Rakočević, Selena

Link to this page

Authority KeyName Variants
4c78599d-ece7-4791-ab8a-9b580afecb33
  • Rakočević, Selena (2)
  • Ракочевић, Селена (2)
Projects

Author's Bibliography

Сестре Јанковић и Лабанова кинетографија

Ракочевић, Селена

(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Ракочевић, Селена
PY  - 2018
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3679
AB  - Циљ овог рада је да се, на основу архивске грађе из Легата сестара Јанковић
који је похрањен у Народној библиотеци Србије, критички сагледа однос
Љубице и Данице Јанковић према данас светски признатом плесном писму,
Лабановој кинетографији. Анализирана архивска грађа обухватаће препис
првог издања Лабановог писма под називом Шрифттанц (Schrifttanz) на
немачком језику, као и неколико до сада необјављених рукописа Љубице
Јанковић. Однос сестара Јанковић према записивању традиционалних плесова,
као и према кинетографији Рудолфа Лабана, биће сагледан у контексту ширих
процеса развоја етнокореологије, записивања традиционалних плесова, као
и историје кинетографије у Европи у првој половини и средином XX века.
AB  - Based on the archival material from the Legacy of Sisters Janković, which is
stored in the National Library of Serbia, this article critically examines Ljubica
and Danica Janković’s relation to today’s world-renowned dance notation,
kinetography Laban. Te analyzed archival material includes the transcript of the
frst edition of Laban’s notation called Schriftanz in German, as well as several
unpublished manuscripts by Ljubica Janković.
Even though the Janković sisters were familiar with kinetography Laban, they
(especially Ljubica) were its great opponents. Instead of learning and using
kinetography Laban, they developed their own dance notation system in early 1930s and used it until Ljubica’s death in 1974. In this article, the relationship of
the Janković sisters’ dance notation to Rudolf Laban’s kinetography is considered
in the context of the wider processes of development of ethnochoreology,
traditional dance notations, as well as the history of kinetography Laban in Europe
in the frst half and mid-20th century.
PB  - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
T2  - Муизикологија
T1  - Сестре Јанковић и Лабанова кинетографија
T1  - The Janković sisters and Кinetography Laban
SP  - 151
EP  - 172
IS  - 24
DO  - 10.2298/MUZ1824151R
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3679
ER  - 
@article{
author = "Ракочевић, Селена",
year = "2018",
abstract = "Циљ овог рада је да се, на основу архивске грађе из Легата сестара Јанковић
који је похрањен у Народној библиотеци Србије, критички сагледа однос
Љубице и Данице Јанковић према данас светски признатом плесном писму,
Лабановој кинетографији. Анализирана архивска грађа обухватаће препис
првог издања Лабановог писма под називом Шрифттанц (Schrifttanz) на
немачком језику, као и неколико до сада необјављених рукописа Љубице
Јанковић. Однос сестара Јанковић према записивању традиционалних плесова,
као и према кинетографији Рудолфа Лабана, биће сагледан у контексту ширих
процеса развоја етнокореологије, записивања традиционалних плесова, као
и историје кинетографије у Европи у првој половини и средином XX века., Based on the archival material from the Legacy of Sisters Janković, which is
stored in the National Library of Serbia, this article critically examines Ljubica
and Danica Janković’s relation to today’s world-renowned dance notation,
kinetography Laban. Te analyzed archival material includes the transcript of the
frst edition of Laban’s notation called Schriftanz in German, as well as several
unpublished manuscripts by Ljubica Janković.
Even though the Janković sisters were familiar with kinetography Laban, they
(especially Ljubica) were its great opponents. Instead of learning and using
kinetography Laban, they developed their own dance notation system in early 1930s and used it until Ljubica’s death in 1974. In this article, the relationship of
the Janković sisters’ dance notation to Rudolf Laban’s kinetography is considered
in the context of the wider processes of development of ethnochoreology,
traditional dance notations, as well as the history of kinetography Laban in Europe
in the frst half and mid-20th century.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности",
journal = "Муизикологија",
title = "Сестре Јанковић и Лабанова кинетографија, The Janković sisters and Кinetography Laban",
pages = "151-172",
number = "24",
doi = "10.2298/MUZ1824151R",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3679"
}
Ракочевић, С.. (2018). Сестре Јанковић и Лабанова кинетографија. in Муизикологија
Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(24), 151-172.
https://doi.org/10.2298/MUZ1824151R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3679
Ракочевић С. Сестре Јанковић и Лабанова кинетографија. in Муизикологија. 2018;(24):151-172.
doi:10.2298/MUZ1824151R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3679 .
Ракочевић, Селена, "Сестре Јанковић и Лабанова кинетографија" in Муизикологија, no. 24 (2018):151-172,
https://doi.org/10.2298/MUZ1824151R .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3679 .
1

