@article{
author = "Перић, Ђорђе",
year = "2019",
abstract = "У огледу с наведеним насловом аутор је, прегледајући хрватска издања разних мелографских збирки познатих и мање познатих хрватских мелографа, идентификовао у њима популарне песме српских песника из периода романтизма (1850–1880), које су третиране у хрватској мелографији као хрватске народне песме. Затим је спровео тачну ауторизацију сваке песме српских песника наводећи изворе у којима су оне објављене и тако је указао на њихово право порекло и аутентичан текст. У огледу је наведено и неколико полемичких фрагмената из прошлости у којима се наводи фалсификовање, прекрајање и прећуткивање текстова и напева песама српских песника. У раду је аутор изнео као опште запажање да хрватски мелографи и етномузиколози не посвећују нимало пажње писаним фолклорним текстовима, не указују никад на националност певача и певачица на терену, чиме заташкавају порекло фолклорних текстова., Based on the voluminous Croatian melographic literature, both published and
in manuscript form, the author of this essay traces in a number of instalments
the popular songs authorized by Serbian poets, which used to be sung across
minor Croatia, Slavonia, Dalmatia and Lika according to transcribed melodies
of Croatian melographers. Th is essay contains poetry set to music of twentytwo
(22) Serbian poets from the age of romanticism, ten (10) of which have
never been mentioned in the earlier works of the same author; then, seven (7)
poets whose names have been cited before, but we now included some other
popular songs of theirs, and fi ve (5) poets whose songs have already been
analyzed, which now contain additional melographic notations. Every song
is followed by names of Croatian melographers with basic data regarding the
publication of their collections, such as the title, place and year of publication
as well as the number of the song in question. In the examples of notation we
selected and appended eight most signifi cant melographic notations that are
not to be found anywhere else. Th e author presented extracts from several
polemical pieces which gave a critical treatment of the appropriation of
Serbian songs and falsifi cation in the form of corrupted and modifi ed lyrics
of the Serbian poets, whose songs were considered to be Croatian traditional
folk songs.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Зборник о Србима у Хрватској",
title = "Песме српских песника у мелографским записима познатих и мање познатих хрватских мелографа (2), Songs authorized by serbian poets in the melographic notations of well-known and lesser-known croatian melographers (2)",
pages = "135-178",
number = "12",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10089"
}