Приказ основних података о документу
Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника
Serbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standards
dc.creator | Радић, Јованка Ј. | |
dc.date.accessioned | 2023-02-08T10:36:33Z | |
dc.date.available | 2023-02-08T10:36:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 0454-0689 | |
dc.identifier.uri | https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13881 | |
dc.description.abstract | The paper is a reaction to the new draft of the Textbook Quality Standard, which stipulates the introduction of a “gender-sensitive language” in textbooks. The quality standards related to language and thinking (linguistic, pedagogical and psychological requirements) are refracted through the prism of that “language”. It is demonstrated that such a “language”, which eliminates general meanings for the sake of the visibility of women in language, also threatens to eliminate the cognitive functions of language. General (/generic) meanings are a prerequisite for the existence of language as a medium in which human thought emerges, develops and persists – on an individual and collective level, in ontogenesis and phylogenesis. | sr |
dc.description.abstract | Смисленост и сврсисходност идеолошког конструкта зв. родно осетљив „језик” оспоравали смо у последњих 15-ак година по различитим основима: логичком (категоријални и појмовни), структурном и функционалном, семантичком, онтогенетском, из угла патологије говора итд. Временом се искристалисало уверење да „родно осетљив језик” може служити као средство комуникације, али не и као медиј који у онтогенези усмерава развој појмова и омогућава градњу појмовног система – предуслова за критичко и стваралачко мишљење. Проблем је, међутим, био у томе што нисмо налазили начин да те своје увиде систематизујемо и ваљано изложимо. Уследио је приступ документу зв. Стандарди квалитета уџбеника, где је универзалним принципима образовања био придодат „родно осетљив језик”. Пропуштање принципа који се тичу језика и мишљења кроз призму тог лингвистичког конструкта учинило је да се све његове аномалије открију на нов начин, и саме систематизују. То је омогућило да образовни принципи буду сагледани из перспективе „родно осетљиве” свести коју тај „језик” пројектује, откривајући и зашто се том квазијезику опире свест већинског дела изворних говорника српског језика. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Друштво за српски језик и књижевност Србије | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.source | Књижевност и језик | sr |
dc.subject | Serbs language | sr |
dc.subject | noun movement | sr |
dc.subject | gender-sensitive language | sr |
dc.subject | textbook quality standards | sr |
dc.subject | grammar gender | sr |
dc.subject | natural gender | sr |
dc.subject | general gender | sr |
dc.subject | social gender | sr |
dc.subject | sex | sr |
dc.subject | conceptual thinking | sr |
dc.subject | појмовно мишљење | sr |
dc.subject | српски језик | sr |
dc.subject | родно осетљив језик | sr |
dc.subject | стандарди квалитета уџбеника | sr |
dc.subject | појмовно мишљење | sr |
dc.subject | именичка моција | sr |
dc.subject | пол | sr |
dc.subject | социјални род | sr |
dc.subject | граматички род | sr |
dc.subject | природни род | sr |
dc.subject | општи род | sr |
dc.title | Српски (природни) језик, „родно осетљив језик”, стандарди квалитета уџбеника | sr |
dc.title | Serbian (Natural) Language, “Gender-Sensitive Language”, Textbook Quality Standards | sr |
dc.type | article | sr |
dc.rights.license | BY-NC-ND | sr |
dc.citation.spage | 295 | |
dc.citation.epage | 310 | |
dc.citation.volume | 69 | |
dc.citation.issue | 2 | |
dc.identifier.doi | 10.18485/kij.2022.69.2.2 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |
dc.identifier.fulltext | http://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/55418/radic.prirodni.2022.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13881 |