Stefanović, Ana

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0003-1018-7289
  • Stefanović, Ana (3)
  • Stefanović, Ana M. (1)
Projects

Author's Bibliography

Traditional Vocal Music as a Reference in Contemporary Serbian Art Song

Stefanović, Ana

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Stefanović, Ana
PY  - 2016
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2016/1450-98141620151S.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3818
AB  - The article examines the relation between traditional vocal music and contemporary compositional poetics in Serbian art song, created in the last two decades.
The special relationship between the “eastern” Balkans inheritance and “western” compositional practices which characterized Serbian music throughout the
20th century is considered in a contemporary, post-modern context and within a
particular genre framework. The status of the reference itself, as well as of referential relationships, are examined through examples taken from three works:
Dve tužbalice (1997) for soprano, viola and piano by Đuro Živković (1975), Da
su meni oči tvoje (2008) for soprano, flute and piano by Ivan Brkljačić (1977) and
Rukoveti (2000) for soprano and orchestra by Isidora Žebeljan (1967).
AB  - Српска соло песма, у широком временском опсегу музичког модернизма,
на различите начине призива ослонце традиционалних вокалних форми. Соло
песма савремених аутора карактеристична је и по томе што се захваљујући двојаком односу према фолклорном вокалном наслеђу на њој прелама и двојство модернистичког и постмодернистичког начина музичког мишљења, па самим тим,
и двојство референцијалног односа према старијим слојевима српске музике. С
једне стране, овај се однос модернистички успоставља на генерички начин, и по
правилу се окреће ʻдубљој’ традицији, пре свега оним фолклорним обрасцима
који подржавају ритуалну или магијску функције музике. У том случају, њени
ʻпризвани’ делови имају структурни статус у оквиру дела, и последица су архитекстуалних веза успостављених на далеким крајевима музичке повести. С друге
стране, када је реч о евоцираним фолклорним матрицама из ближе прошлости,
оне се на постмодернистички начин јављају у виду интертекста, прецизније, на
начин стилистичког цитата, где долазе у несагласност с актуалним контекстом
и бивају изложени лудичком, односно, иронијском превредновању. Разуме се, у
савременом српском лиду се може уочити како гранични статус саме референце,
тако и врста референцијалног односа. Ова је проблематика посебно размотрена
на примерима из три дела: Две тужбалице (1997) за сопран, виолу и клавир Ђура
Живковића (1975), Руковети (2000) за сопран и оркестар Исидоре Жебељан
(1967) и Да су мени очи твоје (2008) за сопран, флауту и клавир Ивана Бркљачића (1977). У првом делу се као референца јавља народна тужбалица црногорске провенијенције, у другом војвођанска градска песма XIX века, а у трећем,
како народна севдалинка босанскохерцеговачког порекла, тако њен уметнички
еквивалент у српској соло песми с почетка XX века. Традиционалне музичке референце, формулисане на овај начин, успостављају сложене односе са широким
спектром поетика у опсежном историјском луку западне музичке историје, која,
из постмодернистичког угла гледано, и сама задобија статус референце.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Traditional Vocal Music as a Reference in Contemporary Serbian Art Song
T1  - Традиционална вокална музика као референца у савременој српској соло песми
SP  - 151
EP  - 170
IS  - 20
DO  - 10.2298/MUZ1620151S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3818
ER  - 
@article{
author = "Stefanović, Ana",
year = "2016",
abstract = "The article examines the relation between traditional vocal music and contemporary compositional poetics in Serbian art song, created in the last two decades.
