Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples
Извођење музичке лествице у традиционалној вокалној хомофонији: примери из Литваније
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Acoustical measurements of pitches in a dozen songs exemplifying the Lithuanian
traditional vocal homophony were carried out. Several phenomena were revealed.
First, the entire scales experience gradual transposition (rise) from the beginning to
the end of the song performances. Second, the transposition is supplemented with
the gradual shrinking of the musical scales (the intervals become narrower). Third,
the intonations of the scale degrees are dynamic, i.e. they depend on the musical
(both melodic and harmonic) contexts. Fourth, the versions of musical scales work
as certain markers for the idiolects (further studies could show if this might be
extrapolated to the realm of dialects). All these insights raise issues about the perceptual
qualities of the musical scales and their manifestations in the performance.
Текст разматра питање музичке скале: одступања / раскорак / противречност
између приступа концепту лествице и проблеме акустичко-перцептуалне
природе у вези с њима (углавном флексибилна интонација и резултирајућа
„правила извођења”). Представљене су основе литванске традиционалне вокалне
хомофоније. Оформљена су два узорка, од којих сваки садржи по пет
снимака извођења песама. Један узорак литванске традиционалне вокалне хомофоније потиче из Аукштаитије (источног дијалекта), а други из Дзукије
(југоисточног дијалекта). Још две укључене песме су на специфичном аукштаитијском
поддијалекту.
Реч је о техникама и проблемима акустичких мерења тонских висина.
Спроведена су тонска мерења висина у десетинама песама. Након генерализовања
/ сумирања резултата, откривено је неколико феномена. Прво, читаве
лествице су у процесу постепене (узлазне) транспозиције од почетка до краја
извођења песме. Друго, транспозиција је допуњена поступним сажимањем
музичких скала: интервали постају ужи... како горњи ступњеви скале досежу
поступно до горњег дела вокалног амбитуса, који није удобан за продукцију
гласа. Треће, интонације ступњева скале су динамичне, тј. зависе од музичког
(и мелодијског и хармонског) контекста. На пример, у неким случајевима, интонација
ступњева скале зависи од тога у којој се вокалној дијади дати ступањ
појављује. Други пример: интонација трећег ступња може значајно зависити
и од мелодијског обрасца којем припада и од трајања тонске висине (што првенствено
значи разлику између стуктурног и кратког орнаменталног тона).
За ухо слушаоца са Запада, то украшава мелодију специфичним смењивањем
„слатко-киселе” дурско-молске тоналности. Четврто, верзије музичких скала
функционишу као маркери идиолеката – конкретно, реч је о светлим и тамним
верзијама скала налик дурској. Идеја таквих верзија може се, евентуално,
извести у домену дијалеката. Сви ови увиди отварају питања перцептивних
својстава музичких скала и њихових манифестација у извођењу.
Музичке скале привлаче пажњу етномузиколога од самог настанка компаративне
музикологије. Та пажња је вероватно најчешће усмеравана ка специфичним
„егзотичним” скалама због њихове концепције и интервала потпуно
другачијих од оних у западној уметничкој музици. У том погледу, западне
традиционалне музичке културе су разматране генерално као више или мање
сродне њиховим „развијеним парњацима” у високој култури (макар у погледу
конститутивних интервала), отуда и као не толико интересантне за истраживаче.
Појавио се и одређени број студија који пориче преовлађујући став. Актуелно
истраживање продужава овај алтернативни ток и илуструје питања
музичких скала путем феномена које налазимо у литванској традиционалној
вокалној хомофонији.
Кључне речи:
musical scale / vocal performance / Lithuanian traditional singing / homophony / acoustical measurements / pitch perceptionИзвор:
Музикологија / Musicology, 2014, II, 17, 45-67Издавач:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Ambrazevičius, Rytis PY - 2014 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3880 AB - Acoustical measurements of pitches in a dozen songs exemplifying the Lithuanian traditional vocal homophony were carried out. Several phenomena were revealed. First, the entire scales experience gradual transposition (rise) from the beginning to the end of the song performances. Second, the transposition is supplemented with the gradual shrinking of the musical scales (the intervals become narrower). Third, the intonations of the scale degrees are dynamic, i.e. they depend on the musical (both melodic and harmonic) contexts. Fourth, the versions of musical scales work as certain markers for the idiolects (further studies could show if this might be extrapolated to the realm of dialects). All these insights raise issues about the perceptual qualities of the musical scales and their manifestations in the performance. AB - Текст разматра питање музичке скале: одступања / раскорак / противречност између приступа концепту лествице и проблеме акустичко-перцептуалне природе у вези с њима (углавном флексибилна интонација и резултирајућа „правила извођења”). Представљене су основе литванске традиционалне вокалне хомофоније. Оформљена су два узорка, од којих сваки садржи по пет снимака извођења песама. Један узорак литванске традиционалне вокалне хомофоније потиче из Аукштаитије (источног дијалекта), а други из Дзукије (југоисточног дијалекта). Још две укључене песме су на специфичном аукштаитијском поддијалекту. Реч је о техникама и проблемима акустичких мерења тонских висина. Спроведена су тонска мерења висина у десетинама песама. Након генерализовања / сумирања резултата, откривено је неколико феномена. Прво, читаве лествице су у процесу постепене (узлазне) транспозиције од почетка до краја извођења песме. Друго, транспозиција је допуњена поступним сажимањем музичких скала: интервали постају ужи како горњи ступњеви скале досежу поступно до горњег дела вокалног амбитуса, који није удобан за продукцију гласа. Треће, интонације ступњева скале су динамичне, тј. зависе од музичког (и мелодијског и хармонског) контекста. На пример, у неким случајевима, интонација ступњева скале зависи од тога у којој