Стошић, Љиљана

Link to this page

Authority KeyName Variants
f4baea94-387f-4cb6-aa6d-26e58c15c015
  • Стошић, Љиљана (6)
  • Stošić, Ljiljana (5)
  • Stošić, Ljiljana N. (1)
  • Стошић, Љиљана Н. (1)
Projects

Author's Bibliography

Средњи век у српској науци, историји, књижевности и уметности Х

Ђинђић, Марија; Стошић, Љиљана

(Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа", 2019)

TY  - JOUR
AU  - Ђинђић, Марија
AU  - Стошић, Љиљана
PY  - 2019
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7274
PB  - Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа"
PB  - Београд : Институт за српски језик САНУ
T2  - Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор
T1  - Средњи век у српској науци, историји, књижевности  и уметности Х
SP  - 118
EP  - 128
VL  - 85
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7274
ER  - 
@article{
author = "Ђинђић, Марија and Стошић, Љиљана",
year = "2019",
publisher = "Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа", Београд : Институт за српски језик САНУ",
journal = "Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор",
title = "Средњи век у српској науци, историји, књижевности  и уметности Х",
pages = "118-128",
volume = "85",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7274"
}
Ђинђић, М.,& Стошић, Љ.. (2019). Средњи век у српској науци, историји, књижевности  и уметности Х. in Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор
Деспотовац : Народна библиотека "Ресавска школа"., 85, 118-128.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7274
Ђинђић М, Стошић Љ. Средњи век у српској науци, историји, књижевности  и уметности Х. in Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор. 2019;85:118-128.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7274 .
Ђинђић, Марија, Стошић, Љиљана, "Средњи век у српској науци, историји, књижевности  и уметности Х" in Прилози за књижевност, језик, историју и фолклор, 85 (2019):118-128,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7274 .

Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А - Ђ : [представљање књиге на Трибини Библиотеке САНУ, Београд, 3. фебруара 2015. године]

Лојаница, Милан; Стошић, Љиљана; Којчић, Драгољуб; Вуксановић, Миро

(Београд : Српска академија наука и уметности, 2016)

TY  - GEN
AU  - Лојаница, Милан
AU  - Стошић, Љиљана
AU  - Којчић, Драгољуб
AU  - Вуксановић, Миро
PY  - 2016
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/10790
AB  - Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А–Ђ. – Београд : Српска академија наука и уметности : Завод за уџбенике, 2014. Говорили: академик Милан Лојаница, др Љиљана Стошић, Драгољуб Којчић. У Београду, уторак 3. фебруар 2015. у 13 часова.
PB  - Београд : Српска академија наука и уметности
T2  - Трибина Библиотеке САНУ
T1  - Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А - Ђ : [представљање књиге на Трибини Библиотеке САНУ, Београд, 3. фебруара 2015. године]
SP  - 25
EP  - 34
VL  - 4
IS  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10790
ER  - 
@misc{
author = "Лојаница, Милан and Стошић, Љиљана and Којчић, Драгољуб and Вуксановић, Миро",
year = "2016",
abstract = "Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А–Ђ. – Београд : Српска академија наука и уметности : Завод за уџбенике, 2014. Говорили: академик Милан Лојаница, др Љиљана Стошић, Драгољуб Којчић. У Београду, уторак 3. фебруар 2015. у 13 часова.",
publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности",
journal = "Трибина Библиотеке САНУ",
title = "Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А - Ђ : [представљање књиге на Трибини Библиотеке САНУ, Београд, 3. фебруара 2015. године]",
pages = "25-34",
volume = "4",
number = "4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10790"
}
Лојаница, М., Стошић, Љ., Којчић, Д.,& Вуксановић, М.. (2016). Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А - Ђ : [представљање књиге на Трибини Библиотеке САНУ, Београд, 3. фебруара 2015. године]. in Трибина Библиотеке САНУ
Београд : Српска академија наука и уметности., 4(4), 25-34.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10790
Лојаница М, Стошић Љ, Којчић Д, Вуксановић М. Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А - Ђ : [представљање књиге на Трибини Библиотеке САНУ, Београд, 3. фебруара 2015. године]. in Трибина Библиотеке САНУ. 2016;4(4):25-34.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10790 .
Лојаница, Милан, Стошић, Љиљана, Којчић, Драгољуб, Вуксановић, Миро, "Речник појмова ликовних уметности и архитектуре. Том 1, А - Ђ : [представљање књиге на Трибини Библиотеке САНУ, Београд, 3. фебруара 2015. године]" in Трибина Библиотеке САНУ, 4, no. 4 (2016):25-34,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_10790 .

The Bay of Cattaro (Kotor) School of Icon-Painting 1680–1860

Stošić, Ljiljana

(Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Stošić, Ljiljana
PY  - 2014
UR  - http://www.doiserbia.nb.rs/Article.aspx?id=0350-76531445187S
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6093
AB  - Relying on post-Byzantine tradition, eleven painters from five generations of the Dimitrijević-Rafailović family, accompanied by Maksim Tujković, painted several thousand icons and several hundred iconostases between the late seventeenth and the second half of the nineteenth century. They worked in major Orthodox Christian monasteries in Montenegro, Kosovo and Metohija, Bosnia and Herzegovina and Dalmatia, but their works can mostly be found in modest village churches in the Bay of Kotor (Cattaro) and on the South Adriatic coast. The decoration of these churches was financially supported by the local population headed by elders. Along with a reconstruction of their biographies and a chronological overview of their major works, this paper seeks to trace stylistic changes in the Bay of Kotor school of icon-painting. While simply varying a thematic repertory established in earlier periods, the painters from the Bay of Kotor were gradually introducing new details and themes adopted from Western European Baroque art under indirect influences coming from the monastery of Hilandar, Corfu, Venice and Russia. This process makes this indigenous school of icon-painting, which spanned almost two centuries, comparable to the work of Serbian traditional religious painters (zografs) and illuminators active north of the Sava and Danube rivers after the Great Migration of the Serbs (1690). Despite differences between the two, which resulted from different cultural and historical circumstances in which Serbs lived under Ottoman, Venetian and Habsburg rules, similarities in iconography and style, which were inspired by an urge to counteract proselytic pressures, are considerably more important.
PB  - Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Balcanica
T1  - The Bay of Cattaro (Kotor) School of Icon-Painting 1680–1860
SP  - 187
EP  - 202
IS  - XLV
DO  - 10.2298/BALC1445187S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6093
ER  - 
@article{
author = "Stošić, Ljiljana",
year = "2014",
abstract = "Relying on post-Byzantine tradition, eleven painters from five generations of the Dimitrijević-Rafailović family, accompanied by Maksim Tujković, painted several thousand icons and several hundred iconostases between the late seventeenth and the second half of the nineteenth century. They worked in major Orthodox Christian monasteries in Montenegro, Kosovo and Metohija, Bosnia and Herzegovina and Dalmatia, but their works can mostly be found in modest village churches in the Bay of Kotor (Cattaro) and on the South Adriatic coast. The decoration of these churches was financially supported by the local population headed by elders. Along with a reconstruction of their biographies and a chronological overview of their major works, this paper seeks to trace stylistic changes in the Bay of Kotor school of icon-painting. While simply varying a thematic repertory established in earlier periods, the painters from the Bay of Kotor were gradually introducing new details and themes adopted from Western European Baroque art under indirect influences coming from the monastery of Hilandar, Corfu, Venice and Russia. This process makes this indigenous school of icon-painting, which spanned almost two centuries, comparable to the work of Serbian traditional religious painters (zografs) and illuminators active north of the Sava and Danube rivers after the Great Migration of the Serbs (1690). Despite differences between the two, which resulted from different cultural and historical circumstances in which Serbs lived under Ottoman, Venetian and Habsburg rules, similarities in iconography and style, which were inspired by an urge to counteract proselytic pressures, are considerably more important.",
publisher = "Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Balcanica",
title = "The Bay of Cattaro (Kotor) School of Icon-Painting 1680–1860",
pages = "187-202",
number = "XLV",
doi = "10.2298/BALC1445187S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6093"
}
Stošić, L.. (2014). The Bay of Cattaro (Kotor) School of Icon-Painting 1680–1860. in Balcanica
Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts.(XLV), 187-202.
https://doi.org/10.2298/BALC1445187S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6093
Stošić L. The Bay of Cattaro (Kotor) School of Icon-Painting 1680–1860. in Balcanica. 2014;(XLV):187-202.
doi:10.2298/BALC1445187S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6093 .
Stošić, Ljiljana, "The Bay of Cattaro (Kotor) School of Icon-Painting 1680–1860" in Balcanica, no. XLV (2014):187-202,
https://doi.org/10.2298/BALC1445187S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6093 .
3

Caspar Luyken's Illustrated Bible among the Serbs and Bulgarians in the Eighteenth and Nineteenth Centuries

Stošić, Ljiljana

(Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2011)

TY  - JOUR
AU  - Stošić, Ljiljana
PY  - 2011
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4323
AB  - The engraving of the Finding of Moses from Caspar Luyken's Amsterdam (1694) and Nuremberg (1708) bibles served as a model for Teodor Kračun's painting for the small iconostasis of the Orthodox cathedral in Sremski Karlovci (1780), for the Viennese printer J. G. Mansfeld's frontispiece of Dositej Obradović's Poem of the Deliverance of Serbia (1789) and for Dimitar Zograf 's fresco in the vault of the exonarthex of the Rila Monastery (1843). Three different versions of the original copper engraving reveal how Luyken's Bible was used in support of the cause of religious revival and national liberation of the Serbs and Bulgarians in the Habsburg and Ottoman empires respectively in the late eighteen century and the first half of the nineteenth.
PB  - Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Balcanica
T1  - Caspar Luyken's Illustrated Bible among the Serbs and Bulgarians in the Eighteenth and Nineteenth Centuries
SP  - 37
EP  - 48
IS  - XLII
DO  - 10.2298/BALC1142037S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4323
ER  - 
@article{
author = "Stošić, Ljiljana",
year = "2011",
abstract = "The engraving of the Finding of Moses from Caspar Luyken's Amsterdam (1694) and Nuremberg (1708) bibles served as a model for Teodor Kračun's painting for the small iconostasis of the Orthodox cathedral in Sremski Karlovci (1780), for the Viennese printer J. G. Mansfeld's frontispiece of Dositej Obradović's Poem of the Deliverance of Serbia (1789) and for Dimitar Zograf 's fresco in the vault of the exonarthex of the Rila Monastery (1843). Three different versions of the original copper engraving reveal how Luyken's Bible was used in support of the cause of religious revival and national liberation of the Serbs and Bulgarians in the Habsburg and Ottoman empires respectively in the late eighteen century and the first half of the nineteenth.",
publisher = "Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Balcanica",
title = "Caspar Luyken's Illustrated Bible among the Serbs and Bulgarians in the Eighteenth and Nineteenth Centuries",
pages = "37-48",
number = "XLII",
doi = "10.2298/BALC1142037S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4323"
}
Stošić, L.. (2011). Caspar Luyken's Illustrated Bible among the Serbs and Bulgarians in the Eighteenth and Nineteenth Centuries. in Balcanica
Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts.(XLII), 37-48.
https://doi.org/10.2298/BALC1142037S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4323
Stošić L. Caspar Luyken's Illustrated Bible among the Serbs and Bulgarians in the Eighteenth and Nineteenth Centuries. in Balcanica. 2011;(XLII):37-48.
doi:10.2298/BALC1142037S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4323 .
Stošić, Ljiljana, "Caspar Luyken's Illustrated Bible among the Serbs and Bulgarians in the Eighteenth and Nineteenth Centuries" in Balcanica, no. XLII (2011):37-48,
https://doi.org/10.2298/BALC1142037S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4323 .
1

