Павловић, Мирослав

Link to this page

Authority KeyName Variants
11a1b503-e2d2-4882-96f0-5d6e4e7cc1db
  • Павловић, Мирослав (3)
Projects

Author's Bibliography

Институција колективног јемства (kefalet) у османској правној теорији и пракси током транзиционог доба

Крешић, Огњен; Павловић, Мирослав

(Нови Сад : Матица српска, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Крешић, Огњен
AU  - Павловић, Мирослав
PY  - 2020
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/8976
AB  - Institution of surety is an integral component of the Islamic legal tradition. Sharia law recognizes two types of surety, or kefâlet: for a person and for material property. Collective surety gradually developed as a part of the administrative and judicial practice in the Ottoman Empire. The application of collective surety as means for establishing and warranting the security in the provinces is known in the historiography. In the paper, examples of a different legal practice are researched – collective suretyship predominantly concerning the financial transactions. Ottoman sources produced in the provinces and by the central administrative institutions were analysed. We examined cases dating mostly from the 18th century, connected with the sancak of Semendire, the eyâlet of Bosnia, and other Ottoman provinces in Europe. Special attention was given to the connection between the institution of collective suretyship and mercantile enterprises. The collective suretyship in front of the sharia courts and in the cases of joint appellations testifies to the increasing importance of local communities and reflects their transformations and the ways of their representation in front of the local and central authorities. These changes often led to the establishment of local communities’ territorial jurisdictions, and they were greatly influenced by the Ottoman taxation policies. Through ever closer and more complex association and grouping (based on confession, territory, or financial interests), the non-Muslim population succeeded to successfully counter local structures of power and to gain access to important capital flows.
AB  - Институција јемства је саставни део исламске правне традиције. Шеријатско право је познавало два типа јемства, тј. кефалета: за особу и за материјална средства. Као део управне и судске праксе у Османском царству временом се издвојила институција колективног јемства. У историографији су познати примери колективног јемства у циљу обезбеђења гаранција безбедности. У раду су анализирани примери другачије правне праксе, колективни кефалет који се пре свега односи на финансијске трансакције. Приликом истраживања коришћена је османска грађа настала у провинцијама, али и делатношћу централних органа власти. Анализирани су примери везани за Смедеревски санџак, Босански ејалет и друге области европског дела Османског царства, посебно из 18. века. Колективно јемство пред шеријатским судом сведочи о порасту значаја локалних заједница, променама кроз које су оне пролазиле и начинима заступништва које су имале пред локалним и централним властима. Ове промене су често доводиле и до успостављања територијалних надлежности локалних заједница.
PB  - Нови Сад : Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Институција колективног јемства (kefalet) у османској правној теорији и пракси током транзиционог доба
T1  - Institution of Collective Surety (Kefalet) in the Ottoman Legal Theory and Practice during the Transitional Period
SP  - 167
EP  - 183
VL  - 174
DO  - 10.2298/ZMSDN2074167K
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8976
ER  - 
@article{
author = "Крешић, Огњен and Павловић, Мирослав",
year = "2020",
abstract = "Institution of surety is an integral component of the Islamic legal tradition. Sharia law recognizes two types of surety, or kefâlet: for a person and for material property. Collective surety gradually developed as a part of the administrative and judicial practice in the Ottoman Empire. The application of collective surety as means for establishing and warranting the security in the provinces is known in the historiography. In the paper, examples of a different legal practice are researched – collective suretyship predominantly concerning the financial transactions. Ottoman sources produced in the provinces and by the central administrative institutions were analysed. We examined cases dating mostly from the 18th century, connected with the sancak of Semendire, the eyâlet of Bosnia, and other Ottoman provinces in Europe. Special attention was given to the connection between the institution of collective suretyship and mercantile enterprises. The collective suretyship in front of the sharia courts and in the cases of joint appellations testifies to the increasing importance of local communities and reflects their transformations and the ways of their representation in front of the local and central authorities. These changes often led to the establishment of local communities’ territorial jurisdictions, and they were greatly influenced by the Ottoman taxation policies. Through ever closer and more complex association and grouping (based on confession, territory, or financial interests), the non-Muslim population succeeded to successfully counter local structures of power and to gain access to important capital flows., Институција јемства је саставни део исламске правне традиције. Шеријатско право је познавало два типа јемства, тј. кефалета: за особу и за материјална средства. Као део управне и судске праксе у Османском царству временом се издвојила институција колективног јемства. У историографији су познати примери колективног јемства у циљу обезбеђења гаранција безбедности. У раду су анализирани примери другачије правне праксе, колективни кефалет који се пре свега односи на финансијске трансакције. Приликом истраживања коришћена је османска грађа настала у провинцијама, али и делатношћу централних органа власти. Анализирани су примери везани за Смедеревски санџак, Босански ејалет и друге области европског дела Османског царства, посебно из 18. века. Колективно јемство пред шеријатским судом сведочи о порасту значаја локалних заједница, променама кроз које су оне пролазиле и начинима заступништва које су имале пред локалним и централним властима. Ове промене су често доводиле и до успостављања територијалних надлежности локалних заједница.",
publisher = "Нови Сад : Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Институција колективног јемства (kefalet) у османској правној теорији и пракси током транзиционог доба, Institution of Collective Surety (Kefalet) in the Ottoman Legal Theory and Practice during the Transitional Period",
pages = "167-183",
volume = "174",
doi = "10.2298/ZMSDN2074167K",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8976"
}
Крешић, О.,& Павловић, М.. (2020). Институција колективног јемства (kefalet) у османској правној теорији и пракси током транзиционог доба. in Зборник Матице српске за друштвене науке
Нови Сад : Матица српска., 174, 167-183.
https://doi.org/10.2298/ZMSDN2074167K
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8976
Крешић О, Павловић М. Институција колективног јемства (kefalet) у османској правној теорији и пракси током транзиционог доба. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2020;174:167-183.
doi:10.2298/ZMSDN2074167K
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8976 .
Крешић, Огњен, Павловић, Мирослав, "Институција колективног јемства (kefalet) у османској правној теорији и пракси током транзиционог доба" in Зборник Матице српске за друштвене науке, 174 (2020):167-183,
https://doi.org/10.2298/ZMSDN2074167K .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_8976 .
1

