Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век?
From the Autonomy of Art to the Emancipation of National Identities: Aesthetic or Political Ideas of Branko Lazarević in the 20th Century Journal
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Активност Југословенске радикалне заједнице, чији је програм крајем 1930-их година
подразумевао поштовање и равноправност три национална идентитета (српског, хрватског и
словеначког), битно је утицао на идеју интегралног југословенства у Краљевини Југославији.
Часопис XX век, спонзорисан од стране поменуте партије, неретко је кроз филозофско-
естетичке и уметничко-културолошке теме имплицирао актуелне друштвено-политичке
промене. У раду се сагледава филозофско-естетичко промишљање српског естетичара
Бранка Лазаревића, чији су текстови о умeтности (објављивани у часопису XX век) бивали
политизовани и инструментализовани за форсирање једне у основи политичке идеје кроз
поље уметности. На тај начин, овај часопис деловао је као вид алтернативног уметничког
образовања народних маса, те је новопробуђене националне идеје промовисао, тобоже,
као идеје за уметничку слободу и уметнички прогрес – пласирајући их метафорички кроз
естетичке ставове Бранка Лазаревића.
During the late 1930s, the Yugoslav Radical Community initiated very important changes
in the political regime of The Kingdom of Yugoslavia. One of the principle of this party was
affirmation of equality of three differеnt national identity – Serbian, Croatian and Slovenian.
The 20th Century Journal, which was sponsored by Yugoslav Radical Community, has implicated
actual social-political changes through its articles about philosophy, aesthetics arts and culture. The paper deals with the philosophical and aesthetic observations of the Serbian aesthetist Branko
Lazarević, whose articles about art (published in the 20th Century Journal) were politicized and
instrumentalized for the promotion of the political ideas through the field of art. In this way, the
20th Century Journal acted as an medium for the alternative artistic education of the masses. This
journal has promoted new political ideas as ideas for artistic freedom and artistic progress, by
placing them metaphorically th...rough the aesthetic reflections of Branko Lazarević.
Keywords:
Југословенска радикална заједница / Часопис XX век / Бранко Лазаревић / Естетика / Текстови о уметности / Yugoslav Radical Community / 20th Century Journal / Branko Lazarević / Aesthetics / Articles about artSource:
Balkan Art Forum: Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš), 2019, 83-95Publisher:
- Ниш : Универзитет, Факултет уметности
Funding / projects:
- Serbian musical identities within local and global frameworks: traditions, changes, challenges (RS-177004)
Note:
- Реализацију научног скупа и штампање зборника радова подржало је Министарство просвете, науке и технолошког развоја, решењем број 451-03-469/2018-14.
URI
http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2019/10/Zbornik-radova-BARTF-2018.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/6533
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CONF AU - Маринковић, Милош М. PY - 2019 UR - http://www.artf.ni.ac.rs/lat/wp-content/uploads/sites/2/2019/10/Zbornik-radova-BARTF-2018.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/6533 AB - Активност Југословенске радикалне заједнице, чији је програм крајем 1930-их година подразумевао поштовање и равноправност три национална идентитета (српског, хрватског и словеначког), битно је утицао на идеју интегралног југословенства у Краљевини Југославији. Часопис XX век, спонзорисан од стране поменуте партије, неретко је кроз филозофско- естетичке и уметничко-културолошке теме имплицирао актуелне друштвено-политичке промене. У раду се сагледава филозофско-естетичко промишљање српског естетичара Бранка Лазаревића, чији су текстови о умeтности (објављивани у часопису XX век) бивали политизовани и инструментализовани за форсирање једне у основи политичке идеје кроз поље уметности. На тај начин, овај часопис деловао је као вид алтернативног уметничког образовања народних маса, те је новопробуђене националне идеје промовисао, тобоже, као идеје за уметничку слободу и уметнички прогрес – пласирајући их метафорички кроз естетичке ставове Бранка Лазаревића. AB - During the late 1930s, the Yugoslav Radical Community initiated very important changes in the political regime of The Kingdom of Yugoslavia. One of the principle of this party was affirmation of equality of three differеnt national identity – Serbian, Croatian and