Јанковић-Бегуш, Јелена

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0003-3208-0124
  • Јанковић-Бегуш, Јелена (6)
  • Janković-Beguš, Jelena (5)
  • Janković, Jelena (2)
  • Јанковић Бегуш, Јелена (1)
Projects

Author's Bibliography

Српски композитори и "Месијанова школа"

Јанковић-Бегуш, Јелена; Медић, Ивана

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2023)

TY  - CHAP
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
AU  - Медић, Ивана
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16522
AB  - Циљ овог поглавља је да осветли разлоге због којих је неколико генерацијски блиских српских музичких стваралаца - међу којима је био и Властимир Трајковић - одабрало Париски конзерваторијум као место свог усавршавања у области композиције. Четири веома различите уметничке личности - Властимира Трајковића, Ивана Јевтића, Милоша Раичковића и Александра Дамњановића - спаја околност да су, осим студија на Факултету музичке уметности у Београду, провели извесно време студирајући у класи чувеног француског композитора и педагога Оливијеа Месијана. И поред сличних сведочанстава која се односе на Месијанов приступ раду са студентима, посматрани српски композитори прошли су индивидуалне путеве усавршавања на реномираној париској институцији без значајне међусобне интеракције. Намера нам је да утврдимо у којој је мери Месијанова стваралачка личност имала утицаја на поменуте српске композиторе, било у смислу сродности њихових поетика или, пак, свесног удаљавања и трагања за другачијим изражајним средствима.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Homo musicus. Homo poeticus. Живот и дело академика Властимира Трајковића
T1  - Српски композитори и "Месијанова школа"
SP  - 125
EP  - 142
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16522
ER  - 
@inbook{
author = "Јанковић-Бегуш, Јелена and Медић, Ивана",
year = "2023",
abstract = "Циљ овог поглавља је да осветли разлоге због којих је неколико генерацијски блиских српских музичких стваралаца - међу којима је био и Властимир Трајковић - одабрало Париски конзерваторијум као место свог усавршавања у области композиције. Четири веома различите уметничке личности - Властимира Трајковића, Ивана Јевтића, Милоша Раичковића и Александра Дамњановића - спаја околност да су, осим студија на Факултету музичке уметности у Београду, провели извесно време студирајући у класи чувеног француског композитора и педагога Оливијеа Месијана. И поред сличних сведочанстава која се односе на Месијанов приступ раду са студентима, посматрани српски композитори прошли су индивидуалне путеве усавршавања на реномираној париској институцији без значајне међусобне интеракције. Намера нам је да утврдимо у којој је мери Месијанова стваралачка личност имала утицаја на поменуте српске композиторе, било у смислу сродности њихових поетика или, пак, свесног удаљавања и трагања за другачијим изражајним средствима.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности, Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Homo musicus. Homo poeticus. Живот и дело академика Властимира Трајковића",
booktitle = "Српски композитори и "Месијанова школа"",
pages = "125-142",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16522"
}
Јанковић-Бегуш, Ј.,& Медић, И.. (2023). Српски композитори и "Месијанова школа". in Homo musicus. Homo poeticus. Живот и дело академика Властимира Трајковића
Београд : Српска академија наука и уметности., 125-142.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16522
Јанковић-Бегуш Ј, Медић И. Српски композитори и "Месијанова школа". in Homo musicus. Homo poeticus. Живот и дело академика Властимира Трајковића. 2023;:125-142.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16522 .
Јанковић-Бегуш, Јелена, Медић, Ивана, "Српски композитори и "Месијанова школа"" in Homo musicus. Homo poeticus. Живот и дело академика Властимира Трајковића (2023):125-142,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16522 .

Музички фестивали у Србији између наслеђа и индустрија

Лајић Михајловић, Данка; Маринковић, Соња; Јанковић-Бегуш, Јелена; Радосављевић, Ненад; Медић, Ивана

(Београд : Музиколошки институт САНУ, 2023)

TY  - GEN
AU  - Лајић Михајловић, Данка
AU  - Маринковић, Соња
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
AU  - Радосављевић, Ненад
AU  - Медић, Ивана
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14533
AB  - Јавни разговори о музичким фестивалима у организацији Музиколошког института САНУ
део су активности на пројекту Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a
Difference in Contemporary Society – APPMES, који финансира Фонд за науку Републике
Србије. Наиме, у оквиру једне од пројектних тема, која пажњу усмерава ка
институционализацији и технологизацији музике (Safeguarding of Music as Cultural Heritage:
Aspects of Institutionalisation and Technologisation), иницирано је конструктивније умрежавање
актера од значаја за (ре)организацију музичких фестивала у Србији, а све у складу с
виђењем културе као једног од стубова одрживог развоја човечанства.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T1  - Музички фестивали у Србији између наслеђа и индустрија
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14533
ER  - 
@misc{
author = "Лајић Михајловић, Данка and Маринковић, Соња and Јанковић-Бегуш, Јелена and Радосављевић, Ненад and Медић, Ивана",
year = "2023",
abstract = "Јавни разговори о музичким фестивалима у организацији Музиколошког института САНУ
део су активности на пројекту Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a
Difference in Contemporary Society – APPMES, који финансира Фонд за науку Републике
Србије. Наиме, у оквиру једне од пројектних тема, која пажњу усмерава ка
институционализацији и технологизацији музике (Safeguarding of Music as Cultural Heritage:
Aspects of Institutionalisation and Technologisation), иницирано је конструктивније умрежавање
актера од значаја за (ре)организацију музичких фестивала у Србији, а све у складу с
виђењем културе као једног од стубова одрживог развоја човечанства.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
title = "Музички фестивали у Србији између наслеђа и индустрија",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14533"
}
Лајић Михајловић, Д., Маринковић, С., Јанковић-Бегуш, Ј., Радосављевић, Н.,& Медић, И.. (2023). Музички фестивали у Србији између наслеђа и индустрија. 
Београд : Музиколошки институт САНУ..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14533
Лајић Михајловић Д, Маринковић С, Јанковић-Бегуш Ј, Радосављевић Н, Медић И. Музички фестивали у Србији између наслеђа и индустрија. 2023;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14533 .
Лајић Михајловић, Данка, Маринковић, Соња, Јанковић-Бегуш, Јелена, Радосављевић, Ненад, Медић, Ивана, "Музички фестивали у Србији између наслеђа и индустрија" (2023),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14533 .

Концерт солистичке и камерне музике академика Властимира Трајковића и промоција монографије "Музика"

Беблер, Неда; Медић, Ивана; Јанковић-Бегуш, Јелена

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2023)

TY  - GEN
AU  - Беблер, Неда
AU  - Медић, Ивана
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
PY  - 2023
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14324
AB  - Властимир Трајковић (Београд, 17. јун 1947 – Београд, 4. јануар 2017), био је један од најистакнутијих српских композитора своје генерације, чији је опус оставио дубоког трага у нашој музици у последњих педесет година.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
PB  - Београд : Одбор за заштиту српске музичке баштине САНУ
T1  - Концерт солистичке и камерне музике академика Властимира Трајковића и промоција монографије "Музика"
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14324
ER  - 
@misc{
author = "Беблер, Неда and Медић, Ивана and Јанковић-Бегуш, Јелена",
year = "2023",
abstract = "Властимир Трајковић (Београд, 17. јун 1947 – Београд, 4. јануар 2017), био је један од најистакнутијих српских композитора своје генерације, чији је опус оставио дубоког трага у нашој музици у последњих педесет година.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности, Београд : Одбор за заштиту српске музичке баштине САНУ",
title = "Концерт солистичке и камерне музике академика Властимира Трајковића и промоција монографије "Музика"",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14324"
}
Беблер, Н., Медић, И.,& Јанковић-Бегуш, Ј.. (2023). Концерт солистичке и камерне музике академика Властимира Трајковића и промоција монографије "Музика". 
Београд : Српска академија наука и уметности..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14324
Беблер Н, Медић И, Јанковић-Бегуш Ј. Концерт солистичке и камерне музике академика Властимира Трајковића и промоција монографије "Музика". 2023;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14324 .
Беблер, Неда, Медић, Ивана, Јанковић-Бегуш, Јелена, "Концерт солистичке и камерне музике академика Властимира Трајковића и промоција монографије "Музика"" (2023),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14324 .

Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике

Јанковић-Бегуш, Јелена

(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
PY  - 2021
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12522
AB  - In this paper I analyse selected articles by the composer and academician Vlastimir Trajković (1947–2017), published in various collective monographs and journals over the period of nearly three decades (1982–2008). These writings emphasise Trajković’s constant urging for a fairer (from his point of view) evaluation of Serbian art music in a wider, European and global context, but also within the state / national frameworks. Trajković aimed to prove that Serbian art music, as well as writings on music, would have enjoyed a wider recognition, had certain of their top achievements not been left forgotten and unpublished, and thus unavailable to potential researchers and performers. That is why he pleaded for the improvement of sheet music publishing in the country, as well as for the targeted promotion of Serbian art music repertoire. Moreover, he insisted on the proximity of the Belgrade
’cultural climate’ in the interwar period with the artistic and scholarly tendencies
in France and its ’zones of influence’ in the same period. Consequently, Trajković
particularly insists on the new evaluation of the opuses of the composers and musicologists
Miloje Milojević (1884–1946) and Dragutin Gostuški (1923–1998) –
whom he saw as those creative and intellectual individuals who had fallen victims
to the ’historical injustice’ and whose (re)positioning within the Serbian music
culture would increase the relevance of that same culture both in the national and
international contexts.
AB  - У овом раду разматрам одабране чланке композитора и академика Властимира
Трајковића (1947–2017), који су објављени у различитим зборницима радова
и часописима у периоду од непуне три деценије (1982–2008), а у којима
долази до изражаја ауторово непрестано залагање за праведније, с његове
тачке гледишта, вредновање српске уметничке музике у ширем, европском
и светском контексту, али и у државним/националним оквирима. Трајковић
настоји да докаже како би српска уметничка музика, али и наука о музици,
имале бољи реноме када поједини њихови врхунски домети не би 'лежали'
заборављени и необјављени, те самим тим недоступни потенцијалним
истраживачима и извођачима. Стога он пледира за унапређење издавачке
делатности у области музикалија, као и за циљану промоцију српског музичког
стваралаштва. Такође, он се залаже за препознавање блискости београдске
културне климе у периоду између два светска рата са уметничким и научним
тенденцијама у Француској и њеним 'зонама утицаја' у истом периоду. С тим
у вези, Трајковић се посебно залаже за ново вредновање опуса композитора
и музиколога Милоја Милојевића (1884–1946) и Драгутина Гостушког
(1923–1998) – као управо оних креативних и умних појединаца према којима
је учињена 'историјска неправда' и чијом би се (ре)афирмацијом у оквиру
српске музичке културе и сама та култура уздигла на виши ниво релевантности
у националним и интернационалним оквирима.
AB  - In this paper I analyse selected articles by the composer and academician Vlastimir
Trajković (1947–2017), published in various collective monographs and journals
over the period of nearly three decades (1982–2008). These writings emphasise
Trajković’s constant urging for a fairer (from his point of view) evaluation of Serbian
art music in a wider, European and global context, but also within the state
/ national frameworks. Trajković aimed to prove that Serbian art music, as well as
writings on music, would have enjoyed a wider recognition, had certain of their top
achievements not been left forgotten and unpublished, and thus unavailable to potential
researchers and performers. Already in his earliest published texts (1982) he
pleaded for the improvement of music scores publishing in the country, as well as
for the targeted promotion of Serbian art music repertoire, and this remained a constant
in many of his subsequent articles. Moreover, he insisted on the proximity of
the Belgrade ’cultural climate’ in the interwar period with the artistic and scholarly
tendencies in France and its ’zones of influence’ in the same period. Consequently,
Trajković particularly insists on the new evaluation of the opuses of the composers
and musicologists Miloje Milojević (1884–1946) and Dragutin Gostuški (1923–
1998) – whom he saw as those creative and intellectual individuals who had fallen
victims to the ’historical injustice’ and whose (re)positioning within the Serbian
music culture would increase the relevance of that same culture both in the national
and international contexts. In doing so, Trajković established a very interesting and
meaningful comparison between the endeavors of Miloje Milojević and his Spanish
contemporary and ‘kindred spirit’ Manuel de Falla (1876–1946), because they both
devoted significant parts of their respective careers to the ‘cultural’ and ‘music-educational’
activities. On several occasions, Trajković stressed out the importance of
individual creation as a motor of collective advancement of a national culture, and
he highlighted several peak achievements of Serbian art music, pleading for their
more frequent performances and a greater recognition.
PB  - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
T2  - Музикологија
T1  - Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике
T1  - Music-Theoretical Writings of Vlastimir Trajković as a Reflection of His Advocating for a New Recognition of Serbian Art Music
SP  - 95
EP  - 126
IS  - 31
DO  - 10.2298/MUZ2131095J
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12522
ER  - 
@article{
author = "Јанковић-Бегуш, Јелена",
year = "2021",
abstract = "In this paper I analyse selected articles by the composer and academician Vlastimir Trajković (1947–2017), published in various collective monographs and journals over the period of nearly three decades (1982–2008). These writings emphasise Trajković’s constant urging for a fairer (from his point of view) evaluation of Serbian art music in a wider, European and global context, but also within the state / national frameworks. Trajković aimed to prove that Serbian art music, as well as writings on music, would have enjoyed a wider recognition, had certain of their top achievements not been left forgotten and unpublished, and thus unavailable to potential researchers and performers. That is why he pleaded for the improvement of sheet music publishing in the country, as well as for the targeted promotion of Serbian art music repertoire. Moreover, he insisted on the proximity of the Belgrade
’cultural climate’ in the interwar period with the artistic and scholarly tendencies
in France and its ’zones of influence’ in the same period. Consequently, Trajković
particularly insists on the new evaluation of the opuses of the composers and musicologists
Miloje Milojević (1884–1946) and Dragutin Gostuški (1923–1998) –
whom he saw as those creative and intellectual individuals who had fallen victims
to the ’historical injustice’ and whose (re)positioning within the Serbian music
culture would increase the relevance of that same culture both in the national and
international contexts., У овом раду разматрам одабране чланке композитора и академика Властимира
Трајковића (1947–2017), који су објављени у различитим зборницима радова
и часописима у периоду од непуне три деценије (1982–2008), а у којима
долази до изражаја ауторово непрестано залагање за праведније, с његове
тачке гледишта, вредновање српске уметничке музике у ширем, европском
и светском контексту, али и у државним/националним оквирима. Трајковић
настоји да докаже како би српска уметничка музика, али и наука о музици,
имале бољи реноме када поједини њихови врхунски домети не би 'лежали'
заборављени и необјављени, те самим тим недоступни потенцијалним
истраживачима и извођачима. Стога он пледира за унапређење издавачке
делатности у области музикалија, као и за циљану промоцију српског музичког
стваралаштва. Такође, он се залаже за препознавање блискости београдске
културне климе у периоду између два светска рата са уметничким и научним
тенденцијама у Француској и њеним 'зонама утицаја' у истом периоду. С тим
у вези, Трајковић се посебно залаже за ново вредновање опуса композитора
и музиколога Милоја Милојевића (1884–1946) и Драгутина Гостушког
(1923–1998) – као управо оних креативних и умних појединаца према којима
је учињена 'историјска неправда' и чијом би се (ре)афирмацијом у оквиру
српске музичке културе и сама та култура уздигла на виши ниво релевантности
у националним и интернационалним оквирима., In this paper I analyse selected articles by the composer and academician Vlastimir
Trajković (1947–2017), published in various collective monographs and journals
over the period of nearly three decades (1982–2008). These writings emphasise
Trajković’s constant urging for a fairer (from his point of view) evaluation of Serbian
art music in a wider, European and global context, but also within the state
/ national frameworks. Trajković aimed to prove that Serbian art music, as well as
writings on music, would have enjoyed a wider recognition, had certain of their top
achievements not been left forgotten and unpublished, and thus unavailable to potential
researchers and performers. Already in his earliest published texts (1982) he
pleaded for the improvement of music scores publishing in the country, as well as
for the targeted promotion of Serbian art music repertoire, and this remained a constant
in many of his subsequent articles. Moreover, he insisted on the proximity of
the Belgrade ’cultural climate’ in the interwar period with the artistic and scholarly
tendencies in France and its ’zones of influence’ in the same period. Consequently,
Trajković particularly insists on the new evaluation of the opuses of the composers
and musicologists Miloje Milojević (1884–1946) and Dragutin Gostuški (1923–
1998) – whom he saw as those creative and intellectual individuals who had fallen
victims to the ’historical injustice’ and whose (re)positioning within the Serbian
music culture would increase the relevance of that same culture both in the national
and international contexts. In doing so, Trajković established a very interesting and
meaningful comparison between the endeavors of Miloje Milojević and his Spanish
contemporary and ‘kindred spirit’ Manuel de Falla (1876–1946), because they both
devoted significant parts of their respective careers to the ‘cultural’ and ‘music-educational’
activities. On several occasions, Trajković stressed out the importance of
individual creation as a motor of collective advancement of a national culture, and
he highlighted several peak achievements of Serbian art music, pleading for their
more frequent performances and a greater recognition.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности",
journal = "Музикологија",
title = "Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике, Music-Theoretical Writings of Vlastimir Trajković as a Reflection of His Advocating for a New Recognition of Serbian Art Music",
pages = "95-126",
number = "31",
doi = "10.2298/MUZ2131095J",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12522"
}
Јанковић-Бегуш, Ј.. (2021). Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике. in Музикологија
Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(31), 95-126.
https://doi.org/10.2298/MUZ2131095J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12522
Јанковић-Бегуш Ј. Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике. in Музикологија. 2021;(31):95-126.
doi:10.2298/MUZ2131095J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12522 .
Јанковић-Бегуш, Јелена, "Музичкотеоријски написи Властимира Трајковића у светлу залагања за ново вредновање српске уметничке музике" in Музикологија, no. 31 (2021):95-126,
https://doi.org/10.2298/MUZ2131095J .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12522 .
1