The special relationship between the “eastern” Balkans inheritance and “western” compositional practices which characterized Serbian music throughout the
20th century is considered in a contemporary, post-modern context and within a
particular genre framework. The status of the reference itself, as well as of referential relationships, are examined through examples taken from three works:
Dve tužbalice (1997) for soprano, viola and piano by Đuro Živković (1975), Da
su meni oči tvoje (2008) for soprano, flute and piano by Ivan Brkljačić (1977) and
Rukoveti (2000) for soprano and orchestra by Isidora Žebeljan (1967)., Српска соло песма, у широком временском опсегу музичког модернизма,
на различите начине призива ослонце традиционалних вокалних форми. Соло
песма савремених аутора карактеристична је и по томе што се захваљујући двојаком односу према фолклорном вокалном наслеђу на њој прелама и двојство модернистичког и постмодернистичког начина музичког мишљења, па самим тим,
и двојство референцијалног односа према старијим слојевима српске музике. С
једне стране, овај се однос модернистички успоставља на генерички начин, и по
правилу се окреће ʻдубљој’ традицији, пре свега оним фолклорним обрасцима
који подржавају ритуалну или магијску функције музике. У том случају, њени
ʻпризвани’ делови имају структурни статус у оквиру дела, и последица су архитекстуалних веза успостављених на далеким крајевима музичке повести. С друге
стране, када је реч о евоцираним фолклорним матрицама из ближе прошлости,
оне се на постмодернистички начин јављају у виду интертекста, прецизније, на
начин стилистичког цитата, где долазе у несагласност с актуалним контекстом
и бивају изложени лудичком, односно, иронијском превредновању. Разуме се, у
савременом српском лиду се може уочити како гранични статус саме референце,
тако и врста референцијалног односа. Ова је проблематика посебно размотрена
на примерима из три дела: Две тужбалице (1997) за сопран, виолу и клавир Ђура
Живковића (1975), Руковети (2000) за сопран и оркестар Исидоре Жебељан
(1967) и Да су мени очи твоје (2008) за сопран, флауту и клавир Ивана Бркљачића (1977). У првом делу се као референца јавља народна тужбалица црногорске провенијенције, у другом војвођанска градска песма XIX века, а у трећем,
како народна севдалинка босанскохерцеговачког порекла, тако њен уметнички
еквивалент у српској соло песми с почетка XX века. Традиционалне музичке референце, формулисане на овај начин, успостављају сложене односе са широким
спектром поетика у опсежном историјском луку западне музичке историје, која,
из постмодернистичког угла гледано, и сама задобија статус референце.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Traditional Vocal Music as a Reference in Contemporary Serbian Art Song, Традиционална вокална музика као референца у савременој српској соло песми",
pages = "151-170",
number = "20",
doi = "10.2298/MUZ1620151S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3818"
}
Stefanović, A.. (2016). Traditional Vocal Music as a Reference in Contemporary Serbian Art Song. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(20), 151-170.
https://doi.org/10.2298/MUZ1620151S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3818
Stefanović A. Traditional Vocal Music as a Reference in Contemporary Serbian Art Song. in Музикологија / Musicology. 2016;(20):151-170.
doi:10.2298/MUZ1620151S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3818 .
Stefanović, Ana, "Traditional Vocal Music as a Reference in Contemporary Serbian Art Song" in Музикологија / Musicology, no. 20 (2016):151-170,
https://doi.org/10.2298/MUZ1620151S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3818 .

