From Cultural Heritage to Modern Society - an anthropological study of Serbia

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177035/RS//

From Cultural Heritage to Modern Society - an anthropological study of Serbia (en)
Антрополошко проучавање Србије: Од културног наслеђа до модерног друштва (sr)
Antropološko proučavanje Srbije: Od kulturnog nasleđa do modernog društva (sr_RS)
Authors

Publications

Аматерске позоришне представе српских миграната у Бечу

Антонијевић, Драгана; Рашић, Милош

(Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Антонијевић, Драгана
AU  - Рашић, Милош
PY  - 2018
UR  - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/761/687
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7582
AB  - Међу српским исељеницима у Бечу у протеклих двадесетак година појавиле су се
културно-просветне организације и појединци који раде на презентовању савремене
српске културе и живота миграната на другачији начин и с другачијим садржајима
него што су то радили клубови наших исељеника. Циљ нам је да у овом раду
представимо један сегмент тих активности, а то су аматерске позоришне представе
које наши исељеници играју о себи и за себе. Након краћег прегледа карактеристика
аматерских мигрантских трупа, посветили смо пажњу групи „Несврстани дилетанти“
коју је покренуо Дарко Марков, писац, аматер-глумац и режисер, који окупља око себе
српске мигранте и заједно с њима припрема различите представе у којима на
хумористичан начин приказује живот, рад и свакодневицу наших исељеника у Бечу. У
истраживању аматерске мигрантске трупе „Несврстани дилетанти“ користили смо
методе посматрања, неформалних разговора, интервјуа и упитника, уз употребу
информација доступних на веб-сајту и фејсбук профилу Дарка Маркова.
AB  - In the last twenty years, several cultural and educational organizations developed amongst
the Serbian migrants in Vienna, and they engage in presenting modern day Serbian culture and the lives of migrants in a different light and with a different approach than some other
clubs of our former migrants. The goal we have set with this study is to present just one
segment of these activities, and those are the amateur theater plays that our migrants take
part in playing themselves and about themselves. After a short overview of the general
characteristics of migrant theater troupes, and after giving several vivid examples of those
troupes in Europe, we have set our sights on the group “Non-Aligned Dilatants” which was
founded by Darko Markov, Serbian writer, amateur actor and director, who surrounds
himself with Serbian migrants and together with them makes all sorts of shows in which they
comically portray the life, work and day to day activities of our migrants in Vienna. In our
study of the “Non-Aligned Dilatants” we have used the methods of observation, informal
conversation, interview and questioners, along with the information available on the website
and Facebook page of Darko Markov. In the conclusion of the study, we have deliberated the
future of migrant theater troupes through the following aspects: problems with migrant
enthusiasm and the energy needed to hold the troupes together for extended periods of time,
secondly - to find the appropriate finances, thirdly – question of the content of plays
regarding migrant’s and post-migrant’s destiny, and finally the problem of the language used
in plays (i.e. migrant’s native or the language of the immigrant country).
PB  - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
T2  - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
T1  - Аматерске позоришне представе српских миграната у Бечу
T1  - Amateur Theater Plays by Serbian Migrants in Vienna
SP  - 493
EP  - 510
VL  - 66
IS  - 3
DO  - 10.2298/GEI1803493A
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7582
ER  - 
@article{
author = "Антонијевић, Драгана and Рашић, Милош",
year = "2018",