Jesus Christ, Opera Superstar

Medić, Ivana; Janković-Beguš, Jelena

(Belgrade : Faculty of Music, 2021)

TY  - CONF
AU  - Medić, Ivana
AU  - Janković-Beguš, Jelena
PY  - 2021
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14270
AB  - This paper presents a continuation of our long standing research into music theatre and
Broadway/West-End type of musicals (the so-called ‘book musicals’) on the one hand,
and contemporary operatic spectacles on the other. Exactly fifty years after it was released
as a ‘concept album’ (or ‘album musical’) on a double vinyl record, then committed to
paper, and finally staged on Broadway, the seminal rock opera Jesus Christ Superstar
by Andrew Lloyd Webber and Tim Rice has remained controversial.
PB  - Belgrade : Faculty of Music
C3  - Music - Musicology - Interpretation. XV International Conference of the Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, October 21-23, 2021
T1  - Jesus Christ, Opera Superstar
SP  - 63
EP  - 64
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14270
ER  - 
@conference{
author = "Medić, Ivana and Janković-Beguš, Jelena",
year = "2021",
abstract = "This paper presents a continuation of our long standing research into music theatre and
Broadway/West-End type of musicals (the so-called ‘book musicals’) on the one hand,
and contemporary operatic spectacles on the other. Exactly fifty years after it was released
as a ‘concept album’ (or ‘album musical’) on a double vinyl record, then committed to
paper, and finally staged on Broadway, the seminal rock opera Jesus Christ Superstar
by Andrew Lloyd Webber and Tim Rice has remained controversial.",
publisher = "Belgrade : Faculty of Music",
journal = "Music - Musicology - Interpretation. XV International Conference of the Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, October 21-23, 2021",
title = "Jesus Christ, Opera Superstar",
pages = "63-64",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14270"
}
Medić, I.,& Janković-Beguš, J.. (2021). Jesus Christ, Opera Superstar. in Music - Musicology - Interpretation. XV International Conference of the Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, October 21-23, 2021
Belgrade : Faculty of Music., 63-64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14270
Medić I, Janković-Beguš J. Jesus Christ, Opera Superstar. in Music - Musicology - Interpretation. XV International Conference of the Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, October 21-23, 2021. 2021;:63-64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14270 .
Medić, Ivana, Janković-Beguš, Jelena, "Jesus Christ, Opera Superstar" in Music - Musicology - Interpretation. XV International Conference of the Department of Musicology, Faculty of Music, University of Arts in Belgrade, October 21-23, 2021 (2021):63-64,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14270 .

On Missed Opportunities: The International Review of Composers in Belgrade and the “Postsocialist Condition”

Janković-Beguš, Jelena; Medić, Ivana

(Belgrade : Institute of Musicology SASA, 2020)

TY  - CHAP
AU  - Janković-Beguš, Jelena
AU  - Medić, Ivana
PY  - 2020
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/10158
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10159
AB  - In this article we observe the history of the International Review of Composers in Belgrade, the most enduring annual festival of contemporary art music in Serbia, founded in 1992. We have borrowed the syntagm ‘postsocialist condition’ from the title of the book edited by Aleš Erjavec (Erjavec 2003).
PB  - Belgrade : Institute of Musicology SASA
T2  - Music in Postsocialism: Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније
T1  - On Missed Opportunities: The International Review of Composers in Belgrade and the “Postsocialist Condition”
SP  - 139
EP  - 168
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10159
ER  - 
@inbook{
author = "Janković-Beguš, Jelena and Medić, Ivana",
year = "2020",
abstract = "In this article we observe the history of the International Review of Composers in Belgrade, the most enduring annual festival of contemporary art music in Serbia, founded in 1992. We have borrowed the syntagm ‘postsocialist condition’ from the title of the book edited by Aleš Erjavec (Erjavec 2003).",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology SASA",
journal = "Music in Postsocialism: Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније",
booktitle = "On Missed Opportunities: The International Review of Composers in Belgrade and the “Postsocialist Condition”",
pages = "139-168",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10159"
}
Janković-Beguš, J.,& Medić, I.. (2020). On Missed Opportunities: The International Review of Composers in Belgrade and the “Postsocialist Condition”. in Music in Postsocialism: Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније
Belgrade : Institute of Musicology SASA., 139-168.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10159
Janković-Beguš J, Medić I. On Missed Opportunities: The International Review of Composers in Belgrade and the “Postsocialist Condition”. in Music in Postsocialism: Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније. 2020;:139-168.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10159 .
Janković-Beguš, Jelena, Medić, Ivana, "On Missed Opportunities: The International Review of Composers in Belgrade and the “Postsocialist Condition”" in Music in Postsocialism: Three Decades in Retrospect / Музика у постсоцијализму: три деценије касније (2020):139-168,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10159 .