Irena Arsić: The Serbian Orthodox Church in Dubrovnik until the Beginning of the 20th century, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007

Stošić, Ljiljana

(Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2009)

TY  - JOUR
AU  - Stošić, Ljiljana
PY  - 2009
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4307
PB  - Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Balcanica
T1  - Irena Arsić: The Serbian Orthodox Church in Dubrovnik until the Beginning of the 20th century, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007
T1  - Irena Arsić: Srpska Pravoslavna crkva u Dubrovniku do početka XX veka, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007, pp. 152
SP  - 213
EP  - 215
IS  - XL
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4307
ER  - 
@article{
author = "Stošić, Ljiljana",
year = "2009",
publisher = "Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Balcanica",
title = "Irena Arsić: The Serbian Orthodox Church in Dubrovnik until the Beginning of the 20th century, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007, Irena Arsić: Srpska Pravoslavna crkva u Dubrovniku do početka XX veka, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007, pp. 152",
pages = "213-215",
number = "XL",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4307"
}
Stošić, L.. (2009). Irena Arsić: The Serbian Orthodox Church in Dubrovnik until the Beginning of the 20th century, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007. in Balcanica
Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts.(XL), 213-215.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4307
Stošić L. Irena Arsić: The Serbian Orthodox Church in Dubrovnik until the Beginning of the 20th century, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007. in Balcanica. 2009;(XL):213-215.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4307 .
Stošić, Ljiljana, "Irena Arsić: The Serbian Orthodox Church in Dubrovnik until the Beginning of the 20th century, Dubrovnik-Trebinje-Belgrade, 2007" in Balcanica, no. XL (2009):213-215,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4307 .

Е. Мутафов, И. Гергова, А. Куюмджиев, Е. Попова, Е. Генова, Д. Гонис, ГръЦки зографи в България след 1453 г. София: Институт за изкуствознание при БАН, 2008. Ε. Мουτάφωφ, Ε. ΓκέρΓκοβα, Α. ΚουΓιυμτξίΕφ, Ε. ΠοΠόβα, Ε. Гκένοβα, Δ. Γόνις, Έλλινες αγιογράφοι στη Βουλγαρία μετά το 1453. Σόφια 2008, pp. 272, ills. 337

Стошић, Љиљана

(Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2008)

TY  - JOUR
AU  - Стошић, Љиљана
PY  - 2008
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4294
PB  - Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Balcanica
T1  - Е. Мутафов, И. Гергова, А. Куюмджиев, Е. Попова, Е. Генова, Д. Гонис, ГръЦки зографи в България след 1453 г. София: Институт за изкуствознание при БАН, 2008. Ε. Мουτάφωφ, Ε. ΓκέρΓκοβα, Α. ΚουΓιυμτξίΕφ, Ε. ΠοΠόβα, Ε. Гκένοβα, Δ. Γόνις, Έλλινες αγιογράφοι στη Βουλγαρία μετά το 1453. Σόφια 2008, pp. 272, ills. 337
T1  - E. Mutafov, I. Gergova, A. Kujumdžiev, E. Popova, E. Genova, D. Gonis: Greek icon painters in Bulgaria after 1453
SP  - 310
EP  - 311
IS  - XXXIX
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4294
ER  - 
@article{
author = "Стошић, Љиљана",
year = "2008",
publisher = "Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Balcanica",
title = "Е. Мутафов, И. Гергова, А. Куюмджиев, Е. Попова, Е. Генова, Д. Гонис, ГръЦки зографи в България след 1453 г. София: Институт за изкуствознание при БАН, 2008. Ε. Мουτάφωφ, Ε. ΓκέρΓκοβα, Α. ΚουΓιυμτξίΕφ, Ε. ΠοΠόβα, Ε. Гκένοβα, Δ. Γόνις, Έλλινες αγιογράφοι στη Βουλγαρία μετά το 1453. Σόφια 2008, pp. 272, ills. 337, E. Mutafov, I. Gergova, A. Kujumdžiev, E. Popova, E. Genova, D. Gonis: Greek icon painters in Bulgaria after 1453",
pages = "310-311",
number = "XXXIX",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4294"
}
Стошић, Љ.. (2008). Е. Мутафов, И. Гергова, А. Куюмджиев, Е. Попова, Е. Генова, Д. Гонис, ГръЦки зографи в България след 1453 г. София: Институт за изкуствознание при БАН, 2008. Ε. Мουτάφωφ, Ε. ΓκέρΓκοβα, Α. ΚουΓιυμτξίΕφ, Ε. ΠοΠόβα, Ε. Гκένοβα, Δ. Γόνις, Έλλινες αγιογράφοι στη Βουλγαρία μετά το 1453. Σόφια 2008, pp. 272, ills. 337. in Balcanica
Belgrade : Institute for Balkan Studies, Serbian Academy of Sciences and Arts.(XXXIX), 310-311.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4294
Стошић Љ. Е. Мутафов, И. Гергова, А. Куюмджиев, Е. Попова, Е. Генова, Д. Гонис, ГръЦки зографи в България след 1453 г. София: Институт за изкуствознание при БАН, 2008. Ε. Мουτάφωφ, Ε. ΓκέρΓκοβα, Α. ΚουΓιυμτξίΕφ, Ε. ΠοΠόβα, Ε. Гκένοβα, Δ. Γόνις, Έλλινες αγιογράφοι στη Βουλγαρία μετά το 1453. Σόφια 2008, pp. 272, ills. 337. in Balcanica. 2008;(XXXIX):310-311.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4294 .
Стошић, Љиљана, "Е. Мутафов, И. Гергова, А. Куюмджиев, Е. Попова, Е. Генова, Д. Гонис, ГръЦки зографи в България след 1453 г. София: Институт за изкуствознание при БАН, 2008. Ε. Мουτάφωφ, Ε. ΓκέρΓκοβα, Α. ΚουΓιυμτξίΕφ, Ε. ΠοΠόβα, Ε. Гκένοβα, Δ. Γόνις, Έλλινες αγιογράφοι στη Βουλγαρία μετά το 1453. Σόφια 2008, pp. 272, ills. 337" in Balcanica, no. XXXIX (2008):310-311,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4294 .