Музика, плес и памћење: ка преиспитивању метода теренског истраживања плеса

Ракочевић, Селена

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Ракочевић, Селена
PY  - 2015
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3815
AB  - Теренски рад (у свим својим традиционалним и савременим облицима)
остаје суштинска конститутивна одлика истраживачког и дисциплинарног
поља етнокореологије и етномузикологије. Будући да се последњих деценија
нарочито инсистира на индивидуалном искуству истраживача, обухватна
метода посматрања са учествовањем остаје централни и обједињујући аспект
теренског рада. На основу теренских истраживања музичке и плесне праксе
села Свиница у Румунији, у овом раду се преиспитује примена и комбиновање
различитих метода теренског истраживања, као примарних оруђа стицања и
уобличавања научног знања о плесу/музици.
AB  - Although ethnochoreology and ethnomusicology as related academic disciplines have decades-long histories, reviewing and redefining their basic epistemological and methodological principles remained one of the main focuses of disciplinary discussion. Most ethnochoreologists and ethnomusicologist agrees that “field” work (in all its traditional and contemporary forms) remains an essential and constitutive quality of their research and disciplinary fields. The inherent interdisciplinary networking of ethnochoreology and ethnomusicology starts from the theoretical premise that the relationship between the kinetic and musical components of dance is not only unbreakable, but also interactive, and that complex and dynamic manifestations of dance performances represents an expressive medium through which a particular community constructs and represents itself. Since the importance of the individual experience of researchers has been ephasized during the last few decades, a comprehensive method of participant observation remains a central and unifying aspect of fieldwork, both in ethnochoreology and ethnomusicology. Based on field research of musical and dance practices of the village of Svinica (Sviniţa) in Romania, this paper reviews the application and combination of various methods of field research (observation, participation in the performance process, filming, interviews and writing field notes) as the primary tools for the acquisition and shaping of scientific knowledge about dance and music. Issues that will be discussed include the following questions: What are the advantages of personal kinetic/auditory experience during simultaneous perception of dance movement and dance music? How can different methods of field research be combined in order to improve cognitive processes? Are there border areas between ethnochoreological and ethnomusicological fieldwork? Does the variety of methods of field research represents a weakness of the interdisciplinary approach or its advantage? On which information recorded during the fieldwork does a researcher usually build his post-field ethnochoreological/ethnomusical narratives? Through discussion of all these issues, particular emphasis will therefore be placed on the consideration of processes of memorization (visual, auditory and kinetic) when applying the method of participation in the dance performance.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Музика, плес и памћење: ка преиспитивању метода теренског истраживања плеса
T1  - Music, Dance and Memory: Towards Deliberation of Field Research of Dance
SP  - 51
EP  - 64
VL  - II
IS  - 19
DO  - 10.2298/MUZ1519051R
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3815
ER  - 
@article{
author = "Ракочевић, Селена",
year = "2015",
abstract = "Теренски рад (у свим својим традиционалним и савременим облицима)
остаје суштинска конститутивна одлика истраживачког и дисциплинарног
поља етнокореологије и етномузикологије. Будући да се последњих деценија
нарочито инсистира на индивидуалном искуству истраживача, обухватна
метода посматрања са учествовањем остаје централни и обједињујући аспект
теренског рада. На основу теренских истраживања музичке и плесне праксе
села Свиница у Румунији, у овом раду се преиспитује примена и комбиновање
различитих метода теренског истраживања, као примарних оруђа стицања и
уобличавања научног знања о плесу/музици., Although ethnochoreology and ethnomusicology as related academic disciplines have decades-long histories, reviewing and redefining their basic epistemological and methodological principles remained one of the main focuses of disciplinary discussion. Most ethnochoreologists and ethnomusicologist agrees that “field” work (in all its traditional and contemporary forms) remains an essential and constitutive quality of their research and disciplinary fields. The inherent interdisciplinary networking of ethnochoreology and ethnomusicology starts from the theoretical premise that the relationship between the kinetic and musical components of dance is not only unbreakable, but also interactive, and that complex and dynamic manifestations of dance performances represents an expressive medium through which a particular community constructs and represents itself. Since the importance of the individual experience of researchers has been ephasized during the last few decades, a comprehensive method of participant observation remains a central and unifying aspect of fieldwork, both in ethnochoreology and ethnomusicology. Based on field research of musical and dance practices of the village of Svinica (Sviniţa) in Romania, this paper reviews the application and combination of various methods of field research (observation, participation in the performance process, filming, interviews and writing field notes) as the primary tools for the acquisition and shaping of scientific knowledge about dance and music. Issues that will be discussed include the following questions: What are the advantages of personal kinetic/auditory experience during simultaneous perception of dance movement and dance music? How can different methods of field research be combined in order to improve cognitive processes? Are there border areas between ethnochoreological and ethnomusicological fieldwork? Does the variety of methods of field research represents a weakness of the interdisciplinary approach or its advantage? On which information recorded during the fieldwork does a researcher usually build his post-field ethnochoreological/ethnomusical narratives? Through discussion of all these issues, particular emphasis will therefore be placed on the consideration of processes of memorization (visual, auditory and kinetic) when applying the method of participation in the dance performance.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Музика, плес и памћење: ка преиспитивању метода теренског истраживања плеса, Music, Dance and Memory: Towards Deliberation of Field Research of Dance",
pages = "51-64",
volume = "II",
number = "19",
doi = "10.2298/MUZ1519051R",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3815"
}
Ракочевић, С.. (2015). Музика, плес и памћење: ка преиспитивању метода теренског истраживања плеса. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(19), 51-64.
https://doi.org/10.2298/MUZ1519051R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3815
Ракочевић С. Музика, плес и памћење: ка преиспитивању метода теренског истраживања плеса. in Музикологија / Musicology. 2015;II(19):51-64.
doi:10.2298/MUZ1519051R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3815 .
Ракочевић, Селена, "Музика, плес и памћење: ка преиспитивању метода теренског истраживања плеса" in Музикологија / Musicology, II, no. 19 (2015):51-64,
https://doi.org/10.2298/MUZ1519051R .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3815 .
1

Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline

Rakočević, Selena

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Rakočević, Selena
PY  - 2014
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2014/1450-98141417219R.pdf
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3874
AB  - The Janković sisters are pioneers of ethnochoreological research in Serbia. Their
scholarly methodology is based on intenisve feld research and their development
of a unique system of dance notation, which enabled them to evolve a system of
dance analysis. The year 2014 celebrates multiple anniversaries of Ljubica and
Danica Janković, their lives and work, but most importantly, it marks the publication of the frst of eight volumes of Narodne igre, beginning an eighty year tradition
of scholarly investigation of traditional dances in Serbia. The aim of this article is
to draw attention to the Janković sisters for their major contribution in developing
ethnochoreology in Serbia.
AB  - Интересовање за истраживање традиционалног плеса у Србији може се
запазити у различитим етнографским изворима од друге половине XIX века.
Међутим, организовано и научно утемељено проучавање плеса од стране сестара Љубице и Данице Јанковић обележава 1934. година, када је објављена прва од њихових осам књига Народних игара. Сестре Јанковић су на тај начин постале пионири етнокореолошког истраживања у Србији. Њихова научничка активност укључила је развој аналитичко-дескриптивног метода кореолошког испитивања, заснованог на интензивном теренском истраживању;
објавиле су велики број радова и биле укључене у многе јавне активности
које су промовисале традиционалне плесове из многих крајева, првенствено из Србије и Македоније. Биле су високо уважене и препознате од стране
шире научне заједнице не само у Србији већ и у многим земљама Европе и
Сједињених Америчких Држава.
Године 2014. прославља се вишеструки јубилеј: осамдесет година од
објављивања прве књиге Народних игара (1934), педесет година од публиковања осме књиге Народних игара (1964), сто година од рођења (1894) и
четрдесет година од упокојења (1974) Љубице Јанковић и, најзад, четрдесет
година откако је Љубица, као плесни истраживач, постала редовни члан Српске академије наука и уметности.
Примарни циљ ове студије је да широј научној заједници представи сестре Јанковић као најзначајније личности за развој етнокореологије у Србији,
али и да преиспита њихов научни рад у светлости савремених достигнућа у
оквиру дисциплине.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline
T1  - Допринос Љубице и Данице Јанковић установљењу етнокореологије у Србији као академске научне дисциплине
SP  - 219
EP  - 244
IS  - 17
DO  - 10.2298/MUZ1417219R
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3874
ER  - 
@article{
author = "Rakočević, Selena",
year = "2014",
abstract = "The Janković sisters are pioneers of ethnochoreological research in Serbia. Their
scholarly methodology is based on intenisve feld research and their development
of a unique system of dance notation, which enabled them to evolve a system of
dance analysis. The year 2014 celebrates multiple anniversaries of Ljubica and
Danica Janković, their lives and work, but most importantly, it marks the publication of the frst of eight volumes of Narodne igre, beginning an eighty year tradition
of scholarly investigation of traditional dances in Serbia. The aim of this article is
to draw attention to the Janković sisters for their major contribution in developing
ethnochoreology in Serbia., Интересовање за истраживање традиционалног плеса у Србији може се
запазити у различитим етнографским изворима од друге половине XIX века.
Међутим, организовано и научно утемељено проучавање плеса од стране сестара Љубице и Данице Јанковић обележава 1934. година, када је објављена прва од њихових осам књига Народних игара. Сестре Јанковић су на тај начин постале пионири етнокореолошког истраживања у Србији. Њихова научничка активност укључила је развој аналитичко-дескриптивног метода кореолошког испитивања, заснованог на интензивном теренском истраживању;
