у
свет експерименталне физике, као резултат сусрета композитора у потрази
за новим изворима инспирације и физичара који су желели да свет мајушних квантних честица приближе људском уху. Као заједничке црте Булезовог есеја “Технологија и композитор“ и пројекта
Квантна музика издвојиле смо: тесну сарадњу између научника, инжењера и
музичара; развој и производњу нових инструмената; напор музичара (како
композитора, тако и извођача) да овладају најсавременијим технологијама;
најзад, проналажење заједничког језика за музику и нове технолошке
продоре. Пројекат Квантна музика отвара ново поглавље у односу између
науке, технологије и музике, које има потенцијала да доведе до открића нових
звучних светова – док је, у исто време, музици дата прилика да допринесе
науци путем учествовања у експериментима на пољу квантне механике.
Сигурне смо да би Булез одушевљено прихватио да компонује музику за
квантне инструменте, јер ови “клавири будућности“ отелотворују симбиозу
науке, технологије и музике о којој је овај великан авангарде сањао и коју је
и сам желео да оствари.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)
T1  - Како звучи квантна музика и шта би Пјер Булез мислио о томе? Супер позиција (много светова) Kима Хелвега (2017)
SP  - 79
EP  - 93
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824079M
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674
ER  - 
@article{
author = "Medić, Ivana and Janković-Beguš, Jelena",
year = "2018",
abstract = "Pierre Boulez (1925–2016) devoted a great deal of time and consideration to
the relationship between the composer’s invention and performance media, in
particular those related to the application of the latest technological breakthroughs
and new instruments. Boulez’s famous essay “Technology and the Composer“
(1977/1986) proclaims his desire to widen the range of expressive means of art
music by conquering new media. Boulez’s “vintage“ insights are here juxtaposed
with a contemporary Quantum Music project (2015–2018), and with one
particular piece written within this project: Super Position (Many Worlds) by
Kim Helweg (2017), commissioned by the Institute of Musicology SASA and
supported by the Danish Arts Foundation (Statens Kunstfond). At least two lines of thinking relevant for the present discussion can be drawn from Boulez’s text:
the frst dealing with the possible development of new musical instruments, and
the other inviting a merger between music composition and science., Француски авангардни композитор Пјер Булез (1925–2016) посветио
је пуно пажње спрези између композиторске инвенције и извођачког
медија, посебно у вези са применом најновијих (у то време) технолошких
достигнућа и нових (превасходно електроакустичких) инструмената.
У чувеном есеју из 1977. године „Технологија и композитор“ Булез је
прокламовао своју жељу за проширењем опсега изражајних средстава
уметничке музике путем освајања нових медија. У овом раду Булезова
запажања сагледавамо у паралели са резултатима савременог пројекта
Квантна музика (Quantum Music), реализованог у оквиру програма
Креативна Европа (2015–2018). Након разматрања Булезових теоријских
поставки, превасходно оних које се односе на развој нових инструмената и
на спој музике и науке, као и њихових савремених реперкусија, анализирамо
композицију Супер позиција (Много светова) за два хибридна (квантна)
клавира данског композитора Кима Хелвега, насталу 2017. године у оквиру
пројекта Квантна музика. Ова композиција представља тек први покушај
– свакако не и једини могући – повезивања квантне механике и савремене
уметничке музике.
