Ангажман у музичкој критици: написи Павла Стефановића у Музичком гласнику (1938–1940)
Engagement in musical criticism: Pavle Stefanović’s texts in the Music Herald (1938–1940)
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Студија је посвећена критичарском раду Павла Стефановића (1901–
1985) у Музичком гласнику (1938–1940). У том часопису Стефановић
је објавио осамнаест чланака, на преко стотину страница. Он је пратио
београдски музички живот – оперске и балетске представе и концерте,
наступања домаћих уметника и инострана гостовања. Студија анализира
Стефановићев поступак и као карактеристичну црту уочава његов ангажман.
Антифашистички и левичарски опредељен, он је реаговао на негативне
идеолошке и друштвене појаве које су се испољиле у музици и музичком
животу. С друге стране, јасно је изразио свој естетски хедонизам у сусрету с
музичким делима и интерпретацијама. Те две компоненте његове личности и
његове музикографије живеле су напоредо и међусобно се нису угрожавале.
У текстовима објављеним у Музичком гласнику није дошло до ескалације у
правцу како методолошког детерминизма, тако ни ларпурлартизма.
Pavle Stefanović (1901–1985) is one of the most prominent Serbian music critics
and essayists. He created extensive musicographic work, largely scattered in
periodicals. A philosopher by education, he had an excellent knowledge of music
and its history. His style was marked by eloquence, associativity and plasticity of
expression.
Between 1938 and 1940 he published eighteen music reviews in The Music Herald,
the longest-running Belgrade music magazine in the interwar period (1928–1941,
with interruption from 1934 to 1938). Stefanović wrote about concerts, opera
and ballet performances in Belgrade, performances by local and eminent foreign
artists. His reviews include Magda Tagliaferro, Nathan Milstein, Jacques Thibaud,
Enrico Mainardi, Bronisław Huberman, Alexander Uninsky, Alexaner Borovsky,
Ignaz Friedman, Nikita Magaloff and many other eminent musicians.
This study is devoted to the analysis of the Stefanović’s procedure. Pavle Stefanović
was an anti-fascist and leftist.... He believed that the task of a music critic was not
merely to analyze and evaluate musical works and musical interpretations. He
argued that the critic should engage in important social issues that concerned
music and music life. That is why he wrote articles on the occasion of German
artists visiting Belgrade, about the persecution of musicians of Jewish descent and
the cultural situation in the Third Reich. On the other hand, Stefanović was an aesthetic hedonist who expressed a great
sense of the beauty of musical works. That duality – a socially engaged intellectual
and a subtle „enjoyer” of the art – remained undisturbed. In these articles he did
not go into a deterministic interpretation of the structure of musical composition
and the history of music. And he did not accept the larpurlartistic views.
Ključne reči:
Павле Стефановић / Музички гласник (1928–1941) / српска музичка критика XX века / српска музичка периодика XX века / ангажман у музичкој критици / антифашизам / Pavle Stefanović / Music Herald (1928–1941) / Serbian twentieth-century music criticism / Serbian twentieth-century music periodicals / engagement in music criticism / antifascismIzvor:
Музикологија / Musicology, 2019, 27, 203-220Izdavač:
- Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
Finansiranje / projekti:
- Identiteti srpske muzike od lokalnih do globalnih okvira: tradicije, promene, izazovi (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
Kolekcije
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Васић, Александар PY - 2019 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6935 AB - Студија је посвећена критичарском раду Павла Стефановића (1901– 1985) у Музичком гласнику (1938–1940). У том часопису Стефановић је објавио осамнаест чланака, на преко стотину страница. Он је пратио београдски музички живот – оперске и балетске представе и концерте, наступања домаћих уметника и инострана гостовања. Студија анализира Стефановићев поступак и као карактеристичну црту уочава његов ангажман. Антифашистички и левичарски опредељен, он је реаговао на негативне идеолошке и друштвене појаве које су се испољиле у музици и музичком животу. С друге стране, јасно је изразио свој естетски хедонизам у сусрету с музичким делима и интерпретацијама. Те две компоненте његове личности и његове музикографије живеле су напоредо и међусобно се нису угрожавале. У текстовима објављеним у Музичком гласнику није дошло до ескалације у правцу како методолошког детерминизма, тако ни ларпурлартизма. AB - Pavle Stefanović (1901–1985) is one of the most prominent Serbian music critics and essayists. He created extensive musicographic work, largely scattered in periodicals. A philosopher by education, he had an excellent knowledge of music and its history. His style was marked by eloquence, associativity and plasticity of expression. Between 1938 and 1940 he published eighteen music reviews in The Music Herald, the longest-running Belgrade music magazine in the interwar period (1928–1941, with interruption from 1934 to 1938). Stefanović wrote about concerts, opera and ballet performances in Belgrade, performances by local and eminent foreign artists. His reviews include Magda Tagliaferro, Nathan Milstein, Jacques Thibaud, Enrico Mainardi, Bronisław Huberman, Alexander Uninsky, Alexaner Borovsky, Ignaz Friedman, Nikita Magaloff and many other eminent musicians. This study is devoted to the analysis of the Stefanović’s procedure. Pavle Stefanović was an anti-fascist and leftist. He believed that the task of a music critic was not merely to analyze and evaluate musical works and musical interpretations. He argued that the critic should engage in important social issues that concerned music and music life. That is why he wrote articles on the occasion