Aspects of Interaction between Radio and Recording Industry: Example of the His Master’s Voice concerts on Radio Belgrade Programme
Аспекти интеракције између радија и дискографске индустрије: пример His Master’s Voice концерата на програму Радио Београда
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
A significant part of the Radio Belgrade programme, especially in the years before the establishment of instrumental and choral ensembles within this institution, was comprised of music recordings. Although gramophone record concerts were presented within the programme announcements, they were not considered in more detail in existing studies of music on Radio Belgrade. One of the reasons for this could be limited access to the data on the gramophone record concerts. Thus, for the first analysis of this segment of the music programme, the author
has focused on the first year in which weekly radio programme announcements were printed in Radio Beograd: nedeljni ilustrovani časopis. The announcements contained data about music numbers, recordings companies, and serial numbers of the records played. More precisely, the series of His Master’s Voice concerts, named after the label of records exclusively broadcast in the programme, were examined in the period from October 1930 to October 193...1. This particular series was chosen because of the importance of the label in both the global and local music
industry and the continual broadcasted of His Master’s Voice records on Radio Belgrade. Furthermore, the diversity of programme conceptions of concerts within the series indicates the particular ways in which gramophone record concerts were designed. Based on the series of His Master’s Voice concerts, three methods of categorising gramophone record concerts are suggested. In addition, the paper offers little known archival data on gramophone record distributors who borrowed records to Radio Belgrade for marketing purposes.
Музика емитована с грамофонских плоча чинила је значајан део програма Радио Београда, посебно у годинама пре формирања ансамбала у оквиру ове институције. Иако су концерти грамофонских плоча били често заступљени у најавама програма, нису до сада били предмет опширније расправе. Један од разлога је свакако ограничена доступност података о концертима грамофонских плоча. Због тога је у обзир узета прва година у којој су подаци о нумерама, издавачима и броју плоча штампани у часопису Радио Београд: недељни илустровани часопис (октобар 1930 – октобар 1931). Прецизније, одабрана је серија такозваних His Master’s Voice концерата, с обзиром на значај ове издавачке куће у светском и локалном контексту, заступљеност плоча на Радио Београду, али и разноликост програма поменутих концерата који указују на начин обликовања програма концерата грамофонских плоча уопште. На основу ове серије предложена су три начина категоризације концерата грамофонских плоча. Поред тога, у раду су представљени мало п...ознати архивски подаци о продавцима грамофонских плоча који су сарађивали с Радио Београдом.
Кључне речи:
gramophone records / concerts / Radio Belgrade / His Master’s Voice / music programme / Jevta M. Pavlović, Ilić and Andrejević / Music house „Harmonija” / discography / грамофонске плоче / концерти / Радио Београд / His Master’s Voice / музички програм / Јевта М. Павловић, Илић и Андрејевић / Музичка кућа „Хармонија” / дискографијаИзвор:
Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 2022, 1, 32, 83-108Издавач:
- Београд : Музиколошки институт САНУ
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200176 (Музиколошки институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200176)
- APPMES - Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society (RS-ScienceFundRS-Ideje-7750287)
DOI: 10.2298/MUZ2232083M
Cobiss ID: 173918727
ISSN: Print: 1450-9814; Online: 2406-0976
[ Google Scholar ]Колекције
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Maglov, Marija PY - 2022 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13051 AB - A significant part of the Radio Belgrade programme, especially in the years before the establishment of instrumental and choral ensembles within this institution, was comprised of music recordings. Although gramophone record concerts were presented within the programme announcements, they were not considered in more detail in existing studies of music on Radio Belgrade. One of the reasons for this could be limited access to the data on the gramophone record concerts. Thus, for the first analysis of this segment of the music programme, the author has focused on the first year in which weekly radio programme announcements were printed in Radio Beograd: nedeljni ilustrovani časopis. The announcements contained data about music numbers, recordings companies, and serial numbers of the records played. More precisely, the series of His Master’s Voice concerts, named after the label of records exclusively broadcast in the programme, were examined in the period from October 1930 to October 1931. This particular series was chosen because of the importance of the label in both the global and local music industry and the continual broadcasted of His Master’s Voice records on Radio Belgrade. Furthermore, the diversity of programme conceptions of concerts within the series indicates the particular ways in which gramophone record concerts were designed. Based on the series of His Master’s Voice concerts, three methods of categorising gramophone record concerts are suggested. In addition, the paper offers little known archival data on gramophone record distributors who borrowed records to Radio Belgrade for marketing purposes. AB - Музика емитована с грамофонских плоча чинила је значајан део програма Радио