From Emulation to a Great Masterpiece. Two Serbian Composers of the 1950s
Од опонашања до ремек-дела. Двоје српских композитора педесетих година XX века
Аутори
Bralović, MilošОстала ауторства
Radovanović, BojanaBralović, Miloš
Radivojević, Maja
Lajić Mihajlović, Danka
Medić, Ivana
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The basic idea of this paper is to demonstrate the different ways in which a composer may use the techniques of simulation or stylistic allusion, not to resemble a certain composer or style, but to perfect their own compositional techniques and develop individual style. With this in mind, two orchestral pieces from Serbian music history have been analysed, both written in the 1950s: Suita giocosa (1956) by Milan Ristić (1908–1982) and Passacaglia for orchestra (1957) by Ljubica Marić (1909–2003). Through the analysis of these pieces, I explore the similarities between their compositional techniques with those of the great European masters. In the case of Milan Ristić, the techniques of Paul Hindemith (1895–1963), presented in the textbook Unterweisung im Tonsatz, are the base which Ristić used to perfect his own musical language. In Passacaglia by Ljubica Marić one may notice strong influences of development variation, as explained by Arnold Schoenberg (1874–1951) on Johannes Brahms’ (...1833–1897) chamber music titled “Brahms the progressive”. In conclusion, the processes in these orchestral pieces represent simulation or stylistic allusion produced through emulation, bearing in mind that the level of borrowing exists exclusively within the compositional technique and that role models of Ristić and Marić, as techniques of ‘selected’ composers, remain hidden in their works.
Основна идеја аутора јесте да прикаже различите начине на које композитор
може да користи технике симулације, односно стилске алузије, али не
због тога да би наликовао на одређеног композитора или стил, већ да би
усавршио сопствено композиционо-техничко умеће и развио индивидуални
стил. Имајући то у виду, анализирали смо две оркестарске композиције из
историје српске музике, написане током педесетих година прошлог века:
Suita giocosa (1956) Милана Ристића (1908–1982) и Пасакаљу за оркестар
(1957) Љубице Марић (1909–2003). Кроз анализу ових дела, покушали смо да
уочимо сродности композиционих техника ових композитора са техникама
великих европских композитора. У случају Милана Ристића, технике Паула
Хиндемита (Paul Hindemith, 1895–1963), представљене у уџбенику Техника
тонског слога (Unterweisung im Tonsatz) представљају основу коју је Ристић
користио у усавршавању сопственог музичког језика. У Пасакаљи Љубице
Марић, уочљиви су јаки трагови развојног варирања, на начин на к...оји их
је објаснио Арнолд Шенберг (Arnold Schoenberg, 1874–1951) у свом есеју о
Брамсовој камерној музици (Johannes Brahms, 1833–1897) под називом „Брамс
напредњак“ („Brahms the Progressive“). Коначно, закључујемо да процеси
у поменутим делима представљају симулацију, односно стилску алузију,
произведену кроз емулацију, имајући у виду да се ниво преузимања одвија
на нивоу композиционе технике и да узори Ристића и Марићеве, у виду
‘одабраних’ композитора, остају у великој мери прикривени у њиховим делима.
Кључне речи:
musical borrowing / simulation / emulation / stylistic allusion / Milan Ristić / Ljubica Marić / преузимање у музици / симулација / емулација / стилска алузија / Милан Ристић / Љубица МарићИзвор:
Shaping the Present by the Future. Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity, 2021, 187-205Издавач:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200176 (Музиколошки институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200176)
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Bralović, Miloš PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12004 AB - The basic idea of this paper is to demonstrate the different ways in which a composer may use the techniques of simulation or stylistic allusion, not to resemble a certain composer or style, but to perfect their own compositional techniques and develop individual style. With this in mind, two orchestral pieces from Serbian music history have been analysed, both written in the 1950s: Suita giocosa (1956) by Milan Ristić (1908–1982) and Passacaglia for orchestra (1957) by Ljubica Marić (1909–2003). Through the analysis of these pieces, I explore the similarities between their compositional techniques with those of the great European masters. In the case of Milan Ristić, the techniques of Paul Hindemith (1895–1963), presented in the textbook Unterweisung im Tonsatz, are the base which Ristić used to perfect his own musical language. In Passacaglia by Ljubica Marić one may notice strong influences of development variation, as explained by Arnold Schoenberg (1874–1951) on Johannes Brahms’ (1833–1897) chamber music titled “Brahms the progressive”. In conclusion, the processes in these orchestral pieces represent simulation or stylistic allusion produced through emulation, bearing in mind that the level of borrowing exists exclusively within the compositional technique and that role models of Ristić and Marić, as techniques of ‘selected’ composers, remain hidden in their works. AB - Основна идеја аутора јесте да прикаже различите начине на које композитор може да користи технике симулације, односно стилске алузије, али не због тога да би наликовао на одређеног композитора или стил, већ да би усавршио сопствено композиционо-техничко умеће и развио индивидуални стил. Имајући то у виду, анализирали смо две оркестарске композиције из историје српске музике, написане