Модерност Дучићеве поезије: очи, пејзажи, химере
The Modernity of Dučić’s Poetry: Eyes, Landscapes, Chimeras
Само за регистроване кориснике
2022
Аутори
Елез, ВеснаОстала ауторства
Кнежевић, ЗоранДелић, Јован
Костић, Владимир С.
Бојовић, Злата
Симовић, Љубомир
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Познат као песник посвећен форми и рафинираном тону, Јован Дучић је,
по нашем уверењу, најбољи у песмама које не одликује парнасовскa алегоричност. Настојимо
да укажемо на три важна мотива који говоре о Дучићевој истинској модерности: химеру, пејзаж и очи. Наша намера је да издвојимо неке од Дучићевих најлепших песама које их садрже.
Ова три мотива у великој мери доприносе стварању утиска истинске сугестивности, слутње
или загонетности. Песме у којима они доминирају говоре о дометима Дучићеве духовности,
сагледавању временско-просторних односа који добијају метафизичку димензију. Нарочито
је индикативан двоструки семантички потенцијал речи химера која означава превелико и
тешко оствариво очекивање, али и заблуду и опсену. Наглашавамо да песникова искрена и
инстинктивна посвећеност сунцу преко мотива химере открива тамну страну, наличје соларног принципа. Мотив пејзажа потврђује Дучићеву модерност и у евокацији се показује
знатно сугестивнијим од брижљиво одабраних митолошких и... историјских тема. Мотив очију,
један од најзначајнијих у историји европског песништва, код Дучића испољава нове квалитете: поред симболике неизрецивог, спознаје, контемплације и препознавања, очи у најбољим
Дучићевим песмама означавају превазилажење задатих временских и просторних односа.
Known as a subtle reflective poet, Jovan Dučić is, in our assessment, at his finest when he
refrains from conventional Parnassian formalism which hampers his delicate perceptions. We
argue that some of his best achievements refer to the poems containing at least one of the following
modern motifs: chimera, landscape and the recurring imagery of eyes. Dučić’s symbolic chimera
stands for the duplicity of the poet’s spiritual quest: elevation and disillusionment, the dark side
of the creative principle. His landscapes are powerful symbolic devices referring to meaningful
spatio-temporal relations, revealing the metaphysical dimension of the observed phenomena. The
motif of eyes stands for knowing, anticipation, and, more importantly, for the process of watching
and moving forward, suggesting the uninterrupted intellectual and spiritual flow, as in “The
Nomads“, one of Dučić’s finest poems.
Кључне речи:
Јован Дучић, 1871-1943 / модерност / химера / пејзажИзвор:
Јован Дучић песник и дипломата : поводом сто педесет година од рођења : зборник радова са научног скупа одржаног 9. и 10. децембра 2021. године, 2022, 187-194Издавач:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Напомена:
- Научни скупови САНУ ; књ. 210. Председништво ; књ. 20
Колекције
TY - CONF AU - Елез, Весна PY - 2022 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14804 AB - Познат као песник посвећен форми и рафинираном тону, Јован Дучић је, по нашем уверењу, најбољи у песмама које не одликује парнасовскa алегоричност. Настојимо да укажемо на три важна мотива који говоре о Дучићевој истинској модерности: химеру, пејзаж и очи. Наша намера је да издвојимо неке од Дучићевих најлепших песама које их садрже. Ова три мотива у великој мери доприносе стварању утиска истинске сугестивности, слутње или загонетности. Песме у којима они доминирају говоре о дометима Дучићеве духовности, сагледавању временско-просторних односа који добијају метафизичку димензију. Нарочито је индикативан двоструки семантички потенцијал речи химера која означава превелико и тешко оствариво очекивање, али и заблуду и опсену. Наглашавамо да песникова искрена и инстинктивна посвећеност сунцу преко мотива химере открива тамну страну, наличје соларног принципа. Мотив пејзажа потврђује Дучићеву модерност и у евокацији се показује знатно сугестивнијим од брижљиво одабраних митолошких и историјских тема. Мотив очију, један од најзначајнијих у историји европског песништва, код Дучића испољава нове квалитете: поред симболике неизрецивог, спознаје, контемплације и препознавања, очи у најбољим Дучићевим песмама означавају превазилажење задатих временских и просторних односа. AB - Known as a subtle reflective poet, Jovan Dučić is, in our assessment, at his finest when he refrains from conventional Parnassian formalism which hampers his delicate perceptions. We argue that some of his best achievements refer to the poems containing at least one of the following modern