Veselinović-Hofman, Mirjana

Link to this page

Authority KeyName Variants
23a7da0e-eaaa-43ce-a5da-285ecd19177c
  • Veselinović-Hofman, Mirjana (3)
Projects

Author's Bibliography

On the Future of Music History in Professional and Central-Peripheral European Musical Circumstances

Veselinović-Hofman, Mirjana

(Београд : Музиколошки институт САНУ, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Veselinović-Hofman, Mirjana
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/handle/123456789/6332
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6344
AB  - In considering the chosen topic, I proceed from the complex relationship between music history, music historiography and musicology, focusing on musicology as an interdisciplinary branch of music history. I consider the issue of its future from two viewpoints: 1) from the viewpoint of the future which we can control through professional means, striving for a certain professional vision and the highest professional criteria, and 2) of the future we cannot influence through the profession itself. This aspect of the future is a problem of peripheral musicologies, because these are axiologically dependent on the centre’s relationships towards the Other and scepticism regarding its evaluation.
AB  - Тема коју сам обрадила у овом раду односи се на два важна, а међусобно неодвојива, чврсто проткана проблема, са којима се нужно суочавамо када поставимо питање о будућности историје музике. Реч је о одређењу према самом појму историје музике, томе шта историја музике за нас заправо значи и, у односу на то, о одређењу према значењу и смислу њене будућности. Стога сам при разматрању одабране теме пошла од комплексног односа између историје музике, историографије музике и музикологије, схватајући термин историја музике у тројаком смислу. Као општи, за све појаве и догађаје из саме музичке прошлости али, једним делом, истовремено и као синоним за историографију музике и музикологију; дакле – у одређеној сагласности са тумачењем Леа Трајтлера – и као знање о тој прошлости. Односно, као термин којим се обухватају дискурси о разним појавама и догађајима из музичке стварности једног геополитичког и културног амбијента, а на темељу научно истраженог, систематизованог и обрађеног чињеничног материјала. То знање о прошлости продукује се разним методама, међу којима је кључна музиколошка. Музикологија је тако овде схваћена као интерпретативноконтекстуална „производња” знања о том знању у оквиру историје музике, 
 а са ослонцем у анализи саме музичке супстанце. Усредсређујући се у овом раду управо на музикологију као интерпретативну, интердисциплинарну грану историје музике, размотрила сам питање њене будућности, с једне стране, с обзиром на трансдисциплинарност као кризну тачку развоја музиколошке интердисциплинарности и, са друге стране, с обзиром на дихотомну природу западноевропског вредносног система, у којем однос између централног и периферног још увек функционише као један од темељних вредносних оријентира. Другим речима, имам у виду будућност коју можемо да контролишемо обликујући је у складу са одређеном професионалном визијом и највишим професионалним стандардима, али и будућност на коју не можемо да утичемо професионалним средствима, у којој чак и ти највиши домети вредносно подлежу односу према другом и скепси при његовом уважавању. Питање шта у таквим околностима српска музикологија (као „осведочени” други!) данас чини и шта би још могла/требало да учини, било је покретачки мотив за настајање овог написа, а покушај одговора на то питање – његов жељени циљ.
PB  - Београд : Музиколошки институт САНУ
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - On the Future of Music History in Professional and Central-Peripheral European Musical Circumstances
T1  - О будућности историје музике у професионалном и централнопериферном европском музичком окружењу
SP  - 115
EP  - 124
VL  - 26
DO  - 10.2298/MUZ1926115V
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6344
ER  - 
@article{
author = "Veselinović-Hofman, Mirjana",
year = "2019",
abstract = "In considering the chosen topic, I proceed from the complex relationship between music history, music historiography and musicology, focusing on musicology as an interdisciplinary branch of music history. I consider the issue of its future from two viewpoints: 1) from the viewpoint of the future which we can control through professional means, striving for a certain professional vision and the highest professional criteria, and 2) of the future we cannot influence through the profession itself. This aspect of the future is a problem of peripheral musicologies, because these are axiologically dependent on the centre’s relationships towards the Other and scepticism regarding its evaluation., Тема коју сам обрадила у овом раду односи се на два важна, а међусобно неодвојива, чврсто проткана проблема, са којима се нужно суочавамо када поставимо питање о будућности историје музике. Реч је о одређењу према самом појму историје музике, томе шта историја музике за нас заправо значи и, у односу на то, о одређењу према значењу и смислу њене будућности. Стога сам при разматрању одабране теме пошла од комплексног односа између историје музике, историографије музике и музикологије, схватајући термин историја музике у тројаком смислу. Као општи, за све појаве и догађаје из саме музичке прошлости али, једним делом, истовремено и као синоним за историографију музике и музикологију; дакле – у одређеној сагласности са тумачењем Леа Трајтлера – и као знање о тој прошлости. Односно, као термин којим се обухватају дискурси о разним појавама и догађајима из музичке стварности једног геополитичког и културног амбијента, а на темељу научно истраженог, систематизованог и обрађеног чињеничног материјала. То знање о прошлости продукује се разним методама, међу којима је кључна музиколошка. Музикологија је тако овде схваћена као интерпретативноконтекстуална „производња” знања о том знању у оквиру историје музике, 
 а са ослонцем у анализи саме музичке супстанце. Усредсређујући се у овом раду управо на музикологију као интерпретативну, интердисциплинарну грану историје музике, размотрила сам питање њене будућности, с једне стране, с обзиром на трансдисциплинарност као кризну тачку развоја музиколошке интердисциплинарности и, са друге стране, с обзиром на дихотомну природу западноевропског вредносног система, у којем однос између централног и периферног још увек функционише као један од темељних вредносних оријентира. Другим речима, имам у виду будућност коју можемо да контролишемо обликујући је у складу са одређеном професионалном визијом и највишим професионалним стандардима, али и будућност на коју не можемо да утичемо професионалним средствима, у којој чак и ти највиши домети вредносно подлежу односу према другом и скепси при његовом уважавању. Питање шта у таквим околностима српска музикологија (као „осведочени” други!) данас чини и шта би још могла/требало да учини, било је покретачки мотив за настајање овог написа, а покушај одговора на то питање – његов жељени циљ.",
publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "On the Future of Music History in Professional and Central-Peripheral European Musical Circumstances, О будућности историје музике у професионалном и централнопериферном европском музичком окружењу",
pages = "115-124",
volume = "26",
doi = "10.2298/MUZ1926115V",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6344"
}
Veselinović-Hofman, M.. (2019). On the Future of Music History in Professional and Central-Peripheral European Musical Circumstances. in Музикологија / Musicology
Београд : Музиколошки институт САНУ., 26, 115-124.
https://doi.org/10.2298/MUZ1926115V
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6344
Veselinović-Hofman M. On the Future of Music History in Professional and Central-Peripheral European Musical Circumstances. in Музикологија / Musicology. 2019;26:115-124.
doi:10.2298/MUZ1926115V
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6344 .
Veselinović-Hofman, Mirjana, "On the Future of Music History in Professional and Central-Peripheral European Musical Circumstances" in Музикологија / Musicology, 26 (2019):115-124,
https://doi.org/10.2298/MUZ1926115V .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6344 .
2

