Tomić Đurić, Marka D.

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-4103-4886
  • Tomić Đurić, Marka D. (7)
  • Томић Ђурић, Марка (4)
  • Томић, Марка (3)
  • Tomić Đurić, Marka (2)
Projects

Author's Bibliography

Неколико до сада неидентификованих сцена грачаничког менолога

Томић, Марка

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Томић, Марка
PY  - 2022
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15890
AB  - У раду се идентификују сцене грачаничког менолога којима се илуструју последња три дана месеца јуна–Обретење моштију светих Кира и Јована (28. јун), Страдање светих апостола Петра и Павла (29. јун) и Сабор светих дванаест апостола (30. јун). Изнети су и нови подаци о још једној представи–могуће преподобног Павла врача (28. јун).
AB  - The paper identifies some scenes in the Gračanica menologion that illustrate the last three days of the month of June–the Translation of the Relics of St. Cyrus and John (28 June), Martyrdom of the Holy Apostles Peter and Paul (29 June), and the Synaxis of the Twelve Holy Apostles (30 June). It also brings new information about another scene, possibly St. Paul the Physician (28 June).
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
T2  - Косовско-метохијски зборник = Recueil de Kosovo et Metohija
T1  - Неколико до сада неидентификованих сцена грачаничког менолога
T1  - A Few Heretofore Unidenti fi ed Scenes in the Gračanica Menologion
SP  - 47
EP  - 80
VL  - 9
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15890
ER  - 
@article{
author = "Томић, Марка",
year = "2022",
abstract = "У раду се идентификују сцене грачаничког менолога којима се илуструју последња три дана месеца јуна–Обретење моштију светих Кира и Јована (28. јун), Страдање светих апостола Петра и Павла (29. јун) и Сабор светих дванаест апостола (30. јун). Изнети су и нови подаци о још једној представи–могуће преподобног Павла врача (28. јун)., The paper identifies some scenes in the Gračanica menologion that illustrate the last three days of the month of June–the Translation of the Relics of St. Cyrus and John (28 June), Martyrdom of the Holy Apostles Peter and Paul (29 June), and the Synaxis of the Twelve Holy Apostles (30 June). It also brings new information about another scene, possibly St. Paul the Physician (28 June).",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Косовско-метохијски зборник = Recueil de Kosovo et Metohija",
title = "Неколико до сада неидентификованих сцена грачаничког менолога, A Few Heretofore Unidenti fi ed Scenes in the Gračanica Menologion",
pages = "47-80",
volume = "9",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15890"
}
Томић, М.. (2022). Неколико до сада неидентификованих сцена грачаничког менолога. in Косовско-метохијски зборник = Recueil de Kosovo et Metohija
Београд : Српска академија наука и уметности., 9, 47-80.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15890
Томић М. Неколико до сада неидентификованих сцена грачаничког менолога. in Косовско-метохијски зборник = Recueil de Kosovo et Metohija. 2022;9:47-80.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15890 .
Томић, Марка, "Неколико до сада неидентификованих сцена грачаничког менолога" in Косовско-метохијски зборник = Recueil de Kosovo et Metohija, 9 (2022):47-80,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15890 .

The cult of Saint Zotikos Orphanotrophos and his images in Byzantium and beyond

Томић, Марка

(Београд : Филозофски факултет Универзитета у Београду - Институт за историју уметности, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Томић, Марка
PY  - 2021
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14254
AB  - St. Zotikos Orphanotrophos acquired great renown in Constantinople owing to his efforts in the establishment of two singularly important philanthropic institutions in the Byzantine Empire - Orphanotropheion (Ὀρφανοτροφεῖον) on the Acropolis of Constantinople and the Leprosarium in Pera (Golden Horn at Elaiones). The paper discusses an underexplored aspect of the veneration of St. Zotikos - his representations in art. It uses available liturgical sources, hagiographical testimonies and the scarce visual evidence to investigate and determine the reach of the cult of St. Zotikos Orphanotrophos, first in the wider framework of Eastern Christian art and then in Serbian medieval art.
AB  - На појаву самосталних ликовних представа светог Зотика у српској средини највише је могло имати утицаја светитељско богослужбено прослављање у XIV веку. Иако је реч о светом чији се култ никада није значајније развио у средњовековној Србији, рукописно наслеђе показује да је његово житије редовно преписивано у стиховним пролозима и да службе њему посвећене у минејима садрже и канон. Иако малобројне, представе светог Зотика Сиропитатеља су поуздано сведочанство да је у једном раздобљу током XIV века постојало интересовање за култ овог цариградског светог код Срба. Особиту важност српски примери имају када се сагледају и на широј основи проучавања одјека култа светог Зотика у византијској уметности. Међу њима се у програмском смислу издваја решење из Марковог манастира – усамљено али зналачки очувано сећање на цариградског светитеља на измаку византијске епохе.
PB  - Београд : Филозофски факултет Универзитета у Београду - Институт за историју уметности
T2  - Зограф : часопис за средњовековну уметност
T1  - The cult of Saint Zotikos Orphanotrophos and his images in Byzantium and beyond
T1  - Култ светог Зотика Сиропитатеља и његове представе у Византији и земљама византијског културног круга
SP  - 15
EP  - 41
VL  - 45
DO  - 10.2298/ZOG2145015T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14254
ER  - 
@article{
author = "Томић, Марка",
year = "2021",
abstract = "St. Zotikos Orphanotrophos acquired great renown in Constantinople owing to his efforts in the establishment of two singularly important philanthropic institutions in the Byzantine Empire - Orphanotropheion (Ὀρφανοτροφεῖον) on the Acropolis of Constantinople and the Leprosarium in Pera (Golden Horn at Elaiones). The paper discusses an underexplored aspect of the veneration of St. Zotikos - his representations in art. It uses available liturgical sources, hagiographical testimonies and the scarce visual evidence to investigate and determine the reach of the cult of St. Zotikos Orphanotrophos, first in the wider framework of Eastern Christian art and then in Serbian medieval art., На појаву самосталних ликовних представа светог Зотика у српској средини највише је могло имати утицаја светитељско богослужбено прослављање у XIV веку. Иако је реч о светом чији се култ никада није значајније развио у средњовековној Србији, рукописно наслеђе показује да је његово житије редовно преписивано у стиховним пролозима и да службе њему посвећене у минејима садрже и канон. Иако малобројне, представе светог Зотика Сиропитатеља су поуздано сведочанство да је у једном раздобљу током XIV века постојало интересовање за култ овог цариградског светог код Срба. Особиту важност српски примери имају када се сагледају и на широј основи проучавања одјека култа светог Зотика у византијској уметности. Међу њима се у програмском смислу издваја решење из Марковог манастира – усамљено али зналачки очувано сећање на цариградског светитеља на измаку византијске епохе.",
publisher = "Београд : Филозофски факултет Универзитета у Београду - Институт за историју уметности",
journal = "Зограф : часопис за средњовековну уметност",
title = "The cult of Saint Zotikos Orphanotrophos and his images in Byzantium and beyond, Култ светог Зотика Сиропитатеља и његове представе у Византији и земљама византијског културног круга",
pages = "15-41",
volume = "45",
doi = "10.2298/ZOG2145015T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14254"
}
Томић, М.. (2021). The cult of Saint Zotikos Orphanotrophos and his images in Byzantium and beyond. in Зограф : часопис за средњовековну уметност
Београд : Филозофски факултет Универзитета у Београду - Институт за историју уметности., 45, 15-41.
https://doi.org/10.2298/ZOG2145015T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14254
Томић М. The cult of Saint Zotikos Orphanotrophos and his images in Byzantium and beyond. in Зограф : часопис за средњовековну уметност. 2021;45:15-41.
doi:10.2298/ZOG2145015T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14254 .
Томић, Марка, "The cult of Saint Zotikos Orphanotrophos and his images in Byzantium and beyond" in Зограф : часопис за средњовековну уметност, 45 (2021):15-41,
https://doi.org/10.2298/ZOG2145015T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14254 .

