@article{
author = "Medić, Ivana",
year = "2022",
abstract = "In this article I present a “manifesto” of the new discipline of applied musicology, which is closely related to the project Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society (APPMES), supported by the Serbian Science Fund. Here I wish to outline some of the main aims and goals of this project and offer a broader insight into what applied musicology should strive to become. In the second part of the article, I present a case study of the Belgrade neighbourhood of Savamala where I conducted fieldwork before formulating the concept of applied musicology; nevertheless, this research is completely aligned with the aims and purposes of the new discipline, and it has, У данашње време истраживачи који раде у хуманистичким наукама често
се суочавају с очекивањима (која намећу разни фондови, универзитетска
администрација и др.) да учине своја истраживања практично применљивим
и комерцијалним. Међутим, то је често у нескладу с главном сврхом
хуманистичких дисциплина – да негују критичко мишљење. Ова базична
некомпатибилност још је израженија у случају „хибридних” дисциплина попут
музикологије и етномузикологије, које су позициониране на тромеђи науке,
културе и уметности, услед чега се њихови циљеви, методологије и резултати
мере троструким аршинима – што, пак, наводи музикологе и етномузикологе
да константно преиспитују своја постигнућа и укупну улогу у друштву. То је,
уједно, био примарни мотив за мене и моје колеге из Музиколошког института
САНУ да осмислимо пројекат Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia:
Making a Difference in Contemporary Society (APPMES), чији су значај и
правовременост потврђени када је одабран да добије трогодишњу финансијску
подршку Фонда за науку Републике Србије (2022–2024).
У овом чланку презентујем својеврстан „манифест” примењене
музикологије, те представљам неке од главних циљева и задатака пројекта
APPMES, као и саме примењене музикологије као нове научне дисциплине.
Други део чланка посвећен је студији случаја – конкретно, мом теренском
истраживању у београдској четврти Савамала. Премда сам ово истраживање
спровела пре формулисања концепта примењене музикологије, оно је у
потпуности усклађено с циљевима и сврхом ове дисциплине – штавише, управо
ми је вишегодишње проучавање звучних пејзажа Савамале помогло да увидим
значај примењених истраживања и да потом своје интуитивне увиде преведем
у заокружен теоријски концепт. Установила сам да музиколози, по угледу на
етномузикологе, морају да изађу из своје академске „куле од слоноваче”, да се
активно укључе у свет који их окружује и да ослушкују звукове који настају у
различитим заједницама.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Musiciology",
title = "Applied Musicology: A “Manifesto”, and a Case Study of a Lost Cultural Hub, Примењена музикологија: „манифест” и студија случаја о изгубљеноj културноj четврти",
pages = "87-102",
number = "33",
doi = "10.2298/MUZ2233087M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13723"
}