Les particularités défavorables des routes et des carrefours
Неповољне стране путева и раскрсница
Apstrakt
Outre l'influence positive des voies de communication et de leurs nœuds menant a un développement multiple de civilisation, culturel et économique avant tout, il faut tenir compte aussi de leurs effets défavorables, qui se manifestent comme l'éloignement et la dissipation, la perte d'individualité, de valeurs traditionnelles et indigènes. Ce travail concentré son attention sur les exemples d'un tel effet défavorable dans l'histoire du peuple serbe.
Trase puteva i položaj raskrsnica oduvek su i najčešće imali pozitivan uticaj ne samo na razvoj transporta i ekonomije uopšte, već i na kulturne tokove koji su se odvijali duž magistralnih puteva i u oblastima vezanim za njihova čvorišta. Ne osporavamo pozitivne uticaje koji su doprineli približavanju i udruživanju naroda kao i prosperitetu određenih civilizacija. Pa ipak, ne možemo zanemariti ni mnogobrojne nepovoljne ishode koji su, pokatkad, bili posledica upravo tih istih trasa i mesta, ukoliko su oni proizvodili suprotan efekat: udaljavanje i rasipanje, gubitak individualnosti i tradicionalne svesti. Negativne posledice koje saobraćajnice svih vrsta povlače za sobom mogu se uočiti, pre svega, na našim olujnim balkanskim prostorima, i to nadasve, na prostorima koje nastanjuje srpski narod - upravo tom slučaju, o kojem svedoče mnogobrojni primeri iz različitih razdoblja, posvetićemo posebnu pažnju u ovom tekstu. Najuočljivije i najkarakterističnije nepovoljne strane puteva i raskrsn...ica vezane su za primere lokalne arhitekture i folklora uopšte. Tamo gde su veze sa svetom bile najtanje, prave vrednosti takvog stvaralaštva i značaj tog umeća sačuvali su se u najvećoj mogućoj meri. Srećom, ono što čini drevnu vrednost naroda nalazilo se izvan puteva i raskrsnica. Takvih mesta je ostalo izuzetno malo. Upravo zato je arhaičnost kulturnih ostvarenja svakog naroda, pa i srpskog, tokom vekova postajala gotovo nedodirljiva u njihovim oazama. Primeri koji to najbolje dokazuju još se tu i tamo mogu videti na najnepristupačnijim vrhovima planinskih masiva. U doba sve intenzivnijih tehnoloških otkrića, nekadašnji prilazni putevi ustupaju mesto novom vidu komunikacije, onom koji se odvija u eteru. Nova saznanja postaju dostupna svima, omogućavajući svakome da ih usvoji i primeni kako želi. Staro se lako napušta i zamenjuje novim. To staro je bilo osobeno - svojstveno svakom pojedincu - originalno po svojoj suštini, s puno duha i umetničkog smisla. Ono novo je univerzalno i kosmopolitsko - ne i originalno - lišeno je duha i pravog dara. Putevi kojima je kultura srpskog naroda tekla i raskrsnice na kojima se razvijala igrali su, shodno tome, dvostruku ulogu čije su nepovoljne posledice ovom prilikom predmet posebnog razmatranja.
Izvor:
Balcanica, 1996, 27, 333-340Institucija/grupa
Балканолошки институт САНУ / Institute for Balkan Studies SASATY - JOUR AU - Павловић, Доброслав PY - 1996 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/4399 AB - Outre l'influence positive des voies de communication et de leurs nœuds menant a un développement multiple de civilisation, culturel et économique avant tout, il faut tenir compte aussi de leurs effets défavorables, qui se manifestent comme l'éloignement et la dissipation, la perte d'individualité, de valeurs traditionnelles et indigènes. Ce travail concentré son attention sur les exemples d'un tel effet défavorable dans l'histoire du peuple serbe. AB - Trase puteva i položaj raskrsnica oduvek su i najčešće imali pozitivan uticaj ne samo na razvoj transporta i ekonomije uopšte, već i na kulturne tokove koji su se odvijali duž magistralnih puteva i u oblastima vezanim za njihova čvorišta. Ne osporavamo pozitivne uticaje koji su doprineli približavanju i udruživanju naroda kao i prosperitetu određenih civilizacija. Pa ipak, ne možemo zanemariti ni mnogobrojne nepovoljne ishode koji su, pokatkad, bili posledica upravo tih istih trasa i mesta, ukoliko su oni proizvodili suprotan efekat: udaljavanje i rasipanje, gubitak individualnosti i tradicionalne svesti. Negativne posledice koje saobraćajnice svih vrsta povlače za sobom mogu se uočiti, pre svega, na našim olujnim balkanskim prostorima, i to nadasve, na prostorima koje nastanjuje srpski narod - upravo tom slučaju, o kojem svedoče mnogobrojni primeri iz različitih razdoblja, posvetićemo posebnu pažnju u ovom tekstu. Najuočljivije i najkarakterističnije nepovoljne strane puteva i raskrsnica vezane su za primere lokalne arhitekture i folklora uopšte. Tamo gde su veze sa svetom bile najtanje, prave vrednosti takvog stvaralaštva i značaj tog umeća sačuvali su se u najvećoj mogućoj meri. Srećom, ono što čini drevnu vrednost naroda