Београда, посебно у годинама пре формирања ансамбала у оквиру ове институције. Иако су концерти грамофонских плоча били често заступљени у најавама програма, нису до сада били предмет опширније расправе. Један од разлога је свакако ограничена доступност података о концертима грамофонских плоча. Због тога је у обзир узета прва година у којој су подаци о нумерама, издавачима и броју плоча штампани у часопису Радио Београд: недељни илустровани часопис (октобар 1930 – октобар 1931). Прецизније, одабрана је серија такозваних His Master’s Voice концерата, с обзиром на значај ове издавачке куће у светском и локалном контексту, заступљеност плоча на Радио Београду, али и разноликост програма поменутих концерата који указују на начин обликовања програма концерата грамофонских плоча уопште. На основу ове серије предложена су три начина категоризације концерата грамофонских плоча. Поред тога, у раду су представљени мало познати архивски подаци о продавцима грамофонских плоча који су сарађивали с Радио Београдом. PB - Београд : Музиколошки институт САНУ T2 - Музикологија / Musicology 32 (I/2022) T1 - Aspects of Interaction between Radio and Recording Industry: Example of the His Master’s Voice concerts on Radio Belgrade Programme T1 - Аспекти интеракције између радија и дискографске индустрије: пример His Master’s Voice концерата на програму Радио Београда SP - 83 EP - 108 VL - 1 IS - 32 DO - 10.2298/MUZ2232083M UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13051 ER -
@article{ author = "Maglov, Marija", year = "2022", abstract = "A significant part of the Radio Belgrade programme, especially in the years before the establishment of instrumental and choral ensembles within this institution, was comprised of music recordings. Although gramophone record concerts were presented within the programme announcements, they were not considered in more detail in existing studies of music on Radio Belgrade. One of the reasons for this could be limited access to the data on the gramophone record concerts. Thus, for the first analysis of this segment of the music programme, the author has focused on the first year in which weekly radio programme announcements were printed in Radio Beograd: nedeljni ilustrovani časopis. The announcements contained data about music numbers, recordings companies, and serial numbers of the records played. More precisely, the series of His Master’s Voice concerts, named after the label of records exclusively broadcast in the programme, were examined in the period from October 1930 to October 1931. This particular series was chosen because of the importance of the label in both the global and local music industry and the continual broadcasted of His Master’s Voice records on Radio Belgrade. Furthermore, the diversity of programme conceptions of concerts within the series indicates the particular ways in which gramophone record concerts were designed. Based on the series of His Master’s Voice concerts, three methods of categorising gramophone record concerts are suggested. In addition, the paper offers little known archival data on gramophone record distributors who borrowed records to Radio Belgrade for marketing purposes., Музика емитована с грамофонских плоча чинила је значајан део програма Радио Београда, посебно у годинама пре формирања ансамбала у оквиру ове институције. Иако су концерти грамофонских плоча били често заступљени у најавама програма, нису до сада били предмет опширније расправе. Један од разлога је свакако ограничена доступност података о концертима грамофонских плоча. Због тога је у обзир узета прва година у којој су подаци о нумерама, издавачима и броју плоча штампани у часопису Радио Београд: недељни илустровани часопис (октобар 1930 – октобар 1931). Прецизније, одабрана је серија такозваних His Master’s Voice концерата, с обзиром на значај ове издавачке куће у светском и локалном контексту, заступљеност плоча на Радио Београду, али и разноликост програма поменутих концерата који указују на начин обликовања програма концерата грамофонских плоча уопште. На основу ове серије предложена су три начина категоризације концерата грамофонских плоча. Поред тога, у раду су представљени мало познати архивски подаци о продавцима грамофонских плоча који су сарађивали с Радио Београдом.", publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ", journal = "Музикологија / Musicology 32 (I/2022)", title = "Aspects of Interaction between Radio and Recording Industry: Example of the His Master’s Voice concerts on Radio Belgrade Programme, Аспекти интеракције између радија и дискографске индустрије: пример His Master’s Voice концерата на програму Радио Београда", pages = "83-108", volume = "1", number = "32", doi = "10.2298/MUZ2232083M", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13051" }
Maglov, M.. (2022). Aspects of Interaction between Radio and Recording Industry: Example of the His Master’s Voice concerts on Radio Belgrade Programme. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022) Београд : Музиколошки институт САНУ., 1(32), 83-108. https://doi.org/10.2298/MUZ2232083M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13051
Maglov M. Aspects of Interaction between Radio and Recording Industry: Example of the His Master’s Voice concerts on Radio Belgrade Programme. in Музикологија / Musicology 32 (I/2022). 2022;1(32):83-108. doi:10.2298/MUZ2232083M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13051 .
Maglov, Marija, "Aspects of Interaction between Radio and Recording Industry: Example of the His Master’s Voice concerts on Radio Belgrade Programme" in Музикологија / Musicology 32 (I/2022), 1, no. 32 (2022):83-108, https://doi.org/10.2298/MUZ2232083M ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13051 .