Buljančević, Rastko

Link to this page

Authority KeyName Variants
5ee6b908-cec3-4e89-971a-6c92be826e34
  • Buljančević, Rastko (1)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar

Buljančević, Rastko

(Београд : Музиколошки институт САНУ, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Buljančević, Rastko
PY  - 2022
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13052
AB  - The subject of this paper is the unconventional and highly subversive treatment of musical material of folkloric origin in the films of Pedro Almodóvar: Pepi, Luci, Bom and Other Girls on the Heap (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) and Labyrinth of Passion (Laberinto de pasiones, 1982). These films are representative examples of the director’s experimental artistic poetics based on the interweaving of local and global cultural features. The focus is, therefore, on the folkloric elements of the Spanish and Catalan musical tradition and their transformation and recontextualisation in relation to the socio-political reality of post-fascist Spain. Consequently, well-known theatrical musical pieces and dances such as the pasodoble, zarzuela and sardana acquire transgressive qualities through an unusual play with traditional and postmodern signifiers, aimed at overthrowing conservative patriarchal authority under the Francoist regime.
AB  - Предмет истраживања у овом раду јесте неконвенционални и крајње субверзиван третман музичког материјала фолклорне провенијенције у филмовима Педра Алмодовара – Пепи, Луси, Бом и друге дјевојке са гомиле (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) и Лавиринт страсти (Laberinto de pasiones, 1982). Ријеч је, дакле, о оним филмовима који се могу сматрати репрезентативним примјером редитељеве експерименталне умјетничке
поетике, засноване на међусобном преплитању локалних и глобалних обиљежја културе. Нагласак је, притом, на фолклорним елементима шпанске и каталонске музичке традиције, и њиховој трансформацији и реконтекстуализацији у односу на друштвено-политичку реалност
постфашистичке Шпаније. Тако и препознатљиви музичко-сценски и плесни облици попут пасадобла, зарзуеле и сардане, кроз несвакидашњу игру традиционалних и постмодернистичких означитеља, попримају трансгресивна својства којим се у значајној мјери поништава конзервативни патријархални ауторитет у доба франкизма.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology 32 (I/2022)
T1  - Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar
T1  - Између традиције и субверзије. Третман фолклоризованих музичких референци у раним дугометражним филмовима Педра Алмодовара
SP  - 162
EP  - 181
VL  - 1
IS  - 32
DO  - 10.2298/MUZ2232161B
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052
ER  - 
@article{
author = "Buljančević, Rastko",
year = "2022",
abstract = "The subject of this paper is the unconventional and highly subversive treatment of musical material of folkloric origin in the films of Pedro Almodóvar: Pepi, Luci, Bom and Other Girls on the Heap (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) and Labyrinth of Passion (Laberinto de pasiones, 1982). These films are representative examples of the director’s experimental artistic poetics based on the interweaving of local and global cultural features. The focus is, therefore, on the folkloric elements of the Spanish and Catalan musical tradition and their transformation and recontextualisation in relation to the socio-political reality of post-fascist Spain. Consequently, well-known theatrical musical pieces and dances such as the pasodoble, zarzuela and sardana acquire transgressive qualities through an unusual play with traditional and postmodern signifiers, aimed at overthrowing conservative patriarchal authority under the Francoist regime., Предмет истраживања у овом раду јесте неконвенционални и крајње субверзиван третман музичког материјала фолклорне провенијенције у филмовима Педра Алмодовара – Пепи, Луси, Бом и друге дјевојке са гомиле (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del montón, 1980) и Лавиринт страсти (Laberinto de pasiones, 1982). Ријеч је, дакле, о оним филмовима који се могу сматрати репрезентативним примјером редитељеве експерименталне умјетничке
поетике, засноване на међусобном преплитању локалних и глобалних обиљежја културе. Нагласак је, притом, на фолклорним елементима шпанске и каталонске музичке традиције, и њиховој трансформацији и реконтекстуализацији у односу на друштвено-политичку реалност
постфашистичке Шпаније. Тако и препознатљиви музичко-сценски и плесни облици попут пасадобла, зарзуеле и сардане, кроз несвакидашњу игру традиционалних и постмодернистичких означитеља, попримају трансгресивна својства којим се у значајној мјери поништава конзервативни патријархални ауторитет у доба франкизма.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology 32 (I/2022)",
title = "Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar, Између традиције и субверзије. Третман фолклоризованих музичких референци у раним дугометражним филмовима Педра Алмодовара",
pages = "162-181",
volume = "1",
number = "32",
doi = "10.2298/MUZ2232161B",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052"
}
Buljančević, R.. (2022). Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022)
Београд : Музиколошки институт САНУ., 1(32), 162-181.
https://doi.org/10.2298/MUZ2232161B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052
Buljančević R. Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022). 2022;1(32):162-181.
doi:10.2298/MUZ2232161B
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052 .
Buljančević, Rastko, "Between Tradition and Subversion. Treatment of Folklorised Musical References in the Early Feature Films of Pedro Almodóvar" in Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 1, no. 32 (2022):162-181,
https://doi.org/10.2298/MUZ2232161B .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13052 .