What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals

Veselinović-Hofman, Mirjana

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)

TY  - JOUR
AU  - Veselinović-Hofman, Mirjana
PY  - 2017
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3639
AB  - The subject of this paper concerns the consideration of the social and artistic
position of Serbian music within the framework of socialist cultural policies and
the post-socialist culture of Serbia in transition. That position will be examined
from the perspective of some vital creative issues in respect of which aesthetic,
poetical and stylistic streams have often been formed or modified, and weighed
against each other. This involves the problems of what and how, which ultimately
lie at the root of every musical trend and more generally in art, coupled with the
problem of why as a certain point of ‘rotation’ at which both the what and the how
are met and modified.
AB  - У овом раду размотрен је однос између питања шта, како и зашто у музици
и културној политици социјалистичке Србије као дела југословенске
Федерације, у време и након социјалистичког реализма, а потом и
музичке/културне политике у транзицијској Србији. Дакле, у времену од
соцреалистичке музичке ’парадигме’ и културно-образовне социјалистичке
концепције, до данашње, стратегијски запуштене и разорене друштвене
позиције музике и културе у Србији.
Тако је показано да је у социјалистичком реализму веза између шта и зашто
музике по природи ствари ближа и непосреднија него између како и зашто,
будући да циљ тог шта у свакој политички ангажованој музици, па и нашој
тадашњој, јесте у томе да разлог његовог постојања, дакле његово зашто,
учини пријемчивим и непосредно доступним. Ипак, у вези са како, то зашто
није увек било и плакатски наметљиво.
По увођењу самоуправљања 1952, соцреализам ће почети у српској музици и
уметности да се повлачи пред естетским начелима модернизма. Та тенденција
се у релевантној српској литератури, пре свега о књижевној и ликовној
уметности после Другог светског рата, тумачи као социјалистички естетизам,
који се развија у социјалистички, умерени модернизам.
Атрибут умерен је овде схваћен пре свега као карактеристичан симптом
једног ослобађајућег стања духа у музици после соцреализма; као један
стилски неспецификујући атрибут који, у синтагми умерен тј. социјалистички
модернизам, има пре свега политичку конотацију. Он упућује на природу
политике тог социјалистичког, заправо на оно зашто културе, уметности и
музике несврстане самоуправне Југославије. У том раздобљу су се, стога, и
оно шта и оно како српске музике нашли пред слободним избором, државно
гарантованим у мери у којој тај избор неће ’угрозити’ државни систем. Поистовећени у соцреализму, шта и како су се, значи, након њега ’раздвојили’.
У друштвено-вредносном систему постсоцијалистичке Србије, директно
пропорционалном логици тржишта, композиторска и извођачка продукција
одвијају се у пуној слободи одлука и с обзиром на оно шта и на оно како. Али,
када се из разлога свог друштвеног пласмана музика ипак приклони тржишту
тј. ономе што наша културна политика подстиче, шта и како музике могу са
лакоћом поново да се преклопе у својој директној зависности од оног зашто.
Јер се наша културна политика данас не гради на концепту превазилажења
разорних модуса управљених на укупну институцију музике у транзицијској
Србији, већ на концепту ’кокетирања’ са разбибригом уносне забаве, на
укупном вредносном обезваживању институција и ’жонглирању’ њима.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals
T1  - Шта, како и зашто у српској музици после другог светског рата, у светлу идеолошко-политичких превирања
SP  - 15
EP  - 29
IS  - 23
DO  - 10.2298/MUZ1723015V
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3639
ER  - 
@article{
author = "Veselinović-Hofman, Mirjana",
year = "2017",
abstract = "The subject of this paper concerns the consideration of the social and artistic
position of Serbian music within the framework of socialist cultural policies and
