Sovtić, Nemanja

Link to this page

Authority KeyName Variants
c3063dbb-874d-4276-bc69-a7de8d201eaa
  • Sovtić, Nemanja (3)
Projects

Author's Bibliography

Arti Musices Pannoniarum – The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context

Sovtić, Nemanja

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Sovtić, Nemanja
PY  - 2022
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13769
AB  - In this paper, the territorial frameworks are set with the aim of forming a regional historical synthesis dedicated to the creation of art music in Vojvodina, a synthesis that differs from those offered in previous music historiographies. It can be said that the composers who greatly contributed to the development of the musical life of the Vojvodina communities in the interwar period have made modest contributions to the “local type” musical modernism. In the second half of the 20th century, they were involved in determining the place of “new music” within modernism and realism in the Cold War period. The Serbian National Theatre, the Association of Composers of Vojvodina and the Academy of Arts in Novi Sad gave support to compositional practice in Vojvodina after the Second World War.
AB  - У овом раду територијални оквири постављени су с циљем обликовања регионалне историјске синтезе посвећене стваралаштву уметничке музике у Војводини, синтезе која је варијантна у односу на оне понуђене у досадашњим музичким историографијама. За композиторе који су дали истакнут допринос развоју музичког живота војвођанских средина у међуратном периоду може се рећи да су остварили скромне доприносе музичком модернизму „локалног типа”. У другој половини 20. века војвођански композитори укључују се у одређивање места „нове музике” у европским модернизмима и реализмима око Хладног рата. Подстицај композиторском стваралаштву у Војводини након Другог светског рата дају Српско народно позориште, Удружење композитора Војводине и Академија уметности Нови Сад.
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context
T1  - Arti Musices Pannoniarum –  композиторско стваралаштво на територији Војводине у друштвено-историјском и музичко-историјском контексту
SP  - 153
EP  - 171
VL  - II
IS  - 33
DO  - 10.2298/MUZ2233153S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769
ER  - 
@article{
author = "Sovtić, Nemanja",
year = "2022",
abstract = "In this paper, the territorial frameworks are set with the aim of forming a regional historical synthesis dedicated to the creation of art music in Vojvodina, a synthesis that differs from those offered in previous music historiographies. It can be said that the composers who greatly contributed to the development of the musical life of the Vojvodina communities in the interwar period have made modest contributions to the “local type” musical modernism. In the second half of the 20th century, they were involved in determining the place of “new music” within modernism and realism in the Cold War period. The Serbian National Theatre, the Association of Composers of Vojvodina and the Academy of Arts in Novi Sad gave support to compositional practice in Vojvodina after the Second World War., У овом раду територијални оквири постављени су с циљем обликовања регионалне историјске синтезе посвећене стваралаштву уметничке музике у Војводини, синтезе која је варијантна у односу на оне понуђене у досадашњим музичким историографијама. За композиторе који су дали истакнут допринос развоју музичког живота војвођанских средина у међуратном периоду може се рећи да су остварили скромне доприносе музичком модернизму „локалног типа”. У другој половини 20. века војвођански композитори укључују се у одређивање места „нове музике” у европским модернизмима и реализмима око Хладног рата. Подстицај композиторском стваралаштву у Војводини након Другог светског рата дају Српско народно позориште, Удружење композитора Војводине и Академија уметности Нови Сад.",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context, Arti Musices Pannoniarum –  композиторско стваралаштво на територији Војводине у друштвено-историјском и музичко-историјском контексту",
pages = "153-171",
volume = "II",
number = "33",
doi = "10.2298/MUZ2233153S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769"
}
Sovtić, N.. (2022). Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(33), 153-171.
https://doi.org/10.2298/MUZ2233153S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769
Sovtić N. Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context. in Музикологија / Musicology. 2022;II(33):153-171.
doi:10.2298/MUZ2233153S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769 .
Sovtić, Nemanja, "Arti Musices Pannoniarum –  The Compositional Practice in Vojvodina in the Social-Historical and Musico-Historical Context" in Музикологија / Musicology, II, no. 33 (2022):153-171,
https://doi.org/10.2298/MUZ2233153S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13769 .