Baroque references in works of Vlastimir Trajković

Stefanović, Ana

(2012)

TY  - JOUR
AU  - Stefanović, Ana
PY  - 2012
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2709
AB  - The article examines Baroque references in three Trajković’s compositions: Arion, Le nuove musiche per Chitarra ed Archi op. 8 (1979), Le retour des zéphyres ou ‘Zefi ro torna’ op. 25 (2001) and solo song Renouveau from the cycle Cinq poèmes de Stéphane Mallarmé op. 29, in its version for voice, fl ute and piano (2003), all these compositions being unified by the idea of modernity and novelty, metaphorically contained also in the idea of renewal of nature, which connects music of the moderns from the beginning of the 17th century and Trajković’s search for new paths in music, opposite to ‘gothic’ tangles of the Avant-garde. Complex and multi-layered, the references to the Baroque era in Trajković’s works reflect fundamentally generic, archetextual relations. Compositions Arion and Zefi ro torna are set upon explicit references to Italian origins of the Baroque epoch, in theoretical, as well as in the creative domain (to Caccini’s collection of madrigals - Le Nuove Musiche, 1601, and Monteverdi’s madrigal Zefi ro torna, 1614, after Petrarch’s sonnet). Zefi ro torna, with a primarily French title and subtitles of the ‘scenes’ given after antique mythological sources, indicates, again, a twofold generic relation: to the Italian madrigal tradition (including another Monteverdi’s madrigal with the same title composed after Rinuccini’s sonnet, from 1632) and the French tradition of opera/ballet, additionally mediated by references to the opuses of Debussy and Ravel. Multiple literary and musical trans-historical relations can be observed in the solo song Renouveau. However, from these compositions, implicit generic relations, far more than explicit para-textual references, with the whole corpus of themes, forms, texts, discourses as well as crucial poetic concepts of the 17th-century music can be inferred.
AB  - Članak je usmeren na razmatranje baroknih referenci u tri Trajkovićeve kompozicije: Arion, Le nuove musiche per Chitarra ed Archi op. 8 (1979), Le retour des zéphyres ou ‘Zefi ro torna’, op. 25 (2001) i u pesmi Renouveau iz ciklusa Cinq poèmes de Stéphane Mallarmé, op. 29 u verziji za glas, flautu u klavir (2003). Sve kompozicije su objedinjene idejom modernosti i novine, metaforički sadržanom i u ideji obnavljanja prirode, koja povezuje muziku modernih na početku XVII veka i Trajkovićevo traganje za novim putevima muzike u odnosu na ‘gotičke’ zaplete avangarde. Složene i višestruke, reference na barokno doba muzike u Trajkovićevim delima odražavaju bitno generički, arhitekstualni odnos. Kompozicije Arion i Zefi ro torna postavljene su na eksplicitnim referencama na italijansko izvorište barokne epohe, kako u teorijskom, tako u stvaralačkom domenu (na Kačinijevu /Caccini/ zbirku madrigala Le Nuove Musiche, 1601, i Monteverdijev madrigal Zefi ro torna /1614/ prema sonetu Petrarke). Zefi ro torna, s primarno francuskim naslovom i podnaslovima ‘scena’ prema antičkim mitološkim izvorima, upućuje, opet, na dvostruki generički odnos prema italijanskoj madrigalskoj tradiciji i francuskoj tradiciji opere/baleta, dodatno posredovan referencama na stvaralaštvo Debisija (Debussy) i Ravela (Ravel). Višestruke literarne i muzičke transistorijske veze ostvaruju se u pesmi Renouveau. No, u ovim kompozicijama se, mnogo više od ekspliciranih paratekstualnih referenci, ostvaruje implicitan, generički odnos s čitavim korpusom tema, formi, tekstova, diskursa, kao i bitnih koncepata muzike XVII veka.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Baroque references in works of Vlastimir Trajković
T1  - Barokne reference u delima Vlastimira Trajkovića
SP  - 141
EP  - 162
IS  - 13
DO  - 10.2298/MUZ120401016S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2709
ER  - 
@article{
author = "Stefanović, Ana",
year = "2012",
