Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра
Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Концертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између
традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место
у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и
слојевитих односа између снаге традиције и слободе уметничког доживљаја
у његовој стваралачкој поетици заснива се на анализи трију концертантних
дела: Концерта за виолу – Vers Byzance (1984), Концерта за тубу (1992) и
Чело симфоније (1995), а у центар пажње ставља формални аспект, али и све
процесе у обликовању музичког тока значајне како за драматургију једног
дела, тако и за његов стилски проседе.
Our interest in the position and signifcance of the concert music of Ivan Jevtić in the development of this genre in the Serbian music of the second half of the 20th century is based on several facts. Judging from the number of concerts and the variety of their stylistic, aesthetic, technical, expressive and historical qualities, Jevtić comes across as a composer who was the pioneer of several particular and general tendencies in the development of Serbian concert music, especially when we have the following in mind: his relationship to the musical heritage; his aspirations to master new contemporary tendencies; the time of general stylistic turmoil; compositional techniques etc. The comparative analysis of three concerts: Concerto for Tuba, Cello Symphony and Concerto for Viola points to the basic elements of traditional heritage, his reshaping of this heritage, as well as the elements of modern musical expression in the works of this composer. The analyzed paths of a part of his enti...re oeuvre do not exemplify the complete development of the concert genre in the Serbian music of the second half of the 20th century but, alongside with other important aspects such as historical, aesthetic, technical etc. they assist us in a beter understanding of the tendencies in the development of this genre in Serbia, but also of the tendencies in Serbian music afer 1945.
Ključne reči:
Иван Јевтић / концертантна дела / Србија / XX век / традиција и њено преобликовање / Ivan Jevtić / concertante works / Serbia / 20th century / tradition and its adaptationIzvor:
Музикологија / Musicology, 2017, 23, 219-237Izdavač:
- Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности
URI
http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2017/1450-98141723219N.pdfhttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/3732
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Николић, Оливера PY - 2017 UR - http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2017/1450-98141723219N.pdf UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3732 AB - Концертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и слојевитих односа између снаге традиције и слободе уметничког доживљаја у његовој стваралачкој поетици заснива се на анализи трију концертантних дела: Концерта за виолу – Vers Byzance (1984), Концерта за тубу (1992) и Чело симфоније (1995), а у центар пажње ставља формални аспект, али и све процесе у обликовању музичког тока значајне како за драматургију једног дела, тако и за његов стилски проседе. AB - Our interest in the position and signifcance of the concert music of Ivan Jevtić in the development of this genre in the Serbian music of the second half of the 20th century is based on several facts. Judging from the number of concerts and the variety of their stylistic, aesthetic, technical, expressive and historical qualities, Jevtić comes across as a composer who was the pioneer of several particular and general tendencies in the development of Serbian concert music, especially when we have the following in mind: his relationship to the musical heritage; his aspirations to master new contemporary tendencies; the time of general stylistic turmoil; compositional techniques etc. The comparative analysis of three concerts: Concerto for Tuba, Cello Symphony and Concerto for Viola points to the basic elements of traditional heritage, his reshaping of this heritage, as well as the elements of modern musical expression in the works of this composer. The analyzed paths of a part of his entire oeuvre do not exemplify the complete development of the concert genre in the Serbian music of the second half of the 20th century but, alongside with other important aspects such as historical, aesthetic, technical etc. they assist us in a beter understanding of the tendencies in the development of this genre in Serbia, but also of the tendencies in Serbian music afer 1945. PB - Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности T2 - Музикологија / Musicology T1 - Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра T1 - Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre SP - 219 EP - 237 IS - 23 DO - 10.2298/MUZ1723217N UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3732 ER -
@article{ author = "Николић, Оливера", year = "2017", abstract = "Концертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и слојевитих односа између снаге традиције и слободе уметничког доживљаја у његовој стваралачкој поетици заснива се на анализи трију концертантних дела: Концерта за виолу – Vers Byzance (1984), Концерта за тубу (1992) и Чело симфоније (1995), а у центар пажње ставља формални аспект, али и све процесе у обликовању музичког тока значајне како за драматургију једног дела, тако и за његов стилски проседе., Our interest in the position and signifcance of the concert music of Ivan Jevtić in the development of this genre in the Serbian music of the second half of the 20th century is based on several facts. Judging from the number of concerts and the variety of their stylistic, aesthetic, technical, expressive and historical qualities, Jevtić comes across as a composer who was the pioneer of several particular and general tendencies in the development of Serbian concert music, especially when we have the following in mind: his relationship to the musical heritage; his aspirations to master new contemporary tendencies; the time of general stylistic turmoil; compositional techniques etc. The comparative analysis of three concerts: Concerto for Tuba, Cello Symphony and Concerto for Viola points to the basic elements of traditional heritage, his reshaping of this heritage, as well as the elements of modern musical expression in the works of this composer. The analyzed paths of a part of his entire oeuvre do not exemplify the complete development of the concert genre in the Serbian music of the second half of the 20th century but, alongside with other important aspects such as historical, aesthetic, technical etc. they assist us in a beter understanding of the tendencies in the development of this genre in Serbia, but also of the tendencies in Serbian music afer 1945.", publisher = "Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности", journal = "Музикологија / Musicology", title = "Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра, Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre", pages = "219-237", number = "23", doi = "10.2298/MUZ1723217N", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3732" }
Николић, О.. (2017). Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра. in Музикологија / Musicology Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности.(23), 219-237. https://doi.org/10.2298/MUZ1723217N https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3732
Николић О. Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра. in Музикологија / Musicology. 2017;(23):219-237. doi:10.2298/MUZ1723217N https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3732 .
Николић, Оливера, "Музички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанра" in Музикологија / Musicology, no. 23 (2017):219-237, https://doi.org/10.2298/MUZ1723217N ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3732 .