Стваралачка и уметничка истина композитора Ивана Јевтића – поглед једног етномузиколога
Članak u časopisu (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
У тексту је учињен покушај да се лични уметнички доживљај етномузиколога стечен кроз слушање делā Ивана Јевтића сагледа и представи узимајући у обзир искуство ауторке као аналитичара, извођача и познаваоца традиционалних фолклорно-музичких облика у њиховом оригиналном звучању. С друге стране, размишљања изложена у овом раду заснована су и на резултатима аналитичког приступа једног дела Јевтићевог опуса, у ком мотивски материјал чине предлошци из српске фолклорне традиције (о чему је писано и у монографији посвећеној Јевтићевом стваралаштву; Nicefor 2016). Упоредо су посматрана значења појма истинитог у традиционалној музици и у Јевтићевом схватању композиторског стваралаштва са етичким принципом као примарним, а истовремено „по људској мери“ (Јевтић). У раду је пажња посвећена и изразима личног и националног идентитета у Јевтићевој музици, исказаним кроз структурне елементе фолклорне музике, коришћене како „у духу“ традиције, тако и путем композиционих принципа сродних са народним, как...о локалним, тако и универзалним. При томе стваралац својом скромношћу и „природном великодушношћу“ (Nicefor) остаје трајно опредељен за позицију преносиоца поруке својим слушаоцима и поштоваоцима, који његову музику цене због њене аутентичности и јасноће (Nicefor).
This paper attempts to review and present the personal artistic experience of an ethnomusicologist acquired through listening to the works by Ivan Jevtić, taking into account the author’s experience as an analyst, performer and connoisseur of traditional folklore music pieces in their original form. On the other hand, deliberations presented in this paper are also based on the results of the analytical approach of a part of Jevtić’s oeuvre, wherein the motif material consists of templates coming from Serbian folklore traditions (it was also written about it in the monograph dedicated to Jevtić’s oeuvre; Nicefor 2016). The meanings of the concept of truth in traditional music have been observed alongside Jevtić’s understanding of composer’s creativity with the ethical principle as a primary one, and at the same time “in line with the measure of a man” (Jevtić). The paper focuses in particular on the expressions of personal and national identity in Jevtić’s music, expressed through the s...tructural elements of folklore music, used both “in the spirit” of tradition, and through compositional principles akin to folk, both local and universal. At the same time, the composer, owing to his modesty and “natural generosity” (Nicefor), remains permanently committed to his position of a composer who conveys a message to his listeners and admirers, who appreciate his music for its authenticity and clarity (Nicefor).
Izvor:
Глас CDXXXIII, Одељење уметности, 2022, 10, 88-95Izdavač:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Finansiranje / projekti:
- Identiteti srpske muzike od lokalnih do globalnih okvira: tradicije, promene, izazovi (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177004)
Institucija/grupa
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Јовановић, Јелена PY - 2022 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14253 AB - У тексту је учињен покушај да се лични уметнички доживљај етномузиколога стечен кроз слушање делā Ивана Јевтића сагледа и представи узимајући у обзир искуство ауторке као аналитичара, извођача и познаваоца традиционалних фолклорно-музичких облика у њиховом оригиналном звучању. С друге стране, размишљања изложена у овом раду заснована су и на резултатима аналитичког приступа једног дела Јевтићевог опуса, у ком мотивски материјал чине предлошци из српске фолклорне традиције (о чему је писано и у монографији посвећеној Јевтићевом стваралаштву; Nicefor 2016). Упоредо су посматрана значења појма истинитог у традиционалној музици и у Јевтићевом схватању композиторског стваралаштва са етичким принципом као примарним, а истовремено „по људској мери“ (Јевтић). У раду је пажња посвећена и изразима личног и националног идентитета у Јевтићевој музици, исказаним кроз структурне елементе фолклорне музике, коришћене како „у духу“ традиције, тако и путем композиционих принципа сродних са народним, како локалним, тако и универзалним. При томе стваралац својом скромношћу и „природном великодушношћу“ (Nicefor) остаје трајно опредељен за позицију преносиоца поруке својим слушаоцима и поштоваоцима, који његову музику цене због њене аутентичности и јасноће (Nicefor). AB - This paper attempts to review and present the personal artistic experience of an ethnomusicologist acquired through listening to the works by Ivan Jevtić, taking into account the author’s experience as an analyst, performer and connoisseur of traditional folklore music pieces in their original form. On the other hand, deliberations presented in this paper are also based on the results of the analytical approach of a part of