Приказ основних података о документу

Serbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standards

dc.creatorРадић, Јованка Ј.
dc.date.accessioned2023-02-08T10:36:33Z
dc.date.available2023-02-08T10:36:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0454-0689
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/13881
dc.description.abstractThe paper is a reaction to the new draft of the Textbook Quality Standard, which stipulates the introduction of a “gender-sensitive language” in textbooks. The quality standards related to language and thinking (linguistic, pedagogical and psychological requirements) are refracted through the prism of that “language”. It is demonstrated that such a “language”, which eliminates general meanings for the sake of the visibility of women in language, also threatens to eliminate the cognitive functions of language. General (/generic) meanings are a prerequisite for the existence of language as a medium in which human thought emerges, develops and persists – on an individual and collective level, in ontogenesis and phylogenesis.sr
dc.description.abstractСмисленост и сврсисходност идеолошког конструкта зв. родно осетљив „језик” оспоравали смо у последњих 15-ак година по различитим основима: логичком (категоријални и појмовни), структурном и функционалном, семантичком, онтогенетском, из угла патологије говора итд. Временом се искристалисало уверење да „родно осетљив језик” може служити као средство комуникације, али не и као медиј који у онтогенези усмерава развој појмова и омогућава градњу појмовног система – предуслова за критичко и стваралачко мишљење. Проблем је, међутим, био у томе што нисмо налазили начин да те своје увиде систематизујемо и ваљано изложимо. Уследио је приступ документу зв. Стандарди квалитета уџбеника, где је универзалним принципима образовања био придодат „родно осетљив језик”. Пропуштање принципа који се тичу језика и мишљења кроз призму тог лингвистичког конструкта учинило је да се све његове аномалије открију на нов начин, и саме систематизују. То је омогућило да образовни принципи буду сагледани из перспективе „родно осетљиве” свести коју тај „језик” пројектује, откривајући и зашто се том квазијезику опире свест већинског дела изворних говорника српског језика.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Друштво за српски језик и књижевност Србијеsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceКњижевност и језикsr
dc.subjectSerbs languagesr
dc.subjectnoun movementsr
dc.subjectgender-sensitive languagesr
dc.subjecttextbook quality standardssr
dc.subjectgrammar gendersr
dc.subjectnatural gendersr
dc.subjectgeneral gendersr
dc.subjectsocial gendersr
dc.subjectsexsr
dc.subjectconceptual thinkingsr
dc.subjectпојмовно мишљењеsr
dc.subjectсрпски језикsr
dc.subjectродно осетљив језикsr
dc.subjectстандарди квалитета уџбеникаsr
dc.subjectпојмовно мишљењеsr
dc.subjectименичка моцијаsr
dc.subjectполsr
dc.subjectсоцијални родsr
dc.subjectграматички родsr
dc.subjectприродни родsr
dc.subjectопшти родsr
dc.titleСрпски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеникаsr
dc.titleSerbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standardssr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.spage295
dc.citation.epage310
dc.citation.volume69
dc.citation.issue2
dc.identifier.doi10.18485/kij.2022.69.2.2
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/55418/radic.prirodni.2022.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу