@article{
author = "Mevorah, Vera",
year = "2022",
abstract = "The paper discusses the approaches of different media to Holocaust (re)presentation, with special reference to art music in the 20th century. Following the classification proposed by Michael Rothberg on two possible perspectives for representing the Holocaust: realistic and anti-realist (2000), we analyse two compositions: Arnold Schoenberg’s A Survivor From Warsaw (1947) and Steve Reich’s Different Trains (1988). The aim of the paper is to point out how artistic music reflects and participates in the dominant historical and contemporary discourses of Holocaust representation, especially the discourses of “heroism” and “non-representability”., У раду се разматрају приступи различитих медија представљању Холокауста, с посебним освртом на уметничку музику у 20. веку. Пратећи поделу коју Мајкл Ротберг (Michael Rothberg) предлаже на два гледишта на могућности представљања Холокауста: реалистичко и антиреалистичко (2000), анализирамо дела A Survivor From Warsaw (1947) Арнолда Шенберга и Different Trains (1988) Стива Рајша. Циљ рада је да укаже на то како уметничка
музика рефлектује и партиципира у доминантним историјским и савременим дискурсима представљања и разумевања Холокауста, посебно дискурса „херојства” и „неизрецивости”.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology 32 (I/2022)",
title = "Two Faces of Mystification: The Representation of the Holocaust in Arnold Schoenberg's A Survivor from Warsaw and Steve Reich's Different Trains, Два лица мистификације: представљање Холокауста у делима A Survivor from Warsaw Арнолда Шенберга и Different Trains Стива Рајша",
pages = "183-198",
volume = "1",
number = "32",
doi = "10.2298/MUZ2232183M",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13056"
}