abstract = "Међу српским исељеницима у Бечу у протеклих двадесетак година појавиле су се
културно-просветне организације и појединци који раде на презентовању савремене
српске културе и живота миграната на другачији начин и с другачијим садржајима
него што су то радили клубови наших исељеника. Циљ нам је да у овом раду
представимо један сегмент тих активности, а то су аматерске позоришне представе
које наши исељеници играју о себи и за себе. Након краћег прегледа карактеристика
аматерских мигрантских трупа, посветили смо пажњу групи „Несврстани дилетанти“
коју је покренуо Дарко Марков, писац, аматер-глумац и режисер, који окупља око себе
српске мигранте и заједно с њима припрема различите представе у којима на
хумористичан начин приказује живот, рад и свакодневицу наших исељеника у Бечу. У
истраживању аматерске мигрантске трупе „Несврстани дилетанти“ користили смо
методе посматрања, неформалних разговора, интервјуа и упитника, уз употребу
информација доступних на веб-сајту и фејсбук профилу Дарка Маркова., In the last twenty years, several cultural and educational organizations developed amongst
the Serbian migrants in Vienna, and they engage in presenting modern day Serbian culture and the lives of migrants in a different light and with a different approach than some other
clubs of our former migrants. The goal we have set with this study is to present just one
segment of these activities, and those are the amateur theater plays that our migrants take
part in playing themselves and about themselves. After a short overview of the general
characteristics of migrant theater troupes, and after giving several vivid examples of those
troupes in Europe, we have set our sights on the group “Non-Aligned Dilatants” which was
founded by Darko Markov, Serbian writer, amateur actor and director, who surrounds
himself with Serbian migrants and together with them makes all sorts of shows in which they
comically portray the life, work and day to day activities of our migrants in Vienna. In our
study of the “Non-Aligned Dilatants” we have used the methods of observation, informal
conversation, interview and questioners, along with the information available on the website
and Facebook page of Darko Markov. In the conclusion of the study, we have deliberated the
future of migrant theater troupes through the following aspects: problems with migrant
enthusiasm and the energy needed to hold the troupes together for extended periods of time,
secondly - to find the appropriate finances, thirdly – question of the content of plays
regarding migrant’s and post-migrant’s destiny, and finally the problem of the language used
in plays (i.e. migrant’s native or the language of the immigrant country).",
publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA",
journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA",
title = "Аматерске позоришне представе српских миграната у Бечу, Amateur Theater Plays by Serbian Migrants in Vienna",
pages = "493-510",
volume = "66",
number = "3",
doi = "10.2298/GEI1803493A",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7582"
}
Антонијевић, Д.,& Рашић, М.. (2018). Аматерске позоришне представе српских миграната у Бечу. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA
Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 66(3), 493-510.
https://doi.org/10.2298/GEI1803493A
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7582
Антонијевић Д, Рашић М. Аматерске позоришне представе српских миграната у Бечу. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2018;66(3):493-510.
doi:10.2298/GEI1803493A
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7582 .
Антонијевић, Драгана, Рашић, Милош, "Аматерске позоришне представе српских миграната у Бечу" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 66, no. 3 (2018):493-510,
https://doi.org/10.2298/GEI1803493A .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7582 .