Муслиманско становништво Београда у 18.веку

Павловић, Мирослав; Крешић, Огњен

(Beograd : Institut za etnologiju i antropologiju Odeljenja za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Павловић, Мирослав
AU  - Крешић, Огњен
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7131
AB  - Период аустријске управе (1718–1739) оставио је дубок траг у развоју Београда. Град је изгубио свој пређашњи изглед, те се после повратка Смедеревског санџака под османску власт, 1739. године, оријентализација наметала као основни предуслов даљег функционисања градског живота у оквирима османског друштвеног и привредног система. Повратак османске управе подразумевао је темељну обнову како војних утврђења, тако и ранијих исламских институција. Суштина обнове града није била у архитектонским решењима, већ у јачању институције београдског паше, некадашњег санџакбега. Положај на границама Царства и сталне промене одразиле су се и на бројност и састав становништва. Организација локалне администрације омогућавала је долазак разних авантуриста у потрази за војном службом, који су били стационирани у београдској тврђави и ступали у службу и под заштиту везира ‒ паше. Други значајан део градског муслиманског становништва чинили су припадници војних редова спахија и јаничара, који су изгубили свој војни значај. Пошто су им од државе додељени приходи често били ниски, они су долазили у потрази за послом, отварајући кафане и укључујући се у илтизам систем (пореске закупе). Нису изостајали ни трговци, припадници моћних румелијских или истанбулских породица. Претпоставља се да се до краја века популација константно и знатно повећавала. Приметан је и процес раслојавања становништва, што је условило разне друштвене сукобе, и отпочињање протополитичких борби организованим супротстављањем владајућим структурама.
AB  - The Age of ayans, a name often given to the 18 th century period of the history of the European part of the Ottoman Empire, is a period of decentralization and deterioration of the military system inherited from the classical period. Development of Belgrade in this age was marked by the Austrian rule between 1718 and 1739, when the oriental outlook of the city was lost. After the reincorporation of the Sancak of Semendire into the Ottoman Empire, the orientalization of Belgrade became one of the prerequisites for the functioning of the city life. The rebuilding of the city took up most of the second half of the century, and it encompassed the reconstruction both of military fortifications, and of the religious endowments, communal buildings and private houses. The political and social changes left their mark on the population of Belgrade. Organization of local administration attracted various jobless and landless adventures to become part of the city garrison in the fortress and to enter the service of Belgrade’s viziers. An important source of new population were sipahis and janissaries, members of military orders that lost much of their military function, who came to the city seeking opportunities for additional income. Some of them opened taverns or worked as artisans, and others got involved into tax farming (iltizam system). Representatives of powerful merchant families of Rumeli and Istanbul moved there in order to enmesh themselves into the profitable mercantile network of Balkan merchants (Greeks, Armenians, Serbs, Jews, etc.) on the main route from Thessaloniki to Belgrade and further to the Habsburg Monarchy. The basic official sources from the 18 century – tax registers (defter-i hakani, tapu tahrir defteri), attest that more than 2000 adult Muslim men lived in the city in 1741. It is supposed that the population steadily increased until the end of the century. This period also saw the ever greater divisions between different social groups and a start of proto-political conflicts and organized opposition to the ruling structures. The 18 th th -century Belgrade was by the dynamics of its development a place of contact between two empires. It was an oriental town that was undergoing quick and substantial changes and at the same time it acquired foundations for the future modernization. Belgrade remained a predominantly Muslim town until the incursion of the troops of Osman Pazvanoğlu that gave an impetus to the organization of an uprising by the local Serbian population. These events started a fundamental change of the character of the city in the 19 century.
PB  - Beograd : Institut za etnologiju i antropologiju Odeljenja za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
T2  - Antropologija
T1  - Муслиманско становништво Београда у 18.веку
SP  - 15
EP  - 38
VL  - 19
IS  - 3
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7131
ER  - 
@article{
author = "Павловић, Мирослав and Крешић, Огњен",
year = "2019",