У поређењу са ранијим Хелвеговим остварењима, композиција Супер позиција
(Много светова) не одступа превише од његовог уобичајеног израза, који се
креће у координатама постмодернизма и постминимализма. Међутим, Хелвег
проналази начин да свој препознатљив музички рукопис неусиљено и логично
доведе у везу са новим извором инспирације – квантним светом. Поред тога,
трансформација клавирског звука, премда остварена употребом иновативне
технологије (хибридних клавира и пратећег компјутерског интерфејса и
банке звукова, специјално развијених за овај пројекат) такође не представља
апсолутну новину у домену електроакустичке музике – мада де факто мења
начин преноса акустичких информација у дигитални свет. Оно што је заиста
ново и оригинално у Хелвеговом остварењу, поред чињенице да је у питању
прва композиција за хибридне клавире, јесте продор уметничке музике у
свет експерименталне физике, као резултат сусрета композитора у потрази
за новим изворима инспирације и физичара који су желели да свет мајушних квантних честица приближе људском уху. Као заједничке црте Булезовог есеја “Технологија и композитор“ и пројекта
Квантна музика издвојиле смо: тесну сарадњу између научника, инжењера и
музичара; развој и производњу нових инструмената; напор музичара (како
композитора, тако и извођача) да овладају најсавременијим технологијама;
најзад, проналажење заједничког језика за музику и нове технолошке
продоре. Пројекат Квантна музика отвара ново поглавље у односу између
науке, технологије и музике, које има потенцијала да доведе до открића нових
звучних светова – док је, у исто време, музици дата прилика да допринесе
науци путем учествовања у експериментима на пољу квантне механике.
Сигурне смо да би Булез одушевљено прихватио да компонује музику за
квантне инструменте, јер ови “клавири будућности“ отелотворују симбиозу
науке, технологије и музике о којој је овај великан авангарде сањао и коју је
и сам желео да оствари.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017), Како звучи квантна музика и шта би Пјер Булез мислио о томе? Супер позиција (много светова) Kима Хелвега (2017)",
pages = "79-93",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824079M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674"
}
Medić, I.,& Janković-Beguš, J.. (2018). What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017). in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 79-93.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824079M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674
Medić I, Janković-Beguš J. What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017). in Музикологија / Musicology. 2018;(24):79-93.
doi:10.2298/MUZ1824079M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674 .
Medić, Ivana, Janković-Beguš, Jelena, "What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):79-93,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824079M .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674 .

Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice

Helweg, Kim

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Helweg, Kim
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3673
AB  - Quantum Music is the title of a research project that opened up an opportunity
to investigate the relationship between art and science – to be precise, between
music and quantum physics. Te idea was to create a platform for innovative work
with musical composition and musical instruments inspired by the theories of
quantum mechanics. Te further development was carefully put into the hands
of the different members of the project with such different competences as
sound design, physics, musical live performance, composition, light design and
musicology. In this connection, I fulflled the role and interest of the composer
as well as representing the performing arts (dance and acting). Te aim of my
participation was to show how collaboration between music and science could
result in a development of different functional approaches to compositional
strategies in general and give a new perspective for the artistic thinking in music
as well as in the performing arts in general.
Tis article is writen as a part of an artistic research and the ideas, statements and
conclusions presented in it are to be understood as being directly linked to creative
work. But indeed, I also hope this text will provide inspiration to approach music in
a new way, both for listeners, musicologists, musicians and other performing artists.
AB  - Квантна музика (Quantum Music) је назив пројекта кофинансираног од
стране Европске Уније у оквиру програма Креативна Европа. Овај пројекат
је отворио могућност да се истражује однос између уметности и науке —
прецизније, између музике и квантне физике. Идеја партнера окупљених на
овом пројекту била је да се креира нови музички стил инспирисан теоријским
поставкама квантне механике, као и да се развије нов хибридни клавијатурни
инструмент. Развој је био пажљиво планиран и распоређен на различите
учеснике пројекта, у складу са њиховом експертизом, било да су у питању
дизајнери звука, физичари, музички извођачи или музиколози. Мени је,
као композитору, било поверено компоновање прве квантне композиције
(Супер позиција [Много светова] за два хибридна клавира, 2017), али и
повезивање музике са другим извођачким уметностима (плес, глума) путем
мог педагошког рада у оквиру Данске националне школе за извођачке
уметности. Циљ мог учешћа у овом пројекту био је да установим на који
начин спој музике и науке може резултовати развојем нових композиторских
стратегија и понудити нову перспективу за промишљање музике и извођачких
уметности данас.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice
T1  - Компоновање на основу квантних информација: аспекти квантне музике у теорији и пракси
SP  - 61
EP  - 77
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824061H
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3673
ER  - 
@article{
author = "Helweg, Kim",
year = "2018",
abstract = "Quantum Music is the title of a research project that opened up an opportunity
to investigate the relationship between art and science – to be precise, between
music and quantum physics. Te idea was to create a platform for innovative work
with musical composition and musical instruments inspired by the theories of
quantum mechanics. Te further development was carefully put into the hands
of the different members of the project with such different competences as
sound design, physics, musical live performance, composition, light design and
musicology. In this connection, I fulflled the role and interest of the composer
as well as representing the performing arts (dance and acting). Te aim of my
participation was to show how collaboration between music and science could
result in a development of different functional approaches to compositional
strategies in general and give a new perspective for the artistic thinking in music
as well as in the performing arts in general.