током педесетих година прошлог века: Suita giocosa (1956) Милана Ристића (1908–1982) и Пасакаљу за оркестар (1957) Љубице Марић (1909–2003). Кроз анализу ових дела, покушали смо да уочимо сродности композиционих техника ових композитора са техникама великих европских композитора. У случају Милана Ристића, технике Паула Хиндемита (Paul Hindemith, 1895–1963), представљене у уџбенику Техника тонског слога (Unterweisung im Tonsatz) представљају основу коју је Ристић користио у усавршавању сопственог музичког језика. У Пасакаљи Љубице Марић, уочљиви су јаки трагови развојног варирања, на начин на који их је објаснио Арнолд Шенберг (Arnold Schoenberg, 1874–1951) у свом есеју о Брамсовој камерној музици (Johannes Brahms, 1833–1897) под називом „Брамс напредњак“ („Brahms the Progressive“). Коначно, закључујемо да процеси у поменутим делима представљају симулацију, односно стилску алузију, произведену кроз емулацију, имајући у виду да се ниво преузимања одвија на нивоу композиционе технике и да узори Ристића и Марићеве, у виду ‘одабраних’ композитора, остају у великој мери прикривени у њиховим делима. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Shaping the Present by the Future. Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity T1 - From Emulation to a Great Masterpiece. Two Serbian Composers of the 1950s T1 - Од опонашања до ремек-дела. Двоје српских композитора педесетих година XX века SP - 187 EP - 205 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12004 ER -
@inbook{ author = "Bralović, Miloš", year = "2021", abstract = "The basic idea of this paper is to demonstrate the different ways in which a composer may use the techniques of simulation or stylistic allusion, not to resemble a certain composer or style, but to perfect their own compositional techniques and develop individual style. With this in mind, two orchestral pieces from Serbian music history have been analysed, both written in the 1950s: Suita giocosa (1956) by Milan Ristić (1908–1982) and Passacaglia for orchestra (1957) by Ljubica Marić (1909–2003). Through the analysis of these pieces, I explore the similarities between their compositional techniques with those of the great European masters. In the case of Milan Ristić, the techniques of Paul Hindemith (1895–1963), presented in the textbook Unterweisung im Tonsatz, are the base which Ristić used to perfect his own musical language. In Passacaglia by Ljubica Marić one may notice strong influences of development variation, as explained by Arnold Schoenberg (1874–1951) on Johannes Brahms’ (1833–1897) chamber music titled “Brahms the progressive”. In conclusion, the processes in these orchestral pieces represent simulation or stylistic allusion produced through emulation, bearing in mind that the level of borrowing exists exclusively within the compositional technique and that role models of Ristić and Marić, as techniques of ‘selected’ composers, remain hidden in their works., Основна идеја аутора јесте да прикаже различите начине на које композитор може да користи технике симулације, односно стилске алузије, али не због тога да би наликовао на одређеног композитора или стил, већ да би усавршио сопствено композиционо-техничко умеће и развио индивидуални стил. Имајући то у виду, анализирали смо две оркестарске композиције из историје српске музике, написане током педесетих година прошлог века: Suita giocosa (1956) Милана Ристића (1908–1982) и Пасакаљу за оркестар (1957) Љубице Марић (1909–2003). Кроз анализу ових дела, покушали смо да уочимо сродности композиционих техника ових композитора са техникама великих европских композитора. У случају Милана Ристића, технике Паула Хиндемита (Paul Hindemith, 1895–1963), представљене у уџбенику Техника тонског слога (Unterweisung im Tonsatz) представљају основу коју је Ристић користио у усавршавању сопственог музичког језика. У Пасакаљи Љубице Марић, уочљиви су јаки трагови развојног варирања, на начин на који их је објаснио Арнолд Шенберг (Arnold Schoenberg, 1874–1951) у свом есеју о Брамсовој камерној музици (Johannes Brahms, 1833–1897) под називом „Брамс напредњак“ („Brahms the Progressive“). Коначно, закључујемо да процеси у поменутим делима представљају симулацију, односно стилску алузију, произведену кроз емулацију, имајући у виду да се ниво преузимања одвија на нивоу композиционе технике и да узори Ристића и Марићеве, у виду ‘одабраних’ композитора, остају у великој мери прикривени у њиховим делима.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Shaping the Present by the Future. Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity", booktitle = "From Emulation to a Great Masterpiece. Two Serbian Composers of the 1950s, Од опонашања до ремек-дела. Двоје српских композитора педесетих година XX века", pages = "187-205", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12004" }
Bralović, M.. (2021). From Emulation to a Great Masterpiece. Two Serbian Composers of the 1950s. in Shaping the Present by the Future. Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., 187-205. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12004
Bralović M. From Emulation to a Great Masterpiece. Two Serbian Composers of the 1950s. in Shaping the Present by the Future. Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity. 2021;:187-205. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12004 .
Bralović, Miloš, "From Emulation to a Great Masterpiece. Two Serbian Composers of the 1950s" in Shaping the Present by the Future. Musicology, Ethnomusicology and Contemporaneity (2021):187-205, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12004 .