abstract = "The article examines Baroque references in three Trajković’s compositions: Arion, Le nuove musiche per Chitarra ed Archi op. 8 (1979), Le retour des zéphyres ou ‘Zefi ro torna’ op. 25 (2001) and solo song Renouveau from the cycle Cinq poèmes de Stéphane Mallarmé op. 29, in its version for voice, fl ute and piano (2003), all these compositions being unified by the idea of modernity and novelty, metaphorically contained also in the idea of renewal of nature, which connects music of the moderns from the beginning of the 17th century and Trajković’s search for new paths in music, opposite to ‘gothic’ tangles of the Avant-garde. Complex and multi-layered, the references to the Baroque era in Trajković’s works reflect fundamentally generic, archetextual relations. Compositions Arion and Zefi ro torna are set upon explicit references to Italian origins of the Baroque epoch, in theoretical, as well as in the creative domain (to Caccini’s collection of madrigals - Le Nuove Musiche, 1601, and Monteverdi’s madrigal Zefi ro torna, 1614, after Petrarch’s sonnet). Zefi ro torna, with a primarily French title and subtitles of the ‘scenes’ given after antique mythological sources, indicates, again, a twofold generic relation: to the Italian madrigal tradition (including another Monteverdi’s madrigal with the same title composed after Rinuccini’s sonnet, from 1632) and the French tradition of opera/ballet, additionally mediated by references to the opuses of Debussy and Ravel. Multiple literary and musical trans-historical relations can be observed in the solo song Renouveau. However, from these compositions, implicit generic relations, far more than explicit para-textual references, with the whole corpus of themes, forms, texts, discourses as well as crucial poetic concepts of the 17th-century music can be inferred., Članak je usmeren na razmatranje baroknih referenci u tri Trajkovićeve kompozicije: Arion, Le nuove musiche per Chitarra ed Archi op. 8 (1979), Le retour des zéphyres ou ‘Zefi ro torna’, op. 25 (2001) i u pesmi Renouveau iz ciklusa Cinq poèmes de Stéphane Mallarmé, op. 29 u verziji za glas, flautu u klavir (2003). Sve kompozicije su objedinjene idejom modernosti i novine, metaforički sadržanom i u ideji obnavljanja prirode, koja povezuje muziku modernih na početku XVII veka i Trajkovićevo traganje za novim putevima muzike u odnosu na ‘gotičke’ zaplete avangarde. Složene i višestruke, reference na barokno doba muzike u Trajkovićevim delima odražavaju bitno generički, arhitekstualni odnos. Kompozicije Arion i Zefi ro torna postavljene su na eksplicitnim referencama na italijansko izvorište barokne epohe, kako u teorijskom, tako u stvaralačkom domenu (na Kačinijevu /Caccini/ zbirku madrigala Le Nuove Musiche, 1601, i Monteverdijev madrigal Zefi ro torna /1614/ prema sonetu Petrarke). Zefi ro torna, s primarno francuskim naslovom i podnaslovima ‘scena’ prema antičkim mitološkim izvorima, upućuje, opet, na dvostruki generički odnos prema italijanskoj madrigalskoj tradiciji i francuskoj tradiciji opere/baleta, dodatno posredovan referencama na stvaralaštvo Debisija (Debussy) i Ravela (Ravel). Višestruke literarne i muzičke transistorijske veze ostvaruju se u pesmi Renouveau. No, u ovim kompozicijama se, mnogo više od ekspliciranih paratekstualnih referenci, ostvaruje implicitan, generički odnos s čitavim korpusom tema, formi, tekstova, diskursa, kao i bitnih koncepata muzike XVII veka.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Baroque references in works of Vlastimir Trajković, Barokne reference u delima Vlastimira Trajkovića",
pages = "141-162",
number = "13",
doi = "10.2298/MUZ120401016S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2709"
}
Stefanović, A.. (2012). Baroque references in works of Vlastimir Trajković. in Музикологија / Musicology(13), 141-162.
https://doi.org/10.2298/MUZ120401016S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2709
Stefanović A. Baroque references in works of Vlastimir Trajković. in Музикологија / Musicology. 2012;(13):141-162.
doi:10.2298/MUZ120401016S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2709 .
Stefanović, Ana, "Baroque references in works of Vlastimir Trajković" in Музикологија / Musicology, no. 13 (2012):141-162,
https://doi.org/10.2298/MUZ120401016S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2709 .
1