The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism

Sovtić, Nemanja

(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2017)

TY  - JOUR
AU  - Sovtić, Nemanja
PY  - 2017
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3737
AB  - In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the
Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily
newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted
to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar
way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was
born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult
days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the
country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management
socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979).
In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for
identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s
creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis
lies the assumption that non-alignment in regard to the West or East was a major
political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The
intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative
entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles
of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations
of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the
concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become
coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements.
AB  - Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана
Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено.
Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу
композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у
којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима
друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за
хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном
ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено
одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових
унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим
написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма,
транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве
композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка
пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање
социјалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на
Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује
као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног
модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената
музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и
њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића
PB  - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism
T1  - Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма
SP  - 83
EP  - 97
VL  - II
IS  - 23
DO  - 10.2298/MUZ1723083S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737
ER  - 
@article{
author = "Sovtić, Nemanja",
year = "2017",
abstract = "In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the
Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily
newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted
to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar
way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was
born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult
days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the
country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management
socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979).
In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for
identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s
creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis
lies the assumption that non-alignment in regard to the West or East was a major
political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The
intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative
entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles
of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations
of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the
concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become
coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements., Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана
Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено.
Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу
композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у
којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима
друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за
хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном
ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено
одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових
унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим
написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма,
транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве
композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка
пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање
социјалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на
Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује
као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног
модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената
музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и
њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића",
publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism, Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма",
pages = "83-97",
volume = "II",
number = "23",
doi = "10.2298/MUZ1723083S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737"
}
Sovtić, N.. (2017). The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism. in Музикологија / Musicology
Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(23), 83-97.
https://doi.org/10.2298/MUZ1723083S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737
Sovtić N. The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism. in Музикологија / Musicology. 2017;II(23):83-97.
doi:10.2298/MUZ1723083S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 .
Sovtić, Nemanja, "The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism" in Музикологија / Musicology, II, no. 23 (2017):83-97,
https://doi.org/10.2298/MUZ1723083S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 .
2

'Exoticism' in the opera Gilgamesh by Rudolf Brucci in Ralph Locke's 'All the music in the full context' paradigm

Sovtić, Nemanja

(2013)