Монашки живот у задужбинама Балшића на Скадарском језеру

Томић Ђурић, Марка

(Подгорица : Матица српска - Друшво чланова у Црној Гори, Одјељење за српски језик и књижевност, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Томић Ђурић, Марка
PY  - 2020
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13844
AB  - Градитељска баштина Балшића на Скадарском језеру обухвата три манастирска комплекса на острвцима Старчева Горица, Бешка (Горица или Брезовица) и Морачник. Најстарији манастир са црквом посвећеном Успењу Богородице подигнут је на Старчевој Горици између 1376. и 1378, у време Ђурђа I Балшића. Манастирска целина на острву Бешка састоји се од две цркве: старије, посвећене Светом Ђорђу, и млађе, посвећене Благовештењу. За старију цркву нема прецизних података о времену градње, али је могуће претпоставити да је њен ктитор био Ђурђе II Страцимировић Балшић, те да је изграђена у периоду који обухвата последње две деценије XIV века. Млађу цркву подигла је за свој маузолеј Јелена Балшић, кћерка кнеза Лазара и жена Ђурђа II Страцимировића Балшића 1439/1440, о чему обавештава натпис уклесан на надвратнику цркве. Манастир Морачник са црквом посвећеном Богородици, на истоименом острву, први пут се помиње 1417. у повељи Балше III Ђурђевића, што даје основа за претпоставку да је он могао бити и њен ктитор.
PB  - Подгорица : Матица српска - Друшво чланова у Црној Гори, Одјељење за српски језик и књижевност
PB  - Београд : ЈП Службени гласник
T2  - О Горичком зборнику : зборник одабраних радова
T1  - Монашки живот у задужбинама Балшића на Скадарском језеру
SP  - 527
EP  - 566
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13844
ER  - 
@inbook{
author = "Томић Ђурић, Марка",
year = "2020",
abstract = "Градитељска баштина Балшића на Скадарском језеру обухвата три манастирска комплекса на острвцима Старчева Горица, Бешка (Горица или Брезовица) и Морачник. Најстарији манастир са црквом посвећеном Успењу Богородице подигнут је на Старчевој Горици између 1376. и 1378, у време Ђурђа I Балшића. Манастирска целина на острву Бешка састоји се од две цркве: старије, посвећене Светом Ђорђу, и млађе, посвећене Благовештењу. За старију цркву нема прецизних података о времену градње, али је могуће претпоставити да је њен ктитор био Ђурђе II Страцимировић Балшић, те да је изграђена у периоду који обухвата последње две деценије XIV века. Млађу цркву подигла је за свој маузолеј Јелена Балшић, кћерка кнеза Лазара и жена Ђурђа II Страцимировића Балшића 1439/1440, о чему обавештава натпис уклесан на надвратнику цркве. Манастир Морачник са црквом посвећеном Богородици, на истоименом острву, први пут се помиње 1417. у повељи Балше III Ђурђевића, што даје основа за претпоставку да је он могао бити и њен ктитор.",
publisher = "Подгорица : Матица српска - Друшво чланова у Црној Гори, Одјељење за српски језик и књижевност, Београд : ЈП Службени гласник",
journal = "О Горичком зборнику : зборник одабраних радова",
booktitle = "Монашки живот у задужбинама Балшића на Скадарском језеру",
pages = "527-566",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13844"
}
Томић Ђурић, М.. (2020). Монашки живот у задужбинама Балшића на Скадарском језеру. in О Горичком зборнику : зборник одабраних радова
Подгорица : Матица српска - Друшво чланова у Црној Гори, Одјељење за српски језик и књижевност., 527-566.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13844
Томић Ђурић М. Монашки живот у задужбинама Балшића на Скадарском језеру. in О Горичком зборнику : зборник одабраних радова. 2020;:527-566.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13844 .
Томић Ђурић, Марка, "Монашки живот у задужбинама Балшића на Скадарском језеру" in О Горичком зборнику : зборник одабраних радова (2020):527-566,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13844 .

Слика патрона у олтару Марковог манастира

Томић, Марка

(Београд : Византолошки институт САНУ, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Томић, Марка
PY  - 2020
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10053
AB  - This paper presents the identity of an underexplored image of a holy martyr in the altar apse of the Church of St. Demetrios in Markov Manastir, frescoed in 1376/1377. Based on an iconographical analysis, it can be reliably concluded that the image represents St. Demetrios of Thessaloniki. The reasons for executing this work and the place of the patron saint in the painted program of the altar at Markov Manastir are explored within the wider iconographical and programmatic traditions of Byzantine art. The paper also considers the practice of featuring
martyrs in the altar space of Byzantine churches, as well as the degree of recurrence and iconographical forms of these images. It also provides a historical overview of visual solutions complying with the practice of confirming the dedication of the church or its parekklesia by representing the patron saint in the altar apse, i.e. in the prothesis or diakonikon. Based on this, it can be claimed with a higher degree of certainty that the distinctive iconographical and programmatic solution in Markov Manastir draws on an older tradition in Byzantine monumental painting.
PB  - Београд : Византолошки институт САНУ
T2  - Гласови и слике : облици комуникације на средњевековном Балкану (IV-XVI век) / Voices and Images : modes of communication in the medieval Balkans (IVth-XVIth centuries)
T1  - Слика патрона у олтару Марковог манастира
T1  - Image of the Patron Saint in the Sanctuary of Markov Manastir
SP  - 323
EP  - 351
VL  - 48
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10053
ER  - 
@inbook{
author = "Томић, Марка",
year = "2020",
abstract = "This paper presents the identity of an underexplored image of a holy martyr in the altar apse of the Church of St. Demetrios in Markov Manastir, frescoed in 1376/1377. Based on an iconographical analysis, it can be reliably concluded that the image represents St. Demetrios of Thessaloniki. The reasons for executing this work and the place of the patron saint in the painted program of the altar at Markov Manastir are explored within the wider iconographical and programmatic traditions of Byzantine art. The paper also considers the practice of featuring
martyrs in the altar space of Byzantine churches, as well as the degree of recurrence and iconographical forms of these images. It also provides a historical overview of visual solutions complying with the practice of confirming the dedication of the church or its parekklesia by representing the patron saint in the altar apse, i.e. in the prothesis or diakonikon. Based on this, it can be claimed with a higher degree of certainty that the distinctive iconographical and programmatic solution in Markov Manastir draws on an older tradition in Byzantine monumental painting.",
publisher = "Београд : Византолошки институт САНУ",
journal = "Гласови и слике : облици комуникације на средњевековном Балкану (IV-XVI век) / Voices and Images : modes of communication in the medieval Balkans (IVth-XVIth centuries)",
booktitle = "Слика патрона у олтару Марковог манастира, Image of the Patron Saint in the Sanctuary of Markov Manastir",
pages = "323-351",
volume = "48",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10053"
}
Томић, М.. (2020). Слика патрона у олтару Марковог манастира. in Гласови и слике : облици комуникације на средњевековном Балкану (IV-XVI век) / Voices and Images : modes of communication in the medieval Balkans (IVth-XVIth centuries)
Београд : Византолошки институт САНУ., 48, 323-351.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10053
Томић М. Слика патрона у олтару Марковог манастира. in Гласови и слике : облици комуникације на средњевековном Балкану (IV-XVI век) / Voices and Images : modes of communication in the medieval Balkans (IVth-XVIth centuries). 2020;48:323-351.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10053 .
Томић, Марка, "Слика патрона у олтару Марковог манастира" in Гласови и слике : облици комуникације на средњевековном Балкану (IV-XVI век) / Voices and Images : modes of communication in the medieval Balkans (IVth-XVIth centuries), 48 (2020):323-351,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10053 .