Les poèmes ragusains de Dejan Despić

Stefanović, Ana

(2005)

TY  - JOUR
AU  - Stefanović, Ana
PY  - 2005
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2569
AB  - Les œuvres de Dejan Despic (1930), inspirées par Dubrovnik: Jadranski soneti op. 17 (1951-1954), Dubrovacki divertimento op. 18 (1952) et Dubrovacki kanconijer op. 96 (1989), révèlent, outre leur thème commun, une parenté supplémentaire importante. Elles sont incitées et, d'une manière essentielle, médiatisées par la poésie: soit par les vers de Jovan Ducic (1871-1943), poète du Parnasse et symbolisme serbe, soit par la poésie pétrarquiste ragusaine. Or, ces compositions ne se montrent pas seulement en tant qu` issues de l`inspiration par la poésie sur Dubrovnik, mais aussi d'un conditionnement spirituel plus profond: de l`inspiration poétique du compositeur lui-même par Dubrovnik. C`est le sentiment poétique du monde, en tant que constante de la vision créatrice de Dejan Despic, qui provient de cette inspiration particulière. Ce monde ragusain du compositeur est le monde classique dans une signification universelle du concept, selon la nature même du milieu évoqué. Or, cela n implique pas une monochromie stylistique des compositions considérées. Au contraire, les perspectives musicales de l`impressionnisme, du néoclassicisme, voire, de la néorennaissance, varient ce cadre stylistique général, tout en marquant les traits distincts d'une poétique de composition très individualisée
AB  - U članku se razmatraju tri dela Dejana Despića inspirisana Dubrovnikom ciklusi solo pesama Jadranski soneti i Dubrovački kanconijer i Dubrovački disertimento, u verziji za gudački kvartet. Ove kompozicije se posebno posmatraju s obzirom na njima zajednički, poetski podsticaj koji posreduje osnovnu dubrovačku temu, i na, isto tako zajednički, univerzalni klasični stilski okvir. U članku se prate načini kojima je ovaj opši okvir stilski variran u odnosu na promene poetskih perspektiva i osvetljenja evociranog dubrovačkog miljea, kroz koje se istovremeno izdvajaju konstante kompozitorove poetike i oslonci njegove stvaralačke vizije. Posebna pažnja je usmerena na Despićevu vokalno-lirsku poetiku, jednu od najznačajnijih linija kompozitorovog stvaranja, na čije je postavljanje, u najranijim delima, značajno uticala dubrovačka inspiracija.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Les poèmes ragusains de Dejan Despić
T1  - Dubrovačke poeme Dejana Despića
SP  - 313
EP  - 345
IS  - 5
DO  - 10.2298/MUZ0505313S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2569
ER  - 
@article{
author = "Stefanović, Ana",
year = "2005",