Theodorescu Răzvan: Constantin Brâncoveanu între 'Casa Cărţilor' şi 'Ievropa', Enciclopedia RAO, Bucharest, 2006

Stošić, Ljiljana

(2007)

TY  - JOUR
AU  - Stošić, Ljiljana
PY  - 2007
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4271
T2  - Balcanica
T1  - Theodorescu Răzvan: Constantin Brâncoveanu între 'Casa Cărţilor' şi 'Ievropa', Enciclopedia RAO, Bucharest, 2006
SP  - 291
EP  - 292
IS  - 38
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4271
ER  - 
@article{
author = "Stošić, Ljiljana",
year = "2007",
journal = "Balcanica",
title = "Theodorescu Răzvan: Constantin Brâncoveanu între 'Casa Cărţilor' şi 'Ievropa', Enciclopedia RAO, Bucharest, 2006",
pages = "291-292",
number = "38",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4271"
}
Stošić, L.. (2007). Theodorescu Răzvan: Constantin Brâncoveanu între 'Casa Cărţilor' şi 'Ievropa', Enciclopedia RAO, Bucharest, 2006. in Balcanica(38), 291-292.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4271
Stošić L. Theodorescu Răzvan: Constantin Brâncoveanu între 'Casa Cărţilor' şi 'Ievropa', Enciclopedia RAO, Bucharest, 2006. in Balcanica. 2007;(38):291-292.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4271 .
Stošić, Ljiljana, "Theodorescu Răzvan: Constantin Brâncoveanu între 'Casa Cărţilor' şi 'Ievropa', Enciclopedia RAO, Bucharest, 2006" in Balcanica, no. 38 (2007):291-292,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4271 .

Grozdanov Cvetan: Fresco paintings of the Ohrid Archbishopric: Studies, Macedonian Academy of Sciences and Arts, Skopje, 2007

Stošić, Ljiljana

(2007)

TY  - JOUR
AU  - Stošić, Ljiljana
PY  - 2007
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4272
T2  - Balcanica
T1  - Grozdanov Cvetan: Fresco paintings of the Ohrid Archbishopric: Studies, Macedonian Academy of Sciences and Arts, Skopje, 2007
SP  - 292
EP  - 294
IS  - 38
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4272
ER  - 
@article{
author = "Stošić, Ljiljana",
year = "2007",
journal = "Balcanica",
title = "Grozdanov Cvetan: Fresco paintings of the Ohrid Archbishopric: Studies, Macedonian Academy of Sciences and Arts, Skopje, 2007",
pages = "292-294",
number = "38",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4272"
}
Stošić, L.. (2007). Grozdanov Cvetan: Fresco paintings of the Ohrid Archbishopric: Studies, Macedonian Academy of Sciences and Arts, Skopje, 2007. in Balcanica(38), 292-294.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4272
Stošić L. Grozdanov Cvetan: Fresco paintings of the Ohrid Archbishopric: Studies, Macedonian Academy of Sciences and Arts, Skopje, 2007. in Balcanica. 2007;(38):292-294.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4272 .
Stošić, Ljiljana, "Grozdanov Cvetan: Fresco paintings of the Ohrid Archbishopric: Studies, Macedonian Academy of Sciences and Arts, Skopje, 2007" in Balcanica, no. 38 (2007):292-294,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4272 .

Српска уметност: 1690-1740

Стошић, Љиљана

(Београд : Балканолошки институт Српске академије наука и уметности, 2006)

TY  - BOOK
AU  - Стошић, Љиљана
PY  - 2006
UR  - https://books.google.rs/books?id=krgVAQAAIAAJ
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3946
PB  - Београд : Балканолошки институт Српске академије наука и уметности
T1  - Српска уметност: 1690-1740
T1  - Serbian Аrt 1690-1740
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3946
ER  - 
@book{
author = "Стошић, Љиљана",
year = "2006",
publisher = "Београд : Балканолошки институт Српске академије наука и уметности",
title = "Српска уметност: 1690-1740, Serbian Аrt 1690-1740",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3946"
}
Стошић, Љ.. (2006). Српска уметност: 1690-1740. 
Београд : Балканолошки институт Српске академије наука и уметности..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3946
Стошић Љ. Српска уметност: 1690-1740. 2006;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3946 .
Стошић, Љиљана, "Српска уметност: 1690-1740" (2006),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3946 .

Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002

Стошић, Љиљана Н.

(2003)

TY  - JOUR
AU  - Стошић, Љиљана Н.
PY  - 2003
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4183
T2  - Balcanica
T1  - Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002
T1  - Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002
SP  - 421
EP  - 423
IS  - 34
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4183
ER  - 
@article{
author = "Стошић, Љиљана Н.",
year = "2003",
journal = "Balcanica",
title = "Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002, Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002",
pages = "421-423",
number = "34",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4183"
}
Стошић, Љ. Н.. (2003). Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002. in Balcanica(34), 421-423.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4183
Стошић ЉН. Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002. in Balcanica. 2003;(34):421-423.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4183 .
Стошић, Љиљана Н., "Post-Byzantium: The Greek Renaissance, 15th(18th Century Treasures from the Byzantine & Christian Museum, Athens, /Exhibition Catalogue/ Athens 2002" in Balcanica, no. 34 (2003):421-423,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4183 .

Vassilaki Maria: Mother of God, Representations of the Virgin in Byzantine Art, Benaki Museum /20 October 2000 - 20 January 2001/, Athens-Milan 2000

Stošić, Ljiljana N.

