Будућност народне традиције ‒ поглед из перспективе дечје антропологије
The future of folk tradition: a view from the perspective of children’s anthropology
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Нови миленијум доноси и нове погледе како на прошлост тако и на садашњост и будућност. Сходно реченом, циљ истраживања биће да испита колико су новe генерације деце ‒ деце која похађају од 1. до 4. разреда основне школе – заинтересована за традиционалну културу, а која им је доступна углавном путем традиционалних медија, највише кроз различите публикације. Такође, у складу са њиховим интересовањима, циљ је и да се сазна да ли
би више обраћали пажњу на овакве садржаје ако би им они били доступни путем различитих игрица на таблетима и/или паметним телефонима. Иако након деведесетих година ХХ века почиње ревитализација традиције, тек од краја друге деценије ХХI века, са оснивањем бројних издавачких кућа које имају своја одељења за децу, примећује се пораст интересовања за штампање различитих публикација са садржајем елемената народне традиције, па ће се у раду дати кратак осврт на теме којима се бави та литература. С
обзиром на то, данас постоје бројне сликовнице и дечје књиге мањег оби...ма, као и бојанке. Од 2010. године у ниже разреде основних школа уведен је и изборни предмет Народна традиција, те ћемо на основу мишљења деце о том предмету настојати да сагледамо и пружимо што целовитију слику која се односи на важност, начин представљања, као и на занимљивост народне традиције за нове генерације. Предложићемо и нове начине на које би се генерацији Z (деца рођена од 2007. године до данас) могло представити богатство народне традиције и побудити њихово интересовање за бављење етнологијом и антропологијом у будућности.
New millennium, new views on both the past and the present, and thus the future, have been noticeable. The aim of the research will be to examine how much new generations of children attending the 1st to 4th grade of primary school are interested in traditional culture, that is, that segment of it which concerns the custom’s practice and former life in the countryside, which is available to them mainly through traditional media, and mostly through various publications. Also,
in accordance with their interests, the goal is to find out whether they would pay more attention to such content if they were available through various games on tablets and smartphones. Although after the nineties of the twentieth century, the revitalization of tradition began, since the end of the second decade of the XXI century, with the establishment of numerous publishing houses that have their own departments for children, there is an increase in their interest in printing various publications containing el...ements of folk tradition, so the paper will give a brief overview of the topics covered in this literature. Given that, today there are numerous picture books and children’s books of small size with and without tasks, as well as coloring books. Since 2010, an elective subject has been introduced in the lower grades of primary schools as a compulsory subject ‒ Folk tradition, and with the help of children’s opinions on this subject, they will try to see and to some
extent create an overall picture that refers to the importance, manner of presentation, as well as the interest of folk tradition for these new generations. We will also suggest new ways in which Generation Z (children born from 2007 until today) could be introduced to the richness of folk tradition and be interested in perhaps future work in ethnology and anthropology.
Кључне речи:
медији / деца / народна традиција / ХХI век / садашњост / будућност / the media / folk tradition / ХХI century / present and futureИзвор:
Хоризонти будућности : антрополошки и други научни приступи / Horizons of the future : anthropological and other scientific approaches, 2023, 257-279Издавач:
- Нови Сад : Архив Војводине
- Београд : Етнографски институт САНУ
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200173 (Етнографски институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200173)
URI
https://etno-institut.co.rs/lat/zbornik-radova/horizonti-budu%C4%87nosti-antropolo%C5%A1ki-i-drugi-nau%C4%8Dni-pristupihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/15533
Институција/група
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - CHAP AU - Аксић, Нина PY - 2023 UR - https://etno-institut.co.rs/lat/zbornik-radova/horizonti-budu%C4%87nosti-antropolo%C5%A1ki-i-drugi-nau%C4%8Dni-pristupi UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15533 AB - Нови миленијум доноси и нове погледе како на прошлост тако и на садашњост и будућност. Сходно реченом, циљ истраживања биће да испита колико су новe генерације деце ‒ деце која похађају од 1. до 4. разреда основне школе – заинтересована за традиционалну културу, а која им је доступна углавном путем традиционалних медија, највише кроз различите публикације. Такође, у складу са њиховим интересовањима, циљ је и да се сазна да ли би више обраћали пажњу на овакве садржаје ако би им они били доступни путем различитих игрица на таблетима и/или паметним телефонима. Иако након деведесетих година ХХ века почиње ревитализација традиције, тек од краја друге деценије ХХI века, са оснивањем бројних издавачких кућа које имају своја одељења за децу, примећује се пораст интересовања за штампање различитих публикација са садржајем елемената народне традиције, па ће се у раду дати кратак осврт на теме којима се бави та литература. С обзиром на то, данас постоје бројне сликовнице и дечје књиге мањег обима, као и бојанке. Од 2010. године у ниже разреде основних школа уведен је и изборни предмет Народна традиција, те ћемо на основу мишљења деце о том предмету настојати да сагледамо и пружимо што целовитију слику која се односи на важност, начин представљања, као и на занимљивост народне традиције за нове генерације. Предложићемо и нове начине на које би се генерацији Z (деца рођена од 2007. године до данас) могло представити богатство народне традиције и побудити њихово интересовање за бављење етнологијом и антропологијом у будућности. AB - New millennium, new views on both the past and the present, and thus the future, have been noticeable. The aim of the research will be to examine how much new generations of children attending the 1st to 4th grade of primary school are interested in traditional culture, that is, that segment of it which concerns the custom’s practice and former life in the countryside, which is available to them mainly through traditional media, and mostly through various publications. Also, in accordance with their