Aria Džona Kejdža sagledana kroz prizmu kontekstualne uslovljenosti
John Cage's Aria viewed through the prism of contextual determination
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U ovom radu baviću se analizom tri sloja konteksta u kom je nastala Aria
Džona Kejdža za solo glas i koju je na ’velikoj sceni’ muzičke neoavangarde u Darmštatu
izvela Keti Berberijan. U pitanju su: (1) društveno-politički kontekst Nemačke nakon
Drugog svetskog rata, koja tada započinje proces denacifikacije, (2) umetnički kontekst
neoavangardnog muzičkog miljea koji se u tom periodu formirao u Darmštatu i (3)
kontekst novog razdoblja u istoriji vokalne umetnosti.
Zastupaću tezu da je, u okviru ubrzane denacifikacije i liberalizacije nemačkog društva,
te uspostavljanja hladnoratovskog odnosa između Istoka i Zapada, došlo do susretanja
američke eksperimentalne i evropske avangardne muzičke prakse. Delo Aria predstavlja
primer zajedničkog rada američkih i evropskih umetnika, koji se ispostavio kao
značajan korak u istoriji razvoja proširenih vokalnih tehnika u muzičkom izvođaštvu
i komponovanju.
The paper analyses the three contextual layers of creating John Cage’s Aria for
solo voice performed by Cathy Berberian at the ‘big stage’ of musical neo-avant-garde in
Darmstadt. The layers in question are: (1) the socio-political context of Germany after
World War II, where the denazification process was started at the time, (2) the artistic
context of neo-avant-garde musical milieu which was being formed in Darmstadt in that
period, and (3) the context of a new epoch in the history of vocal art.
The thesis presented here is that an encounter occurred between American experimental
and European avant-garde musical practice during the accelerated denazification and
liberalisation of German society and the establishment of the Cold War relationship
between the East and the West. The piece Aria represents an example of a collaborative
work between American and European artists, which turned to be an important step in
the history of extended vocal techniques in musical performi...ng and composing.
Кључне речи:
muzička neoavangarda / kontekst / vokalna umetnost / džon kejdž / keti berberijan / musical neo-avant-garde / context / vocal art / John Cage / Cathy BerberiaИзвор:
Zbornik radova Akademije umetnosti, 2017, 5, 132-141Издавач:
- Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu - Akademija umetnosti
URI
https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=2334-86661705132Rhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/3380
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Radovanović, Bojana PY - 2017 UR - https://scindeks.ceon.rs/article.aspx?artid=2334-86661705132R UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3380 AB - U ovom radu baviću se analizom tri sloja konteksta u kom je nastala Aria Džona Kejdža za solo glas i koju je na ’velikoj sceni’ muzičke neoavangarde u Darmštatu izvela Keti Berberijan. U pitanju su: (1) društveno-politički kontekst Nemačke nakon Drugog svetskog rata, koja tada započinje proces denacifikacije, (2) umetnički kontekst neoavangardnog muzičkog miljea koji se u tom periodu formirao u Darmštatu i (3) kontekst novog razdoblja u istoriji vokalne umetnosti. Zastupaću tezu da je, u okviru ubrzane denacifikacije i liberalizacije nemačkog društva, te uspostavljanja hladnoratovskog odnosa između Istoka i Zapada, došlo do susretanja američke eksperimentalne i evropske avangardne muzičke prakse. Delo Aria predstavlja primer zajedničkog rada američkih i evropskih umetnika, koji se ispostavio kao značajan korak u istoriji razvoja proširenih vokalnih tehnika u muzičkom izvođaštvu i komponovanju. AB - The paper analyses the three contextual layers of creating John Cage’s Aria for solo voice performed by Cathy Berberian at the ‘big stage’ of musical neo-avant-garde in Darmstadt. The layers in question are: (1) the socio-political context of Germany after World War II, where the denazification process was started at the time, (2) the artistic context of neo-avant-garde musical milieu which was being formed in Darmstadt in that period, and (3) the context of a new epoch in the history of vocal art. The thesis presented here is that an encounter occurred between American experimental and European avant-garde musical practice during the accelerated denazification and liberalisation of German society and the establishment of the Cold War relationship between the East and the West. The piece Aria represents an example of a collaborative work between American and European artists, which turned to be an important step in the history of extended vocal techniques in musical performing and composing. PB - Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu - Akademija umetnosti T2 - Zbornik radova Akademije umetnosti T1 - Aria Džona Kejdža sagledana kroz prizmu kontekstualne uslovljenosti T1 - John Cage's Aria viewed through the prism of contextual determination SP - 132 EP - 141 IS - 5 DO - 10.5937/ZbAkUm1705132R UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3380 ER -
@inbook{ author = "Radovanović, Bojana", year = "2017", abstract = "U ovom radu baviću se analizom tri sloja konteksta u kom je nastala Aria Džona Kejdža za solo glas i koju je na ’velikoj sceni’ muzičke neoavangarde u Darmštatu izvela Keti Berberijan. U pitanju su: (1) društveno-politički kontekst Nemačke nakon Drugog svetskog rata, koja tada započinje proces denacifikacije, (2) umetnički kontekst neoavangardnog muzičkog miljea koji se u tom periodu formirao u Darmštatu i (3) kontekst novog razdoblja u istoriji vokalne umetnosti. Zastupaću tezu da je, u okviru ubrzane denacifikacije i liberalizacije nemačkog društva, te uspostavljanja hladnoratovskog odnosa između Istoka i Zapada, došlo do susretanja američke eksperimentalne i evropske avangardne muzičke prakse. Delo Aria predstavlja primer zajedničkog rada američkih i evropskih umetnika, koji se ispostavio kao značajan korak u istoriji razvoja proširenih vokalnih tehnika u muzičkom izvođaštvu i komponovanju., The paper analyses the three contextual layers of creating John Cage’s Aria for solo voice performed by Cathy Berberian at the ‘big stage’ of musical neo-avant-garde in Darmstadt. The layers in question are: (1) the socio-political context of Germany after World War II, where the denazification process was started at the time, (2) the artistic context of neo-avant-garde musical milieu which was being formed in Darmstadt in that period, and (3) the context of a new epoch in the history of vocal art. The thesis presented here is that an encounter occurred between American experimental and European avant-garde musical practice during the accelerated denazification and liberalisation of German society and the establishment of the Cold War relationship between the East and the West. The piece Aria represents an example of a collaborative work between American and European artists, which turned to be an important step in the history of extended vocal techniques in musical performing and composing.", publisher = "Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu - Akademija umetnosti", journal = "Zbornik radova Akademije umetnosti", booktitle = "Aria Džona Kejdža sagledana kroz prizmu kontekstualne uslovljenosti, John Cage's Aria viewed through the prism of contextual determination", pages = "132-141", number = "5", doi = "10.5937/ZbAkUm1705132R", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3380" }
Radovanović, B.. (2017). Aria Džona Kejdža sagledana kroz prizmu kontekstualne uslovljenosti. in Zbornik radova Akademije umetnosti Novi Sad : Univerzitet u Novom Sadu - Akademija umetnosti.(5), 132-141. https://doi.org/10.5937/ZbAkUm1705132R https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3380
Radovanović B. Aria Džona Kejdža sagledana kroz prizmu kontekstualne uslovljenosti. in Zbornik radova Akademije umetnosti. 2017;(5):132-141. doi:10.5937/ZbAkUm1705132R https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3380 .
Radovanović, Bojana, "Aria Džona Kejdža sagledana kroz prizmu kontekstualne uslovljenosti" in Zbornik radova Akademije umetnosti, no. 5 (2017):132-141, https://doi.org/10.5937/ZbAkUm1705132R ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3380 .