the post-socialist culture of Serbia in transition. That position will be examined
from the perspective of some vital creative issues in respect of which aesthetic,
poetical and stylistic streams have often been formed or modified, and weighed
against each other. This involves the problems of what and how, which ultimately
lie at the root of every musical trend and more generally in art, coupled with the
problem of why as a certain point of ‘rotation’ at which both the what and the how
are met and modified., У овом раду размотрен је однос између питања шта, како и зашто у музици
и културној политици социјалистичке Србије као дела југословенске
Федерације, у време и након социјалистичког реализма, а потом и
музичке/културне политике у транзицијској Србији. Дакле, у времену од
соцреалистичке музичке ’парадигме’ и културно-образовне социјалистичке
концепције, до данашње, стратегијски запуштене и разорене друштвене
позиције музике и културе у Србији.
Тако је показано да је у социјалистичком реализму веза између шта и зашто
музике по природи ствари ближа и непосреднија него између како и зашто,
будући да циљ тог шта у свакој политички ангажованој музици, па и нашој
тадашњој, јесте у томе да разлог његовог постојања, дакле његово зашто,
учини пријемчивим и непосредно доступним. Ипак, у вези са како, то зашто
није увек било и плакатски наметљиво.
По увођењу самоуправљања 1952, соцреализам ће почети у српској музици и
уметности да се повлачи пред естетским начелима модернизма. Та тенденција
се у релевантној српској литератури, пре свега о књижевној и ликовној
уметности после Другог светског рата, тумачи као социјалистички естетизам,
који се развија у социјалистички, умерени модернизам.
Атрибут умерен је овде схваћен пре свега као карактеристичан симптом
једног ослобађајућег стања духа у музици после соцреализма; као један
стилски неспецификујући атрибут који, у синтагми умерен тј. социјалистички
модернизам, има пре свега политичку конотацију. Он упућује на природу
политике тог социјалистичког, заправо на оно зашто културе, уметности и
музике несврстане самоуправне Југославије. У том раздобљу су се, стога, и
оно шта и оно како српске музике нашли пред слободним избором, државно
гарантованим у мери у којој тај избор неће ’угрозити’ државни систем. Поистовећени у соцреализму, шта и како су се, значи, након њега ’раздвојили’.
У друштвено-вредносном систему постсоцијалистичке Србије, директно
пропорционалном логици тржишта, композиторска и извођачка продукција
одвијају се у пуној слободи одлука и с обзиром на оно шта и на оно како. Али,
када се из разлога свог друштвеног пласмана музика ипак приклони тржишту
тј. ономе што наша културна политика подстиче, шта и како музике могу са
лакоћом поново да се преклопе у својој директној зависности од оног зашто.
Јер се наша културна политика данас не гради на концепту превазилажења
разорних модуса управљених на укупну институцију музике у транзицијској
Србији, већ на концепту ’кокетирања’ са разбибригом уносне забаве, на
укупном вредносном обезваживању институција и ’жонглирању’ њима.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals, Шта, како и зашто у српској музици после другог светског рата, у светлу идеолошко-политичких превирања",
pages = "15-29",
number = "23",
doi = "10.2298/MUZ1723015V",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3639"
}
Veselinović-Hofman, M.. (2017). What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(23), 15-29.
https://doi.org/10.2298/MUZ1723015V
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3639
Veselinović-Hofman M. What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals. in Музикологија / Musicology. 2017;(23):15-29.
doi:10.2298/MUZ1723015V
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3639 .
Veselinović-Hofman, Mirjana, "What, How, and Why in Serbian Music after the Second World War, in the Light of Ideological-Political Upheavals" in Музикологија / Musicology, no. 23 (2017):15-29,
https://doi.org/10.2298/MUZ1723015V .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3639 .
2