nalazilo se izvan puteva i raskrsnica. Takvih mesta je ostalo izuzetno malo. Upravo zato je arhaičnost kulturnih ostvarenja svakog naroda, pa i srpskog, tokom vekova postajala gotovo nedodirljiva u njihovim oazama. Primeri koji to najbolje dokazuju još se tu i tamo mogu videti na najnepristupačnijim vrhovima planinskih masiva. U doba sve intenzivnijih tehnoloških otkrića, nekadašnji prilazni putevi ustupaju mesto novom vidu komunikacije, onom koji se odvija u eteru. Nova saznanja postaju dostupna svima, omogućavajući svakome da ih usvoji i primeni kako želi. Staro se lako napušta i zamenjuje novim. To staro je bilo osobeno - svojstveno svakom pojedincu - originalno po svojoj suštini, s puno duha i umetničkog smisla. Ono novo je univerzalno i kosmopolitsko - ne i originalno - lišeno je duha i pravog dara. Putevi kojima je kultura srpskog naroda tekla i raskrsnice na kojima se razvijala igrali su, shodno tome, dvostruku ulogu čije su nepovoljne posledice ovom prilikom predmet posebnog razmatranja. T2 - Balcanica T1 - Les particularités défavorables des routes et des carrefours T1 - Неповољне стране путева и раскрсница SP - 333 EP - 340 IS - 27 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4399 ER -
@article{ author = "Павловић, Доброслав", year = "1996", abstract = "Outre l'influence positive des voies de communication et de leurs nœuds menant a un développement multiple de civilisation, culturel et économique avant tout, il faut tenir compte aussi de leurs effets défavorables, qui se manifestent comme l'éloignement et la dissipation, la perte d'individualité, de valeurs traditionnelles et indigènes. Ce travail concentré son attention sur les exemples d'un tel effet défavorable dans l'histoire du peuple serbe., Trase puteva i položaj raskrsnica oduvek su i najčešće imali pozitivan uticaj ne samo na razvoj transporta i ekonomije uopšte, već i na kulturne tokove koji su se odvijali duž magistralnih puteva i u oblastima vezanim za njihova čvorišta. Ne osporavamo pozitivne uticaje koji su doprineli približavanju i udruživanju naroda kao i prosperitetu određenih civilizacija. Pa ipak, ne možemo zanemariti ni mnogobrojne nepovoljne ishode koji su, pokatkad, bili posledica upravo tih istih trasa i mesta, ukoliko su oni proizvodili suprotan efekat: udaljavanje i rasipanje, gubitak individualnosti i tradicionalne svesti. Negativne posledice koje saobraćajnice svih vrsta povlače za sobom mogu se uočiti, pre svega, na našim olujnim balkanskim prostorima, i to nadasve, na prostorima koje nastanjuje srpski narod - upravo tom slučaju, o kojem svedoče mnogobrojni primeri iz različitih razdoblja, posvetićemo posebnu pažnju u ovom tekstu. Najuočljivije i najkarakterističnije nepovoljne strane puteva i raskrsnica vezane su za primere lokalne arhitekture i folklora uopšte. Tamo gde su veze sa svetom bile najtanje, prave vrednosti takvog stvaralaštva i značaj tog umeća sačuvali su se u najvećoj mogućoj meri. Srećom, ono što čini drevnu vrednost naroda nalazilo se izvan puteva i raskrsnica. Takvih mesta je ostalo izuzetno malo. Upravo zato je arhaičnost kulturnih ostvarenja svakog naroda, pa i srpskog, tokom vekova postajala gotovo nedodirljiva u njihovim oazama. Primeri koji to najbolje dokazuju još se tu i tamo mogu videti na najnepristupačnijim vrhovima planinskih masiva. U doba sve intenzivnijih tehnoloških otkrića, nekadašnji prilazni putevi ustupaju mesto novom vidu komunikacije, onom koji se odvija u eteru. Nova saznanja postaju dostupna svima, omogućavajući svakome da ih usvoji i primeni kako želi. Staro se lako napušta i zamenjuje novim. To staro je bilo osobeno - svojstveno svakom pojedincu - originalno po svojoj suštini, s puno duha i umetničkog smisla. Ono novo je univerzalno i kosmopolitsko - ne i originalno - lišeno je duha i pravog dara. Putevi kojima je kultura srpskog naroda tekla i raskrsnice na kojima se razvijala igrali su, shodno tome, dvostruku ulogu čije su nepovoljne posledice ovom prilikom predmet posebnog razmatranja.", journal = "Balcanica", title = "Les particularités défavorables des routes et des carrefours, Неповољне стране путева и раскрсница", pages = "333-340", number = "27", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4399" }
Павловић, Д.. (1996). Les particularités défavorables des routes et des carrefours. in Balcanica(27), 333-340. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4399
Павловић Д. Les particularités défavorables des routes et des carrefours. in Balcanica. 1996;(27):333-340. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4399 .
Павловић, Доброслав, "Les particularités défavorables des routes et des carrefours" in Balcanica, no. 27 (1996):333-340, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_4399 .