Monumental Painting in the Mrnjavčević State and Late Medieval Novgorod:Parallels in Program and Iconography

Томић Ђурић, Марка

(Moscow : Lomonosov Moscow State University, 2019)

TY  - CHAP
AU  - Томић Ђурић, Марка
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12903
AB  - The present paper aims to examine iconographic and programmatic parallels between the pictorial ensembles of the churches from two distant regions — the Mrnjavčević State in the Balkans (1365‒1395) and Novgorod of the late 14th and 15th centuries. The first part of the paper focuses on the programs in domes of the most important endowments of the Mrnjavčević family members (St. Demetrios at Sušica near Skopje — Markov Manastir, St. Demetrios in Prilep, St. Andrew at River Treska) and six Novgorod churches of the second half of the 14th century (the Assumption in the Volotovo Field, the Saviour-Transfiguration in Iliina Street, St. Theodore Stratelates ‘on the Spring’, the Holy Saviour in Kovaliovo, the Nativity on the Red Field and Archangel Michael Church in Skovorodsky Monastery).The second part of the paper is concerned with the painted menologia at Markov Manastir (September through December) and in the church of St. Simeon the God-Receiver at the Zverin monastery (1467) (September through August). There are obvious differences between the two cycles in terms of their date, iconographic and textual sources, spatial layout, and the number of images included. It can be argued, nonetheless, that both cycles follow the same pictorial logic. They both belong to the same tradition of calendrical illustration in East Christian art, which is characterized by the reduction of the visual programme to only one type of image — the portrait of the commemorated saint.
AB  - В статье исследуются иконографические и программные параллели между ансамблями росписей в двух далеких друг от друга регионах  — в государстве Мрнявчевичей на Балканах (1365–1395) и Новгороде конца XIV — XV в. В первой части статьи анализируются купольные программы в наиболее значимых постройках семьи Мрнявчевичей (церкви Св. Димитрия Маркова монастыря на Сушице близ Скопье, Св. Димитрия в Прилепе, Св. Андрея на Треске) и в шести новгородских храмах второй половины XIV в. (церкви Успения на Волотовом поле, Спаса Преображения на Ильине улице, Св. Феодора Стратилата на Ручью, Спаса на Ковалеве, Рождества на Красном поле и Архангела Михаила на Сковородке).
Во второй части статьи рассматриваются особенности циклов менология в Марковом монастыре
(сентябрь — декабрь) и в церкви Св. Симеона Богоприимца (1467) в Зверине монастыре (сентябрь —
август). Между двумя циклами существуют очевидные различия во времени создания, иконографических и агиографических источниках, количестве изображений и расположении каждого из циклов.
Тем не менее есть основания утверждать, что и сербский, и русский ансамбль следуют одной и той же
логике. Оба относятся к восточнохристианской традиции иллюстрирования церковного календаря,
для которой характерно сокращение изображений до единственного типа — портрета святого.
PB  - Moscow : Lomonosov Moscow State University
PB  - St. Petersburg : NP-Print
T2  - Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles
T1  - Monumental Painting in the Mrnjavčević State and Late Medieval Novgorod:Parallels in Program and Iconography
T1  - Монументальная живопись в государстве Мрнявчевичей и позднесредневековом Новгороде:параллели в иконографии и программах росписей
SP  - 339
EP  - 349
VL  - 9
DO  - 10.18688/aa199-2-30
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12903
ER  - 
@inbook{
author = "Томић Ђурић, Марка",
year = "2019",
abstract = "The present paper aims to examine iconographic and programmatic parallels between the pictorial ensembles of the churches from two distant regions — the Mrnjavčević State in the Balkans (1365‒1395) and Novgorod of the late 14th and 15th centuries. The first part of the paper focuses on the programs in domes of the most important endowments of the Mrnjavčević family members (St. Demetrios at Sušica near Skopje — Markov Manastir, St. Demetrios in Prilep, St. Andrew at River Treska) and six Novgorod churches of the second half of the 14th century (the Assumption in the Volotovo Field, the Saviour-Transfiguration in Iliina Street, St. Theodore Stratelates ‘on the Spring’, the Holy Saviour in Kovaliovo, the Nativity on the Red Field and Archangel Michael Church in Skovorodsky Monastery).The second part of the paper is concerned with the painted menologia at Markov Manastir (September through December) and in the church of St. Simeon the God-Receiver at the Zverin monastery (1467) (September through August). There are obvious differences between the two cycles in terms of their date, iconographic and textual sources, spatial layout, and the number of images included. It can be argued, nonetheless, that both cycles follow the same pictorial logic. They both belong to the same tradition of calendrical illustration in East Christian art, which is characterized by the reduction of the visual programme to only one type of image — the portrait of the commemorated saint., В статье исследуются иконографические и программные параллели между ансамблями росписей в двух далеких друг от друга регионах  — в государстве Мрнявчевичей на Балканах (1365–1395) и Новгороде конца XIV — XV в. В первой части статьи анализируются купольные программы в наиболее значимых постройках семьи Мрнявчевичей (церкви Св. Димитрия Маркова монастыря на Сушице близ Скопье, Св. Димитрия в Прилепе, Св. Андрея на Треске) и в шести новгородских храмах второй половины XIV в. (церкви Успения на Волотовом поле, Спаса Преображения на Ильине улице, Св. Феодора Стратилата на Ручью, Спаса на Ковалеве, Рождества на Красном поле и Архангела Михаила на Сковородке).
Во второй части статьи рассматриваются особенности циклов менология в Марковом монастыре
(сентябрь — декабрь) и в церкви Св. Симеона Богоприимца (1467) в Зверине монастыре (сентябрь —
август). Между двумя циклами существуют очевидные различия во времени создания, иконографических и агиографических источниках, количестве изображений и расположении каждого из циклов.
Тем не менее есть основания утверждать, что и сербский, и русский ансамбль следуют одной и той же
логике. Оба относятся к восточнохристианской традиции иллюстрирования церковного календаря,
для которой характерно сокращение изображений до единственного типа — портрета святого.",
publisher = "Moscow : Lomonosov Moscow State University, St. Petersburg : NP-Print",
journal = "Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles",
booktitle = "Monumental Painting in the Mrnjavčević State and Late Medieval Novgorod:Parallels in Program and Iconography, Монументальная живопись в государстве Мрнявчевичей и позднесредневековом Новгороде:параллели в иконографии и программах росписей",
pages = "339-349",
volume = "9",
doi = "10.18688/aa199-2-30",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12903"
}
Томић Ђурић, М.. (2019). Monumental Painting in the Mrnjavčević State and Late Medieval Novgorod:Parallels in Program and Iconography. in Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles
Moscow : Lomonosov Moscow State University., 9, 339-349.
https://doi.org/10.18688/aa199-2-30
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12903
Томић Ђурић М. Monumental Painting in the Mrnjavčević State and Late Medieval Novgorod:Parallels in Program and Iconography. in Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles. 2019;9:339-349.
doi:10.18688/aa199-2-30
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12903 .
Томић Ђурић, Марка, "Monumental Painting in the Mrnjavčević State and Late Medieval Novgorod:Parallels in Program and Iconography" in Actual Problems of Theory and History of Art : Collection of articles, 9 (2019):339-349,
https://doi.org/10.18688/aa199-2-30 .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12903 .

Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića, knj. I‒II, Filozofski fakultet u Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016. Vol. II, 263 pages with illustrations (19 drawings and 220 color photographs); index of names, topography and iconography; summary in English

Томић Ђурић, Марка

(Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Томић Ђурић, Марка
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12906
AB  - Book Review: Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića (Serbian Wall Painting in the Lands of the Lazarević and Branković Families),vols.I‒II, Filozofski fakultet u Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016. Painting in the lands of the Lazarević and Branković noble families holds an important place in the history of Serbian medieval art. It emerged and developed in the period after the death of the last ruler from the Nemanjić dynasty in 1371–first in the realms of Prince Lazar  (1371–1389) in the north and Vuk Branković (1371–1397) in the south, and then in the territory created by the merging of the lands of these two families in 1412. It was ruled by Stefan Lazarević in the capacity of prince (1389–1402) and despot (1402–1427), until he was succeeded on the throne by his nephew Đurđe Branković (1427‒1456). After the short-lived reign of Despot Lazar Branković (1456–1458) and the final Ottoman conquest in 1459, the marks of Serbian statehood disappeared along with the almost century-long tradition of artistic creation. The two-volume publication by Tatjana Starodubcev, Associate Professor at the Academy of Arts in Novi Sad, assesses, analyzes, and interprets all important aspects of wall paintings created in the period 1371‒1459. As such, it is a remarkably valuable academic contribution, which will surely become mandatory reading for scholars of late medieval Serbian art and those whose research interests include the Balkans and, more widely, the Byzantine world. This synthesis underlines all important idiosyncrasies and details, but not to the detriment of the general picture or the key questions necessary for understanding the art of the Lazarević and Branković period.
PB  - Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности
T2  - Зограф
T1  - Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića, knj. I‒II, Filozofski fakultet u
Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016.  Vol. II, 263 pages with illustrations (19 drawings and 220 color photographs); index of names, topography and iconography; summary in English
SP  - 235
EP  - 240
VL  - 41
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12906
ER  - 
@article{
author = "Томић Ђурић, Марка",
year = "2018",
abstract = "Book Review: Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića (Serbian Wall Painting in the Lands of the Lazarević and Branković Families),vols.I‒II, Filozofski fakultet u Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016. Painting in the lands of the Lazarević and Branković noble families holds an important place in the history of Serbian medieval art. It emerged and developed in the period after the death of the last ruler from the Nemanjić dynasty in 1371–first in the realms of Prince Lazar  (1371–1389) in the north and Vuk Branković (1371–1397) in the south, and then in the territory created by the merging of the lands of these two families in 1412. It was ruled by Stefan Lazarević in the capacity of prince (1389–1402) and despot (1402–1427), until he was succeeded on the throne by his nephew Đurđe Branković (1427‒1456). After the short-lived reign of Despot Lazar Branković (1456–1458) and the final Ottoman conquest in 1459, the marks of Serbian statehood disappeared along with the almost century-long tradition of artistic creation. The two-volume publication by Tatjana Starodubcev, Associate Professor at the Academy of Arts in Novi Sad, assesses, analyzes, and interprets all important aspects of wall paintings created in the period 1371‒1459. As such, it is a remarkably valuable academic contribution, which will surely become mandatory reading for scholars of late medieval Serbian art and those whose research interests include the Balkans and, more widely, the Byzantine world. This synthesis underlines all important idiosyncrasies and details, but not to the detriment of the general picture or the key questions necessary for understanding the art of the Lazarević and Branković period.",
publisher = "Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности",
journal = "Зограф",
title = "Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića, knj. I‒II, Filozofski fakultet u
Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016.  Vol. II, 263 pages with illustrations (19 drawings and 220 color photographs); index of names, topography and iconography; summary in English",
pages = "235-240",
volume = "41",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12906"
}
Томић Ђурић, М.. (2018). Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića, knj. I‒II, Filozofski fakultet u
Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016.  Vol. II, 263 pages with illustrations (19 drawings and 220 color photographs); index of names, topography and iconography; summary in English. in Зограф
Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности., 41, 235-240.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12906
Томић Ђурић М. Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića, knj. I‒II, Filozofski fakultet u
Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016.  Vol. II, 263 pages with illustrations (19 drawings and 220 color photographs); index of names, topography and iconography; summary in English. in Зограф. 2018;41:235-240.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12906 .
Томић Ђурић, Марка, "Tatjana A. Starodubcev, Srpsko zidno slikarstvo u zemljama Lazarevića i Brankovića, knj. I‒II, Filozofski fakultet u
Beogradu, Institut za istoriju umetnosti, Beograd 2016.  Vol. II, 263 pages with illustrations (19 drawings and 220 color photographs); index of names, topography and iconography; summary in English" in Зограф, 41 (2018):235-240,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12906 .