O љубави према (пост)опери: Jelena Novak: Operofilia, Beograd, Orion Art, 2018. ISBN 978-86-6389-088-6

Јанковић-Бегуш, Јелена

(Београд : Музиколошки институт САНУ, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6352
AB  - Издавачка кућа Orion Art из Београда објавила је, у 2018. години, седам изузетних књига ауторки и аутора различитих генерација, из Србије и иностранства, у оквиру библиотеке PH – Preko humanistike, чији је уредник др Миодраг (Мишко) Шуваковић. Ова „нова хуманистика“ окупља разнолике дискурсе који се крећу на линији теорија – филозофија – естетика – уметност, укључујући и нову, трећу књигу музиколошкиње др Јелене Новак, која носи назив Operofilia. Реч је о збирци текстова настајалих у претходних двадесет година, практично током читаве досадашње музиколошке каријере ауторке, који жанровски обухватају критике, есеје и фото-есеје, изворне научне студије и један теоријски манифест, у прожимању са елементима интимног дневника, путописне репортаже или мемоарске прозе.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - O љубави према (пост)опери: Jelena Novak: Operofilia, Beograd, Orion Art, 2018. ISBN 978-86-6389-088-6
SP  - 206
EP  - 208
VL  - 26
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6352
ER  - 
@article{
author = "Јанковић-Бегуш, Јелена",
year = "2019",
abstract = "Издавачка кућа Orion Art из Београда објавила је, у 2018. години, седам изузетних књига ауторки и аутора различитих генерација, из Србије и иностранства, у оквиру библиотеке PH – Preko humanistike, чији је уредник др Миодраг (Мишко) Шуваковић. Ова „нова хуманистика“ окупља разнолике дискурсе који се крећу на линији теорија – филозофија – естетика – уметност, укључујући и нову, трећу књигу музиколошкиње др Јелене Новак, која носи назив Operofilia. Реч је о збирци текстова настајалих у претходних двадесет година, практично током читаве досадашње музиколошке каријере ауторке, који жанровски обухватају критике, есеје и фото-есеје, изворне научне студије и један теоријски манифест, у прожимању са елементима интимног дневника, путописне репортаже или мемоарске прозе.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "O љубави према (пост)опери: Jelena Novak: Operofilia, Beograd, Orion Art, 2018. ISBN 978-86-6389-088-6",
pages = "206-208",
volume = "26",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6352"
}
Јанковић-Бегуш, Ј.. (2019). O љубави према (пост)опери: Jelena Novak: Operofilia, Beograd, Orion Art, 2018. ISBN 978-86-6389-088-6. in Музикологија / Musicology
Београд : Музиколошки институт САНУ., 26, 206-208.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6352
Јанковић-Бегуш Ј. O љубави према (пост)опери: Jelena Novak: Operofilia, Beograd, Orion Art, 2018. ISBN 978-86-6389-088-6. in Музикологија / Musicology. 2019;26:206-208.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6352 .
Јанковић-Бегуш, Јелена, "O љубави према (пост)опери: Jelena Novak: Operofilia, Beograd, Orion Art, 2018. ISBN 978-86-6389-088-6" in Музикологија / Musicology, 26 (2019):206-208,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6352 .

What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)

Medić, Ivana; Janković-Beguš, Jelena

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Medić, Ivana
AU  - Janković-Beguš, Jelena
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3674
AB  - Pierre Boulez (1925–2016) devoted a great deal of time and consideration to
the relationship between the composer’s invention and performance media, in
particular those related to the application of the latest technological breakthroughs
and new instruments. Boulez’s famous essay “Technology and the Composer“
(1977/1986) proclaims his desire to widen the range of expressive means of art
music by conquering new media. Boulez’s “vintage“ insights are here juxtaposed
with a contemporary Quantum Music project (2015–2018), and with one
particular piece written within this project: Super Position (Many Worlds) by
Kim Helweg (2017), commissioned by the Institute of Musicology SASA and
supported by the Danish Arts Foundation (Statens Kunstfond). At least two lines of thinking relevant for the present discussion can be drawn from Boulez’s text:
the frst dealing with the possible development of new musical instruments, and
the other inviting a merger between music composition and science.
AB  - Француски авангардни композитор Пјер Булез (1925–2016) посветио
је пуно пажње спрези између композиторске инвенције и извођачког
медија, посебно у вези са применом најновијих (у то време) технолошких
достигнућа и нових (превасходно електроакустичких) инструмената.
У чувеном есеју из 1977. године „Технологија и композитор“ Булез је
прокламовао своју жељу за проширењем опсега изражајних средстава
уметничке музике путем освајања нових медија. У овом раду Булезова
запажања сагледавамо у паралели са резултатима савременог пројекта
Квантна музика (Quantum Music), реализованог у оквиру програма
Креативна Европа (2015–2018). Након разматрања Булезових теоријских
поставки, превасходно оних које се односе на развој нових инструмената и
на спој музике и науке, као и њихових савремених реперкусија, анализирамо
композицију Супер позиција (Много светова) за два хибридна (квантна)
клавира данског композитора Кима Хелвега, насталу 2017. године у оквиру
пројекта Квантна музика. Ова композиција представља тек први покушај
– свакако не и једини могући – повезивања квантне механике и савремене
уметничке музике.
У поређењу са ранијим Хелвеговим остварењима, композиција Супер позиција
(Много светова) не одступа превише од његовог уобичајеног израза, који се
креће у координатама постмодернизма и постминимализма. Међутим, Хелвег
проналази начин да свој препознатљив музички рукопис неусиљено и логично
доведе у везу са новим извором инспирације – квантним светом. Поред тога,
трансформација клавирског звука, премда остварена употребом иновативне
технологије (хибридних клавира и пратећег компјутерског интерфејса и
банке звукова, специјално развијених за овај пројекат) такође не представља
апсолутну новину у домену електроакустичке музике – мада де факто мења
начин преноса акустичких информација у дигитални свет. Оно што је заиста
ново и оригинално у Хелвеговом остварењу, поред чињенице да је у питању
прва композиција за хибридне клавире, јесте продор уметничке музике у
свет експерименталне физике, као резултат сусрета композитора у потрази
за новим изворима инспирације и физичара који су желели да свет мајушних квантних честица приближе људском уху. Као заједничке црте Булезовог есеја “Технологија и композитор“ и пројекта
Квантна музика издвојиле смо: тесну сарадњу између научника, инжењера и
музичара; развој и производњу нових инструмената; напор музичара (како
композитора, тако и извођача) да овладају најсавременијим технологијама;
најзад, проналажење заједничког језика за музику и нове технолошке
продоре. Пројекат Квантна музика отвара ново поглавље у односу између
науке, технологије и музике, које има потенцијала да доведе до открића нових
звучних светова – док је, у исто време, музици дата прилика да допринесе
науци путем учествовања у експериментима на пољу квантне механике.
Сигурне смо да би Булез одушевљено прихватио да компонује музику за
квантне инструменте, јер ови “клавири будућности“ отелотворују симбиозу
науке, технологије и музике о којој је овај великан авангарде сањао и коју је
и сам желео да оствари.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)
T1  - Како звучи квантна музика и шта би Пјер Булез мислио о томе? Супер позиција (много светова) Kима Хелвега (2017)
SP  - 79
EP  - 93
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824079M
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674
ER  - 
@article{
author = "Medić, Ivana and Janković-Beguš, Jelena",
year = "2018",
abstract = "Pierre Boulez (1925–2016) devoted a great deal of time and consideration to
the relationship between the composer’s invention and performance media, in
particular those related to the application of the latest technological breakthroughs
and new instruments. Boulez’s famous essay “Technology and the Composer“
(1977/1986) proclaims his desire to widen the range of expressive means of art
music by conquering new media. Boulez’s “vintage“ insights are here juxtaposed
with a contemporary Quantum Music project (2015–2018), and with one
particular piece written within this project: Super Position (Many Worlds) by
Kim Helweg (2017), commissioned by the Institute of Musicology SASA and
supported by the Danish Arts Foundation (Statens Kunstfond). At least two lines of thinking relevant for the present discussion can be drawn from Boulez’s text:
the frst dealing with the possible development of new musical instruments, and
the other inviting a merger between music composition and science., Француски авангардни композитор Пјер Булез (1925–2016) посветио
је пуно пажње спрези између композиторске инвенције и извођачког
медија, посебно у вези са применом најновијих (у то време) технолошких
достигнућа и нових (превасходно електроакустичких) инструмената.
У чувеном есеју из 1977. године „Технологија и композитор“ Булез је
прокламовао своју жељу за проширењем опсега изражајних средстава
уметничке музике путем освајања нових медија. У овом раду Булезова
запажања сагледавамо у паралели са резултатима савременог пројекта
Квантна музика (Quantum Music), реализованог у оквиру програма
Креативна Европа (2015–2018). Након разматрања Булезових теоријских
поставки, превасходно оних које се односе на развој нових инструмената и
на спој музике и науке, као и њихових савремених реперкусија, анализирамо
композицију Супер позиција (Много светова) за два хибридна (квантна)
клавира данског композитора Кима Хелвега, насталу 2017. године у оквиру
пројекта Квантна музика. Ова композиција представља тек први покушај
– свакако не и једини могући – повезивања квантне механике и савремене
уметничке музике.
У поређењу са ранијим Хелвеговим остварењима, композиција Супер позиција
(Много светова) не одступа превише од његовог уобичајеног израза, који се
креће у координатама постмодернизма и постминимализма. Међутим, Хелвег
проналази начин да свој препознатљив музички рукопис неусиљено и логично
доведе у везу са новим извором инспирације – квантним светом. Поред тога,
трансформација клавирског звука, премда остварена употребом иновативне
технологије (хибридних клавира и пратећег компјутерског интерфејса и
банке звукова, специјално развијених за овај пројекат) такође не представља
апсолутну новину у домену електроакустичке музике – мада де факто мења
начин преноса акустичких информација у дигитални свет. Оно што је заиста
ново и оригинално у Хелвеговом остварењу, поред чињенице да је у питању
прва композиција за хибридне клавире, јесте продор уметничке музике у
свет експерименталне физике, као резултат сусрета композитора у потрази
за новим изворима инспирације и физичара који су желели да свет мајушних квантних честица приближе људском уху. Као заједничке црте Булезовог есеја “Технологија и композитор“ и пројекта
Квантна музика издвојиле смо: тесну сарадњу између научника, инжењера и
музичара; развој и производњу нових инструмената; напор музичара (како
композитора, тако и извођача) да овладају најсавременијим технологијама;
најзад, проналажење заједничког језика за музику и нове технолошке
продоре. Пројекат Квантна музика отвара ново поглавље у односу између
науке, технологије и музике, које има потенцијала да доведе до открића нових
звучних светова – док је, у исто време, музици дата прилика да допринесе
науци путем учествовања у експериментима на пољу квантне механике.
Сигурне смо да би Булез одушевљено прихватио да компонује музику за
квантне инструменте, јер ови “клавири будућности“ отелотворују симбиозу
науке, технологије и музике о којој је овај великан авангарде сањао и коју је
и сам желео да оствари.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017), Како звучи квантна музика и шта би Пјер Булез мислио о томе? Супер позиција (много светова) Kима Хелвега (2017)",
pages = "79-93",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824079M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674"
}
Medić, I.,& Janković-Beguš, J.. (2018). What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017). in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(24), 79-93.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824079M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674
Medić I, Janković-Beguš J. What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017). in Музикологија / Musicology. 2018;(24):79-93.
doi:10.2298/MUZ1824079M
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674 .
Medić, Ivana, Janković-Beguš, Jelena, "What Does Quantum Music Sound Like and What Would Pierre Boulez Think of It? Super Position (Many Worlds) by Kim Helweg (2017)" in Музикологија / Musicology, no. 24 (2018):79-93,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824079M .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3674 .

The Works Commisioned by Belgrade Music Festival (BEMUS) 2002–2013: Contemporary Music Creation in a Transitional Society

Medić, Ivana; Janković-Beguš, Jelena

(Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music, 2016)

TY  - CHAP
AU  - Medić, Ivana
AU  - Janković-Beguš, Jelena
PY  - 2016
UR  - http://ivanamedic.com/wp-content/uploads/2016/11/I_Medic_J_Jankovic-Begus_BEMUS-Commissions.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3603
AB  - Abstract: In this paper we discuss the role of BEMUS festival in commissioning new musical pieces from Serbian composers in the period between 2002 and 2013. We aim to highlight the high and the low points of the practice of commissioning new musical works in a transitional country such as Serbia, and attempt to foresee the consequences should the present unfavourable circumstances continue and the survival of the festival be brought into question.
AB  - Summary: Throughout the decades of its history, Belgrade Music Festival (BEMUS), the oldest and the most prestigious classical music event in Serbia, has played a significant role in the promotion of Yugoslavian and Serbian new music. Many new works have been commissioned and/or premiered at the festival. The beginning of the new millennium – coinciding with the onset of economic transition in Serbia – has brought a renewed interest in commissions of new works, thanks to the initiative of Ivana Stefanović, a composer herself, who was the artistic director of the Belgrade Music Festival from 2001 to 2006. Her successors Sreten Krstić and Zoran Erić carried out with this concept, which resulted in a number of new works, a majority of them written for symphony orchestra. However, the ever unstable economic environment in Serbia has presented new challenges for the BEMUS festival in recent years, which have affected its programme.
In this paper we discuss the BEMUS commissions in the period between 2002 and 2013 from both sociological and musicological standpoints, with an added benefit of having both the insider's and outsider's insights. We aim to highlight the high and the low points of the practice of commissioning new musical works in a transitional country such as Serbia, and attempt to foresee the consequences should the unfavourable tendencies continue and the survival of the festival be brought into question.
PB  - Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music
T2  - Music: Transitions/Continuities
T1  - The Works Commisioned by Belgrade Music Festival (BEMUS) 2002–2013: Contemporary Music Creation in a Transitional Society
SP  - 317
EP  - 329
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3603
ER  - 
@inbook{
author = "Medić, Ivana and Janković-Beguš, Jelena",
year = "2016",
abstract = "Abstract: In this paper we discuss the role of BEMUS festival in commissioning new musical pieces from Serbian composers in the period between 2002 and 2013. We aim to highlight the high and the low points of the practice of commissioning new musical works in a transitional country such as Serbia, and attempt to foresee the consequences should the present unfavourable circumstances continue and the survival of the festival be brought into question., Summary: Throughout the decades of its history, Belgrade Music Festival (BEMUS), the oldest and the most prestigious classical music event in Serbia, has played a significant role in the promotion of Yugoslavian and Serbian new music. Many new works have been commissioned and/or premiered at the festival. The beginning of the new millennium – coinciding with the onset of economic transition in Serbia – has brought a renewed interest in commissions of new works, thanks to the initiative of Ivana Stefanović, a composer herself, who was the artistic director of the Belgrade Music Festival from 2001 to 2006. Her successors Sreten Krstić and Zoran Erić carried out with this concept, which resulted in a number of new works, a majority of them written for symphony orchestra. However, the ever unstable economic environment in Serbia has presented new challenges for the BEMUS festival in recent years, which have affected its programme.
In this paper we discuss the BEMUS commissions in the period between 2002 and 2013 from both sociological and musicological standpoints, with an added benefit of having both the insider's and outsider's insights. We aim to highlight the high and the low points of the practice of commissioning new musical works in a transitional country such as Serbia, and attempt to foresee the consequences should the unfavourable tendencies continue and the survival of the festival be brought into question.",
publisher = "Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music",
journal = "Music: Transitions/Continuities",
booktitle = "The Works Commisioned by Belgrade Music Festival (BEMUS) 2002–2013: Contemporary Music Creation in a Transitional Society",
pages = "317-329",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3603"
}
Medić, I.,& Janković-Beguš, J.. (2016). The Works Commisioned by Belgrade Music Festival (BEMUS) 2002–2013: Contemporary Music Creation in a Transitional Society. in Music: Transitions/Continuities
Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music., 317-329.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3603
Medić I, Janković-Beguš J. The Works Commisioned by Belgrade Music Festival (BEMUS) 2002–2013: Contemporary Music Creation in a Transitional Society. in Music: Transitions/Continuities. 2016;:317-329.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3603 .
Medić, Ivana, Janković-Beguš, Jelena, "The Works Commisioned by Belgrade Music Festival (BEMUS) 2002–2013: Contemporary Music Creation in a Transitional Society" in Music: Transitions/Continuities (2016):317-329,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3603 .

Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића

Јанковић-Бегуш, Јелена

(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Јанковић-Бегуш, Јелена
PY  - 2015
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2015/1450-98141519083J.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3822
AB  - У овом прилогу посматране су композиције за веће инструменталне саставе српског савременог композитора Милорада Маринковића (рођ. 1976): Херојска увертира за симфонијски оркестар (1999), Псалмодија за симфонијски
оркестар (2006), Концерт за клавир и оркестар и Мала опера за камерни септет (2010). Након разматрања композиторовог разумевања термина религиозна, духовна и црквена музика, следи анализа која има за циљ да покаже да
обликотворни елементи који се уочавајусу присутни у свим наведеним делима, а то су – а то су циклични принцип, наглашена улога прве (главне) теме,
коришћење (инструменталног) исона и, уопштено говорећи, тежња ка интегрисаности музичког тока – омогућавају да се она посматрају као остварења
религиозне музике. Поред тога, разматрана је природа коришћених музичких
материјала, елементи програмности који су присутни у композицијама, као и
нарочит однос Милорада Маринковића према стваралаштву Љубице Марић
(1909–2003), као узору за коришћење мелодија из српског Осмогласника у
инструменталној музици.
AB  - The opus of contemporary Serbian composer Milorad Marinković (b.
1976), which encompasses works of choral, chamber, concertante and symphony
music, leans towards classical forms of artistic music, Serbian folklore music,
and Serbian Orthodox church chant. This paper deals with pieces composed for
larger instrumental ensembles: Herojska uvertira (Heroic Overture) for symphony
orchestra, Psalmodija (Psalmody) for symphony orchestra, Koncert za klavir i
orkestar (Piano concerto) and Mala opera (Little Opera) for chamber ensemble
(septet) with prominent soloist parts of flute and clarinet. Special attention is
placed on different procedures used by Marinković to accomplish wholeness and
integration of the musical tissue. This paper observes these pieces as examples of
religious music, having in mind the composer’s own understanding of the notion.
Among common characteristics of the observed works that justify this point of
view are specifc single movement forms and the prominent role of main thematic
materials, a cyclic principle, and programmatic elements. References to Serbian
church chant observed in Marinković’s instrumental works are also discussed,
especially in parallel with the analogue procedures used by Ljubica Marić (1909–
2003), one of the composer’s role models. Although Marinković’s works for
instrumental ensembles do not fall into the category of spiritual music in its narrow
sense (as defned by the composer himself), in this paper they are nevertheless
considered as “spiritual” in a broader sense, as an expression of the composer’s
desire to spiritualize his entire artistic output.
PB  - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића
T1  - Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković
SP  - 83
EP  - 117
IS  - 19
DO  - 10.2298/MUZ1519083J
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3822
ER  - 
@article{
author = "Јанковић-Бегуш, Јелена",
year = "2015",
abstract = "У овом прилогу посматране су композиције за веће инструменталне саставе српског савременог композитора Милорада Маринковића (рођ. 1976): Херојска увертира за симфонијски оркестар (1999), Псалмодија за симфонијски
оркестар (2006), Концерт за клавир и оркестар и Мала опера за камерни септет (2010). Након разматрања композиторовог разумевања термина религиозна, духовна и црквена музика, следи анализа која има за циљ да покаже да
обликотворни елементи који се уочавајусу присутни у свим наведеним делима, а то су – а то су циклични принцип, наглашена улога прве (главне) теме,
коришћење (инструменталног) исона и, уопштено говорећи, тежња ка интегрисаности музичког тока – омогућавају да се она посматрају као остварења
религиозне музике. Поред тога, разматрана је природа коришћених музичких
материјала, елементи програмности који су присутни у композицијама, као и
нарочит однос Милорада Маринковића према стваралаштву Љубице Марић
(1909–2003), као узору за коришћење мелодија из српског Осмогласника у
инструменталној музици., The opus of contemporary Serbian composer Milorad Marinković (b.
1976), which encompasses works of choral, chamber, concertante and symphony
music, leans towards classical forms of artistic music, Serbian folklore music,
and Serbian Orthodox church chant. This paper deals with pieces composed for
larger instrumental ensembles: Herojska uvertira (Heroic Overture) for symphony
orchestra, Psalmodija (Psalmody) for symphony orchestra, Koncert za klavir i
orkestar (Piano concerto) and Mala opera (Little Opera) for chamber ensemble
(septet) with prominent soloist parts of flute and clarinet. Special attention is
placed on different procedures used by Marinković to accomplish wholeness and
integration of the musical tissue. This paper observes these pieces as examples of
religious music, having in mind the composer’s own understanding of the notion.
Among common characteristics of the observed works that justify this point of
view are specifc single movement forms and the prominent role of main thematic
materials, a cyclic principle, and programmatic elements. References to Serbian
church chant observed in Marinković’s instrumental works are also discussed,
especially in parallel with the analogue procedures used by Ljubica Marić (1909–
2003), one of the composer’s role models. Although Marinković’s works for
instrumental ensembles do not fall into the category of spiritual music in its narrow
sense (as defned by the composer himself), in this paper they are nevertheless
considered as “spiritual” in a broader sense, as an expression of the composer’s
desire to spiritualize his entire artistic output.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића, Chanting of the Inner Space: On Symphonic and Concertante Works by Milorad Marinković",
pages = "83-117",
number = "19",
doi = "10.2298/MUZ1519083J",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3822"
}
Јанковић-Бегуш, Ј.. (2015). Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића. in Музикологија / Musicology
Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(19), 83-117.
https://doi.org/10.2298/MUZ1519083J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3822
Јанковић-Бегуш Ј. Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића. in Музикологија / Musicology. 2015;(19):83-117.
doi:10.2298/MUZ1519083J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3822 .
Јанковић-Бегуш, Јелена, "Певање унутрашњег простора. О симфонијској и концертантној музици Милорада Маринковића" in Музикологија / Musicology, no. 19 (2015):83-117,
https://doi.org/10.2298/MUZ1519083J .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3822 .

Мјузикл у Србији у новом миленијуму: смернице, домети, изазови

Медић, Ивана; Јанковић Бегуш, Јелена

(Нови Сад : Матица српска, 2013)