објавиле су велики број радова и биле укључене у многе јавне активности
које су промовисале традиционалне плесове из многих крајева, првенствено из Србије и Македоније. Биле су високо уважене и препознате од стране
шире научне заједнице не само у Србији већ и у многим земљама Европе и
Сједињених Америчких Држава.
Године 2014. прославља се вишеструки јубилеј: осамдесет година од
објављивања прве књиге Народних игара (1934), педесет година од публиковања осме књиге Народних игара (1964), сто година од рођења (1894) и
четрдесет година од упокојења (1974) Љубице Јанковић и, најзад, четрдесет
година откако је Љубица, као плесни истраживач, постала редовни члан Српске академије наука и уметности.
Примарни циљ ове студије је да широј научној заједници представи сестре Јанковић као најзначајније личности за развој етнокореологије у Србији,
али и да преиспита њихов научни рад у светлости савремених достигнућа у
оквиру дисциплине.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline, Допринос Љубице и Данице Јанковић установљењу етнокореологије у Србији као академске научне дисциплине",
pages = "219-244",
number = "17",
doi = "10.2298/MUZ1417219R",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3874"
}
Rakočević, S.. (2014). Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(17), 219-244.
https://doi.org/10.2298/MUZ1417219R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3874
Rakočević S. Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline. in Музикологија / Musicology. 2014;(17):219-244.
doi:10.2298/MUZ1417219R
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3874 .
Rakočević, Selena, "Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline" in Музикологија / Musicology, no. 17 (2014):219-244,
https://doi.org/10.2298/MUZ1417219R .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3874 .
1

Sava Ilić, Musical heritage of Serbs, Šokacs and Karaševacs in Romania, edited by Jelena Jovanović

Rakočević, Selena

(2007)

TY  - JOUR
AU  - Rakočević, Selena
PY  - 2007
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2630
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Sava Ilić, Musical heritage of Serbs, Šokacs and Karaševacs in Romania, edited by Jelena Jovanović
T1  - Ilić Sava: Muzičko nasleđe Srba, Šokaca i Karaševca u Rumuniji, priredila Jelena Jovanović, Matica srpska - Odeljenje za scenske umetnosti i muziku + Muzikološki institut SANU, Novi Sad, 2006
SP  - 349
EP  - 352
IS  - 7
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2630
ER  - 
@article{
author = "Rakočević, Selena",
year = "2007",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Sava Ilić, Musical heritage of Serbs, Šokacs and Karaševacs in Romania, edited by Jelena Jovanović, Ilić Sava: Muzičko nasleđe Srba, Šokaca i Karaševca u Rumuniji, priredila Jelena Jovanović, Matica srpska - Odeljenje za scenske umetnosti i muziku + Muzikološki institut SANU, Novi Sad, 2006",
pages = "349-352",
number = "7",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2630"
}
Rakočević, S.. (2007). Sava Ilić, Musical heritage of Serbs, Šokacs and Karaševacs in Romania, edited by Jelena Jovanović. in Музикологија / Musicology(7), 349-352.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2630
Rakočević S. Sava Ilić, Musical heritage of Serbs, Šokacs and Karaševacs in Romania, edited by Jelena Jovanović. in Музикологија / Musicology. 2007;(7):349-352.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2630 .
Rakočević, Selena, "Sava Ilić, Musical heritage of Serbs, Šokacs and Karaševacs in Romania, edited by Jelena Jovanović" in Музикологија / Musicology, no. 7 (2007):349-352,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2630 .