Прилог познавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира

Томић Ђурић, Марка

(Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Томић Ђурић, Марка
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12902
AB  - Расправа је посвећена фигурама на зидовима беме у цркви Светог Димитрија Марковог манастира, насликаним 1376/1377. године. У раду се детаљније разматрају програмске и иконографске особености раније препознатих представа Богородичиних родитеља и утврђује се идентитет другог прародитељског пара. Након преиспитивања досадашњих претпоставки, закључује се да би у другом пару старозаветних личности требало препознати праоце људског рода – Адама и Еву. Решење које на овакав начин обједињује фигуре светих Јоакима, Ане, Адама и Еве веома је неуобичајено. Пажња се даље посвећује особеној тематској концепцији у централној апсиди Марковог манастира, осмишљеној да усредсреди пажњу верних на људску природу Христову, док се избором прародитеља истиче улога Богородичиних родитеља у икономији спасења и ставља посебан нагласак на богословску идеју ослобађања од прародитељског греха и препород човечанства који започиње оваплоћењем Богочовека.
AB  - The paper discusses the figures on the bema of the altar apse in the Church of St. Demetrios of Markov Manastir (Marko’s Monastery) painted in 1376/1377. It offers a more detailed overview of the programmatic and iconographic characteristics of previously known depictions of the Virgin’s ancestors and identifies the second ancestral couple. Following a reexamination of hypotheses that have been suggested so far, the paper concludes that the second pair of Old Testament personages should be identified as representing the original ancestors of humanity – Adam and Eve. The visual solution incorporating Sts. Joachim and Anne as well as Adam and Eve is highly unusual. The paper also discusses the peculiar thematic concept in the central apse of Markov Manastir, which was conceived so as to draw attention of the faithful to the human nature of Christ, while the choice of ancestors underlines the role of the Virgin’s parents in the economy of salvation and emphasizes the theological idea of absolution from ancestral sin and the rebirth of humanity beginning with the incarnation of God-Man.
PB  - Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности
T2  - Зограф
T1  - Прилог познавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира
T1  - Depictions of Christ’s ancestors in the altar of Markov Manastir. A contribution to research
SP  - 89
EP  - 106
VL  - 42
DO  - 10.2298/ZOG1842089T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12902
ER  - 
@article{
author = "Томић Ђурић, Марка",
year = "2018",
abstract = "Расправа је посвећена фигурама на зидовима беме у цркви Светог Димитрија Марковог манастира, насликаним 1376/1377. године. У раду се детаљније разматрају програмске и иконографске особености раније препознатих представа Богородичиних родитеља и утврђује се идентитет другог прародитељског пара. Након преиспитивања досадашњих претпоставки, закључује се да би у другом пару старозаветних личности требало препознати праоце људског рода – Адама и Еву. Решење које на овакав начин обједињује фигуре светих Јоакима, Ане, Адама и Еве веома је неуобичајено. Пажња се даље посвећује особеној тематској концепцији у централној апсиди Марковог манастира, осмишљеној да усредсреди пажњу верних на људску природу Христову, док се избором прародитеља истиче улога Богородичиних родитеља у икономији спасења и ставља посебан нагласак на богословску идеју ослобађања од прародитељског греха и препород човечанства који започиње оваплоћењем Богочовека., The paper discusses the figures on the bema of the altar apse in the Church of St. Demetrios of Markov Manastir (Marko’s Monastery) painted in 1376/1377. It offers a more detailed overview of the programmatic and iconographic characteristics of previously known depictions of the Virgin’s ancestors and identifies the second ancestral couple. Following a reexamination of hypotheses that have been suggested so far, the paper concludes that the second pair of Old Testament personages should be identified as representing the original ancestors of humanity – Adam and Eve. The visual solution incorporating Sts. Joachim and Anne as well as Adam and Eve is highly unusual. The paper also discusses the peculiar thematic concept in the central apse of Markov Manastir, which was conceived so as to draw attention of the faithful to the human nature of Christ, while the choice of ancestors underlines the role of the Virgin’s parents in the economy of salvation and emphasizes the theological idea of absolution from ancestral sin and the rebirth of humanity beginning with the incarnation of God-Man.",
publisher = "Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности",
journal = "Зограф",
title = "Прилог познавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира, Depictions of Christ’s ancestors in the altar of Markov Manastir. A contribution to research",
pages = "89-106",
volume = "42",
doi = "10.2298/ZOG1842089T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12902"
}
Томић Ђурић, М.. (2018). Прилог познавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира. in Зограф
Београд : Филозофски факултет - Институт за исторују уметности., 42, 89-106.
https://doi.org/10.2298/ZOG1842089T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12902
Томић Ђурић М. Прилог познавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира. in Зограф. 2018;42:89-106.
doi:10.2298/ZOG1842089T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12902 .
Томић Ђурић, Марка, "Прилог познавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира" in Зограф, 42 (2018):89-106,
https://doi.org/10.2298/ZOG1842089T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12902 .

Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру

Tomić Đurić, Marka D.

(Универзитет у Београду, Филозофски факултет, 2017)

TY  - THES
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2017
UR  - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=5464
UR  - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:16849/bdef:Content/download
UR  - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=49204751
UR  - http://nardus.mpn.gov.rs/123456789/9043
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3317
AB  - Предмет докторске дисертације јесте тематски програм живописа црквеСветог Димитрија у Марковом манастиру код Скопља. Рад је посвећен тумачењупрограмских особености и идејних основа тематског програма овог фреско ансамбла.Подизање монументалне задужбине у скопској Сушици, у близини престоницеСрпског царства, непосредно је повезано са политичким успоном и новостеченимкраљевским достојанством Вукашина Мрњавчевића (1365/1366). Архитектонскаанализа споменичке целине показала да је црква подигнута између 1365/1366. и 1371.године. У годинама после Маричке битке задужбина Мрњавчевића украшена јефрескама (1376/1377) заслугом Вукашиновог сина, краља Марка...
AB  - The doctoral thesis deals with the thematic programme of mural decoration in theChurch of Saint Demetrios at Markov Manastir near Skopje. The study focuses on theinterpretation of the specific features of the programme and the conceptual foundations ofthe thematic framework of this fresco ensemble. The construction of the monumentalfoundation at Sušica near Skopje, located in the vicinity of the capital of the SerbianEmpire, was directly associated with the political rise and the newly acquired royal dignityof Vukašin Mrnjavčević (1365/1366). The architectural analysis of the monument showsthat the church was built between 1365/1366 and 1371. In the years following the Battle ofMaritza, the foundation of the Mrnjavčević family was adorned with frescoes (1376/1377)owing to the efforts of Vukašin’s son, King Marko...
PB  - Универзитет у Београду, Филозофски факултет
T2  - Универзитет у Београду
T1  - Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3317
ER  - 
@phdthesis{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2017",
abstract = "Предмет докторске дисертације јесте тематски програм живописа црквеСветог Димитрија у Марковом манастиру код Скопља. Рад је посвећен тумачењупрограмских особености и идејних основа тематског програма овог фреско ансамбла.Подизање монументалне задужбине у скопској Сушици, у близини престоницеСрпског царства, непосредно је повезано са политичким успоном и новостеченимкраљевским достојанством Вукашина Мрњавчевића (1365/1366). Архитектонскаанализа споменичке целине показала да је црква подигнута између 1365/1366. и 1371.године. У годинама после Маричке битке задужбина Мрњавчевића украшена јефрескама (1376/1377) заслугом Вукашиновог сина, краља Марка..., The doctoral thesis deals with the thematic programme of mural decoration in theChurch of Saint Demetrios at Markov Manastir near Skopje. The study focuses on theinterpretation of the specific features of the programme and the conceptual foundations ofthe thematic framework of this fresco ensemble. The construction of the monumentalfoundation at Sušica near Skopje, located in the vicinity of the capital of the SerbianEmpire, was directly associated with the political rise and the newly acquired royal dignityof Vukašin Mrnjavčević (1365/1366). The architectural analysis of the monument showsthat the church was built between 1365/1366 and 1371. In the years following the Battle ofMaritza, the foundation of the Mrnjavčević family was adorned with frescoes (1376/1377)owing to the efforts of Vukašin’s son, King Marko...",
publisher = "Универзитет у Београду, Филозофски факултет",
journal = "Универзитет у Београду",
title = "Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3317"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2017). Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру. in Универзитет у Београду
Универзитет у Београду, Филозофски факултет..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3317
Tomić Đurić MD. Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру. in Универзитет у Београду. 2017;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3317 .
Tomić Đurić, Marka D., "Идејне основе тематског програма живописа цркве Светог Димитрија у Марковом манастиру" in Универзитет у Београду (2017),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3317 .

Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek),

Tomić Đurić, Marka D.

(2017)

TY  - JOUR
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2017
UR  - https://www.academia.edu/36674665/Smiljka_Gabeli%C4%87_%C4%8Celopek._Crkva_Sv._Nikole_XIV_i_XIX_vek_%C4%8Celopek._Church_of_St._Nicholas_14th_and_19th_century_Filozofski_fakultet_u_Beogradu_Institut_za_istoriju_umetnosti_Beograd_2017_Zograf_41_2017_241_244_
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4873
AB  - Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek)
T2  - Zograf
T1  - Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek),
T1  - Smiljka Gabelić, Čelopek. Church of St. Nicholas (14th and 19th century)
SP  - 241
EP  - 244
VL  - 41
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4873
ER  - 
@article{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2017",
abstract = "Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek)",
journal = "Zograf",
title = "Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek),, Smiljka Gabelić, Čelopek. Church of St. Nicholas (14th and 19th century)",
pages = "241-244",
volume = "41",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4873"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2017). Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek),. in Zograf, 41, 241-244.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4873
Tomić Đurić MD. Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek),. in Zograf. 2017;41:241-244.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4873 .
Tomić Đurić, Marka D., "Smiljka Gabelić, Čelopek. Crkva Sv. Nikole (XIV i XIX vek)," in Zograf, 41 (2017):241-244,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4873 .

Artistic Trends on the Periphery – the Lands of the Balšić, Kosača and Crnojević families

Tomić Đurić, Marka D.

(Belgrade : SerbianNational Committee of Byzantine Studies, 2016)

TY  - CHAP
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2016
UR  - https://www.academia.edu/28245642/Artistic_Trends_on_the_Periphery_the_Lands_of_the_Bal%C5%A1i%C4%87_Kosa%C4%8Da_and_Crnojevi%C4%87_families_in_Byzantine_Heritage_and_Serbian_Art_II._Sacral_Art_of_the_Serbian_Lands_in_the_Middle_Ages_edd._D._Popovi%C4%87_D._Vojvodi%C4%87_Belgrade_2016
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4871
AB  - 
PB  - Belgrade : SerbianNational Committee of Byzantine Studies
PB  - Belgrade : Službeni glasnik
PB  - Belgrade :  Instutute for Byzantine Studies SANU
T2  - Byzantine Heritage and Serbian Art II. Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages
T1  - Artistic Trends on the Periphery – the Lands of the Balšić, Kosača and Crnojević families
SP  - 401
EP  - 409
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4871
ER  - 
@inbook{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2016",
abstract = "",
publisher = "Belgrade : SerbianNational Committee of Byzantine Studies, Belgrade : Službeni glasnik, Belgrade :  Instutute for Byzantine Studies SANU",
journal = "Byzantine Heritage and Serbian Art II. Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages",
booktitle = "Artistic Trends on the Periphery – the Lands of the Balšić, Kosača and Crnojević families",
pages = "401-409",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4871"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2016). Artistic Trends on the Periphery – the Lands of the Balšić, Kosača and Crnojević families. in Byzantine Heritage and Serbian Art II. Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages
Belgrade : SerbianNational Committee of Byzantine Studies., 401-409.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4871
Tomić Đurić MD. Artistic Trends on the Periphery – the Lands of the Balšić, Kosača and Crnojević families. in Byzantine Heritage and Serbian Art II. Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages. 2016;:401-409.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4871 .
Tomić Đurić, Marka D., "Artistic Trends on the Periphery – the Lands of the Balšić, Kosača and Crnojević families" in Byzantine Heritage and Serbian Art II. Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages (2016):401-409,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4871 .

New Kingdom in the South – Art in the Mrnjavčević State

Tomić Đurić, Marka

(Belgrade : The Serbian National Committee of AIEB, 2016)

TY  - CHAP
AU  - Tomić Đurić, Marka
PY  - 2016
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/11569
PB  - Belgrade : The Serbian National Committee of AIEB
PB  - Belgrade : P.E. Službeni glasnik
PB  - Belgrade : Instutute for Byzantine Studies, SASA
T2  - Byzantine Heritage and Serbian Art II / Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages
T1  - New Kingdom in the South – Art in the Mrnjavčević State
VL  - 2
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11569
ER  - 
@inbook{
author = "Tomić Đurić, Marka",
year = "2016",
publisher = "Belgrade : The Serbian National Committee of AIEB, Belgrade : P.E. Službeni glasnik, Belgrade : Instutute for Byzantine Studies, SASA",
journal = "Byzantine Heritage and Serbian Art II / Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages",
booktitle = "New Kingdom in the South – Art in the Mrnjavčević State",
volume = "2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11569"
}
Tomić Đurić, M.. (2016). New Kingdom in the South – Art in the Mrnjavčević State. in Byzantine Heritage and Serbian Art II / Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages
Belgrade : The Serbian National Committee of AIEB., 2.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11569
Tomić Đurić M. New Kingdom in the South – Art in the Mrnjavčević State. in Byzantine Heritage and Serbian Art II / Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages. 2016;2.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11569 .
Tomić Đurić, Marka, "New Kingdom in the South – Art in the Mrnjavčević State" in Byzantine Heritage and Serbian Art II / Sacral Art of the Serbian Lands in the Middle Ages, 2 (2016),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11569 .

To picture and to perform: The image of the Eucharistic liturgy at Markov Manastir (II)

Tomić Đurić, Marka D.

(2015)