Утицај музике на међуетничке односе становника Сарајева и Мостара

Дражета, Богдан; Гуја, Зорана

(Београд : Филозофски факултет, Одељење за етнологију и антропологију, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Дражета, Богдан
AU  - Гуја, Зорана
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13505
AB  - Музика и музички облици представљају неизоставан део сваког
људског друштва и културе. Као што музика може бити „у служби” стварања и пре-
обликовања идентитета, нпр. етничких, регионалних и локалних, она истовремено
може повезивати људе и њихове заједнице. Током обављања теренских истражи-
вања у Сарајеву и Мостару крајем 2017. године, код великог броја саговорника
уочени су ставови и размишљања о делимичном и ситуационом превазилажењу
етно-политичких подела путем музике. Контекст заједничке музичке традиције
свих етничких група у Босни и Херцеговини даје један од оквира за проучавање
односа музике и идентитета на овом простору. У овом раду приказаћемо основне
наративе, настале на основу медијских извештаја и разговора са становницима на-
ведених урбаних целина и њиховог ширег подручја, о томе како музика и музички
облици утичу на међуетничке односе и изградњу локалног, градског идентитета.
Може се рећи да на нивоу Босне и Херцеговине музика у одређеној мери показује
другачији правац насупрот тренутном јавном и медијском дискурсу. Сматрамо да
овај допринос може дати повода за размишљање о томе на који начин музика у
једном друштву (пре)обликује вредности, ставове и понашања људи.
AB  - Music and musical forms represent unfailing part of every human society
and culture. Music can bond people and their communities, as it can be „in the
service” of creating and transforming identities, e.g. ethnic, regional and local.
Ethnological and anthropological view on music treats this phenomenon as the
cultural product, which has certain meanings and influence on society and cul-
ture, i.e. their members in general. Every person from a cultural group has its
own reflections on music, by recognizing abovementioned meanings, which can
be same or different than those of other group members. This is why identity
building process with use of music is very interesting for examination. During
our fieldwork in Sarajevo and Mostar at the end of 2017, we noticed attitudes
and reflections on partial and situational overcoming of ethno-political divisions
through music. Bosnian and Herzegovinian political system is based on the eth-
nic principle, legally supported by Dayton Peace Agreement, a document which
stopped the civil war 1992–1995. Yet the context of common musical tradition
of all ethnic groups in Bosnia and Herzegovina is giving the framework on
examining the relation between music and identity in this area, where identity
question is a very important process looking historically. In this paper, we will
present basic narratives on how music and musical forms impacts on intereth-
nic relations and local, urban identity building process. These narratives were
formed on the basis of media reports and conversations with inhabitants from
aforementioned urban areas and their wider surroundings. It can be said at the
level of Bosnia and Herzegovina, music shows different direction in contrast to
actual public and media discourse. We believe that this contribution can give
instance on thinking about how music in a certain society (re)shapes people’s
values, attitudes and behavior of people. Moreover, collaboration between eth-
nology and anthropology on the one hand, as well as ethnomusicology on the
other hand, may bring some interesting results and exchange of experience for
further research.
AB  - La musique et les formes musicales sont des éléments incontournables de
chaque société et culture humaines. Tout comme la musique peut être « au ser-
vice » de la création et du remodelage des identités, ethniques, régionales et
locales, elle peut en même temps relier les hommes et leurs communautés. Au
cours des recherches de terrain effectuées à Sarajevo et à Mostar vers la fin de
2017, nous avons relevé chez un grand nombre d’interlocuteurs des positions et
des réflexions sur le dépassement partiel et situationnel des divisions ethno-po-
litiques à la faveur de la musique. Le contexte d’une tradition musicale com-
mune à tous les groupes ethniques en Bosnie et Herzégovine offre un des cadres
pour l’étude du rapport de la musique et de l’identité dans cet espace. Dans cet
article nous allons rendre compte des récits fondamentaux, créés à partir des
rapports médiatiques et des entretiens sur l’identité urbaine menés avec des ha-
bitants des villes et des agglomérations mentionnées. Il est possible d’affirmer
qu’en Bosnie-Herzégovine la musique exprime dans une certaine mesure une
orientation différente de celle présente dans le discours publique et médiatique
actuel. Nous considérons que cette contribution peut faire naître une réflexion
sur la manière dont la musique dans une société (re)modèle les valeurs, les atti-
tudes et les comportements des hommes.
PB  - Београд : Филозофски факултет, Одељење за етнологију и антропологију
T2  - Етноантрополошки проблеми
T1  - Утицај музике на међуетничке односе становника Сарајева и Мостара
T1  - The influence of music in interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants
SP  - 899
EP  - 925
VL  - 13
IS  - 4
DO  - 10.21301/eap.v13i4.1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13505
ER  - 
@article{
author = "Дражета, Богдан and Гуја, Зорана",
year = "2018",
abstract = "Музика и музички облици представљају неизоставан део сваког
људског друштва и културе. Као што музика може бити „у служби” стварања и пре-
обликовања идентитета, нпр. етничких, регионалних и локалних, она истовремено