TY  - CHAP
AU  - Медић, Ивана
AU  - Јанковић Бегуш, Јелена
PY  - 2013
UR  - http://ivanamedic.com/wp-content/uploads/2015/04/ZMSSUM-br_49-Medic-Jankovic-Begus.pdf
UR  - http://www.maticasrpska.org.rs/wordpress/assets/ZNSSUM%20br_49.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3610
AB  - Централна теза овог рада јесте да је мјузикл од почетка XXI века најекспониранији позоришни жанр у Србији. Носилац експанзије јесте београдско 
Позориште на Теразијама, у којем се од 2001. уочава планирана стратегија развоја 
„бродвејског“ мјузикла. Интересовање за мјузикл уочљиво је и изван престонице, те су 
се позоришта широм Србије упустила у „освајање“ ове позоришне форме. 
Након кратког прегледа историјата мјузикла у Србији пре 2000. године, прелазимо 
на дефинисање мјузикла, али и сродних театарских форми (које се често погрешно 
називају мјузиклима); затим, разматрамо тренутне домете српског мјузикла и указујемо 
на најважније проблеме са којима се суочавају глумци, редитељи и продуценти. Напокон, 
анализирамо три репрезентативна примера српских мјузикала – Зона Замфирова
 (р. Кокан Младеновић, Позориште на Теразијама), Главо луда
 (р. Никола Булатовић, Позориште на Теразијама) и 
Отац на службеном путу (р. Оливер 
Фрљић, Атеље 212).
AB  - This paper deals with the sudden increase in popularity of the genre of musical in Serbia since 2000. We argue that, since the beginning of the new millennium, this often underrated theatrical genre has been steadily on the rise, both in terms of quality and quantity. This trend was initiated by the Terazije Theater in Belgrade, where one may notice a well-defined strategy of developing and promoting the so-called "Broadway musical", including its most complex subgenre "book musical". Efforts have been made both to "import" successful foreign productions and to implement what has been learned and develop a specifically Serbian brand of musical. Aside from the Terazije Theater and other theaters in Belgrade, efforts to produce and perform musicals have also been noticeable in other theaters all over Serbia. After sketching out a brief history of musicals in Serbia before 2000, we attempt to define various types of musicals, but also to differentiate between musicals and other similar but different theatrical forms which do not satisfy the criteria to bear this label. Moreover, we discuss the current stage of development of Serbian musical and its achievements, but also point to the most relevant problems faced by actors, directors and producers working in the field of musical theater. Finally, we analyse three representative examples of successful Serbian musicals - Zona Zamfirova (directed by Kokan Mladenović, Terazije Theater), Crazy Head (directed by Nikola Bulatović, Terazije Theater) and When Father Was Away on Business (directed by Oliver Frljić, Atelje 212).
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за сценске уметности и музику
T1  - Мјузикл у Србији у новом миленијуму: смернице, домети, изазови
T1  - Musicals in Serbia in the New Millenium: Strategies, Achievements, Challenges
SP  - 133
EP  - 151
IS  - 49
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3610
ER  - 
@inbook{
author = "Медић, Ивана and Јанковић Бегуш, Јелена",
year = "2013",
abstract = "Централна теза овог рада јесте да је мјузикл од почетка XXI века најекспониранији позоришни жанр у Србији. Носилац експанзије јесте београдско 
Позориште на Теразијама, у којем се од 2001. уочава планирана стратегија развоја 
„бродвејског“ мјузикла. Интересовање за мјузикл уочљиво је и изван престонице, те су 
се позоришта широм Србије упустила у „освајање“ ове позоришне форме. 
Након кратког прегледа историјата мјузикла у Србији пре 2000. године, прелазимо 
на дефинисање мјузикла, али и сродних театарских форми (које се често погрешно 
називају мјузиклима); затим, разматрамо тренутне домете српског мјузикла и указујемо 
на најважније проблеме са којима се суочавају глумци, редитељи и продуценти. Напокон, 
анализирамо три репрезентативна примера српских мјузикала – Зона Замфирова
 (р. Кокан Младеновић, Позориште на Теразијама), Главо луда
 (р. Никола Булатовић, Позориште на Теразијама) и 
Отац на службеном путу (р. Оливер 
Фрљић, Атеље 212)., This paper deals with the sudden increase in popularity of the genre of musical in Serbia since 2000. We argue that, since the beginning of the new millennium, this often underrated theatrical genre has been steadily on the rise, both in terms of quality and quantity. This trend was initiated by the Terazije Theater in Belgrade, where one may notice a well-defined strategy of developing and promoting the so-called "Broadway musical", including its most complex subgenre "book musical". Efforts have been made both to "import" successful foreign productions and to implement what has been learned and develop a specifically Serbian brand of musical. Aside from the Terazije Theater and other theaters in Belgrade, efforts to produce and perform musicals have also been noticeable in other theaters all over Serbia. After sketching out a brief history of musicals in Serbia before 2000, we attempt to define various types of musicals, but also to differentiate between musicals and other similar but different theatrical forms which do not satisfy the criteria to bear this label. Moreover, we discuss the current stage of development of Serbian musical and its achievements, but also point to the most relevant problems faced by actors, directors and producers working in the field of musical theater. Finally, we analyse three representative examples of successful Serbian musicals - Zona Zamfirova (directed by Kokan Mladenović, Terazije Theater), Crazy Head (directed by Nikola Bulatović, Terazije Theater) and When Father Was Away on Business (directed by Oliver Frljić, Atelje 212).",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за сценске уметности и музику",
booktitle = "Мјузикл у Србији у новом миленијуму: смернице, домети, изазови, Musicals in Serbia in the New Millenium: Strategies, Achievements, Challenges",
pages = "133-151",
number = "49",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3610"
}
Медић, И.,& Јанковић Бегуш, Ј.. (2013). Мјузикл у Србији у новом миленијуму: смернице, домети, изазови. in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику
Нови Сад : Матица српска.(49), 133-151.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3610
Медић И, Јанковић Бегуш Ј. Мјузикл у Србији у новом миленијуму: смернице, домети, изазови. in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику. 2013;(49):133-151.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3610 .
Медић, Ивана, Јанковић Бегуш, Јелена, "Мјузикл у Србији у новом миленијуму: смернице, домети, изазови" in Зборник Матице српске за сценске уметности и музику, no. 49 (2013):133-151,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3610 .

Les modèles économiques du genre de la comédie musicale en Serbie et en France depuis 2005

Janković-Beguš, Jelena

(2013)