TY  - JOUR
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2015
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4875
AB  - The themes in the sanctuary decoration at Markov Manastir (Christ Emmanuel, Virgin Orans, Descent of the Holy Spirit on the Apostles), whose peculiar iconographic elements reveal the mysteries of the Holy Trinity and the archpriesthood of Christ in the liturgical and theological context of the fourteenth century, are discussed in this paper. The remains of the text in the leitourgikon held by Christ the Archpriest have been re-examined. It seems plausible to assume that the inscription or a part of it referred to the opening dialogue of the anaphora. The iconographic peculiarities of individual items carried in the Great Entrance procession, modelled according to the structure of the archieratical Divine liturgy, have been reconsidered. It has been established that the way in which the large aer was carried, and its place in the procession escorting the Eucharistic gifts - which was very close to the holy offerings - followed the iconographic tradition of the Heavenly Liturgy in the dome, while the evidence for its shape and size can be found in a somewhat later liturgical source - the Patriarchal liturgical Diataxis of Dimitrios Gemistos. [Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 177003: Medieval heritage of the Balkans: institutions and culture]
T2  - Zograf
T1  - To picture and to perform: The image of the Eucharistic liturgy at Markov Manastir (II)
SP  - 129
EP  - 150
IS  - 39
DO  - 10.2298/ZOG1539129T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4875
ER  - 
@article{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2015",
abstract = "The themes in the sanctuary decoration at Markov Manastir (Christ Emmanuel, Virgin Orans, Descent of the Holy Spirit on the Apostles), whose peculiar iconographic elements reveal the mysteries of the Holy Trinity and the archpriesthood of Christ in the liturgical and theological context of the fourteenth century, are discussed in this paper. The remains of the text in the leitourgikon held by Christ the Archpriest have been re-examined. It seems plausible to assume that the inscription or a part of it referred to the opening dialogue of the anaphora. The iconographic peculiarities of individual items carried in the Great Entrance procession, modelled according to the structure of the archieratical Divine liturgy, have been reconsidered. It has been established that the way in which the large aer was carried, and its place in the procession escorting the Eucharistic gifts - which was very close to the holy offerings - followed the iconographic tradition of the Heavenly Liturgy in the dome, while the evidence for its shape and size can be found in a somewhat later liturgical source - the Patriarchal liturgical Diataxis of Dimitrios Gemistos. [Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 177003: Medieval heritage of the Balkans: institutions and culture]",
journal = "Zograf",
title = "To picture and to perform: The image of the Eucharistic liturgy at Markov Manastir (II)",
pages = "129-150",
number = "39",
doi = "10.2298/ZOG1539129T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4875"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2015). To picture and to perform: The image of the Eucharistic liturgy at Markov Manastir (II). in Zograf(39), 129-150.
https://doi.org/10.2298/ZOG1539129T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4875
Tomić Đurić MD. To picture and to perform: The image of the Eucharistic liturgy at Markov Manastir (II). in Zograf. 2015;(39):129-150.
doi:10.2298/ZOG1539129T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4875 .
Tomić Đurić, Marka D., "To picture and to perform: The image of the Eucharistic liturgy at Markov Manastir (II)" in Zograf, no. 39 (2015):129-150,
https://doi.org/10.2298/ZOG1539129T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4875 .
1
1
3

To picture and to perform: The image of the Eucharistic Liturgy at Markov Manastir (I)

Tomić Đurić, Marka D.

(2014)

TY  - JOUR
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2014
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4874
AB  - This paper presents and interprets the iconographic programme of the frescoes in the lowest register of the sanctuary in the church of St Demetrios at Markov Manastir in the context of the relationship between mural decoration and the contemporary Eucharistic rite. In the first part of the paper special attention is paid to the scene in the north pastophorion, which illustrates the prothesis rite, and the depiction of the Great Entrance, placed in the sanctuary apse. The iconographic and programmatic features of the fresco ensemble, the most pominent place among which is occupied by the representations of the deceased Saviour and Christ the Great Archpriest - are compared to various liturgical sources and visual analogies (monumetal painting and liturgical textiles) in the medieval art of Serbia and Byzantium. [Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 177003: Medieval heritage of the Balkans: Institutions and culture]
T2  - Zograf
T1  - To picture and to perform: The image of the Eucharistic Liturgy at Markov Manastir (I)
SP  - 123
EP  - 141
IS  - 38
DO  - 10.2298/ZOG1438123T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4874
ER  - 
@article{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2014",
abstract = "This paper presents and interprets the iconographic programme of the frescoes in the lowest register of the sanctuary in the church of St Demetrios at Markov Manastir in the context of the relationship between mural decoration and the contemporary Eucharistic rite. In the first part of the paper special attention is paid to the scene in the north pastophorion, which illustrates the prothesis rite, and the depiction of the Great Entrance, placed in the sanctuary apse. The iconographic and programmatic features of the fresco ensemble, the most pominent place among which is occupied by the representations of the deceased Saviour and Christ the Great Archpriest - are compared to various liturgical sources and visual analogies (monumetal painting and liturgical textiles) in the medieval art of Serbia and Byzantium. [Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 177003: Medieval heritage of the Balkans: Institutions and culture]",
journal = "Zograf",
title = "To picture and to perform: The image of the Eucharistic Liturgy at Markov Manastir (I)",
pages = "123-141",
number = "38",
doi = "10.2298/ZOG1438123T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4874"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2014). To picture and to perform: The image of the Eucharistic Liturgy at Markov Manastir (I). in Zograf(38), 123-141.
https://doi.org/10.2298/ZOG1438123T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4874
Tomić Đurić MD. To picture and to perform: The image of the Eucharistic Liturgy at Markov Manastir (I). in Zograf. 2014;(38):123-141.
doi:10.2298/ZOG1438123T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4874 .
Tomić Đurić, Marka D., "To picture and to perform: The image of the Eucharistic Liturgy at Markov Manastir (I)" in Zograf, no. 38 (2014):123-141,
https://doi.org/10.2298/ZOG1438123T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4874 .
3
2
3

The Isles of Great Silence. Monastic Life on Lake Scutari under the Patronage of the Balšićs

Tomić Đurić, Marka D.

(Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2012
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4337
AB  - At the time Zeta was ruled by the local lords of the Balšić family, in the late fourteenth and the first half of the fifteenth century, the islets in Lake Scutari (Skadarsko jezero) in Zeta were lively centres of monastic life. The paper looks at the forms of monastic life as suggested by the spatial organization and architecture of the monastic complexes founded by the Balšićs, and by the surviving written sources. The most important documentary source is the correspondence between Jelena Balšić and her spiritual father, Nikon, preserved in the manuscript known as Gorički zbornik (Gorica Collection). The letters show that Lake Scutari was a centre of monasticism touched by hesychast-inspired spirituality where both the eremitic and coenobitic ways of life were practised.
PB  - Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Balcanica
T1  - The Isles of Great Silence. Monastic Life on Lake Scutari under the Patronage of the Balšićs
SP  - 81
EP  - 116
IS  - XLIII
DO  - 10.2298/BALC1243081T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4337
ER  - 
@article{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2012",
abstract = "At the time Zeta was ruled by the local lords of the Balšić family, in the late fourteenth and the first half of the fifteenth century, the islets in Lake Scutari (Skadarsko jezero) in Zeta were lively centres of monastic life. The paper looks at the forms of monastic life as suggested by the spatial organization and architecture of the monastic complexes founded by the Balšićs, and by the surviving written sources. The most important documentary source is the correspondence between Jelena Balšić and her spiritual father, Nikon, preserved in the manuscript known as Gorički zbornik (Gorica Collection). The letters show that Lake Scutari was a centre of monasticism touched by hesychast-inspired spirituality where both the eremitic and coenobitic ways of life were practised.",
publisher = "Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Balcanica",
title = "The Isles of Great Silence. Monastic Life on Lake Scutari under the Patronage of the Balšićs",
pages = "81-116",
number = "XLIII",
doi = "10.2298/BALC1243081T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4337"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2012). The Isles of Great Silence. Monastic Life on Lake Scutari under the Patronage of the Balšićs. in Balcanica
Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts.(XLIII), 81-116.
https://doi.org/10.2298/BALC1243081T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4337
Tomić Đurić MD. The Isles of Great Silence. Monastic Life on Lake Scutari under the Patronage of the Balšićs. in Balcanica. 2012;(XLIII):81-116.
doi:10.2298/BALC1243081T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4337 .
Tomić Đurić, Marka D., "The Isles of Great Silence. Monastic Life on Lake Scutari under the Patronage of the Balšićs" in Balcanica, no. XLIII (2012):81-116,
https://doi.org/10.2298/BALC1243081T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4337 .
3
1

The man of sorrows and the lamenting virgin: The example at Markov Manastir

Tomić Đurić, Marka D.

