@conference{
author = "Пешикан-Љуштановић, Љиљана",
year = "2022",
abstract = "Рад указује на досадашња истраживања ове теме, концентришући се потом на мање истраживане аспекте позоришне тематике у Сремчевом приповедачком делу. Централни предмет рада јесте однос новонастајуће
публике према позоришту и однос глумаца према публици; укрштај традиционалне културе у којој позориште не постоји, али постоје различити видови
перформативности, и театра, који тематизује дела усмене културе, али и битно
мења однос према њима, те особени однос глумаца према театру и животу., The paper first points to previous research on this topic, then concentrates
on less researched aspects of theatrical themes in the narrative work of Stevan
Sremac. The central subject of the paper is the attitude of the emerging audience
towards the theater and the attitude of the actors towards the audience, a cross
between traditional culture, in which theater does not exist, but there are different
types of performativity, and theater, which thematizes works of oral culture, but
also significantly changes the attutude towards them.
The paper shows how the comedy in Sremac’s prose with the theme of actors
and theater turns into melancholy, reaching the psychological sophistication of
the characters and the fine ambivalence with which Sremac depicts the fate of
Serbian theater and its coryphaeuses, who, despite their comic human weaknesses
and vanity, have essentially contributed to the formation of a new, modern civic
culture, but also to the preservation and encouragement of national consciousness
in the newly liberated areas.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Српски књижевници и српско позориште до Првог светског рата",
title = "Од устаничког барјака до позоришне реквизите, From the insurgent banner to the theater equipment",
pages = "83-95",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13297"
}