abstract = "Les œuvres de Dejan Despic (1930), inspirées par Dubrovnik: Jadranski soneti op. 17 (1951-1954), Dubrovacki divertimento op. 18 (1952) et Dubrovacki kanconijer op. 96 (1989), révèlent, outre leur thème commun, une parenté supplémentaire importante. Elles sont incitées et, d'une manière essentielle, médiatisées par la poésie: soit par les vers de Jovan Ducic (1871-1943), poète du Parnasse et symbolisme serbe, soit par la poésie pétrarquiste ragusaine. Or, ces compositions ne se montrent pas seulement en tant qu` issues de l`inspiration par la poésie sur Dubrovnik, mais aussi d'un conditionnement spirituel plus profond: de l`inspiration poétique du compositeur lui-même par Dubrovnik. C`est le sentiment poétique du monde, en tant que constante de la vision créatrice de Dejan Despic, qui provient de cette inspiration particulière. Ce monde ragusain du compositeur est le monde classique dans une signification universelle du concept, selon la nature même du milieu évoqué. Or, cela n implique pas une monochromie stylistique des compositions considérées. Au contraire, les perspectives musicales de l`impressionnisme, du néoclassicisme, voire, de la néorennaissance, varient ce cadre stylistique général, tout en marquant les traits distincts d'une poétique de composition très individualisée, U članku se razmatraju tri dela Dejana Despića inspirisana Dubrovnikom ciklusi solo pesama Jadranski soneti i Dubrovački kanconijer i Dubrovački disertimento, u verziji za gudački kvartet. Ove kompozicije se posebno posmatraju s obzirom na njima zajednički, poetski podsticaj koji posreduje osnovnu dubrovačku temu, i na, isto tako zajednički, univerzalni klasični stilski okvir. U članku se prate načini kojima je ovaj opši okvir stilski variran u odnosu na promene poetskih perspektiva i osvetljenja evociranog dubrovačkog miljea, kroz koje se istovremeno izdvajaju konstante kompozitorove poetike i oslonci njegove stvaralačke vizije. Posebna pažnja je usmerena na Despićevu vokalno-lirsku poetiku, jednu od najznačajnijih linija kompozitorovog stvaranja, na čije je postavljanje, u najranijim delima, značajno uticala dubrovačka inspiracija.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Les poèmes ragusains de Dejan Despić, Dubrovačke poeme Dejana Despića",
pages = "313-345",
number = "5",
doi = "10.2298/MUZ0505313S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2569"
}
Stefanović, A.. (2005). Les poèmes ragusains de Dejan Despić. in Музикологија / Musicology(5), 313-345.
https://doi.org/10.2298/MUZ0505313S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2569
Stefanović A. Les poèmes ragusains de Dejan Despić. in Музикологија / Musicology. 2005;(5):313-345.
doi:10.2298/MUZ0505313S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2569 .
Stefanović, Ana, "Les poèmes ragusains de Dejan Despić" in Музикологија / Musicology, no. 5 (2005):313-345,
https://doi.org/10.2298/MUZ0505313S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2569 .