(2012)

TY  - JOUR
AU  - Tomić Đurić, Marka D.
PY  - 2012
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4876
AB  - The frescoes of the Man of Sorrows and the lamenting Virgin in the church of Saint Demetrios at Markov Manastir (1376/77) are depicted in the western part of the naos, which is a departure from their usual location in the sanctuary. The paper, therefore, looks at the location of these frescoes in the context of the entire fresco program at Markov Manastir. What is distinct is a conceptual link between the frescoes in the sanctuary and the depiction of the Dead Christ and the Virgin on the western wall. The relationship between the Incarnation and the death of Christ is considered from a theological and liturgical standpoint. Related examples of icons whose iconographic and thematic solutions share the same conceptual tenets are also analyzed, as well as the influence of the texts read during the Passion Service on the placement of the frescoes of the Dead Christ and the Virgin. [Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 177003: Medieval Heritage of the Balkans: Institutions and the Culture]
T2  - Zbornik radova Vizantoloskog instituta
T1  - The man of sorrows and the lamenting virgin: The example at Markov Manastir
SP  - 303
EP  - 331
IS  - 49
DO  - 10.2298/ZRVI1249303T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4876
ER  - 
@article{
author = "Tomić Đurić, Marka D.",
year = "2012",
abstract = "The frescoes of the Man of Sorrows and the lamenting Virgin in the church of Saint Demetrios at Markov Manastir (1376/77) are depicted in the western part of the naos, which is a departure from their usual location in the sanctuary. The paper, therefore, looks at the location of these frescoes in the context of the entire fresco program at Markov Manastir. What is distinct is a conceptual link between the frescoes in the sanctuary and the depiction of the Dead Christ and the Virgin on the western wall. The relationship between the Incarnation and the death of Christ is considered from a theological and liturgical standpoint. Related examples of icons whose iconographic and thematic solutions share the same conceptual tenets are also analyzed, as well as the influence of the texts read during the Passion Service on the placement of the frescoes of the Dead Christ and the Virgin. [Projekat Ministarstva nauke Republike Srbije, br. 177003: Medieval Heritage of the Balkans: Institutions and the Culture]",
journal = "Zbornik radova Vizantoloskog instituta",
title = "The man of sorrows and the lamenting virgin: The example at Markov Manastir",
pages = "303-331",
number = "49",
doi = "10.2298/ZRVI1249303T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4876"
}
Tomić Đurić, M. D.. (2012). The man of sorrows and the lamenting virgin: The example at Markov Manastir. in Zbornik radova Vizantoloskog instituta(49), 303-331.
https://doi.org/10.2298/ZRVI1249303T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4876
Tomić Đurić MD. The man of sorrows and the lamenting virgin: The example at Markov Manastir. in Zbornik radova Vizantoloskog instituta. 2012;(49):303-331.
doi:10.2298/ZRVI1249303T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4876 .
Tomić Đurić, Marka D., "The man of sorrows and the lamenting virgin: The example at Markov Manastir" in Zbornik radova Vizantoloskog instituta, no. 49 (2012):303-331,
https://doi.org/10.2298/ZRVI1249303T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4876 .
1

The Man of Sorrows and the lamenting Virgin : The Example at Markov Manastir / Мртви Христос и плач Богородичин у Марковом манастиру

Tomić Đurić, Marka

(Београд : Византолошки институт САНУ, 2012)

TY  - JOUR
AU  - Tomić Đurić, Marka
PY  - 2012
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/11556
AB  - The frescoes of the Man of Sorrows and the lamenting Virgin in the church of
Saint Demetrios at Markov Manastir (1376/77) are depicted in the western part of
the naos, which is a departure from their usual location in the sanctuary. The paper,
therefore, looks at the location of these frescoes in the context of the entire fresco
program at Markov Manastir. What is distinct is a conceptual link between the
frescoes in the sanctuary and the depiction of the Dead Christ and the Virgin on the
western wall. The relationship between the Incarnation and the death of Christ is
considered from a theological and liturgical standpoint. Related examples of icons
whose iconographic and thematic solutions share the same conceptual tenets are also
analyzed, as well as the influence of the texts read during the Passion Service on the
placement of the frescoes of the Dead Christ and the Virgin.
PB  - Београд : Византолошки институт САНУ
T2  - Зборник радова Византолошког института 49
T1  - The Man of Sorrows and the lamenting Virgin : The Example at Markov Manastir / Мртви Христос и плач Богородичин у Марковом манастиру
SP  - 303
EP  - 331
VL  - 49
DO  - 10.2298/ZRVI1249303T
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11556
ER  - 
@article{
author = "Tomić Đurić, Marka",
year = "2012",
abstract = "The frescoes of the Man of Sorrows and the lamenting Virgin in the church of
Saint Demetrios at Markov Manastir (1376/77) are depicted in the western part of
the naos, which is a departure from their usual location in the sanctuary. The paper,
therefore, looks at the location of these frescoes in the context of the entire fresco
program at Markov Manastir. What is distinct is a conceptual link between the
frescoes in the sanctuary and the depiction of the Dead Christ and the Virgin on the
western wall. The relationship between the Incarnation and the death of Christ is
considered from a theological and liturgical standpoint. Related examples of icons
whose iconographic and thematic solutions share the same conceptual tenets are also
analyzed, as well as the influence of the texts read during the Passion Service on the
placement of the frescoes of the Dead Christ and the Virgin.",
publisher = "Београд : Византолошки институт САНУ",
journal = "Зборник радова Византолошког института 49",
title = "The Man of Sorrows and the lamenting Virgin : The Example at Markov Manastir / Мртви Христос и плач Богородичин у Марковом манастиру",
pages = "303-331",
volume = "49",
doi = "10.2298/ZRVI1249303T",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11556"
}
Tomić Đurić, M.. (2012). The Man of Sorrows and the lamenting Virgin : The Example at Markov Manastir / Мртви Христос и плач Богородичин у Марковом манастиру. in Зборник радова Византолошког института 49
Београд : Византолошки институт САНУ., 49, 303-331.
https://doi.org/10.2298/ZRVI1249303T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11556
Tomić Đurić M. The Man of Sorrows and the lamenting Virgin : The Example at Markov Manastir / Мртви Христос и плач Богородичин у Марковом манастиру. in Зборник радова Византолошког института 49. 2012;49:303-331.
doi:10.2298/ZRVI1249303T
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11556 .
Tomić Đurić, Marka, "The Man of Sorrows and the lamenting Virgin : The Example at Markov Manastir / Мртви Христос и плач Богородичин у Марковом манастиру" in Зборник радова Византолошког института 49, 49 (2012):303-331,
https://doi.org/10.2298/ZRVI1249303T .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11556 .
1