Transcendence of avant-garde negativity as a determinant of the social position of European music in the 20th century

Veselinović-Hofman, Mirjana

(2006)

TY  - JOUR
AU  - Veselinović-Hofman, Mirjana
PY  - 2006
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2584
AB  - Starting with Adorno’s negative dialectic and his consideration of musical material as the crucial theoretical notion that implies the negative dialectic core, we examine in this study the deconstructive potential of materialization of some musical antinomies of the 20th century. We follow this materialization from the aspect of transcendence of the antinomy considered as a certain musical ‘unit’ of negativity. This process is investigated here in reference to the concepts of musical material and the dual determination of music and musical-aesthetic experience, as well as to the musically concrete levels regarding musical substance and language of the avant-garde and post modernity, as representatives of a further possible antinomy: respectively, between the phenomenological and the hermeneutical. Functioning within all these levels individually, the process of transcendence brings about consequences which in our view can be considered as general criteria affecting the social position of European music of the 20th century.
AB  - Polazeći od kritičke teorije Teodora V. Adorna, kojoj je u fokusu savremena muzika zapadnoevropskog kapitalističkog društva, usredsredili smo se u ovom radu na dekonstruktivističko čitanje antinomijskog odnosa između autonomno muzičkog i društveno-kritičkog aspekta muzike XX veka. Taj odnos se ispoljava na različitim nivoima i u različitim formama. Temelji se na samom pojmu negativiteta, i projektuje na sve ključne pojmove Adornove estetike kao i savremene muzike. Na njemu počivaju kako sam muzički materijal kao Adornov centralni muzičko-estetički pojam, tako i sve njegove muzičko-estetičke konsekvence, kao što su npr. one kojima smo se u ovom radu i bavili: dvostruko određenje muzike, dvostruki karakter estetskog iskustva ravan konkretno muzičkog koju smo ovde obuhvatili pre svega s obzirom na muzičku supstancu i muzički jezik avangarde i postmoderne kao svojevrsnih nosilaca teorijske suprotnosti između onog fenomenalnog i hermeneutičkog u savremenoj muzici. Konstatujući u svim ovim pojavama antinomijski odnos i prateći vidove njegovog prevazilaženja, došli smo do zaključka da taj proces transcendencije, u savremenoj muzici "sumiran" u dinamizmu avangardnog negativiteta, ostavlja značajne kriterijske posledice. Naime, vidovi transcendencije o kojima smo ovde govorili ukazuju na to da prevazilaženje antinomije koja leži u Adornovom pojmu muzičkog materijala i koja se prevazilazi već unutar njega samog a, zahvaljujući tome, na raznim nivoima i putem njega, dejstvuje u muzici XX veka kao relativno pouzdana odrednica načina i stepena društvenog prihvatanja muzike, kao pokazatelj njenog društvenog statusa u smislu sledećih nalaza: 1) imanentna kritička dimenzija muzike u okviru estetike ružnog, ostaje u svom otuđenom društvenom statusu 2) "zakočena" transcendencija, tj. transcendencija "zakočena" prenaglašenom avangardnom autonomno-muzičkom samodovoljnošću društveno marginalizuje muziku; 3) izjednačena hijerarhijska razmena između antinomijskih članova doprinosi društvenoj relevantnosti muzike; 4) transcendencija negativiteta pod političkom represijom rezultira nasilnom zamenom društveno pozitivne pozicije muzike društveno negativnom; 5) stanje prevaziđene antinomije i obezvažene hijerarhije muzičkog materijala obezbeđuje muzici povoljan status u procesu savremene društvene demokratizacije.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Transcendence of avant-garde negativity as a determinant of the social position of European music in the 20th century
T1  - Transcendentnost avangardnog negativiteta kao determinanta društvene pozicije evropske muzike u XX veku
SP  - 77
EP  - 91
IS  - 6
DO  - 10.2298/MUZ0606077V
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2584
ER  - 
@article{
author = "Veselinović-Hofman, Mirjana",
year = "2006",