abstract = "Период аустријске управе (1718–1739) оставио је дубок траг у развоју Београда. Град је изгубио свој пређашњи изглед, те се после повратка Смедеревског санџака под османску власт, 1739. године, оријентализација наметала као основни предуслов даљег функционисања градског живота у оквирима османског друштвеног и привредног система. Повратак османске управе подразумевао је темељну обнову како војних утврђења, тако и ранијих исламских институција. Суштина обнове града није била у архитектонским решењима, већ у јачању институције београдског паше, некадашњег санџакбега. Положај на границама Царства и сталне промене одразиле су се и на бројност и састав становништва. Организација локалне администрације омогућавала је долазак разних авантуриста у потрази за војном службом, који су били стационирани у београдској тврђави и ступали у службу и под заштиту везира ‒ паше. Други значајан део градског муслиманског становништва чинили су припадници војних редова спахија и јаничара, који су изгубили свој војни значај. Пошто су им од државе додељени приходи често били ниски, они су долазили у потрази за послом, отварајући кафане и укључујући се у илтизам систем (пореске закупе). Нису изостајали ни трговци, припадници моћних румелијских или истанбулских породица. Претпоставља се да се до краја века популација константно и знатно повећавала. Приметан је и процес раслојавања становништва, што је условило разне друштвене сукобе, и отпочињање протополитичких борби организованим супротстављањем владајућим структурама., The Age of ayans, a name often given to the 18 th century period of the history of the European part of the Ottoman Empire, is a period of decentralization and deterioration of the military system inherited from the classical period. Development of Belgrade in this age was marked by the Austrian rule between 1718 and 1739, when the oriental outlook of the city was lost. After the reincorporation of the Sancak of Semendire into the Ottoman Empire, the orientalization of Belgrade became one of the prerequisites for the functioning of the city life. The rebuilding of the city took up most of the second half of the century, and it encompassed the reconstruction both of military fortifications, and of the religious endowments, communal buildings and private houses. The political and social changes left their mark on the population of Belgrade. Organization of local administration attracted various jobless and landless adventures to become part of the city garrison in the fortress and to enter the service of Belgrade’s viziers. An important source of new population were sipahis and janissaries, members of military orders that lost much of their military function, who came to the city seeking opportunities for additional income. Some of them opened taverns or worked as artisans, and others got involved into tax farming (iltizam system). Representatives of powerful merchant families of Rumeli and Istanbul moved there in order to enmesh themselves into the profitable mercantile network of Balkan merchants (Greeks, Armenians, Serbs, Jews, etc.) on the main route from Thessaloniki to Belgrade and further to the Habsburg Monarchy. The basic official sources from the 18 century – tax registers (defter-i hakani, tapu tahrir defteri), attest that more than 2000 adult Muslim men lived in the city in 1741. It is supposed that the population steadily increased until the end of the century. This period also saw the ever greater divisions between different social groups and a start of proto-political conflicts and organized opposition to the ruling structures. The 18 th th -century Belgrade was by the dynamics of its development a place of contact between two empires. It was an oriental town that was undergoing quick and substantial changes and at the same time it acquired foundations for the future modernization. Belgrade remained a predominantly Muslim town until the incursion of the troops of Osman Pazvanoğlu that gave an impetus to the organization of an uprising by the local Serbian population. These events started a fundamental change of the character of the city in the 19 century.",
publisher = "Beograd : Institut za etnologiju i antropologiju Odeljenja za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu",
journal = "Antropologija",
title = "Муслиманско становништво Београда у 18.веку",
pages = "15-38",
volume = "19",
number = "3",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7131"
}
Павловић, М.,& Крешић, О.. (2019). Муслиманско становништво Београда у 18.веку. in Antropologija
Beograd : Institut za etnologiju i antropologiju Odeljenja za etnologiju i antropologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu., 19(3), 15-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7131
Павловић М, Крешић О. Муслиманско становништво Београда у 18.веку. in Antropologija. 2019;19(3):15-38.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7131 .
Павловић, Мирослав, Крешић, Огњен, "Муслиманско становништво Београда у 18.веку" in Antropologija, 19, no. 3 (2019):15-38,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7131 .

