@book{
author = "Ивић, Иван and Пешикан, Ана and Костић, Александар",
year = "2021",
abstract = "Ова публикација садржи одабране кључне податке о образовању у Репубици
Србији. Учињен је покушај да се на једном месту прикупе најважнији показатељи о
образовању како би се ова изузетно значајна област објективно сагледала у целини.
Публикација садржи следеће:
• Капацитете и учинке система образовања у Србији;
• Податке о школској спреми становништа Србије (тј. нивоу образовања од раслог становништа старијег од 15 година);
• Податке о обухвату образовањем различитих узрасних група становништва;
• Резултате објективних систематских испитивања образовних постигнућа за
оне делове становништа за које постоје такви резултати и индикативне на лазе за делове становништва за које такви резултати не постоје.
Сажетим коментарима који прате приказане податке настојали смо да успостави мо везе између појединих аспеката образовања и да податке протумачимо у светлу
најновијих истраживања и најбољих међународних искустава. Уз табеле и графиконе
дати су коментари који непосредно проистичу из изложених података, док се свако
поглавље завршава закључцима који се на њега односе.
Коментари и закључци по поглављима садрже интерпретације изнетих података,
али не и генерализације и екстраполације које би се из њих могле извести. Далеко сежнији закључци и екстраполације података изнетих у овој публикацији биће изведе ни у излагањима на скупу „Образовање: стање, перспективе и улога у развоју Србије“,
Стратешки правци развоја Србије у XXI веку – други циклус, САНУ 2021, за који је и при премљена ова публикација.
Ова публикација не садржи неке од важних аспектата образовања, као што су
његово финансирање, управљање образовним системом (степен централизације/де централизације), наставне планове и програме (курикулум), политику школских уџбе ника, професионални развој наставника, дигитализацију у образовању, итд. Овe компо ненте образовне политике зависе од приступа државе образовању и њихово детаљније
анализирање би требало да буде предмет посебне студије.
При састављању ове публикације коришћени су само званични извори података, и то:
• Званична база података Републичког завода за статистику (даље у тексту: РЗС);
• DevInfo база података;
• Министарствo просвете, науке и технолошког развоја (даље у тексту: МПНТР);
• Завод за унапређивање образовања и васпитања (даље у тексту: ЗУОВ);
• EUROSTAT, Education and Training;
• Национални репозиториј докторских теза (даље у тексту: NaRDuS)
• Serbia: Multiple Indicator Cluster Survey 2019 (даље у тексту: MICS) – Србија:
Истраживање вишеструких показатеља 2019;
• Национално тело за акредитацију и проверу квалитета (даље у тексту: НАТ);
• Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ);
• Завод за вредновање квалитета у образовању и васпитању (даље у тексту: ЗВКОВ);
• Међународни системи за оцењивање образовних постигнућа ученика: PISA
(Programme for International Student Assessment – Програм међународног те стирања ученика);
• TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Тенденције у
међународном испитивању постигнућа из математике и природних наука);
• Фондација Темпус;
• Конзорцијум библиотека Србије за обједињену набавку (КоБСОН).
Где год је било могуће вршена је и компаративна провера података из различи тих извора. Публикација има пет одељака:
1. Капацитети система образовања Републике Србије;
2. Школска спрема становништва Србије старијег од 15 година;
3. Учинци система образовања Републике Србије;
4. Образовна постигнућа ученика на неким нивоима образовања;
5. Образовање у Републици Србији: завршни осврт и закључци.
Надамо се да ће ова публикација бити драгоцено сведочанство о стању образо вања у Србији, али и подстицај да се установи његово систематско статистичко и
квалитативно праћење које би благовремено указивало на странпутице и давало јасне
назнаке о правцима у којима би оно требало да буде организовано.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
title = "Кључни подаци о образовању у Србији",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13389"
}