abstract = "Starting with Adorno’s negative dialectic and his consideration of musical material as the crucial theoretical notion that implies the negative dialectic core, we examine in this study the deconstructive potential of materialization of some musical antinomies of the 20th century. We follow this materialization from the aspect of transcendence of the antinomy considered as a certain musical ‘unit’ of negativity. This process is investigated here in reference to the concepts of musical material and the dual determination of music and musical-aesthetic experience, as well as to the musically concrete levels regarding musical substance and language of the avant-garde and post modernity, as representatives of a further possible antinomy: respectively, between the phenomenological and the hermeneutical. Functioning within all these levels individually, the process of transcendence brings about consequences which in our view can be considered as general criteria affecting the social position of European music of the 20th century., Polazeći od kritičke teorije Teodora V. Adorna, kojoj je u fokusu savremena muzika zapadnoevropskog kapitalističkog društva, usredsredili smo se u ovom radu na dekonstruktivističko čitanje antinomijskog odnosa između autonomno muzičkog i društveno-kritičkog aspekta muzike XX veka. Taj odnos se ispoljava na različitim nivoima i u različitim formama. Temelji se na samom pojmu negativiteta, i projektuje na sve ključne pojmove Adornove estetike kao i savremene muzike. Na njemu počivaju kako sam muzički materijal kao Adornov centralni muzičko-estetički pojam, tako i sve njegove muzičko-estetičke konsekvence, kao što su npr. one kojima smo se u ovom radu i bavili: dvostruko određenje muzike, dvostruki karakter estetskog iskustva ravan konkretno muzičkog koju smo ovde obuhvatili pre svega s obzirom na muzičku supstancu i muzički jezik avangarde i postmoderne kao svojevrsnih nosilaca teorijske suprotnosti između onog fenomenalnog i hermeneutičkog u savremenoj muzici. Konstatujući u svim ovim pojavama antinomijski odnos i prateći vidove njegovog prevazilaženja, došli smo do zaključka da taj proces transcendencije, u savremenoj muzici "sumiran" u dinamizmu avangardnog negativiteta, ostavlja značajne kriterijske posledice. Naime, vidovi transcendencije o kojima smo ovde govorili ukazuju na to da prevazilaženje antinomije koja leži u Adornovom pojmu muzičkog materijala i koja se prevazilazi već unutar njega samog a, zahvaljujući tome, na raznim nivoima i putem njega, dejstvuje u muzici XX veka kao relativno pouzdana odrednica načina i stepena društvenog prihvatanja muzike, kao pokazatelj njenog društvenog statusa u smislu sledećih nalaza: 1) imanentna kritička dimenzija muzike u okviru estetike ružnog, ostaje u svom otuđenom društvenom statusu 2) "zakočena" transcendencija, tj. transcendencija "zakočena" prenaglašenom avangardnom autonomno-muzičkom samodovoljnošću društveno marginalizuje muziku; 3) izjednačena hijerarhijska razmena između antinomijskih članova doprinosi društvenoj relevantnosti muzike; 4) transcendencija negativiteta pod političkom represijom rezultira nasilnom zamenom društveno pozitivne pozicije muzike društveno negativnom; 5) stanje prevaziđene antinomije i obezvažene hijerarhije muzičkog materijala obezbeđuje muzici povoljan status u procesu savremene društvene demokratizacije.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Transcendence of avant-garde negativity as a determinant of the social position of European music in the 20th century, Transcendentnost avangardnog negativiteta kao determinanta društvene pozicije evropske muzike u XX veku",
pages = "77-91",
number = "6",
doi = "10.2298/MUZ0606077V",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2584"
}
Veselinović-Hofman, M.. (2006). Transcendence of avant-garde negativity as a determinant of the social position of European music in the 20th century. in Музикологија / Musicology(6), 77-91.
https://doi.org/10.2298/MUZ0606077V
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2584
Veselinović-Hofman M. Transcendence of avant-garde negativity as a determinant of the social position of European music in the 20th century. in Музикологија / Musicology. 2006;(6):77-91.
doi:10.2298/MUZ0606077V
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2584 .
Veselinović-Hofman, Mirjana, "Transcendence of avant-garde negativity as a determinant of the social position of European music in the 20th century" in Музикологија / Musicology, no. 6 (2006):77-91,
https://doi.org/10.2298/MUZ0606077V .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2584 .