Институција апелације у правном систему османског царства током транзиционог периода

Павловић, Мирослав; Крешић, Огњен

(Матица српска, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Павловић, Мирослав
AU  - Крешић, Огњен
PY  - 2016
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3345
AB  - Институција апелације представља један од основних принципа организације Османског царства и темељних институција исламског правног система, која се заснива на схватањима принципа праведности, односно принципу правне сигурности и универзалне доступности правде за све поданике државе. Процес децентрализације Османског цар- ства током транзиционог периода (XVII–XVIII век) условио је промену од носа центра и периферије, где је управо институција апелације кроз шикјајет, односно ахкјам администрацију доживела наглу експанзију, посебно после 1742. Рад представља покушај анализе процеса експанзије институције апелације и њене реалне функције у правном систему с једне стране, односно одређивање њене улоге у протополитичким сукобима на локалу.
AB  - The institution of appellation represented one of the basic principles of the organization of the Ottoman Empire, as well as one of the principal institutions of the Islamic legal system. It was based on the concept of a just rule, or in other words, the principles of legal security and universal access to justice for all subjects of a state. The decentralization process in the Ottoman Empire during the transitional period (XVII–XVIII centuries) caused a change in the relations between center and periphery. That stirred an abrupt expansion of the institution of appellation through the şikâyet (or ahkâm) administration, especially after 1742. This paper attempts to analyze the process of expansion of the institution of appellation and its real role in the Ottoman legal system. On the other hand, the goal of the research is also to position it inside the framework of the provincial proto-political struggles.
PB  - Матица српска
T2  - Зборник Матице српске за друштвене науке
T1  - Институција апелације у правном систему османског царства током транзиционог периода
T1  - The Institution of Appelation in the Legal System of the Ottoman Empire during the Transitional Period
SP  - 37
EP  - 51
VL  - 154
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3345
ER  - 
@article{
author = "Павловић, Мирослав and Крешић, Огњен",
year = "2016",
abstract = "Институција апелације представља један од основних принципа организације Османског царства и темељних институција исламског правног система, која се заснива на схватањима принципа праведности, односно принципу правне сигурности и универзалне доступности правде за све поданике државе. Процес децентрализације Османског цар- ства током транзиционог периода (XVII–XVIII век) условио је промену од носа центра и периферије, где је управо институција апелације кроз шикјајет, односно ахкјам администрацију доживела наглу експанзију, посебно после 1742. Рад представља покушај анализе процеса експанзије институције апелације и њене реалне функције у правном систему с једне стране, односно одређивање њене улоге у протополитичким сукобима на локалу., The institution of appellation represented one of the basic principles of the organization of the Ottoman Empire, as well as one of the principal institutions of the Islamic legal system. It was based on the concept of a just rule, or in other words, the principles of legal security and universal access to justice for all subjects of a state. The decentralization process in the Ottoman Empire during the transitional period (XVII–XVIII centuries) caused a change in the relations between center and periphery. That stirred an abrupt expansion of the institution of appellation through the şikâyet (or ahkâm) administration, especially after 1742. This paper attempts to analyze the process of expansion of the institution of appellation and its real role in the Ottoman legal system. On the other hand, the goal of the research is also to position it inside the framework of the provincial proto-political struggles.",
publisher = "Матица српска",
journal = "Зборник Матице српске за друштвене науке",
title = "Институција апелације у правном систему османског царства током транзиционог периода, The Institution of Appelation in the Legal System of the Ottoman Empire during the Transitional Period",
pages = "37-51",
volume = "154",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3345"
}
Павловић, М.,& Крешић, О.. (2016). Институција апелације у правном систему османског царства током транзиционог периода. in Зборник Матице српске за друштвене науке
Матица српска., 154, 37-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3345
Павловић М, Крешић О. Институција апелације у правном систему османског царства током транзиционог периода. in Зборник Матице српске за друштвене науке. 2016;154:37-51.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3345 .
Павловић, Мирослав, Крешић, Огњен, "Институција апелације у правном систему османског царства током транзиционог периода" in Зборник Матице српске за друштвене науке, 154 (2016):37-51,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3345 .