interests, the goal is to find out whether they would pay more attention to such content if they were available through various games on tablets and smartphones. Although after the nineties of the twentieth century, the revitalization of tradition began, since the end of the second decade of the XXI century, with the establishment of numerous publishing houses that have their own departments for children, there is an increase in their interest in printing various publications containing elements of folk tradition, so the paper will give a brief overview of the topics covered in this literature. Given that, today there are numerous picture books and children’s books of small size with and without tasks, as well as coloring books. Since 2010, an elective subject has been introduced in the lower grades of primary schools as a compulsory subject ‒ Folk tradition, and with the help of children’s opinions on this subject, they will try to see and to some extent create an overall picture that refers to the importance, manner of presentation, as well as the interest of folk tradition for these new generations. We will also suggest new ways in which Generation Z (children born from 2007 until today) could be introduced to the richness of folk tradition and be interested in perhaps future work in ethnology and anthropology. PB - Нови Сад : Архив Војводине PB - Београд : Етнографски институт САНУ T2 - Хоризонти будућности : антрополошки и други научни приступи / Horizons of the future : anthropological and other scientific approaches T1 - Будућност народне традиције ‒ поглед из перспективе дечје антропологије T1 - The future of folk tradition: a view from the perspective of children’s anthropology SP - 257 EP - 279 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15533 ER -
@inbook{ author = "Аксић, Нина", year = "2023", abstract = "Нови миленијум доноси и нове погледе како на прошлост тако и на садашњост и будућност. Сходно реченом, циљ истраживања биће да испита колико су новe генерације деце ‒ деце која похађају од 1. до 4. разреда основне школе – заинтересована за традиционалну културу, а која им је доступна углавном путем традиционалних медија, највише кроз различите публикације. Такође, у складу са њиховим интересовањима, циљ је и да се сазна да ли би више обраћали пажњу на овакве садржаје ако би им они били доступни путем различитих игрица на таблетима и/или паметним телефонима. Иако након деведесетих година ХХ века почиње ревитализација традиције, тек од краја друге деценије ХХI века, са оснивањем бројних издавачких кућа које имају своја одељења за децу, примећује се пораст интересовања за штампање различитих публикација са садржајем елемената народне традиције, па ће се у раду дати кратак осврт на теме којима се бави та литература. С обзиром на то, данас постоје бројне сликовнице и дечје књиге мањег обима, као и бојанке. Од 2010. године у ниже разреде основних школа уведен је и изборни предмет Народна традиција, те ћемо на основу мишљења деце о том предмету настојати да сагледамо и пружимо што целовитију слику која се односи на важност, начин представљања, као и на занимљивост народне традиције за нове генерације. Предложићемо и нове начине на које би се генерацији Z (деца рођена од 2007. године до данас) могло представити богатство народне традиције и побудити њихово интересовање за бављење етнологијом и антропологијом у будућности., New millennium, new views on both the past and the present, and thus the future, have been noticeable. The aim of the research will be to examine how much new generations of children attending the 1st to 4th grade of primary school are interested in traditional culture, that is, that segment of it which concerns the custom’s practice and former life in the countryside, which is available to them mainly through traditional media, and mostly through various publications. Also, in accordance with their interests, the goal is to find out whether they would pay more attention to such content if they were available through various games on tablets and smartphones. Although after the nineties of the twentieth century, the revitalization of tradition began, since the end of the second decade of the XXI century, with the establishment of numerous publishing houses that have their own departments for children, there is an increase in their interest in printing various publications containing elements of folk tradition, so the paper will give a brief overview of the topics covered in this literature. Given that, today there are numerous picture books and children’s books of small size with and without tasks, as well as coloring books. Since 2010, an elective subject has been introduced in the lower grades of primary schools as a compulsory subject ‒ Folk tradition, and with the help of children’s opinions on this subject, they will try to see and to some extent create an overall picture that refers to the importance, manner of presentation, as well as the interest of folk tradition for these new generations. We will also suggest new ways in which Generation Z (children born from 2007 until today) could be introduced to the richness of folk tradition and be interested in perhaps future work in ethnology and anthropology.", publisher = "Нови Сад : Архив Војводине, Београд : Етнографски институт САНУ", journal = "Хоризонти будућности : антрополошки и други научни приступи / Horizons of the future : anthropological and other scientific approaches", booktitle = "Будућност народне традиције ‒ поглед из перспективе дечје антропологије, The future of folk tradition: a view from the perspective of children’s anthropology", pages = "257-279", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15533" }
Аксић, Н.. (2023). Будућност народне традиције ‒ поглед из перспективе дечје антропологије. in Хоризонти будућности : антрополошки и други научни приступи / Horizons of the future : anthropological and other scientific approaches Нови Сад : Архив Војводине., 257-279. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15533
Аксић Н. Будућност народне традиције ‒ поглед из перспективе дечје антропологије. in Хоризонти будућности : антрополошки и други научни приступи / Horizons of the future : anthropological and other scientific approaches. 2023;:257-279. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15533 .
Аксић, Нина, "Будућност народне традиције ‒ поглед из перспективе дечје антропологије" in Хоризонти будућности : антрополошки и други научни приступи / Horizons of the future : anthropological and other scientific approaches (2023):257-279, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15533 .