(2002)

TY  - JOUR
AU  - Stošić, Ljiljana N.
PY  - 2002
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4146
T2  - Balcanica
T1  - Vassilaki Maria: Mother of God, Representations of the Virgin in Byzantine Art, Benaki Museum /20 October 2000 - 20 January 2001/, Athens-Milan 2000
SP  - 363
EP  - 371
IS  - 32-33
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4146
ER  - 
@article{
author = "Stošić, Ljiljana N.",
year = "2002",
journal = "Balcanica",
title = "Vassilaki Maria: Mother of God, Representations of the Virgin in Byzantine Art, Benaki Museum /20 October 2000 - 20 January 2001/, Athens-Milan 2000",
pages = "363-371",
number = "32-33",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4146"
}
Stošić, L. N.. (2002). Vassilaki Maria: Mother of God, Representations of the Virgin in Byzantine Art, Benaki Museum /20 October 2000 - 20 January 2001/, Athens-Milan 2000. in Balcanica(32-33), 363-371.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4146
Stošić LN. Vassilaki Maria: Mother of God, Representations of the Virgin in Byzantine Art, Benaki Museum /20 October 2000 - 20 January 2001/, Athens-Milan 2000. in Balcanica. 2002;(32-33):363-371.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4146 .
Stošić, Ljiljana N., "Vassilaki Maria: Mother of God, Representations of the Virgin in Byzantine Art, Benaki Museum /20 October 2000 - 20 January 2001/, Athens-Milan 2000" in Balcanica, no. 32-33 (2002):363-371,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4146 .

Emblematic motifs on baroque gates of Belgrade

Стошић, Љиљана

(1997)

