Приказ основних података о документу

Theoretical Synthesis of Ethnomusicology and Performance Studies based on the example of Concert: Performance as a forming process of Starogradska Muzika

dc.contributorТомашевић, Катарина
dc.creatorДумнић, Марија
dc.date.accessioned2019-01-06T19:58:22Z
dc.date.available2019-01-06T19:58:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0352-9738
dc.identifier.urihttp://www.maticasrpska.org.rs/stariSajt/casopisi/ZMSSU_56_1.pdf
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/4756
dc.description.abstractУ овом раду полази се од материјала репрезентативног за разумевање жанра староградске музике. Најпре је представљена теорија студија перформанса (извођења) и њена веза с етномузикологијом, уз наглашавање методе учесничког посматрања која је комбинована с осталим истраживачким техникама (интервју, анализа биографских и дискографских извора). Студија случаја у којој се разматра динамизам изведбе староградских песама јесте концерт Звонка Богдана у Београду. Музички параметри који су кључни у том градацијском обликовању јесу темпо, метроритам, тоналитет (уз нијансе интерпретативне реализације музичара, које могу бити тема музичко критичког текста).sr
dc.description.abstractThis paper deals with approaches to performance as music-making, ritual, fieldwork, learning, advocating, research, etc. The performance studies can thematise dynamic aspects of music, contribute to analysis of art work and in that way complete (and even go beyond) observations oriented toward closed cultural texts, and also broaden theory of ethnomusicology. Method of participant observation is emphasised here, in combination with others (interview, and analysis of biographical and discographical sources). The analysis of a particular concert (Belgrade, 2013) has shown how the dynamism of starogradska muzika (“old urban music”) performance is built in the interpretation of Zvonko Bogdan and tamburitza orchestra. The most important musical parameters for that forming process are: tempo, metro-rhythm, and key scale (with interpretative realisations which may be the theme for musical critics). The genre of starogradska muzika is formed by performing in taverns, so this case study is interesting as intermediary phase between Bogdan’s earlier performances in this context on the one hand, and today’s tavern performances of starogradska muzika on the other. In the last ones, this type of dynamism is fading because the audience takes programming from the performers (it is eventually transposed as a part of Zvonko Bogdan’s repertory). The analysis of tavern performance can be the object of a particular (even performative) ethnography in future. It would open further analytical questions, such as improvisation, musical nuance of performance within specifically formed performing process.en
dc.language.isosrsr
dc.language.isoensr
dc.publisherНови Сад : Матица српскаsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177004/RS//
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.sourceЗборник Матице српске за сценске уметности и музику (56)sr
dc.subjectизвођењеsr
dc.subjectизведбаsr
dc.subjectстудије перформансаsr
dc.subjectетномузикологијаsr
dc.subjectстароградска музикаsr
dc.subjectконцертsr
dc.subjectЗвонко Богданsr
dc.subjectperformingsr
dc.subjectperformancesr
dc.subjectperformance studiessr
dc.subjectethnomusicologysr
dc.subjectstarogradska muzika (“old urban music”)sr
dc.subjectconcertsr
dc.subjectZvonko Bogdansr
dc.titleТеоријски спој етномузикологије и студија перформанса на примеру концерта: Извођење као обликотворни процес староградске музикеsr
dc.titleTheoretical Synthesis of Ethnomusicology and Performance Studies based on the example of Concert: Performance as a forming process of Starogradska Muzikaen
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseBY-NC-SAsr
dcterms.abstractDumnić, Marija; Teorijski spoj etnomuzikologije i studija performansa na primeru koncerta: Izvođenje kao oblikotvorni proces starogradske muzike;
dc.citation.volume139-154
dc.identifier.cobiss16339202
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/14861/teorijski-spoj.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4756


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу