Knjizenstvo - theory and history of women's writing in Serbian language till 1915

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/178029/RS//

Knjizenstvo - theory and history of women's writing in Serbian language till 1915 (en)
Књиженство - теорија и историја женске књижевности на српском језику до 1915. године (sr)
Knjiženstvo - teorija i istorija ženske književnosti na srpskom jeziku do 1915. godine (sr_RS)
Authors

Publications

Јелица Беловић Бернаџиковска: од мале везиље до гусларских пјесама кроз преписке и сарадње

Гуја Дражета, Зорана

(Удружење фолклориста Србије, Београд, 2023)

TY  - GEN
AU  - Гуја Дражета, Зорана
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15079
AB  - Позната у свијету фолклористике, како на етнографском и књижевном,
тако и на педагошком и просвјетном нивоу, Јелица Беловић
Бернаџиковска је дала допринос и у области народног музичког
стваралаштва који је широј јавности мање познат. Кроз различите
преписке, писма, разгледнице, рукописе и сарадње остварене са
(страним) истраживачима, поготово аустријским етнографом и
филологом Фридрихом С. Краусом, могуће је ишчитати доприносе
наведене ауторке на пољу истраживања народне усмене књижевности
и народне музичке традиције Срба и других Јужних Словена, исказаних
кроз вокално-инструменталну форму пјевања уз гусле. У овом раду
биће наглашен научноистраживачки рад Беловић Бернаџиковске у
ширем етномузиколошком контексту, значајном за фолклористику
и друге области, као рефлексија на таква истраживања с краја 19. и
почетка 20. вијека.
AB  - Known in the world of folkloristics, both at the ethnographic and literary levels,
as well as at the pedagogic and educational levels, Jelica Belović Bernadžikovska
made a contribution in the field of folk music tradition, which is lesser-known to the
general public. Through various correspondences, letters, postcards, manuscripts,
and collaboration with (foreign) researchers, especially the Austrian ethnographer
and philologist Friedrich S. Krauss, it is possible to read the contributions of the
aforementioned author in the Serbs’ and other South Slavs’ folk oral literature and folk
music traditions research field, expressed through the vocal-instrumental form of singing
with the accompaniment of gusle. In this paper, the scientific research work of Belović-
Bernadžikovska will be emphasized in a wider ethnomusicological context, significant
349
for folkloristics and other fields, as a reflection on such research from the late 19th and the
early 20th centuries. The changes that took place in the early 20th century on the political,
social, and cultural levels enabled women to penetrate the previously inaccessible and
deprived diverse areas for their own personal success, public activity, activism, politics,
professional training, and to step out of the community where they lived and worked. In
the field of music folklore, more specifically Jelica’s basic interest through the practice
of singing with the accompaniment of gusle, she made a “step forward” into the related
branches of folkloristics that were close to her. It is not known what the basic principle
of choosing the narrator, the repertoire and the purpose of recording was, i.e., more
detailed methodology and what would be useful for her research and (or) the “mode” of
forwarding the material. However, what can be concluded on the basis of the analyzed
material is that there are basic ethnographic work, positivist attitudes, and romantic
views on music folklore.
PB  - Удружење фолклориста Србије, Београд
PB  - Универзитетска библиотека „Светозар Марковић”, Београд
PB  - Комисија за фолклористику Међународног комитета слависта
PB  - Центар за културу „Вук Караџић”, Лозница
PB  - Научно-образовно културни центар „Вук Караџић”, Тршић
T2  - Тематски зборник радова  „Савремена српска фолклористика 12”
T1  - Јелица Беловић Бернаџиковска: од мале везиље до гусларских пјесама кроз преписке и сарадње
T1  - Jelica Belović ernadžikovska: from a little needlewoman to the gusle songs through correspondence and cooperation
SP  - 337
EP  - 349
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15079
ER  - 
@misc{
author = "Гуја Дражета, Зорана",
year = "2023",
abstract = "Позната у свијету фолклористике, како на етнографском и књижевном,
тако и на педагошком и просвјетном нивоу, Јелица Беловић
Бернаџиковска је дала допринос и у области народног музичког
стваралаштва који је широј јавности мање познат. Кроз различите
преписке, писма, разгледнице, рукописе и сарадње остварене са
(страним) истраживачима, поготово аустријским етнографом и
филологом Фридрихом С. Краусом, могуће је ишчитати доприносе
наведене ауторке на пољу истраживања народне усмене књижевности
и народне музичке традиције Срба и других Јужних Словена, исказаних
кроз вокално-инструменталну форму пјевања уз гусле. У овом раду
биће наглашен научноистраживачки рад Беловић Бернаџиковске у
ширем етномузиколошком контексту, значајном за фолклористику
и друге области, као рефлексија на таква истраживања с краја 19. и
почетка 20. вијека., Known in the world of folkloristics, both at the ethnographic and literary levels,
as well as at the pedagogic and educational levels, Jelica Belović Bernadžikovska
made a contribution in the field of folk music tradition, which is lesser-known to the
general public. Through various correspondences, letters, postcards, manuscripts,
and collaboration with (foreign) researchers, especially the Austrian ethnographer
and philologist Friedrich S. Krauss, it is possible to read the contributions of the
aforementioned author in the Serbs’ and other South Slavs’ folk oral literature and folk
music traditions research field, expressed through the vocal-instrumental form of singing
with the accompaniment of gusle. In this paper, the scientific research work of Belović-
Bernadžikovska will be emphasized in a wider ethnomusicological context, significant
349
for folkloristics and other fields, as a reflection on such research from the late 19th and the
early 20th centuries. The changes that took place in the early 20th century on the political,
social, and cultural levels enabled women to penetrate the previously inaccessible and
deprived diverse areas for their own personal success, public activity, activism, politics,
professional training, and to step out of the community where they lived and worked. In
the field of music folklore, more specifically Jelica’s basic interest through the practice
of singing with the accompaniment of gusle, she made a “step forward” into the related
branches of folkloristics that were close to her. It is not known what the basic principle
of choosing the narrator, the repertoire and the purpose of recording was, i.e., more
detailed methodology and what would be useful for her research and (or) the “mode” of
forwarding the material. However, what can be concluded on the basis of the analyzed
material is that there are basic ethnographic work, positivist attitudes, and romantic
views on music folklore.",
publisher = "Удружење фолклориста Србије, Београд, Универзитетска библиотека „Светозар Марковић”, Београд, Комисија за фолклористику Међународног комитета слависта, Центар за културу „Вук Караџић”, Лозница, Научно-образовно културни центар „Вук Караџић”, Тршић",
journal = "Тематски зборник радова  „Савремена српска фолклористика 12”",
title = "Јелица Беловић Бернаџиковска: од мале везиље до гусларских пјесама кроз преписке и сарадње, Jelica Belović ernadžikovska: from a little needlewoman to the gusle songs through correspondence and cooperation",
pages = "337-349",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15079"
}
Гуја Дражета, З.. (2023). Јелица Беловић Бернаџиковска: од мале везиље до гусларских пјесама кроз преписке и сарадње. in Тематски зборник радова  „Савремена српска фолклористика 12”
Удружење фолклориста Србије, Београд., 337-349.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15079
Гуја Дражета З. Јелица Беловић Бернаџиковска: од мале везиље до гусларских пјесама кроз преписке и сарадње. in Тематски зборник радова  „Савремена српска фолклористика 12”. 2023;:337-349.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15079 .
Гуја Дражета, Зорана, "Јелица Беловић Бернаџиковска: од мале везиље до гусларских пјесама кроз преписке и сарадње" in Тематски зборник радова  „Савремена српска фолклористика 12” (2023):337-349,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15079 .

