Владалачка власт по уставном пројекту хрватске заједнице
Ruling authority as per constitutional project of the Croatian community
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У раду се анализирају нормативна решења нацрта
устава Народног клуба, која граде особену конструкцију монархијске власти
у пројектованој југословенској државној заједници. Сагласно аустроугарском обрасцу правног разлучивања одељених владалачких личности заједничког монарха у реалним унијама нормиране су установе премапотписа
и министарске одговорности. Склопом уставних решења у погледу колек тивне одговорности кабинета, права дисолуције, буџетског права и указног
одбацивања закона утврђена је нормативна подлога становишту теорије о
пасивном владаоцу, чија су сва уставна овлашћења пренесена на одговорне
министре. Посебна пажња посвећена је уграђивању елемената канцеларског
система и уношењу републиканских принципа у институционални оквир
парламентарне монархије. Нормативна анализа употпуњена је приказом
тумачења савременика у стручним расправама, публицистици и дебати у
Уставотворној скупштини
Th e work of great experts in constitutional matters, professors Ladislav Polić
and Vinko Krišković from Zagreb, draft of Croatian community’s constitution was
presented at discussion in principle held at the board of Constituent Assembly
in February 1921 as a “minimum” for materialization of Croatian governmental
and legal program. In order to positively defi ne statehood of Croatia in the
Yugoslav community, confederal solutions were built in all the key elements of the
constitutional construction, and, in line with this basic concept, normatives of the
ruling authority were shaped. By eliminating royal sanctioning of the constitution
and with request for unanimity of provinces in revision procedure, both
monarchical government and royal dignity were defi ned as formations created
by constitution, whose contractual nature is based on the agreed conclusions of
separate representative bodies. In line with construction of legally separated ruling
personalities of... joint monarch in constitutional arrangement of confederal relation
of states in real union, institutions of ministerial proposal and countersignature
of royal acts and legal responsibility of ministers were standardized. Seeing
the Karađorđević dynasty as the strongpoint of Serbian politics, creators of the
constitutional project tried hard to make the monarchist setup in the joint state
merely a formal link. With combination of constitutional defi nitions related to
naming of ministers, solidary political responsibility of the cabinet, budgetary
right, right of dissolution and of veto in legislature, all prerogatives of the crown
were transferred to ministers, who, both on provincial and on federal level, were
responsible to parliaments consisting only of representatives of provinces. In
normative framework of consistently rounded constitutional solutions, ruling
authority becomes totally passive, role of the monarch becomes ceremonial, and
personality of the king becomes a representative symbol.
Кључне речи:
Нацрт устава Хрватске заједнице / заснивање краљевске власти / прерогативе крунe / министарска одговорностИзвор:
Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018., 2021, 519-535Издавач:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Напомена:
- Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 192. Одељење историјских наука ; књ. 41
Колекције
TY - CONF AU - Стефановски, Мирјана PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/13150 AB - У раду се анализирају нормативна решења нацрта устава Народног клуба, која граде особену конструкцију монархијске власти у пројектованој југословенској државној заједници. Сагласно аустроугарском обрасцу правног разлучивања одељених владалачких личности заједничког монарха у реалним унијама нормиране су установе премапотписа и министарске одговорности. Склопом уставних решења у погледу колек тивне одговорности кабинета, права дисолуције, буџетског права и указног одбацивања закона утврђена је нормативна подлога становишту теорије о пасивном владаоцу, чија су сва уставна овлашћења пренесена на одговорне министре. Посебна пажња посвећена је уграђивању елемената канцеларског система и уношењу републиканских принципа у институционални оквир парламентарне монархије. Нормативна анализа употпуњена је приказом тумачења савременика у стручним расправама, публицистици и дебати у Уставотворној скупштини AB - Th e work of great experts in constitutional matters, professors Ladislav Polić and Vinko Krišković from Zagreb, draft of Croatian community’s constitution was presented at discussion in principle held at the board of Constituent Assembly in February 1921 as a “minimum” for materialization of Croatian governmental and legal program. In order to positively defi ne statehood of Croatia in the Yugoslav community, confederal solutions were built in all the key elements of the constitutional construction, and, in line with this basic concept, normatives of the ruling authority were shaped. By eliminating royal sanctioning of the constitution and with request for unanimity of provinces in revision procedure, both monarchical government and royal dignity were defi ned as formations created by constitution, whose contractual nature is based on the agreed conclusions of separate representative