@article{
author = "Николић, Катарина",
year = "2022",
abstract = "Савремено извођаштво гајди на подручју Војводине припада покрету оживљавања традиционалне музичке праксе у последњим деценијама 20. века. У раду ћемо настојати да покажемо да је у Средњем Банату овај процес наступио нешто касније, током прве деценије 21. века. Велике трогласне гајде, које су у прошлости биле неизоставни део традиционалног живота у Средњем Банату, у потпуности су потиснули тамбурашки састави и хармоника. Крајем прве деценије 21. века, ове околности је почео да знатно мења гајдаш Вања Илијев из Зрењанина, један од носилаца савремене гајдашке праксе у Србији. У раду ће бити речи о тројаком деловању Вање Илијева – на плану извођења, градитељства и културно-образовних активности. Биће размотрене основне карактеристике начина извођења у репертоару Вање Илијева, које ће бити интерпретиране на основу анализе музичког текста методама транскрипције и формалне анализе. Сагледаћемо и контекстуалне оквире деловања Илијева, његову улогу у процесу оживљавања гајдашке праксе уопште, те позиционирање гајдашког покрета у оквире тадашње шире музичке идеологије., Present-day bagpipe performances in Vojvodina, the northern part of Serbia, are an element of the wider traditional music revival movement since the last decade of the 20th century. In Central Banat, region of Vojvodina revitalization of the “big triple-voice bagpipe” practice, typical for the whole Banat in the past, began in the first decade of the 21st century through the multiple activities of Vanja Ilijev. His agency is the main focus and research subject of this paper.
The paper illustrates the multidimensional revival strategies of Vanja Ilijev
consisting of: 1) performing the “big triple-voice bagpipes” solo and with the singing
group, 2) building and reconstruction of bagpipes, and 3) transmitting and promoting
knowledge concerning bagpipes through the various forms of education. Assessing
his activities through application of Tamara Livingston’s theoretical frame on revival,
we confirmed strong and grounded presence of revival tendency in Vanja Ilijev’s emic
narratives documented during the fieldwork. Providing argumentation for each layer
of revival potential, it becomes clear that activities of Vanja Ilijev belong to the idea
of revitalizing and preserving the music tradition that is approaching extinction or is
already extinct. Bagpipes in Central Banat were musically and socially overshadowed
by other instruments during the 20th century, until the last decades.
Finally, analysis of the music presented here exposes the integral repertoire
grounded in the Banat region. It consisted of the instrumental accompaniment to
the dance, as well as the examples of instrumental complement to the singing group.
In-depth music analysis exposes the style of his performance as heavily ornamented,
tending to rhythmically develop middle voice part. Repertoire choices of Vanja Ilijev
instigate broader presentation of the Banat region’s identity, in association with
traditional costume he wears while performing.",
publisher = "Београд : Удружење фолклориста Србије, Београд : Филолошки факултет Универзитета у Београду, Београд : Универзитетска библиотека „Светозар Марковић“",
journal = "Фолклористика : часопис Удружења фолклориста Србије",
title = "Процес оживљавања гајдашке праксе на подручју Средњег Баната – деловање Вање Илијева",
pages = "57-83",
volume = "2",
number = "7",
doi = "10.18485/folk.2022.7.2.3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14891"
}