of German artists visiting Belgrade, about the persecution of musicians of Jewish descent and the cultural situation in the Third Reich. On the other hand, Stefanović was an aesthetic hedonist who expressed a great sense of the beauty of musical works. That duality – a socially engaged intellectual and a subtle „enjoyer” of the art – remained undisturbed. In these articles he did not go into a deterministic interpretation of the structure of musical composition and the history of music. And he did not accept the larpurlartistic views. PB - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности T2 - Музикологија / Musicology T1 - Ангажман у музичкој критици: написи Павла Стефановића у Музичком гласнику (1938–1940) T1 - Engagement in musical criticism: Pavle Stefanović’s texts in the Music Herald (1938–1940) SP - 203 EP - 220 IS - 27 DO - 10.2298/MUZ1927203V UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6935 ER -
@article{ author = "Васић, Александар", year = "2019", abstract = "Студија је посвећена критичарском раду Павла Стефановића (1901– 1985) у Музичком гласнику (1938–1940). У том часопису Стефановић је објавио осамнаест чланака, на преко стотину страница. Он је пратио београдски музички живот – оперске и балетске представе и концерте, наступања домаћих уметника и инострана гостовања. Студија анализира Стефановићев поступак и као карактеристичну црту уочава његов ангажман. Антифашистички и левичарски опредељен, он је реаговао на негативне идеолошке и друштвене појаве које су се испољиле у музици и музичком животу. С друге стране, јасно је изразио свој естетски хедонизам у сусрету с музичким делима и интерпретацијама. Те две компоненте његове личности и његове музикографије живеле су напоредо и међусобно се нису угрожавале. У текстовима објављеним у Музичком гласнику није дошло до ескалације у правцу како методолошког детерминизма, тако ни ларпурлартизма., Pavle Stefanović (1901–1985) is one of the most prominent Serbian music critics and essayists. He created extensive musicographic work, largely scattered in periodicals. A philosopher by education, he had an excellent knowledge of music and its history. His style was marked by eloquence, associativity and plasticity of expression. Between 1938 and 1940 he published eighteen music reviews in The Music Herald, the longest-running Belgrade music magazine in the interwar period (1928–1941, with interruption from 1934 to 1938). Stefanović wrote about concerts, opera and ballet performances in Belgrade, performances by local and eminent foreign artists. His reviews include Magda Tagliaferro, Nathan Milstein, Jacques Thibaud, Enrico Mainardi, Bronisław Huberman, Alexander Uninsky, Alexaner Borovsky, Ignaz Friedman, Nikita Magaloff and many other eminent musicians. This study is devoted to the analysis of the Stefanović’s procedure. Pavle Stefanović was an anti-fascist and leftist. He believed that the task of a music critic was not merely to analyze and evaluate musical works and musical interpretations. He argued that the critic should engage in important social issues that concerned music and music life. That is why he wrote articles on the occasion of German artists visiting Belgrade, about the persecution of musicians of Jewish descent and the cultural situation in the Third Reich. On the other hand, Stefanović was an aesthetic hedonist who expressed a great sense of the beauty of musical works. That duality – a socially engaged intellectual and a subtle „enjoyer” of the art – remained undisturbed. In these articles he did not go into a deterministic interpretation of the structure of musical composition and the history of music. And he did not accept the larpurlartistic views.", publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Ангажман у музичкој критици: написи Павла Стефановића у Музичком гласнику (1938–1940), Engagement in musical criticism: Pavle Stefanović’s texts in the Music Herald (1938–1940)", pages = "203-220", number = "27", doi = "10.2298/MUZ1927203V", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6935" }
Васић, А.. (2019). Ангажман у музичкој критици: написи Павла Стефановића у Музичком гласнику (1938–1940). in Музикологија / Musicology Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(27), 203-220. https://doi.org/10.2298/MUZ1927203V https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6935
Васић А. Ангажман у музичкој критици: написи Павла Стефановића у Музичком гласнику (1938–1940). in Музикологија / Musicology. 2019;(27):203-220. doi:10.2298/MUZ1927203V https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6935 .
Васић, Александар, "Ангажман у музичкој критици: написи Павла Стефановића у Музичком гласнику (1938–1940)" in Музикологија / Musicology, no. 27 (2019):203-220, https://doi.org/10.2298/MUZ1927203V ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6935 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The traditions of orthodox music: Proceedings of the First International Conference on Orthodox Church Music, and the Second International Conference organized by ISOCM: Composing and Chant in the Orthodox Church / The traditions of orthodox music: Proceedings of the First International Conference on Orthodox Church Music i Druga Međunarodna konferencija u organizaciji ISOCM - komponovanje i pojanje u Pravoslavnoj crkvi
Peno, Vesna (Музикологија / Musicology, 2007) -
Рецепција авангардне музике у међуратном Београду: пример часописа Музика и Гласник музичког друштва „Станковић“ / Музички гласник / Reception of avant-garde music in Belgrade between the two wars: the example of journals Music and The Herald of the Musical Association “Stanković“ / Music Herald
Васић, Александар (Нови Сад : Матица српска, 2011) -
Past Music, Future Music: Technology and Music Institutions in the 20th Century
Maglov, Marija (Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music, 2016)