Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
In the focus of this paper lies Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research. In this respect, music is observed as a cultural practice which has an impact on interpersonal communication. The aim of it is to point to all the possible ways in which knowledge and scientific approach from the fields of ethnology and anthropology can be applied to Byzantine church music. When studying this kind of music, it is necessary to perceive a wider social context and a complex network of different factors which affected and are still affecting its creation and development. Research can be conducted on several levels, depending on the what is placed in the centre of the research - the creators of music, music as an audible-meaningful message or its listeners-the receivers of the message. It is necessary to apply a comparative method – in terms of different social and cultural settings – in order to perceive the role of Byzantine church music in the intercultural di...alogue.
У фокусу интересовања овог рада налази се византијска црквена музика као терен за етнолошка и антрополошка истраживања. Циљ је да се укаже на које је све начине могуће на византијску црквену музику применити сазнања и научне приступе из области етнологије и антропологије. Приликом проучавања ове врсте музике неопходно је сагледати шири друштвени контекст и сложену мрежу различитих чинилаца који су утицали и утичу на њено стварање и развој. Истраживања се могу одвијати на више нивоа, у зависности од тога да ли се у центру пажње налазе музички ствараоци, музика као звуковно-значењска порука или њени слушаоци – примаоци поруке. Неопходна је примена компаративног метода ради сагледавања улоге византијске црквене музике у међукултурном дијалогу.
Кључне речи:
Byzantine church music / intercultural dialogue / communication / византијска црквена музика / међукултурни дијалог / комуникацијаИзвор:
The Psaltic Art as an Autonomous Science. Scientific Branches – Related Scientific Fields – Interdisciplinary Collaborations and Interaction, 2015, 149-153Издавач:
- Volos : Volos Academy for Theological Studies. Department of Psaltic Art and Musicology
Финансирање / пројекти:
- Народна култура Срба између Истока и Запада (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177022)
Напомена:
- Proceedings of the 1st International Interdisciplinary Musicological Conference 29 June - 3 Jυly 2014, Volos, Greece
Институција/група
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CONF AU - Blagojević, Gordana PY - 2015 UR - https://speech.di.uoa.gr/IMC2014/proceedings.html UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7694 AB - In the focus of this paper lies Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research. In this respect, music is observed as a cultural practice which has an impact on interpersonal communication. The aim of it is to point to all the possible ways in which knowledge and scientific approach from the fields of ethnology and anthropology can be applied to Byzantine church music. When studying this kind of music, it is necessary to perceive a wider social context and a complex network of different factors which affected and are still affecting its creation and development. Research can be conducted on several levels, depending on the what is placed in the centre of the research - the creators of music, music as an audible-meaningful message or its listeners-the receivers of the message. It is necessary to apply a comparative method – in terms of different social and cultural settings – in order to perceive the role of Byzantine church music in the intercultural dialogue. AB - У фокусу интересовања овог рада налази се византијска црквена музика као терен за етнолошка и антрополошка истраживања. Циљ је да се укаже на које је све начине могуће на византијску црквену музику применити сазнања и научне приступе из области етнологије и антропологије. Приликом проучавања ове врсте музике неопходно је сагледати шири друштвени контекст и сложену мрежу различитих чинилаца који су утицали и утичу на њено стварање и развој. Истраживања се могу одвијати на више нивоа, у зависности од тога да ли се у центру пажње налазе музички ствараоци, музика као звуковно-значењска порука или њени слушаоци – примаоци поруке. Неопходна је примена компаративног метода ради сагледавања улоге византијске црквене музике у међукултурном дијалогу. PB - Volos : Volos Academy for Theological Studies. Department of Psaltic Art and Musicology C3 - The Psaltic Art as an Autonomous Science. Scientific Branches – Related Scientific Fields – Interdisciplinary Collaborations and Interaction T1 - Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research SP - 149 EP - 153 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7694 ER -
@conference{ author = "Blagojević, Gordana", year = "2015", abstract = "In the focus of this paper lies Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research. In this respect, music is observed as a cultural practice which has an impact on interpersonal communication. The aim of it is to point to all the possible ways in which knowledge and scientific approach from the fields of ethnology and anthropology can be applied to Byzantine church music. When studying this kind of music, it is necessary to perceive a wider social context and a complex network of different factors which affected and are still affecting its creation and development. Research can be conducted on several levels, depending on the what is placed in the centre of the research - the creators of music, music as an audible-meaningful message or its listeners-the receivers of the message. It is necessary to apply a comparative method – in terms of different social and cultural settings – in order to perceive the role of Byzantine church music in the intercultural dialogue., У фокусу интересовања овог рада налази се византијска црквена музика као терен за етнолошка и антрополошка истраживања. Циљ је да се укаже на које је све начине могуће на византијску црквену музику применити сазнања и научне приступе из области етнологије и антропологије. Приликом проучавања ове врсте музике неопходно је сагледати шири друштвени контекст и сложену мрежу различитих чинилаца који су утицали и утичу на њено стварање и развој. Истраживања се могу одвијати на више нивоа, у зависности од тога да ли се у центру пажње налазе музички ствараоци, музика као звуковно-значењска порука или њени слушаоци – примаоци поруке. Неопходна је примена компаративног метода ради сагледавања улоге византијске црквене музике у међукултурном дијалогу.", publisher = "Volos : Volos Academy for Theological Studies. Department of Psaltic Art and Musicology", journal = "The Psaltic Art as an Autonomous Science. Scientific Branches – Related Scientific Fields – Interdisciplinary Collaborations and Interaction", title = "Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research", pages = "149-153", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7694" }
Blagojević, G.. (2015). Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research. in The Psaltic Art as an Autonomous Science. Scientific Branches – Related Scientific Fields – Interdisciplinary Collaborations and Interaction Volos : Volos Academy for Theological Studies. Department of Psaltic Art and Musicology., 149-153. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7694
Blagojević G. Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research. in The Psaltic Art as an Autonomous Science. Scientific Branches – Related Scientific Fields – Interdisciplinary Collaborations and Interaction. 2015;:149-153. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7694 .
Blagojević, Gordana, "Byzantine church music as a field for ethnological and anthropological research" in The Psaltic Art as an Autonomous Science. Scientific Branches – Related Scientific Fields – Interdisciplinary Collaborations and Interaction (2015):149-153, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7694 .