TY  - JOUR
AU  - Стошић, Љиљана
PY  - 1997
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4427
AB  - The four entrances into the city fortress, with the Gate of Carl VI at the ahead, are the most prominent baroque edifices preserved from the period of Austrian administration in Belgrade. In the sense of construction, these fortresses belong to the fortification system of S. Vauban, and architecturally, they restore the tradition of ancient Roman triumphal arches. Their iconography, on account of the accompanying ephemeral baroque spectacle of celebrating a ruler's military conquest, is inseparable from the metaphor of a Divine City or Heavenly Jerusalem. The paper examines in detail the sources of their western European symbols and emblems.
AB  - U periodu austrijske uprave Beogradom (1718-1739), barokna obeležja arhitekturi gradskog utvrđenja davala su gradska vrata među kojima su ce naročito isticale Kapija Karla VI, Kapija Leopolda I, Stambol ili Sahat kapija i Kralj-kapija. U konstrukcionom pogledu, sva ova zdanja izgrađena su po uzoru na fortifikacioni sistem Sebastijana Vobana (1633-1707) opšteprihvaćen u celoj Evropi sve do početka XIX veka. Poznavaoci ikonografskog programa arhitekture novijeg doba već su zapazili u kolikoj su se meri graditelji baroknih trijumfalnih lukova oslanjali na amblematska uputstva za scensku dekoraciju italijanskih manirista. Uticaj koji su na Vobana morali imati nacrti za rustične kapije bolonjskog graditelja i teoretičara arhitekture, Sebastijana Serlija (1475-1554), ostao je, međutim nedovoljno ispitan. Ingeniozno primenivši graditsljska znanja i umenja svog velikog prethodnika Voban ih je posredno učinio najtraženijom zapadnoevropskom arhitektonskom teorijom i praksom u ratovima obeleženim baroknim vremenima. Ulaz u grad kao centar najviše moći predstavljao je granično mesto spajanja i razdvajanja dvaju, spoljnjeg-haotičnog i unutrašnjeg-uređenog sveta, zemlje i neba, rata i mira. Podizanje gradskih zidina s ulaznim kapijama u barokni grad, stoga, nije služilo samo za određivanje glavnih putnih pravaca već je dobijalo vrednost prvorazrednih simbola. Reč je o epohi koju su obeležili svečani ulasci u grad (entrade ili entrate) u formi religioznih procesija bilo da su im neposredni povodi bili vladarski vojni trijumfi, posete, venčanja i pogrebi, bilo da se radilo o karnevalskim, esnafskim i crkvenim svečanostima. Trijumfalni luk bio je jedan od najčešćih mada ne i jedini objekat podizan u ove svrhe. Naglašavanje i davanje prednosti srednjem luku slavoluka jezuitski amblematičari XVII veka tumačili su potrebom da kroz bočne prolaze prilikom trijumfalnog ulaska monarha u grad prođu njihovi najbliži saradnici prema protokolom strogo predviđenom hijerarhijskom redu. Potreba za međusobnom saradnjom u državnom vrhu na čelu sa vladarem dobila je svoj ubedljivi likovni izraz baš u lučnim svodovima izgrađenim od kamenih kvadera: stabilnost i trajnost čitave konstrukcije (centralističko-apsolutističke vlasti) zavisila je od dobre stopljenosti srednjeg (zaglavnog ili temenog) kamena s onima koji su ga okruživali. U zajedničke odlike baroknih kapija beogradskog utvrđenja ubrajaju se i skulptoralni ukrasi u obliku kugli postavljenih na piramidalne postamente ili stubolike nosače. I ovaj motiv bio je predmet posebne razrade u baroknim političko-moralizatorskim zbornicima. Počev od Ikonologije Čezara Ripe, piramida je označavala slavu monarha i bila simbol mukotrpnog i postepenog dosezanja svakog visoko postavljenog životnog cilja. Kada bi se na trijumfalnim lukovima - kakav je slučaj i sa Kapijom Karla VI - našle i aplikacije sa vojničkim trofejima, zaplenjenim oružjem, bojnom opremom i zastavama neprijatelja, one su imale cilj da stalno podsećaju na neophodnost zaboravljanja starih neprijateljstava kako bi sklapanje mira bilo postavljeno na što čvršće temelje. Nažalost, samo nekoliko godina pošto su sagrađene (1736), barokne kapije Beograda prešle su iz hrišćanskih u osmanske ruke (1739). One još i danas verodostojno svedoče kako o efemernom karakteru baroknih spektakala, tako i o utopističkim zamislima i imperijalističkim ciljevima svoga vremena.
T2  - Balcanica
T1  - Emblematic motifs on baroque gates of Belgrade
T1  - Амблематски мотиви на барокним капијама Београда
SP  - 213
EP  - 233
IS  - 28
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4427
ER  - 
@article{
author = "Стошић, Љиљана",
year = "1997",
abstract = "The four entrances into the city fortress, with the Gate of Carl VI at the ahead, are the most prominent baroque edifices preserved from the period of Austrian administration in Belgrade. In the sense of construction, these fortresses belong to the fortification system of S. Vauban, and architecturally, they restore the tradition of ancient Roman triumphal arches. Their iconography, on account of the accompanying ephemeral baroque spectacle of celebrating a ruler's military conquest, is inseparable from the metaphor of a Divine City or Heavenly Jerusalem. The paper examines in detail the sources of their western European symbols and emblems., U periodu austrijske uprave Beogradom (1718-1739), barokna obeležja arhitekturi gradskog utvrđenja davala su gradska vrata među kojima su ce naročito isticale Kapija Karla VI, Kapija Leopolda I, Stambol ili Sahat kapija i Kralj-kapija. U konstrukcionom pogledu, sva ova zdanja izgrađena su po uzoru na fortifikacioni sistem Sebastijana Vobana (1633-1707) opšteprihvaćen u celoj Evropi sve do početka XIX veka. Poznavaoci ikonografskog programa arhitekture novijeg doba već su zapazili u kolikoj su se meri graditelji baroknih trijumfalnih lukova oslanjali na amblematska uputstva za scensku dekoraciju italijanskih manirista. Uticaj koji su na Vobana morali imati nacrti za rustične kapije bolonjskog graditelja i teoretičara arhitekture, Sebastijana Serlija (1475-1554), ostao je, međutim nedovoljno ispitan. Ingeniozno primenivši graditsljska znanja i umenja svog velikog prethodnika Voban ih je posredno učinio najtraženijom zapadnoevropskom arhitektonskom teorijom i praksom u ratovima obeleženim baroknim vremenima. Ulaz u grad kao centar najviše moći predstavljao je granično mesto spajanja i razdvajanja dvaju, spoljnjeg-haotičnog i unutrašnjeg-uređenog sveta, zemlje i neba, rata i mira. Podizanje gradskih zidina s ulaznim kapijama u barokni grad, stoga, nije služilo samo za određivanje glavnih putnih pravaca već je dobijalo vrednost prvorazrednih simbola. Reč je o epohi koju su obeležili svečani ulasci u grad (entrade ili entrate) u formi religioznih procesija bilo da su im neposredni povodi bili vladarski vojni trijumfi, posete, venčanja i pogrebi, bilo da se radilo o karnevalskim, esnafskim i crkvenim svečanostima. Trijumfalni luk bio je jedan od najčešćih mada ne i jedini objekat podizan u ove svrhe. Naglašavanje i davanje prednosti srednjem luku slavoluka jezuitski amblematičari XVII veka tumačili su potrebom da kroz bočne prolaze prilikom trijumfalnog ulaska monarha u grad prođu njihovi najbliži saradnici prema protokolom strogo predviđenom hijerarhijskom redu. Potreba za međusobnom saradnjom u državnom vrhu na čelu sa vladarem dobila je svoj ubedljivi likovni izraz baš u lučnim svodovima izgrađenim od kamenih kvadera: stabilnost i trajnost čitave konstrukcije (centralističko-apsolutističke vlasti) zavisila je od dobre stopljenosti srednjeg (zaglavnog ili temenog) kamena s onima koji su ga okruživali. U zajedničke odlike baroknih kapija beogradskog utvrđenja ubrajaju se i skulptoralni ukrasi u obliku kugli postavljenih na piramidalne postamente ili stubolike nosače. I ovaj motiv bio je predmet posebne razrade u baroknim političko-moralizatorskim zbornicima. Počev od Ikonologije Čezara Ripe, piramida je označavala slavu monarha i bila simbol mukotrpnog i postepenog dosezanja svakog visoko postavljenog životnog cilja. Kada bi se na trijumfalnim lukovima - kakav je slučaj i sa Kapijom Karla VI - našle i aplikacije sa vojničkim trofejima, zaplenjenim oružjem, bojnom opremom i zastavama neprijatelja, one su imale cilj da stalno podsećaju na neophodnost zaboravljanja starih neprijateljstava kako bi sklapanje mira bilo postavljeno na što čvršće temelje. Nažalost, samo nekoliko godina pošto su sagrađene (1736), barokne kapije Beograda prešle su iz hrišćanskih u osmanske ruke (1739). One još i danas verodostojno svedoče kako o efemernom karakteru baroknih spektakala, tako i o utopističkim zamislima i imperijalističkim ciljevima svoga vremena.",
journal = "Balcanica",
title = "Emblematic motifs on baroque gates of Belgrade, Амблематски мотиви на барокним капијама Београда",
pages = "213-233",
number = "28",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4427"
}
Стошић, Љ.. (1997). Emblematic motifs on baroque gates of Belgrade. in Balcanica(28), 213-233.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4427
Стошић Љ. Emblematic motifs on baroque gates of Belgrade. in Balcanica. 1997;(28):213-233.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4427 .
Стошић, Љиљана, "Emblematic motifs on baroque gates of Belgrade" in Balcanica, no. 28 (1997):213-233,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4427 .