TY  - JOUR
AU  - Janković-Beguš, Jelena
PY  - 2013
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2719
AB  - Le genre de la comédie musicale - ou musical en terminologie anglo-saxonne - représente un sujet d'actualité de la vie théâtrale serbe et française. La dernière décennie a donné un nouveau élan au genre, mais c'est notamment la période depuis l'année 2005 qui se caractérise par des nombreux changements importants dans la filière qui ont contribués au succès sans précédent de la comédie musicale à Belgrade et en Serbie. Mais aussi en France, dans un contexte le plus différent que possible du contexte serbe, l'année 2005 a donné de nombreux changements importants de la filière du théâtre musical en ce qui concerne la production et la réception du genre. Quand on observe la comédie musicale en Serbie et en France, il faut prendre en compte des différences de la nature terminologique mais aussi de la nature économique provenant de différents modes d'exploitation des spectacles.
AB  - Mjuzikl kao pozorišna forma doživljava u Srbiji i Francuskoj procvat od 2005. godine. Razlozi za to su višestruki: od obnove pozorišnih zgrada do pojave novih producenata koji sa sobom donose i drugačije modele finansiranja i dalji život predstava. U težištu rada je situacija u glavnim gradovima dveju država jer su oni nosioci ove pozorišne estetike. U Beogradu, najveća zasluga za uspeh mjuzikla u novom milenijumu pripada Pozorištu na Terazijama. Iako su se na njegovom repertoaru praktično uvek nalazila dela ovog i srodnih žanrova (muzičke komedije, melodrame), tek su se nakon povratka u kompletno obnovljenu zgradu 2005. godine stekli uslovi da se postave čak i najambicioznije predstave. Ovo pozorište je popularisalo formu 'brodvejskog' (anglosaksonskog, 'književnog') mjuzikla, koji se smatra vrhunskim izrazom forme i uzorom kome se teži u produkciji autohtonog, srpskog mjuzikla. Međutim, u našoj zemlji je i dalje dominantan model repertoarskog i subvencionisanog pozorišta, pa je stoga sudbina mjuzikala uslovljena zakonitostima takvog teatarskog ustrojstva. Kao posledica toga, ova pozorišna forma može se smatrati izrazom 'visoke', elitne srpske kulture, što je svakako i namera njenih glavnih promotera. S druge strane, u Francuskoj se mjuzikli (odnosno 'muzičke komedije' francuskog tipa) smatraju izrazito komercijalnom formom, koja se izvodi u sportskim arenama i stadionima pred velikim auditorijumom. S povratkom 'brodvejskog' mjuzikla u čuveni Théâtre du Châtelet, kao i sa dolaskom na francusko tržište holandske produkcijske kuće Stage Entertainment, koja je uvela anglosaksonski model produkcije i života mjuzikala, i sa velikim uspehom postavila nekoliko značajnih naslova, situacija se, međutim, menja.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Les modèles économiques du genre de la comédie musicale en Serbie et en France depuis 2005
T1  - Ekonomski modeli i žanr muzičke komedije u Srbiji i Francuskoj od 2005. godine
SP  - 135
EP  - 157
IS  - 14
DO  - 10.2298/MUZ1314135J
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2719
ER  - 
@article{
author = "Janković-Beguš, Jelena",
year = "2013",
abstract = "Le genre de la comédie musicale - ou musical en terminologie anglo-saxonne - représente un sujet d'actualité de la vie théâtrale serbe et française. La dernière décennie a donné un nouveau élan au genre, mais c'est notamment la période depuis l'année 2005 qui se caractérise par des nombreux changements importants dans la filière qui ont contribués au succès sans précédent de la comédie musicale à Belgrade et en Serbie. Mais aussi en France, dans un contexte le plus différent que possible du contexte serbe, l'année 2005 a donné de nombreux changements importants de la filière du théâtre musical en ce qui concerne la production et la réception du genre. Quand on observe la comédie musicale en Serbie et en France, il faut prendre en compte des différences de la nature terminologique mais aussi de la nature économique provenant de différents modes d'exploitation des spectacles., Mjuzikl kao pozorišna forma doživljava u Srbiji i Francuskoj procvat od 2005. godine. Razlozi za to su višestruki: od obnove pozorišnih zgrada do pojave novih producenata koji sa sobom donose i drugačije modele finansiranja i dalji život predstava. U težištu rada je situacija u glavnim gradovima dveju država jer su oni nosioci ove pozorišne estetike. U Beogradu, najveća zasluga za uspeh mjuzikla u novom milenijumu pripada Pozorištu na Terazijama. Iako su se na njegovom repertoaru praktično uvek nalazila dela ovog i srodnih žanrova (muzičke komedije, melodrame), tek su se nakon povratka u kompletno obnovljenu zgradu 2005. godine stekli uslovi da se postave čak i najambicioznije predstave. Ovo pozorište je popularisalo formu 'brodvejskog' (anglosaksonskog, 'književnog') mjuzikla, koji se smatra vrhunskim izrazom forme i uzorom kome se teži u produkciji autohtonog, srpskog mjuzikla. Međutim, u našoj zemlji je i dalje dominantan model repertoarskog i subvencionisanog pozorišta, pa je stoga sudbina mjuzikala uslovljena zakonitostima takvog teatarskog ustrojstva. Kao posledica toga, ova pozorišna forma može se smatrati izrazom 'visoke', elitne srpske kulture, što je svakako i namera njenih glavnih promotera. S druge strane, u Francuskoj se mjuzikli (odnosno 'muzičke komedije' francuskog tipa) smatraju izrazito komercijalnom formom, koja se izvodi u sportskim arenama i stadionima pred velikim auditorijumom. S povratkom 'brodvejskog' mjuzikla u čuveni Théâtre du Châtelet, kao i sa dolaskom na francusko tržište holandske produkcijske kuće Stage Entertainment, koja je uvela anglosaksonski model produkcije i života mjuzikala, i sa velikim uspehom postavila nekoliko značajnih naslova, situacija se, međutim, menja.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Les modèles économiques du genre de la comédie musicale en Serbie et en France depuis 2005, Ekonomski modeli i žanr muzičke komedije u Srbiji i Francuskoj od 2005. godine",
pages = "135-157",
number = "14",
doi = "10.2298/MUZ1314135J",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2719"
}
Janković-Beguš, J.. (2013). Les modèles économiques du genre de la comédie musicale en Serbie et en France depuis 2005. in Музикологија / Musicology(14), 135-157.
https://doi.org/10.2298/MUZ1314135J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2719
Janković-Beguš J. Les modèles économiques du genre de la comédie musicale en Serbie et en France depuis 2005. in Музикологија / Musicology. 2013;(14):135-157.
doi:10.2298/MUZ1314135J
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2719 .
Janković-Beguš, Jelena, "Les modèles économiques du genre de la comédie musicale en Serbie et en France depuis 2005" in Музикологија / Musicology, no. 14 (2013):135-157,
https://doi.org/10.2298/MUZ1314135J .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2719 .

Structure - Meaning and Implementation of the Term in Theoretical and 'Musical' Structuralism

Janković, Jelena

(Belgrade : Serbian Academy of Sciences and Arts, 2008)

TY  - CHAP
AU  - Janković, Jelena
PY  - 2008
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14355
PB  - Belgrade : Serbian Academy of Sciences and Arts
PB  - Belgrade : Institute of Musicology SASA
T2  - Rethinking Musical Modernism. Proceedings of the International Conference Held from October 11 to 13, 2007
T1  - Structure - Meaning and Implementation of the Term in Theoretical and 'Musical' Structuralism
T1  - Структура - значење и употребе термина у теоријском и "музичком" структурализму
SP  - 247
EP  - 264
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14355
ER  - 
@inbook{
author = "Janković, Jelena",
year = "2008",
publisher = "Belgrade : Serbian Academy of Sciences and Arts, Belgrade : Institute of Musicology SASA",
journal = "Rethinking Musical Modernism. Proceedings of the International Conference Held from October 11 to 13, 2007",
booktitle = "Structure - Meaning and Implementation of the Term in Theoretical and 'Musical' Structuralism, Структура - значење и употребе термина у теоријском и "музичком" структурализму",
pages = "247-264",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14355"
}
Janković, J.. (2008). Structure - Meaning and Implementation of the Term in Theoretical and 'Musical' Structuralism. in Rethinking Musical Modernism. Proceedings of the International Conference Held from October 11 to 13, 2007
Belgrade : Serbian Academy of Sciences and Arts., 247-264.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14355
Janković J. Structure - Meaning and Implementation of the Term in Theoretical and 'Musical' Structuralism. in Rethinking Musical Modernism. Proceedings of the International Conference Held from October 11 to 13, 2007. 2008;:247-264.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14355 .
Janković, Jelena, "Structure - Meaning and Implementation of the Term in Theoretical and 'Musical' Structuralism" in Rethinking Musical Modernism. Proceedings of the International Conference Held from October 11 to 13, 2007 (2008):247-264,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14355 .

Trideset godina Elektronskog studija Radio Beograda - Elektroakustička muzika, PGP RTS, Beograd, CD I (2002), II (2007)

Janković, Jelena

(2008)

TY  - JOUR
AU  - Janković, Jelena
PY  - 2008
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2657
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Trideset godina Elektronskog studija Radio Beograda - Elektroakustička muzika, PGP RTS, Beograd, CD I (2002), II (2007)
SP  - 302
EP  - 306
IS  - 8
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2657
ER  - 
@article{
author = "Janković, Jelena",
year = "2008",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Trideset godina Elektronskog studija Radio Beograda - Elektroakustička muzika, PGP RTS, Beograd, CD I (2002), II (2007)",
pages = "302-306",
number = "8",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2657"
}
Janković, J.. (2008). Trideset godina Elektronskog studija Radio Beograda - Elektroakustička muzika, PGP RTS, Beograd, CD I (2002), II (2007). in Музикологија / Musicology(8), 302-306.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2657
Janković J. Trideset godina Elektronskog studija Radio Beograda - Elektroakustička muzika, PGP RTS, Beograd, CD I (2002), II (2007). in Музикологија / Musicology. 2008;(8):302-306.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2657 .
Janković, Jelena, "Trideset godina Elektronskog studija Radio Beograda - Elektroakustička muzika, PGP RTS, Beograd, CD I (2002), II (2007)" in Музикологија / Musicology, no. 8 (2008):302-306,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2657 .