Le système de l'harmonie de Rameau dans sa correspondance avec d'Alembert et Rousseau

Stefanović, Ana M.

(2002)

TY  - JOUR
AU  - Stefanović, Ana M.
PY  - 2002
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2516
AB  - L'article examine la correspondance polémique de Rameau avec d'Alembert et Rousseau, entretenue dans la sixième décénie du XVIIIe siècle. Le système de l'harmonie de Rameau y est affronté à deux défis contradictoires: d'un côté, à la provocation d'absolutisation du système venant de son intériorité-même, et de l'autre, à une nouvelle conception de l'autonomie musicale, conçue sur le geste anarchique et destructif envers lui. Tandis que, de la polémique avec d'Alembert, le système vient de ressortir assuré et renforcé, soutenant la suprématie de la musique dans le champ théorique, la polémique avec Rousseau démontre que l'autonomie scientifique n'entraîne pas de soi l'isolation de la musique dans le domaine esthétique. Fondé sur le réseau cohérent de ses propres règles, le système musical est apte de se plier, de se modifier sous l'influence de ce qui lui est "extérieur": du sens contenu dans des énoncés linguistiques. L'idée de représentation musicale est alors modifiée dans la direction d'une réconcilliation possible de la raison (cartésienne) et de l'imagination créatrice, du général et du particulier, de la norme et de l'individualité, dans la mesure où le système musical devenant analogue au système linguistique, en tant que "langue en action" participe chaque fois dans l'événement de sa propre création
AB  - Članak ispituje polemičku prepisku Ramoa sa d'Alamberom i Rusoom koja se odvijala u šestoj deceniji XVIII veka. Ramoov sistem harmonije je u njoj bio suočen sa dva oprečna izazova: s jedne strane, sa izazovom apsolutizacije sistema koji je dolazio iz same njegove unutrašnjosti, a sa druge, sa novim viđenjem muzičke autonomije, zasnovanim na anarhičnom i razgrađujućem gestu usmerenom prema sistemu spolja. Dok iz polemike sa d'Alamberom Ramoov sistem izlazi učvršćen i ojačan, čime osigurava premoć muzike u teorijskom polju polemika sa Rusoom pokazuje da autonomija obezbeđena muzici u domenu nauke ne povlači za sobom i njenu autonomiju u estetskom domenu.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Le système de l'harmonie de Rameau dans sa correspondance avec d'Alembert et Rousseau
T1  - Ramoov sistem harmonije u njegovoj prepisci sa d'Alamberom i Rusoom
SP  - 221
EP  - 239
IS  - 2
DO  - 10.2298/MUZ0202221S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2516
ER  - 
@article{
author = "Stefanović, Ana M.",
year = "2002",
abstract = "L'article examine la correspondance polémique de Rameau avec d'Alembert et Rousseau, entretenue dans la sixième décénie du XVIIIe siècle. Le système de l'harmonie de Rameau y est affronté à deux défis contradictoires: d'un côté, à la provocation d'absolutisation du système venant de son intériorité-même, et de l'autre, à une nouvelle conception de l'autonomie musicale, conçue sur le geste anarchique et destructif envers lui. Tandis que, de la polémique avec d'Alembert, le système vient de ressortir assuré et renforcé, soutenant la suprématie de la musique dans le champ théorique, la polémique avec Rousseau démontre que l'autonomie scientifique n'entraîne pas de soi l'isolation de la musique dans le domaine esthétique. Fondé sur le réseau cohérent de ses propres règles, le système musical est apte de se plier, de se modifier sous l'influence de ce qui lui est "extérieur": du sens contenu dans des énoncés linguistiques. L'idée de représentation musicale est alors modifiée dans la direction d'une réconcilliation possible de la raison (cartésienne) et de l'imagination créatrice, du général et du particulier, de la norme et de l'individualité, dans la mesure où le système musical devenant analogue au système linguistique, en tant que "langue en action" participe chaque fois dans l'événement de sa propre création, Članak ispituje polemičku prepisku Ramoa sa d'Alamberom i Rusoom koja se odvijala u šestoj deceniji XVIII veka. Ramoov sistem harmonije je u njoj bio suočen sa dva oprečna izazova: s jedne strane, sa izazovom apsolutizacije sistema koji je dolazio iz same njegove unutrašnjosti, a sa druge, sa novim viđenjem muzičke autonomije, zasnovanim na anarhičnom i razgrađujućem gestu usmerenom prema sistemu spolja. Dok iz polemike sa d'Alamberom Ramoov sistem izlazi učvršćen i ojačan, čime osigurava premoć muzike u teorijskom polju polemika sa Rusoom pokazuje da autonomija obezbeđena muzici u domenu nauke ne povlači za sobom i njenu autonomiju u estetskom domenu.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Le système de l'harmonie de Rameau dans sa correspondance avec d'Alembert et Rousseau, Ramoov sistem harmonije u njegovoj prepisci sa d'Alamberom i Rusoom",
pages = "221-239",
number = "2",
doi = "10.2298/MUZ0202221S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2516"
}
Stefanović, A. M.. (2002). Le système de l'harmonie de Rameau dans sa correspondance avec d'Alembert et Rousseau. in Музикологија / Musicology(2), 221-239.
https://doi.org/10.2298/MUZ0202221S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2516
Stefanović AM. Le système de l'harmonie de Rameau dans sa correspondance avec d'Alembert et Rousseau. in Музикологија / Musicology. 2002;(2):221-239.
doi:10.2298/MUZ0202221S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2516 .
Stefanović, Ana M., "Le système de l'harmonie de Rameau dans sa correspondance avec d'Alembert et Rousseau" in Музикологија / Musicology, no. 2 (2002):221-239,
https://doi.org/10.2298/MUZ0202221S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2516 .