Jevtić’s oeuvre, wherein the motif material consists of templates coming from Serbian folklore traditions (it was also written about it in the monograph dedicated to Jevtić’s oeuvre; Nicefor 2016). The meanings of the concept of truth in traditional music have been observed alongside Jevtić’s understanding of composer’s creativity with the ethical principle as a primary one, and at the same time “in line with the measure of a man” (Jevtić). The paper focuses in particular on the expressions of personal and national identity in Jevtić’s music, expressed through the structural elements of folklore music, used both “in the spirit” of tradition, and through compositional principles akin to folk, both local and universal. At the same time, the composer, owing to his modesty and “natural generosity” (Nicefor), remains permanently committed to his position of a composer who conveys a message to his listeners and admirers, who appreciate his music for its authenticity and clarity (Nicefor). PB - Београд : Српска академија наука и уметности T2 - Глас CDXXXIII, Одељење уметности T1 - Стваралачка и уметничка истина композитора Ивана Јевтића – поглед једног етномузиколога SP - 88 EP - 95 IS - 10 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14253 ER -
@article{ author = "Јовановић, Јелена", year = "2022", abstract = "У тексту је учињен покушај да се лични уметнички доживљај етномузиколога стечен кроз слушање делā Ивана Јевтића сагледа и представи узимајући у обзир искуство ауторке као аналитичара, извођача и познаваоца традиционалних фолклорно-музичких облика у њиховом оригиналном звучању. С друге стране, размишљања изложена у овом раду заснована су и на резултатима аналитичког приступа једног дела Јевтићевог опуса, у ком мотивски материјал чине предлошци из српске фолклорне традиције (о чему је писано и у монографији посвећеној Јевтићевом стваралаштву; Nicefor 2016). Упоредо су посматрана значења појма истинитог у традиционалној музици и у Јевтићевом схватању композиторског стваралаштва са етичким принципом као примарним, а истовремено „по људској мери“ (Јевтић). У раду је пажња посвећена и изразима личног и националног идентитета у Јевтићевој музици, исказаним кроз структурне елементе фолклорне музике, коришћене како „у духу“ традиције, тако и путем композиционих принципа сродних са народним, како локалним, тако и универзалним. При томе стваралац својом скромношћу и „природном великодушношћу“ (Nicefor) остаје трајно опредељен за позицију преносиоца поруке својим слушаоцима и поштоваоцима, који његову музику цене због њене аутентичности и јасноће (Nicefor)., This paper attempts to review and present the personal artistic experience of an ethnomusicologist acquired through listening to the works by Ivan Jevtić, taking into account the author’s experience as an analyst, performer and connoisseur of traditional folklore music pieces in their original form. On the other hand, deliberations presented in this paper are also based on the results of the analytical approach of a part of Jevtić’s oeuvre, wherein the motif material consists of templates coming from Serbian folklore traditions (it was also written about it in the monograph dedicated to Jevtić’s oeuvre; Nicefor 2016). The meanings of the concept of truth in traditional music have been observed alongside Jevtić’s understanding of composer’s creativity with the ethical principle as a primary one, and at the same time “in line with the measure of a man” (Jevtić). The paper focuses in particular on the expressions of personal and national identity in Jevtić’s music, expressed through the structural elements of folklore music, used both “in the spirit” of tradition, and through compositional principles akin to folk, both local and universal. At the same time, the composer, owing to his modesty and “natural generosity” (Nicefor), remains permanently committed to his position of a composer who conveys a message to his listeners and admirers, who appreciate his music for its authenticity and clarity (Nicefor).", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Глас CDXXXIII, Одељење уметности", title = "Стваралачка и уметничка истина композитора Ивана Јевтића – поглед једног етномузиколога", pages = "88-95", number = "10", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14253" }
Јовановић, Ј.. (2022). Стваралачка и уметничка истина композитора Ивана Јевтића – поглед једног етномузиколога. in Глас CDXXXIII, Одељење уметности Београд : Српска академија наука и уметности.(10), 88-95. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14253
Јовановић Ј. Стваралачка и уметничка истина композитора Ивана Јевтића – поглед једног етномузиколога. in Глас CDXXXIII, Одељење уметности. 2022;(10):88-95. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14253 .
Јовановић, Јелена, "Стваралачка и уметничка истина композитора Ивана Јевтића – поглед једног етномузиколога" in Глас CDXXXIII, Одељење уметности, no. 10 (2022):88-95, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14253 .