Le motif de Judas portant le diable dans la scène de la Communion des apôtres au monastère de Drača

Стошић, Љиљана

(1996)

TY  - JOUR
AU  - Стошић, Љиљана
PY  - 1996
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4395
AB  - Le sanctuaire de l'église du monastère de Drača, non loin de Kragujevac (1735) nous offre une intéressante composition de la Communion des apôtres avec Judas qui, portant le diable sur ses épaules, tourne le dos aux autres apôtres et au Christ. Cette scène a déjà attiré sur elle l'attention dans la littérature spécialisée et contribue a l'attribution de la réalisation des fresques ornant cette église au cercle des élèves et disciples du maître David de Selenica qui a, pour la première fois, peint une composition semblable en 1726 à Moschopolje (Albanie). La figuration de Judas à l'écart de la procession des apôtres n'apparaît qu exceptionnellement dans la peinture byzantine (Chypre, Bobeševo - Bulgarie) et post-byzantine (Mont Athos, Ioanina - monastère Philanthropini). Sa disposition à l'extrémité d'une des files, tournant le dos aux cinq apôtres qui attendent de recevoir le pain eucharistique, signifié que les moines peintres du monastère de Drača ont fidèlement illustré le passage de l'Evangile selon Jean (Jean XIII 26-27) dans lequel il est dit que Judas est le premier parmi les apôtres à avoir reçu la communion. Il s'agit de l'instant le plus dramatique de la Cène lorsque le Christ révèle lequel de ses disciples va bientôt le trahir, mais aussi du moment où, en même temps que le pain, le diable entre dans la bouche de Judas. Recherchant une réponse à la question de savoir si, avant de trahir, Judas a reçu le saint mystère de la communion, les pères de l'Eglise et les théologiens ont proposé plusieurs motivations convaincante expliquant son acte. Affin de franchir la frontière séparant le bien du mal et commettre un crime sans précédent, Judas avait dû perdre la foi en Jésus en tant que véritable prophète et messie apportant le salut avec lui. La dogmatique orthodoxe enseigne que le Christ, en tant que second Adam, s'est sacrifié affin de racheter nos péchés et payer nos dettes, toutefois le royaume céleste ne s'ouvre qu'au fidèle ayant lui-même fait quelque chose pour son salut. Le pécheur ne peut accéder au royaume de Dieu sans une profonde contrition; ce n'est qu'en atteignant une renaissance spirituelle que la félicité éternelle se substituera aux souffrances provisoires. Les règles de la vie morale chrétienne devaient être bien connues des peintres - y compris de ceux du monastère de Drača - qui ont contritubé à perpétuer la tradition consistant à représenter la composition de la Communion des apôtres avec cette disposition caractéristique de la figure de Judas, a l'écart des autres apôtres. Cette scène montrant le diable juché sur le dos de Judas signifie autant la connaissance, de la part de ses auteurs, des compositions antérieures semblables, qu'une assimilation parfaite des mystères de la dogmatique et liturgie orthodoxes. La soumission a Dieu et la résistance au diable (le Christ avec onze apôtres) sont les clés pour l'accès au Royaume céleste que le Christ offrira aux fidèles lors de sa seconde venue. Ceux qui désirent voir leurs péchés pardonnés doivent se préparer à la vie éternelle à travers la répétition de l'acte du saint mystère de la communion. Symboliquement, les prêtres et les moines représentent les saints apôtres alors que l'archiprêtre figure celui qui a franchi les cieux, Jésus Christ. Lors de la Grande entrée au cours de la sainte liturgie, le Christ sauveur est prie de se rappeler dans son royaume non seulement la confrérie du monastère et ses supérieurs, mais aussi les ktitors, les donateurs, les archiprêtres et archevêques ainsi que les souverains laïcs Comme cela est inscrit au-dessus de l'entrée dans le naos de l'église du monastère de Drača cette église a été consacrée sous le règne de l'empereur d'Autriche Charles VI, à l'époque du métropolite de Belgrade Vićentije Jovanović et de l'évêque de Valjevo Dositej Nikolić. L'érection et la décoration peinte de l'église ont été financées par un capitaine de Kragujevac, Staniša Marković Mlatišuma un des commandants de la milice Serbe, chef en vue des rebelles avant la seconde migration des Serbes, ami personnel et collaborateur du patriarche Arsenije IV Jovanović Šakabenta. Une des raisons qui ont pu l'inciter à faire restaurer cette église pourrait résulter d'une tragédie personnelle: ses trois fils étaient atteints d'une maladie incurable, avant l'esprit et le corps possédés par le diable (démoniaques). La scène du sanctuaire représentant la Communion des apôtres a Drača incarne la croyance dans la recherche d'un remède dans le Christ Guérisseur et Sauveur des âmes des justes. Judas portant le diable personnifie la lutte permanente de l'homme contre lui-même. Est-ce que Mlatišuma s'identifiait avec une des figures des douze apôtres, a savoir celle de Judas, nous ne pouvons que le supposer.
AB  - U oltarskom prostoru crkve manastira Drače kraj Kragujevca (1735) prikazana je zanimljiva kompozicija Pričešće apostola sa Judom koji - s đavolom na plećima - stoji leđima okrenut ostalim apostolima i Hristu. Kako je sličnu kompoziciju 1726. godine izradio majstor David iz Selenice u Moshopolju (Albanija), pojava Jude s đavolom u sceni Pričešće apostola u Drači ne samo da ukazuje na to da njene autore treba tražiti u krugu Davidove slikarske radionice već ih otkriva i kao one koji su u svom vremenu prednjačili u suverenom ovladavanju tajnama pravoslavne dogmatike i liturgike.
T2  - Balcanica
T1  - Le motif de Judas portant le diable dans la scène de la Communion des apôtres au monastère de Drača
T1  - Мотив Јуде с ђаволом у сцени Причешће апостола живописа манастира Драче
SP  - 273
EP  - 285
IS  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4395
ER  - 
@article{
author = "Стошић, Љиљана",
year = "1996",