Slovenian. The 20th Century Journal, which was sponsored by Yugoslav Radical Community, has implicated actual social-political changes through its articles about philosophy, aesthetics arts and culture. The paper deals with the philosophical and aesthetic observations of the Serbian aesthetist Branko Lazarević, whose articles about art (published in the 20th Century Journal) were politicized and instrumentalized for the promotion of the political ideas through the field of art. In this way, the 20th Century Journal acted as an medium for the alternative artistic education of the masses. This journal has promoted new political ideas as ideas for artistic freedom and artistic progress, by placing them metaphorically through the aesthetic reflections of Branko Lazarević. PB - Ниш : Универзитет, Факултет уметности C3 - Balkan Art Forum: Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš) T1 - Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век? T1 - From the Autonomy of Art to the Emancipation of National Identities: Aesthetic or Political Ideas of Branko Lazarević in the 20th Century Journal SP - 83 EP - 95 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6533 ER -
@conference{ author = "Маринковић, Милош М.", year = "2019", abstract = "Активност Југословенске радикалне заједнице, чији је програм крајем 1930-их година подразумевао поштовање и равноправност три национална идентитета (српског, хрватског и словеначког), битно је утицао на идеју интегралног југословенства у Краљевини Југославији. Часопис XX век, спонзорисан од стране поменуте партије, неретко је кроз филозофско- естетичке и уметничко-културолошке теме имплицирао актуелне друштвено-политичке промене. У раду се сагледава филозофско-естетичко промишљање српског естетичара Бранка Лазаревића, чији су текстови о умeтности (објављивани у часопису XX век) бивали политизовани и инструментализовани за форсирање једне у основи политичке идеје кроз поље уметности. На тај начин, овај часопис деловао је као вид алтернативног уметничког образовања народних маса, те је новопробуђене националне идеје промовисао, тобоже, као идеје за уметничку слободу и уметнички прогрес – пласирајући их метафорички кроз естетичке ставове Бранка Лазаревића., During the late 1930s, the Yugoslav Radical Community initiated very important changes in the political regime of The Kingdom of Yugoslavia. One of the principle of this party was affirmation of equality of three differеnt national identity – Serbian, Croatian and Slovenian. The 20th Century Journal, which was sponsored by Yugoslav Radical Community, has implicated actual social-political changes through its articles about philosophy, aesthetics arts and culture. The paper deals with the philosophical and aesthetic observations of the Serbian aesthetist Branko Lazarević, whose articles about art (published in the 20th Century Journal) were politicized and instrumentalized for the promotion of the political ideas through the field of art. In this way, the 20th Century Journal acted as an medium for the alternative artistic education of the masses. This journal has promoted new political ideas as ideas for artistic freedom and artistic progress, by placing them metaphorically through the aesthetic reflections of Branko Lazarević.", publisher = "Ниш : Универзитет, Факултет уметности", journal = "Balkan Art Forum: Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš)", title = "Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век?, From the Autonomy of Art to the Emancipation of National Identities: Aesthetic or Political Ideas of Branko Lazarević in the 20th Century Journal", pages = "83-95", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6533" }
Маринковић, М. М.. (2019). Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век?. in Balkan Art Forum: Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš) Ниш : Универзитет, Факултет уметности., 83-95. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6533
Маринковић ММ. Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век?. in Balkan Art Forum: Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš). 2019;:83-95. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6533 .
Маринковић, Милош М., "Од аутономије уметности до еманципације националних идентитета: естетичке или политичке идеје Бранка Лазаревића у часопису XX век?" in Balkan Art Forum: Umetnost i kultura danas: obrazovanje za umetnost i izazovi savremenosti: zbornik radova sa naučnog skupa (6; 2018; Niš) (2019):83-95, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_6533 .