Tis article is writen as a part of an artistic research and the ideas, statements and
conclusions presented in it are to be understood as being directly linked to creative
work. But indeed, I also hope this text will provide inspiration to approach music in
a new way, both for listeners, musicologists, musicians and other performing artists., Квантна музика (Quantum Music) је назив пројекта кофинансираног од
стране Европске Уније у оквиру програма Креативна Европа. Овај пројекат
је отворио могућност да се истражује однос између уметности и науке —
прецизније, између музике и квантне физике. Идеја партнера окупљених на
овом пројекту била је да се креира нови музички стил инспирисан теоријским
поставкама квантне механике, као и да се развије нов хибридни клавијатурни
инструмент. Развој је био пажљиво планиран и распоређен на различите
учеснике пројекта, у складу са њиховом експертизом, било да су у питању
дизајнери звука, физичари, музички извођачи или музиколози. Мени је,
као композитору, било поверено компоновање прве квантне композиције
(Супер позиција [Много светова] за два хибридна клавира, 2017), али и
повезивање музике са другим извођачким уметностима (плес, глума) путем
мог педагошког рада у оквиру Данске националне школе за извођачке
уметности. Циљ мог учешћа у овом пројекту био је да установим на који
начин спој музике и науке може резултовати развојем нових композиторских
стратегија и понудити нову перспективу за промишљање музике и извођачких
уметности данас.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice, Компоновање на основу квантних информација: аспекти квантне музике у теорији и пракси",
pages = "61-77",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824061H",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3673"
}
Helweg, K.. (2018). Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 61-77.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824061H
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3673
Helweg K. Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice. in Музикологија / Musicology. 2018;(24):61-77.
doi:10.2298/MUZ1824061H
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3673 .
Helweg, Kim, "Composing with Quantum Information: Aspects of Quantum Music in Theory and Practice" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):61-77,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824061H .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3673 .
2

The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs

Mølmer, Klaus

(Belgrade : Institute of Musicology. Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Mølmer, Klaus
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3672
AB  - The quantum mechanical description of microscopic phenomena treats minuscule particles as waves and explains why atoms and molecules absorb and emit radiation at particular frequencies. Tis article reviews the physical theory of waves and discusses similarities between atoms and musical instruments. In particular, it describes how we may identify new musical scales and harmonies and play atomic music by translating and scaling the frequencies in the atomic world to the audible spectrum.