abstract = "Le sanctuaire de l'église du monastère de Drača, non loin de Kragujevac (1735) nous offre une intéressante composition de la Communion des apôtres avec Judas qui, portant le diable sur ses épaules, tourne le dos aux autres apôtres et au Christ. Cette scène a déjà attiré sur elle l'attention dans la littérature spécialisée et contribue a l'attribution de la réalisation des fresques ornant cette église au cercle des élèves et disciples du maître David de Selenica qui a, pour la première fois, peint une composition semblable en 1726 à Moschopolje (Albanie). La figuration de Judas à l'écart de la procession des apôtres n'apparaît qu exceptionnellement dans la peinture byzantine (Chypre, Bobeševo - Bulgarie) et post-byzantine (Mont Athos, Ioanina - monastère Philanthropini). Sa disposition à l'extrémité d'une des files, tournant le dos aux cinq apôtres qui attendent de recevoir le pain eucharistique, signifié que les moines peintres du monastère de Drača ont fidèlement illustré le passage de l'Evangile selon Jean (Jean XIII 26-27) dans lequel il est dit que Judas est le premier parmi les apôtres à avoir reçu la communion. Il s'agit de l'instant le plus dramatique de la Cène lorsque le Christ révèle lequel de ses disciples va bientôt le trahir, mais aussi du moment où, en même temps que le pain, le diable entre dans la bouche de Judas. Recherchant une réponse à la question de savoir si, avant de trahir, Judas a reçu le saint mystère de la communion, les pères de l'Eglise et les théologiens ont proposé plusieurs motivations convaincante expliquant son acte. Affin de franchir la frontière séparant le bien du mal et commettre un crime sans précédent, Judas avait dû perdre la foi en Jésus en tant que véritable prophète et messie apportant le salut avec lui. La dogmatique orthodoxe enseigne que le Christ, en tant que second Adam, s'est sacrifié affin de racheter nos péchés et payer nos dettes, toutefois le royaume céleste ne s'ouvre qu'au fidèle ayant lui-même fait quelque chose pour son salut. Le pécheur ne peut accéder au royaume de Dieu sans une profonde contrition; ce n'est qu'en atteignant une renaissance spirituelle que la félicité éternelle se substituera aux souffrances provisoires. Les règles de la vie morale chrétienne devaient être bien connues des peintres - y compris de ceux du monastère de Drača - qui ont contritubé à perpétuer la tradition consistant à représenter la composition de la Communion des apôtres avec cette disposition caractéristique de la figure de Judas, a l'écart des autres apôtres. Cette scène montrant le diable juché sur le dos de Judas signifie autant la connaissance, de la part de ses auteurs, des compositions antérieures semblables, qu'une assimilation parfaite des mystères de la dogmatique et liturgie orthodoxes. La soumission a Dieu et la résistance au diable (le Christ avec onze apôtres) sont les clés pour l'accès au Royaume céleste que le Christ offrira aux fidèles lors de sa seconde venue. Ceux qui désirent voir leurs péchés pardonnés doivent se préparer à la vie éternelle à travers la répétition de l'acte du saint mystère de la communion. Symboliquement, les prêtres et les moines représentent les saints apôtres alors que l'archiprêtre figure celui qui a franchi les cieux, Jésus Christ. Lors de la Grande entrée au cours de la sainte liturgie, le Christ sauveur est prie de se rappeler dans son royaume non seulement la confrérie du monastère et ses supérieurs, mais aussi les ktitors, les donateurs, les archiprêtres et archevêques ainsi que les souverains laïcs Comme cela est inscrit au-dessus de l'entrée dans le naos de l'église du monastère de Drača cette église a été consacrée sous le règne de l'empereur d'Autriche Charles VI, à l'époque du métropolite de Belgrade Vićentije Jovanović et de l'évêque de Valjevo Dositej Nikolić. L'érection et la décoration peinte de l'église ont été financées par un capitaine de Kragujevac, Staniša Marković Mlatišuma un des commandants de la milice Serbe, chef en vue des rebelles avant la seconde migration des Serbes, ami personnel et collaborateur du patriarche Arsenije IV Jovanović Šakabenta. Une des raisons qui ont pu l'inciter à faire restaurer cette église pourrait résulter d'une tragédie personnelle: ses trois fils étaient atteints d'une maladie incurable, avant l'esprit et le corps possédés par le diable (démoniaques). La scène du sanctuaire représentant la Communion des apôtres a Drača incarne la croyance dans la recherche d'un remède dans le Christ Guérisseur et Sauveur des âmes des justes. Judas portant le diable personnifie la lutte permanente de l'homme contre lui-même. Est-ce que Mlatišuma s'identifiait avec une des figures des douze apôtres, a savoir celle de Judas, nous ne pouvons que le supposer., U oltarskom prostoru crkve manastira Drače kraj Kragujevca (1735) prikazana je zanimljiva kompozicija Pričešće apostola sa Judom koji - s đavolom na plećima - stoji leđima okrenut ostalim apostolima i Hristu. Kako je sličnu kompoziciju 1726. godine izradio majstor David iz Selenice u Moshopolju (Albanija), pojava Jude s đavolom u sceni Pričešće apostola u Drači ne samo da ukazuje na to da njene autore treba tražiti u krugu Davidove slikarske radionice već ih otkriva i kao one koji su u svom vremenu prednjačili u suverenom ovladavanju tajnama pravoslavne dogmatike i liturgike.",
journal = "Balcanica",
title = "Le motif de Judas portant le diable dans la scène de la Communion des apôtres au monastère de Drača, Мотив Јуде с ђаволом у сцени Причешће апостола живописа манастира Драче",
pages = "273-285",
number = "27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4395"
}
Стошић, Љ.. (1996). Le motif de Judas portant le diable dans la scène de la Communion des apôtres au monastère de Drača. in Balcanica(27), 273-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4395
Стошић Љ. Le motif de Judas portant le diable dans la scène de la Communion des apôtres au monastère de Drača. in Balcanica. 1996;(27):273-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4395 .
Стошић, Љиљана, "Le motif de Judas portant le diable dans la scène de la Communion des apôtres au monastère de Drača" in Balcanica, no. 27 (1996):273-285,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4395 .