може повезивати људе и њихове заједнице. Током обављања теренских истражи-
вања у Сарајеву и Мостару крајем 2017. године, код великог броја саговорника
уочени су ставови и размишљања о делимичном и ситуационом превазилажењу
етно-политичких подела путем музике. Контекст заједничке музичке традиције
свих етничких група у Босни и Херцеговини даје један од оквира за проучавање
односа музике и идентитета на овом простору. У овом раду приказаћемо основне
наративе, настале на основу медијских извештаја и разговора са становницима на-
ведених урбаних целина и њиховог ширег подручја, о томе како музика и музички
облици утичу на међуетничке односе и изградњу локалног, градског идентитета.
Може се рећи да на нивоу Босне и Херцеговине музика у одређеној мери показује
другачији правац насупрот тренутном јавном и медијском дискурсу. Сматрамо да
овај допринос може дати повода за размишљање о томе на који начин музика у
једном друштву (пре)обликује вредности, ставове и понашања људи., Music and musical forms represent unfailing part of every human society
and culture. Music can bond people and their communities, as it can be „in the
service” of creating and transforming identities, e.g. ethnic, regional and local.
Ethnological and anthropological view on music treats this phenomenon as the
cultural product, which has certain meanings and influence on society and cul-
ture, i.e. their members in general. Every person from a cultural group has its
own reflections on music, by recognizing abovementioned meanings, which can
be same or different than those of other group members. This is why identity
building process with use of music is very interesting for examination. During
our fieldwork in Sarajevo and Mostar at the end of 2017, we noticed attitudes
and reflections on partial and situational overcoming of ethno-political divisions
through music. Bosnian and Herzegovinian political system is based on the eth-
nic principle, legally supported by Dayton Peace Agreement, a document which
stopped the civil war 1992–1995. Yet the context of common musical tradition
of all ethnic groups in Bosnia and Herzegovina is giving the framework on
examining the relation between music and identity in this area, where identity
question is a very important process looking historically. In this paper, we will
present basic narratives on how music and musical forms impacts on intereth-
nic relations and local, urban identity building process. These narratives were
formed on the basis of media reports and conversations with inhabitants from
aforementioned urban areas and their wider surroundings. It can be said at the
level of Bosnia and Herzegovina, music shows different direction in contrast to
actual public and media discourse. We believe that this contribution can give
instance on thinking about how music in a certain society (re)shapes people’s
values, attitudes and behavior of people. Moreover, collaboration between eth-
nology and anthropology on the one hand, as well as ethnomusicology on the
other hand, may bring some interesting results and exchange of experience for
further research., La musique et les formes musicales sont des éléments incontournables de
chaque société et culture humaines. Tout comme la musique peut être « au ser-
vice » de la création et du remodelage des identités, ethniques, régionales et
locales, elle peut en même temps relier les hommes et leurs communautés. Au
cours des recherches de terrain effectuées à Sarajevo et à Mostar vers la fin de
2017, nous avons relevé chez un grand nombre d’interlocuteurs des positions et
des réflexions sur le dépassement partiel et situationnel des divisions ethno-po-
litiques à la faveur de la musique. Le contexte d’une tradition musicale com-
mune à tous les groupes ethniques en Bosnie et Herzégovine offre un des cadres
pour l’étude du rapport de la musique et de l’identité dans cet espace. Dans cet
article nous allons rendre compte des récits fondamentaux, créés à partir des
rapports médiatiques et des entretiens sur l’identité urbaine menés avec des ha-
bitants des villes et des agglomérations mentionnées. Il est possible d’affirmer
qu’en Bosnie-Herzégovine la musique exprime dans une certaine mesure une
orientation différente de celle présente dans le discours publique et médiatique
actuel. Nous considérons que cette contribution peut faire naître une réflexion
sur la manière dont la musique dans une société (re)modèle les valeurs, les atti-
tudes et les comportements des hommes.",
publisher = "Београд : Филозофски факултет, Одељење за етнологију и антропологију",
journal = "Етноантрополошки проблеми",
title = "Утицај музике на међуетничке односе становника Сарајева и Мостара, The influence of music in interethnic relations of Sarajevo and Mostar's inhabitants",
pages = "899-925",
volume = "13",
number = "4",
doi = "10.21301/eap.v13i4.1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13505"
}
Дражета, Б.,& Гуја, З.. (2018). Утицај музике на међуетничке односе становника Сарајева и Мостара. in Етноантрополошки проблеми
Београд : Филозофски факултет, Одељење за етнологију и антропологију., 13(4), 899-925.
https://doi.org/10.21301/eap.v13i4.1
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13505
Дражета Б, Гуја З. Утицај музике на међуетничке односе становника Сарајева и Мостара. in Етноантрополошки проблеми. 2018;13(4):899-925.
doi:10.21301/eap.v13i4.1
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13505 .
Дражета, Богдан, Гуја, Зорана, "Утицај музике на међуетничке односе становника Сарајева и Мостара" in Етноантрополошки проблеми, 13, no. 4 (2018):899-925,
https://doi.org/10.21301/eap.v13i4.1 .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13505 .
1

Anthropological reading of science fiction

Gavrilović, Ljiljana; Kovačević, Ivan

(Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Gavrilović, Ljiljana
AU  - Kovačević, Ivan
PY  - 2015
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12536
AB  - The paper gives an overview of the prevalence of the analysis of science fiction literature and science fiction in other segments of popular culture in Serbian anthropology. This overview is preceded by a consideration of science fiction as a genre while keeping in mind the fluidity of the genre and the interweaving of subgenres as well as the transformations which science fiction is undergoing in certain media (books, films, TV shows and video games). In Serbian anthropology research on science fiction is more prevalent than the study of other phenomena, as the number of anthropologists whose work is represented in the paper is fairly large compared to the size of the anthropological community as a whole. The causes for this can primarily be found in a collective focus on questions such as: who are we and who the others are, what the basis of creating and building identity is or what the role of context in recognition of species is. Anthropology gives answers to these questions through the interpretation, explanation and understanding of the world around us, while science fiction does it through the literary considerations of these same questions.
PB  - Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju
T2  - Etnoantropološki problemi
T1  - Anthropological reading of science fiction
SP  - 987
EP  - 1002
VL  - 10
IS  - 4
DO  - 10.21301/eap.v10i4.11
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12536
ER  - 
@article{
author = "Gavrilović, Ljiljana and Kovačević, Ivan",
year = "2015",
abstract = "The paper gives an overview of the prevalence of the analysis of science fiction literature and science fiction in other segments of popular culture in Serbian anthropology. This overview is preceded by a consideration of science fiction as a genre while keeping in mind the fluidity of the genre and the interweaving of subgenres as well as the transformations which science fiction is undergoing in certain media (books, films, TV shows and video games). In Serbian anthropology research on science fiction is more prevalent than the study of other phenomena, as the number of anthropologists whose work is represented in the paper is fairly large compared to the size of the anthropological community as a whole. The causes for this can primarily be found in a collective focus on questions such as: who are we and who the others are, what the basis of creating and building identity is or what the role of context in recognition of species is. Anthropology gives answers to these questions through the interpretation, explanation and understanding of the world around us, while science fiction does it through the literary considerations of these same questions.",
publisher = "Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju",
journal = "Etnoantropološki problemi",
title = "Anthropological reading of science fiction",
pages = "987-1002",
volume = "10",
number = "4",
doi = "10.21301/eap.v10i4.11",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12536"
}
Gavrilović, L.,& Kovačević, I.. (2015). Anthropological reading of science fiction. in Etnoantropološki problemi
Beograd : Univerzitet u Beogradu - Filozofski fakultet - Odeljenje za etnologiju i antropologiju., 10(4), 987-1002.
https://doi.org/10.21301/eap.v10i4.11
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12536
Gavrilović L, Kovačević I. Anthropological reading of science fiction. in Etnoantropološki problemi. 2015;10(4):987-1002.
doi:10.21301/eap.v10i4.11
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12536 .
Gavrilović, Ljiljana, Kovačević, Ivan, "Anthropological reading of science fiction" in Etnoantropološki problemi, 10, no. 4 (2015):987-1002,
https://doi.org/10.21301/eap.v10i4.11 .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12536 .
1
1