bodies. In line with construction of legally separated ruling personalities of joint monarch in constitutional arrangement of confederal relation of states in real union, institutions of ministerial proposal and countersignature of royal acts and legal responsibility of ministers were standardized. Seeing the Karađorđević dynasty as the strongpoint of Serbian politics, creators of the constitutional project tried hard to make the monarchist setup in the joint state merely a formal link. With combination of constitutional defi nitions related to naming of ministers, solidary political responsibility of the cabinet, budgetary right, right of dissolution and of veto in legislature, all prerogatives of the crown were transferred to ministers, who, both on provincial and on federal level, were responsible to parliaments consisting only of representatives of provinces. In normative framework of consistently rounded constitutional solutions, ruling authority becomes totally passive, role of the monarch becomes ceremonial, and personality of the king becomes a representative symbol. PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018. T1 - Владалачка власт по уставном пројекту хрватске заједнице T1 - Ruling authority as per constitutional project of the Croatian community SP - 519 EP - 535 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13150 ER -
@conference{ author = "Стефановски, Мирјана", year = "2021", abstract = "У раду се анализирају нормативна решења нацрта устава Народног клуба, која граде особену конструкцију монархијске власти у пројектованој југословенској државној заједници. Сагласно аустроугарском обрасцу правног разлучивања одељених владалачких личности заједничког монарха у реалним унијама нормиране су установе премапотписа и министарске одговорности. Склопом уставних решења у погледу колек тивне одговорности кабинета, права дисолуције, буџетског права и указног одбацивања закона утврђена је нормативна подлога становишту теорије о пасивном владаоцу, чија су сва уставна овлашћења пренесена на одговорне министре. Посебна пажња посвећена је уграђивању елемената канцеларског система и уношењу републиканских принципа у институционални оквир парламентарне монархије. Нормативна анализа употпуњена је приказом тумачења савременика у стручним расправама, публицистици и дебати у Уставотворној скупштини, Th e work of great experts in constitutional matters, professors Ladislav Polić and Vinko Krišković from Zagreb, draft of Croatian community’s constitution was presented at discussion in principle held at the board of Constituent Assembly in February 1921 as a “minimum” for materialization of Croatian governmental and legal program. In order to positively defi ne statehood of Croatia in the Yugoslav community, confederal solutions were built in all the key elements of the constitutional construction, and, in line with this basic concept, normatives of the ruling authority were shaped. By eliminating royal sanctioning of the constitution and with request for unanimity of provinces in revision procedure, both monarchical government and royal dignity were defi ned as formations created by constitution, whose contractual nature is based on the agreed conclusions of separate representative bodies. In line with construction of legally separated ruling personalities of joint monarch in constitutional arrangement of confederal relation of states in real union, institutions of ministerial proposal and countersignature of royal acts and legal responsibility of ministers were standardized. Seeing the Karađorđević dynasty as the strongpoint of Serbian politics, creators of the constitutional project tried hard to make the monarchist setup in the joint state merely a formal link. With combination of constitutional defi nitions related to naming of ministers, solidary political responsibility of the cabinet, budgetary right, right of dissolution and of veto in legislature, all prerogatives of the crown were transferred to ministers, who, both on provincial and on federal level, were responsible to parliaments consisting only of representatives of provinces. In normative framework of consistently rounded constitutional solutions, ruling authority becomes totally passive, role of the monarch becomes ceremonial, and personality of the king becomes a representative symbol.", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018.", title = "Владалачка власт по уставном пројекту хрватске заједнице, Ruling authority as per constitutional project of the Croatian community", pages = "519-535", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13150" }
Стефановски, М.. (2021). Владалачка власт по уставном пројекту хрватске заједнице. in Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018. Београд : Српска академија наука и уметности., 519-535. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13150
Стефановски М. Владалачка власт по уставном пројекту хрватске заједнице. in Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018.. 2021;:519-535. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13150 .
Стефановски, Мирјана, "Владалачка власт по уставном пројекту хрватске заједнице" in Крај рата, Срби и стварање Југославије : зборник радова са међународног научног скупа одржаног 29-30. новембра 2018. (2021):519-535, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_13150 .