Тактичка духовност у уметничким праксама Пјера Паола Пазолинија и Џерома Ротенберга

Стевановић, Лада; Ђурић, Дубравка

(Београд : Институт за политичке студије, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Стевановић, Лада
AU  - Ђурић, Дубравка
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7367
AB  - У раду се бавимо неконвенционалним односом
према религији и духовношћу двојице аутора –
Пјера Паола Пазолинија, италијанског левичара,
есејисте, књижевника и редитеља, као и
америчког песника-антрополога, антологичара и
перформера Џерома Ротенберга. Они су деловали
у различитим културним контекстима (католичкој
Италији и мултикултуралној Америци) и у
различитим уметностима, али су у свом раду
развијали амбивалентне и субверзивне тактике
показујући неортодоксно схватање религије и
духовних традиција. Пазолини се у филмовима бавио раним хришћанством, криткујући цркву
као институцију. Ротенберг се бавио различитим
духовним традицијама у распону од америчких
староседелачких, хришћанских, будистичких и
јеврејских традиција. Обојица имплицитно и
експлицитно критикују религиозне ортодоксије
и залажу се за трансформацију религиозних и
духовних пракси у складу са савременошћу.
У раду ћемо се усредсредити на различите
субверзивне тактике које су развили.
AB  - We will discuss Pierre Paolo Pasolini, Italian film
director, poets, essayist, and activist, and Jerome
Rothenberg, American poet-anthropologist, translator,
anthologist, and performer since both of them
worked within religious and spiritual contexts.
Pasolini dealt with Catolicism in his movies, and
Rothenberg used different religious cultures in his
anthologies and his own poems. Pasolini understood
film as an art which can reach broad general public.
Rothenberg’s experimental poetry generally has a
relatively small audience. Pasolini criticized Italian
neo-avant-garde for being elitist and too formalist,
and because of that turned to film. Rothenberg creates
within the experimental poetry scene in which
protagonists believe that working with materiality
of poetry and culture is an important form of
political activism. What connect these authors is
their subversive relation to spirituality. They both
invented strategies to question the orthodox religious
stances. Pasolini considered himself practicing
Catholic, but criticized the Church as an institution.
In his movies he deals with early Christian
themes of New Testament, pointing to the spiritual
embodiment within the mundane. Rothenberg, as a
secular Jew, examines spiritual texts from different
religions including Christianity, Buddhism, Judaism
and native religions. He is especially interested in
oral traditions of American indigenous people. He
has collected these materials in various anthologies.
The main strategy in his usage of all these spiritual
traditions is secularization of religious materials.
PB  - Београд : Институт за политичке студије
T2  - Српска политичка мисао / Serbian Political Thought
T1  - Тактичка духовност у уметничким праксама Пјера Паола Пазолинија и Џерома Ротенберга
T1  - Strategic Spirituality in Artistic Prastices of Pierre Paolo Pasolini and Jerome Rothenberg
SP  - 91
EP  - 106
VL  - посебно издање
DO  - 10.22182/spm.specijal2019.6
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7367
ER  - 
@article{
author = "Стевановић, Лада and Ђурић, Дубравка",
year = "2019",
abstract = "У раду се бавимо неконвенционалним односом
према религији и духовношћу двојице аутора –
Пјера Паола Пазолинија, италијанског левичара,
есејисте, књижевника и редитеља, као и
америчког песника-антрополога, антологичара и
перформера Џерома Ротенберга. Они су деловали
у различитим културним контекстима (католичкој
Италији и мултикултуралној Америци) и у
различитим уметностима, али су у свом раду
развијали амбивалентне и субверзивне тактике
показујући неортодоксно схватање религије и
духовних традиција. Пазолини се у филмовима бавио раним хришћанством, криткујући цркву
као институцију. Ротенберг се бавио различитим
духовним традицијама у распону од америчких
староседелачких, хришћанских, будистичких и
јеврејских традиција. Обојица имплицитно и
експлицитно критикују религиозне ортодоксије
и залажу се за трансформацију религиозних и
духовних пракси у складу са савременошћу.
У раду ћемо се усредсредити на различите
субверзивне тактике које су развили., We will discuss Pierre Paolo Pasolini, Italian film
director, poets, essayist, and activist, and Jerome
Rothenberg, American poet-anthropologist, translator,
anthologist, and performer since both of them
worked within religious and spiritual contexts.
Pasolini dealt with Catolicism in his movies, and
Rothenberg used different religious cultures in his
anthologies and his own poems. Pasolini understood
film as an art which can reach broad general public.
Rothenberg’s experimental poetry generally has a
relatively small audience. Pasolini criticized Italian
neo-avant-garde for being elitist and too formalist,
and because of that turned to film. Rothenberg creates
within the experimental poetry scene in which
protagonists believe that working with materiality
of poetry and culture is an important form of
political activism. What connect these authors is
their subversive relation to spirituality. They both
invented strategies to question the orthodox religious
stances. Pasolini considered himself practicing
Catholic, but criticized the Church as an institution.
In his movies he deals with early Christian
themes of New Testament, pointing to the spiritual
embodiment within the mundane. Rothenberg, as a
secular Jew, examines spiritual texts from different
religions including Christianity, Buddhism, Judaism
and native religions. He is especially interested in
oral traditions of American indigenous people. He
has collected these materials in various anthologies.
The main strategy in his usage of all these spiritual
traditions is secularization of religious materials.",
publisher = "Београд : Институт за политичке студије",
journal = "Српска политичка мисао / Serbian Political Thought",
title = "Тактичка духовност у уметничким праксама Пјера Паола Пазолинија и Џерома Ротенберга, Strategic Spirituality in Artistic Prastices of Pierre Paolo Pasolini and Jerome Rothenberg",
pages = "91-106",
volume = "посебно издање",
doi = "10.22182/spm.specijal2019.6",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7367"
}
Стевановић, Л.,& Ђурић, Д.. (2019). Тактичка духовност у уметничким праксама Пјера Паола Пазолинија и Џерома Ротенберга. in Српска политичка мисао / Serbian Political Thought
Београд : Институт за политичке студије., посебно издање, 91-106.
https://doi.org/10.22182/spm.specijal2019.6
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7367
Стевановић Л, Ђурић Д. Тактичка духовност у уметничким праксама Пјера Паола Пазолинија и Џерома Ротенберга. in Српска политичка мисао / Serbian Political Thought. 2019;посебно издање:91-106.
doi:10.22182/spm.specijal2019.6
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7367 .
Стевановић, Лада, Ђурић, Дубравка, "Тактичка духовност у уметничким праксама Пјера Паола Пазолинија и Џерома Ротенберга" in Српска политичка мисао / Serbian Political Thought, посебно издање (2019):91-106,
https://doi.org/10.22182/spm.specijal2019.6 .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7367 .
1