се вокалној дијади дати ступањ појављује. Други пример: интонација трећег ступња може значајно зависити и од мелодијског обрасца којем припада и од трајања тонске висине (што првенствено значи разлику између стуктурног и кратког орнаменталног тона). За ухо слушаоца са Запада, то украшава мелодију специфичним смењивањем „слатко-киселе” дурско-молске тоналности. Четврто, верзије музичких скала функционишу као маркери идиолеката – конкретно, реч је о светлим и тамним верзијама скала налик дурској. Идеја таквих верзија може се, евентуално, извести у домену дијалеката. Сви ови увиди отварају питања перцептивних својстава музичких скала и њихових манифестација у извођењу. Музичке скале привлаче пажњу етномузиколога од самог настанка компаративне музикологије. Та пажња је вероватно најчешће усмеравана ка специфичним „егзотичним” скалама због њихове концепције и интервала потпуно другачијих од оних у западној уметничкој музици. У том погледу, западне традиционалне музичке културе су разматране генерално као више или мање сродне њиховим „развијеним парњацима” у високој култури (макар у погледу конститутивних интервала), отуда и као не толико интересантне за истраживаче. Појавио се и одређени број студија који пориче преовлађујући став. Актуелно истраживање продужава овај алтернативни ток и илуструје питања музичких скала путем феномена које налазимо у литванској традиционалној вокалној хомофонији. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples T1 - Извођење музичке лествице у традиционалној вокалној хомофонији: примери из Литваније SP - 45 EP - 67 VL - II IS - 17 DO - 10.2298/MUZ1417045A UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3880 ER -
@article{ author = "Ambrazevičius, Rytis", year = "2014", abstract = "Acoustical measurements of pitches in a dozen songs exemplifying the Lithuanian traditional vocal homophony were carried out. Several phenomena were revealed. First, the entire scales experience gradual transposition (rise) from the beginning to the end of the song performances. Second, the transposition is supplemented with the gradual shrinking of the musical scales (the intervals become narrower). Third, the intonations of the scale degrees are dynamic, i.e. they depend on the musical (both melodic and harmonic) contexts. Fourth, the versions of musical scales work as certain markers for the idiolects (further studies could show if this might be extrapolated to the realm of dialects). All these insights raise issues about the perceptual qualities of the musical scales and their manifestations in the performance., Текст разматра питање музичке скале: одступања / раскорак / противречност између приступа концепту лествице и проблеме акустичко-перцептуалне природе у вези с њима (углавном флексибилна интонација и резултирајућа „правила извођења”). Представљене су основе литванске традиционалне вокалне хомофоније. Оформљена су два узорка, од којих сваки садржи по пет снимака извођења песама. Један узорак литванске традиционалне вокалне хомофоније потиче из Аукштаитије (источног дијалекта), а други из Дзукије (југоисточног дијалекта). Још две укључене песме су на специфичном аукштаитијском поддијалекту. Реч је о техникама и проблемима акустичких мерења тонских висина. Спроведена су тонска мерења висина у десетинама песама. Након генерализовања / сумирања резултата, откривено је неколико феномена. Прво, читаве лествице су у процесу постепене (узлазне) транспозиције од почетка до краја извођења песме. Друго, транспозиција је допуњена поступним сажимањем музичких скала: интервали постају ужи како горњи ступњеви скале досежу поступно до горњег дела вокалног амбитуса, који није удобан за продукцију гласа. Треће, интонације ступњева скале су динамичне, тј. зависе од музичког (и мелодијског и хармонског) контекста. На пример, у неким случајевима, интонација ступњева скале зависи од тога у којој се вокалној дијади дати ступањ појављује. Други пример: интонација трећег ступња може значајно зависити и од мелодијског обрасца којем припада и од трајања тонске висине (што првенствено значи разлику између стуктурног и кратког орнаменталног тона). За ухо слушаоца са Запада, то украшава мелодију специфичним смењивањем „слатко-киселе” дурско-молске тоналности. Четврто, верзије музичких скала функционишу као маркери идиолеката – конкретно, реч је о светлим и тамним верзијама скала налик дурској. Идеја таквих верзија може се, евентуално, извести у домену дијалеката. Сви ови увиди отварају питања перцептивних својстава музичких скала и њихових манифестација у извођењу. Музичке скале привлаче пажњу етномузиколога од самог настанка компаративне музикологије. Та пажња је вероватно најчешће усмеравана ка специфичним „егзотичним” скалама због њихове концепције и интервала потпуно другачијих од оних у западној уметничкој музици. У том погледу, западне традиционалне музичке културе су разматране генерално као више или мање сродне њиховим „развијеним парњацима” у високој култури (макар у погледу конститутивних интервала), отуда и као не толико интересантне за истраживаче. Појавио се и одређени број студија који пориче преовлађујући став. Актуелно истраживање продужава овај алтернативни ток и илуструје питања музичких скала путем феномена које налазимо у литванској традиционалној вокалној хомофонији.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples, Извођење музичке лествице у традиционалној вокалној хомофонији: примери из Литваније", pages = "45-67", volume = "II", number = "17", doi = "10.2298/MUZ1417045A", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3880" }
Ambrazevičius, R.. (2014). Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(17), 45-67. https://doi.org/10.2298/MUZ1417045A https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3880
Ambrazevičius R. Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples. in Музикологија / Musicology. 2014;II(17):45-67. doi:10.2298/MUZ1417045A https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3880 .
Ambrazevičius, Rytis, "Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples" in Музикологија / Musicology, II, no. 17 (2014):45-67, https://doi.org/10.2298/MUZ1417045A ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3880 .