AB  - Квантно-механички опис микроскопских феномена третира мајушне честице као таласе и објашњава зашто атоми и молекули апсорбују и емитују радијацију на одређеним фреквенцијама. У овом чланку дајем преглед физичке теорије таласа и разматрам сличности између атома и музичких инструмената. Посебно објашњавам како можемо идентификовати нове музичке скале и хармоније и изводити “музику атома“ путем превођења фреквенција из света атома у спектар звукова које људско ухо може да чује. Данас је могуће вршити експерименте са појединачним атомима и другим квантним системима, а један од најфасцинантнијих изазова тренутних истраживања јесте контролисање и манипулација кретања атома који еволуирају у таласе. Између осталог, развили смо игрицу за паметне телефоне која омогућава најширим слојевима корисника да се поиграју са квантним таласима, чиме постају саучесници у експериментима (Sørensen et al. 2016: 210). Данас се изграђује читава нова квантна информациона теорија заснована на карактеристикама таласа, произвољности и умрежености, која може омогућити стопроцентну заштиту против прислушкивања комуникационих канала (Bennet, Brassard and Ekert 1992: 50), затим, врло прецизно детектовање и осетљивост (Giovanneti, Lloyd and Maccone 2006) и веома побољшане перформансе компјутера (Nielsen and Chuang 2010). Разговори вођени између научника и музичара у вези са уметничком експлоатацијом корелација између различитих компоненти и не-тривијалних последица посматрања представљају следећи изазован корак за пројекат квантне музике. До сада смо само загребали површину поља могућности које нуди спој науке и музике. За овај прелиминарни пројекат било је важно да се не ствара музика која би само илустровала или објашњавала физичке ефекте, већ да се размене искуства и да се физички материјал употреби у својој најосновнијој форми – као да нам је дат нови инструмент са новим могућностима.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology. Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs
T1  - Квантне вибрације атома и ихтиосауруса
SP  - 51
EP  - 59
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824051M
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3672
ER  - 
@article{
author = "Mølmer, Klaus",
year = "2018",
abstract = "The quantum mechanical description of microscopic phenomena treats minuscule particles as waves and explains why atoms and molecules absorb and emit radiation at particular frequencies. Tis article reviews the physical theory of waves and discusses similarities between atoms and musical instruments. In particular, it describes how we may identify new musical scales and harmonies and play atomic music by translating and scaling the frequencies in the atomic world to the audible spectrum., Квантно-механички опис микроскопских феномена третира мајушне честице као таласе и објашњава зашто атоми и молекули апсорбују и емитују радијацију на одређеним фреквенцијама. У овом чланку дајем преглед физичке теорије таласа и разматрам сличности између атома и музичких инструмената. Посебно објашњавам како можемо идентификовати нове музичке скале и хармоније и изводити “музику атома“ путем превођења фреквенција из света атома у спектар звукова које људско ухо може да чује. Данас је могуће вршити експерименте са појединачним атомима и другим квантним системима, а један од најфасцинантнијих изазова тренутних истраживања јесте контролисање и манипулација кретања атома који еволуирају у таласе. Између осталог, развили смо игрицу за паметне телефоне која омогућава најширим слојевима корисника да се поиграју са квантним таласима, чиме постају саучесници у експериментима (Sørensen et al. 2016: 210). Данас се изграђује читава нова квантна информациона теорија заснована на карактеристикама таласа, произвољности и умрежености, која може омогућити стопроцентну заштиту против прислушкивања комуникационих канала (Bennet, Brassard and Ekert 1992: 50), затим, врло прецизно детектовање и осетљивост (Giovanneti, Lloyd and Maccone 2006) и веома побољшане перформансе компјутера (Nielsen and Chuang 2010). Разговори вођени између научника и музичара у вези са уметничком експлоатацијом корелација између различитих компоненти и не-тривијалних последица посматрања представљају следећи изазован корак за пројекат квантне музике. До сада смо само загребали површину поља могућности које нуди спој науке и музике. За овај прелиминарни пројекат било је важно да се не ствара музика која би само илустровала или објашњавала физичке ефекте, већ да се размене искуства и да се физички материјал употреби у својој најосновнијој форми – као да нам је дат нови инструмент са новим могућностима.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology. Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs, Квантне вибрације атома и ихтиосауруса",
pages = "51-59",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824051M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3672"
}
Mølmer, K.. (2018). The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology. Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 51-59.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824051M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3672
Mølmer K. The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs. in Музикологија / Musicology. 2018;(24):51-59.
doi:10.2298/MUZ1824051M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3672 .
Mølmer, Klaus, "The Quantum Vibes of Atoms and Ichthyosaurs" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):51-59,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824051M .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3672 .