Show simple item record

Дела Ј. С. Баха за клавијатурне инструменте: од извођења до проучавања

dc.contributorVasić, Aleksandar
dc.creatorKnights, Francis
dc.date.accessioned2021-12-30T21:09:12Z
dc.date.available2021-12-30T21:09:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1450-9814 (print)
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/12525
dc.description.abstractPractice-led research in classical music has tended to deal with specific and limited case studies, examining in detail the ways in which one musician’s individual responses to a work or genre can lead to a new understanding of that object, and assessing the different forms of knowledge generated. This project discussion however deals with a complete corpus created over one composer’s lifetime, Bach’s works for clavier, and looks at the very many different aspects of musical understanding – including pedagogy, technique, compositional practice, performance practice, attribution studies and organology – that can be enriched by hands-on engagement with a substantial and high-quality repertoire.sr
dc.description.abstractПроучавање уметничке музике вођено праксом, по правилу је усмерено на конкретне и ограничене студије случаја, у којима се детаљно истражују начини на које индивидуалне реакције музичара на дело или жанр могу довести до новог разумевања предмета, те испостављају различите врсте тако створених сазнања. Међутим, ова расправа се бави комлетним корпусом створеним током живота једног композитора – Баховим делима за клавијатурне инструменте – и сагледава бројне аспекте музичког разумевања, укључујући педагогију, технику, композициону и извођачку праксу, студије ауторства и органологију – које може обогатити практичан рад на обимном репертоару високог квалитета.sr
dc.description.abstractПројекат описан у овој студији показује како извођачке перспективе производе конкретна научна питања у проучавањима руковођеним праксом, овде на при- меру истраживања комплетног циклуса Бахових дела за клавијатурне инстру- менте, спроведеног од 2017. до 2021. године. Дела су, колико је то могућно, груписана према жанру, уз пажљиво разматрање коришћених инструмената, нотних издања и услова извођења. Пројекат је за- почео циклусом Добро темперовани клавир, садржао је шест делова, од анализе до коначне припреме извођења, што је постало основом за педагошку студију. Уследила је дискусија о прецизним техничким компонентама двогласних и трогласних инвенција. По извођењу Уметности фуге настала су два истраживачка есеја, један о делу као композицији за клавијатурни инструмент (то је био закључак, али не постоји јединствена клавијатура), а други о различитим модерним завршецима последњег, незавршеног Контрапункта. Овде је заједнички рачунарски пројекат идентификовао завршетке који највише личе на Бахову музику у погледу вођења гласова и мелодијске контуре. Извођачка пракса је била још једно кључно поље интересовања, укључујући и орнаментацију (различити рукописи из XVIII века, различите датације, нуде велики број различитих опција), повезивање баховских прстореда са извођачком техником и могућне утицаје на савремену импровизациону праксу, као и повремену употребу педалних тонова у малом броју раних, за Баха нетипичних дела, где се сугерише да је композитор у том периоду имао инструмент с педалама које повлаче дирке. Даљи практични експерименти спровођени су како би се тестирала интересантна прича Чарлса Бернија о Баху, који је „дирке повлачио наниже помоћу штапа у својим устима, а који није могао да дохвати ни рукама ни ногама“. Коначно, на додатним реситалима истражена је разлика између извођења Добро темперованог клавира на оргуљама и на клавикорду, вештина читања с листа (према сведочењима, Бах је могао да „свира све, без оклевања, на први поглед“), и идеја техничког урушавања наученог репертоара током времена. Већина тих истраживачких питања не би могла да се постави без извођачке перспективе. У том смислу, сасвим је јасна важност међусобног разумевања научника, уредника и извођача када је реч о њиховим различитим приступима.sr
dc.language.isoensr
dc.publisherBelgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Artssr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceMusicologysr
dc.subjectJ. S. Bachsr
dc.subjectkeyboard musicsr
dc.subjectperformance practicesr
dc.subjectresearchsr
dc.subjectpedagogysr
dc.subjectЈохан Себастиајн Бахsr
dc.subjectмузика за клавијатурне инструментеsr
dc.subjectизвођачка праксаsr
dc.subjectистраживањеsr
dc.subjectпедагогијаsr
dc.titleJ. S. Bach’s Keyboard Works: from Performance to Researchsr
dc.titleДела Ј. С. Баха за клавијатурне инструменте: од извођења до проучавањаsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dc.citation.spage161
dc.citation.epage180
dc.citation.issue31
dc.identifier.doi10.2298/MUZ2131161K
dc.identifier.cobiss54669065
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/49947/08_F_Knights.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12525


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record