motifs: chimera, landscape and the recurring imagery of eyes. Dučić’s symbolic chimera stands for the duplicity of the poet’s spiritual quest: elevation and disillusionment, the dark side of the creative principle. His landscapes are powerful symbolic devices referring to meaningful spatio-temporal relations, revealing the metaphysical dimension of the observed phenomena. The motif of eyes stands for knowing, anticipation, and, more importantly, for the process of watching and moving forward, suggesting the uninterrupted intellectual and spiritual flow, as in “The Nomads“, one of Dučić’s finest poems. PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Јован Дучић песник и дипломата : поводом сто педесет година од рођења : зборник радова са научног скупа одржаног 9. и 10. децембра 2021. године T1 - Модерност Дучићеве поезије: очи, пејзажи, химере T1 - The Modernity of Dučić’s Poetry: Eyes, Landscapes, Chimeras SP - 187 EP - 194 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14804 ER -
@conference{ author = "Елез, Весна", year = "2022", abstract = "Познат као песник посвећен форми и рафинираном тону, Јован Дучић је, по нашем уверењу, најбољи у песмама које не одликује парнасовскa алегоричност. Настојимо да укажемо на три важна мотива који говоре о Дучићевој истинској модерности: химеру, пејзаж и очи. Наша намера је да издвојимо неке од Дучићевих најлепших песама које их садрже. Ова три мотива у великој мери доприносе стварању утиска истинске сугестивности, слутње или загонетности. Песме у којима они доминирају говоре о дометима Дучићеве духовности, сагледавању временско-просторних односа који добијају метафизичку димензију. Нарочито је индикативан двоструки семантички потенцијал речи химера која означава превелико и тешко оствариво очекивање, али и заблуду и опсену. Наглашавамо да песникова искрена и инстинктивна посвећеност сунцу преко мотива химере открива тамну страну, наличје соларног принципа. Мотив пејзажа потврђује Дучићеву модерност и у евокацији се показује знатно сугестивнијим од брижљиво одабраних митолошких и историјских тема. Мотив очију, један од најзначајнијих у историји европског песништва, код Дучића испољава нове квалитете: поред симболике неизрецивог, спознаје, контемплације и препознавања, очи у најбољим Дучићевим песмама означавају превазилажење задатих временских и просторних односа., Known as a subtle reflective poet, Jovan Dučić is, in our assessment, at his finest when he refrains from conventional Parnassian formalism which hampers his delicate perceptions. We argue that some of his best achievements refer to the poems containing at least one of the following modern motifs: chimera, landscape and the recurring imagery of eyes. Dučić’s symbolic chimera stands for the duplicity of the poet’s spiritual quest: elevation and disillusionment, the dark side of the creative principle. His landscapes are powerful symbolic devices referring to meaningful spatio-temporal relations, revealing the metaphysical dimension of the observed phenomena. The motif of eyes stands for knowing, anticipation, and, more importantly, for the process of watching and moving forward, suggesting the uninterrupted intellectual and spiritual flow, as in “The Nomads“, one of Dučić’s finest poems.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Јован Дучић песник и дипломата : поводом сто педесет година од рођења : зборник радова са научног скупа одржаног 9. и 10. децембра 2021. године", title = "Модерност Дучићеве поезије: очи, пејзажи, химере, The Modernity of Dučić’s Poetry: Eyes, Landscapes, Chimeras", pages = "187-194", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14804" }
Елез, В.. (2022). Модерност Дучићеве поезије: очи, пејзажи, химере. in Јован Дучић песник и дипломата : поводом сто педесет година од рођења : зборник радова са научног скупа одржаног 9. и 10. децембра 2021. године Београд : Српска академија наука и уметности., 187-194. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14804
Елез В. Модерност Дучићеве поезије: очи, пејзажи, химере. in Јован Дучић песник и дипломата : поводом сто педесет година од рођења : зборник радова са научног скупа одржаног 9. и 10. децембра 2021. године. 2022;:187-194. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14804 .
Елез, Весна, "Модерност Дучићеве поезије: очи, пејзажи, химере" in Јован Дучић песник и дипломата : поводом сто педесет година од рођења : зборник радова са научног скупа одржаног 9. и 10. децембра 2021. године (2022):187-194, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14804 .