TY  - JOUR
AU  - Sovtić, Nemanja
PY  - 2013
UR  - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/2728
AB  - In this text, Rudolf Brucci's opera Gilgamesh is viewed in the light of Ralph Locke's 'All the Music in the Full Context' Paradigm which promotes the approach that one should search for the exotic elements in musical works first in the discursive components (title, program, accompanying notes), visual representations (costume, scenery) and a 'horizon of expectations' of a particular culture, and only then to observe exoticism as the aspect of a musical style. In the light of this Paradigm, 'exoticism' of the opera Gilgamesh is detected at the level of the music material and compositional procedures, but not in the dramaturgical profiling of characters, narrative adaptation of the Sumerian epic, costumes and scenery. The plot, costumes and the scenery of the opera do not construct the Orient with either positive or negative projections attributed to it by the Western European Orientalist discourse, but portray Gilgamesh and Enkidu as ancient mythic protagonists on the margin of the (not-always) exoticist once/now binarism. The musical language of the opera, which abounds in the usage of oriental musical scales and citations, indicates that oriental/exotic was one of the author's 'target levels' when conceiving and composing Gilgamesh. Brucci, however, did not build the 'ethnological model' in his opera, but gave oriental scales and 'exotic' musical citations their meaning within the Western musical tradition, which is why his approach can be compared with the 'veiled exoticism' of the French composers of the late nineteenth and the early twentieth centuries. In the light of the self/other binarism, reaching for the exotic in Gilgamesh can be presented as an auto-exotic creative behavior of Brucci as a composer who perceives his 'minority identity' in a relation to an imaginary referential system of the Center. However, I am more inclined to see Brucci's identificational intention in his advocacy of the Yugoslav NAM (Non-Aligned Movement) project, and his dealing with the 'exotic' as part of his strategy to support cultural achievements of the Third World which predominantly participated in that project.
AB  - Problem 'egzotičnog' jeste jedan od potencijalnih okvira tumačenja u kojem Bručijeva opera Gilgameš može biti posmatrana, a studija Musical Exoticism Ralfa Loka (Ralphe Locke), u kojoj su reprezentacije/konstrukcije Drugog u zapadnoevropskoj muzičkoj tradiciji razmotrene iz ugla postkolonijalnog kriticizma, biće metodološki oslonac za ovo posmatranje. Pitanje na koje ću nastojati da odgovorim jeste da li je Bruči operu Gilgameš zamislio na pozadini zapadnoevropskog orijentalističkog diskursa, ili je 'Orijent' tematizovao u specifičnom kontekstu društvenih prilika u Jugoslaviji tokom osamdesetih godina XX veka. Lokova paradigma 'muzika u celokupnom kontekstu' ('all the music in the full context'), odnosno binarne opozicije nekad/sad, blizu/daleko, stvarno/fikcionalno i ja/drugi poslužiće kao 'mreža' u kojoj je elemente egzotističkog diskursa najlakše locirati.
T2  - Музикологија / Musicology
T1  - 'Exoticism' in the opera Gilgamesh by Rudolf Brucci in Ralph Locke's 'All the music in the full context' paradigm
T1  - 'Egzotičnost' opere Gilgameš Rudolfa Bručija u paradigmi 'Muzika u celokupnom kontekstu' Ralfa Loka
SP  - 105
EP  - 125
IS  - 15
DO  - 10.2298/MUZ1315105S
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2728
ER  - 
@article{
author = "Sovtić, Nemanja",
year = "2013",
abstract = "In this text, Rudolf Brucci's opera Gilgamesh is viewed in the light of Ralph Locke's 'All the Music in the Full Context' Paradigm which promotes the approach that one should search for the exotic elements in musical works first in the discursive components (title, program, accompanying notes), visual representations (costume, scenery) and a 'horizon of expectations' of a particular culture, and only then to observe exoticism as the aspect of a musical style. In the light of this Paradigm, 'exoticism' of the opera Gilgamesh is detected at the level of the music material and compositional procedures, but not in the dramaturgical profiling of characters, narrative adaptation of the Sumerian epic, costumes and scenery. The plot, costumes and the scenery of the opera do not construct the Orient with either positive or negative projections attributed to it by the Western European Orientalist discourse, but portray Gilgamesh and Enkidu as ancient mythic protagonists on the margin of the (not-always) exoticist once/now binarism. The musical language of the opera, which abounds in the usage of oriental musical scales and citations, indicates that oriental/exotic was one of the author's 'target levels' when conceiving and composing Gilgamesh. Brucci, however, did not build the 'ethnological model' in his opera, but gave oriental scales and 'exotic' musical citations their meaning within the Western musical tradition, which is why his approach can be compared with the 'veiled exoticism' of the French composers of the late nineteenth and the early twentieth centuries. In the light of the self/other binarism, reaching for the exotic in Gilgamesh can be presented as an auto-exotic creative behavior of Brucci as a composer who perceives his 'minority identity' in a relation to an imaginary referential system of the Center. However, I am more inclined to see Brucci's identificational intention in his advocacy of the Yugoslav NAM (Non-Aligned Movement) project, and his dealing with the 'exotic' as part of his strategy to support cultural achievements of the Third World which predominantly participated in that project., Problem 'egzotičnog' jeste jedan od potencijalnih okvira tumačenja u kojem Bručijeva opera Gilgameš može biti posmatrana, a studija Musical Exoticism Ralfa Loka (Ralphe Locke), u kojoj su reprezentacije/konstrukcije Drugog u zapadnoevropskoj muzičkoj tradiciji razmotrene iz ugla postkolonijalnog kriticizma, biće metodološki oslonac za ovo posmatranje. Pitanje na koje ću nastojati da odgovorim jeste da li je Bruči operu Gilgameš zamislio na pozadini zapadnoevropskog orijentalističkog diskursa, ili je 'Orijent' tematizovao u specifičnom kontekstu društvenih prilika u Jugoslaviji tokom osamdesetih godina XX veka. Lokova paradigma 'muzika u celokupnom kontekstu' ('all the music in the full context'), odnosno binarne opozicije nekad/sad, blizu/daleko, stvarno/fikcionalno i ja/drugi poslužiće kao 'mreža' u kojoj je elemente egzotističkog diskursa najlakše locirati.",
journal = "Музикологија / Musicology",
title = "'Exoticism' in the opera Gilgamesh by Rudolf Brucci in Ralph Locke's 'All the music in the full context' paradigm, 'Egzotičnost' opere Gilgameš Rudolfa Bručija u paradigmi 'Muzika u celokupnom kontekstu' Ralfa Loka",
pages = "105-125",
number = "15",
doi = "10.2298/MUZ1315105S",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2728"
}
Sovtić, N.. (2013). 'Exoticism' in the opera Gilgamesh by Rudolf Brucci in Ralph Locke's 'All the music in the full context' paradigm. in Музикологија / Musicology(15), 105-125.
https://doi.org/10.2298/MUZ1315105S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2728
Sovtić N. 'Exoticism' in the opera Gilgamesh by Rudolf Brucci in Ralph Locke's 'All the music in the full context' paradigm. in Музикологија / Musicology. 2013;(15):105-125.
doi:10.2298/MUZ1315105S
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2728 .
Sovtić, Nemanja, "'Exoticism' in the opera Gilgamesh by Rudolf Brucci in Ralph Locke's 'All the music in the full context' paradigm" in Музикологија / Musicology, no. 15 (2013):105-125,
https://doi.org/10.2298/MUZ1315105S .,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_2728 .