Позоришни сценарио versus партитура музичког дела
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Са намером да се преиспитају на први поглед једноставне логичне паралеле између музичке и позоришне уметности, у овом раду су размотрени проблеми који их прате. Да ли музикологија и театрологија деле разумевање појединих појмова из музичке терминологије? Да ли партитура заиста може да се посматра као сценарио? Да ли је диригент заиста аналогон редитељу? Које разлике овај дискурс о сличности додатно потенцира, оповргава или потврђује? Ова и друга питања сагледана су на релацији позориште–музика и музика–позориште те критички сагледана из угла музикологије.
Prompted by the idea that there are possible analogies between a script and a score, as well as possible similarities, this paper represents a musicological view of a meeting between two arts: theatrical art and music art. Authors from the theatre art do not shy away from using musical terminology, often with the intent to solve a certain theatrical problem, to get across their point of view of a certain phenomenom, describe their modus operandi in the theatre etc. What does all of that mean for the music? What are the shared terms and what is the manner in which we use a certain term? Does musicology have a shared understanding of a certain term with theatrology/theatre studies? Could the director in theatre truly be understood as a theatrical analogue of the conductor? Can we understand the play text as a blueprint for a certain theatre production and therefore, musical score as the blueprint for the manner in which a certain musical piece should be performed? Analogies, although log...ical, are in fact superficial. This paper deals with the problems that appear when these analogies are disected. This is done by juxtaposing theatrological and musicological views on the matter as well as relying on relevant authors from both fields, authors that further develop a discourse on these plausible similarities between arts.
Кључне речи:
музикологија / театрологија/студије театра / партитура / сценарио / интерпретација / musicology / theatrology/theatre studies / musical score / scenario / interpretationИзвор:
Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св. 8/2021, Музика и уметност у обликовању европског културног идентитета 1, 2021, 60-75Издавач:
- Београд : Факултет музичке уметности
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200176 (Музиколошки институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200176)
Напомена:
- Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св.8/2021, електронско издање
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Новаковић, Моника PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12309 AB - Са намером да се преиспитају на први поглед једноставне логичне паралеле између музичке и позоришне уметности, у овом раду су размотрени проблеми који их прате. Да ли музикологија и театрологија деле разумевање појединих појмова из музичке терминологије? Да ли партитура заиста може да се посматра као сценарио? Да ли је диригент заиста аналогон редитељу? Које разлике овај дискурс о сличности додатно потенцира, оповргава или потврђује? Ова и друга питања сагледана су на релацији позориште–музика и музика–позориште те критички сагледана из угла музикологије. AB - Prompted by the idea that there are possible analogies between a script and a score, as well as possible similarities, this paper represents a musicological view of a meeting between two arts: theatrical art and music art. Authors from the theatre art do not shy away from using musical terminology, often with the intent to solve a certain theatrical problem, to get across their point of view of a certain phenomenom, describe their modus operandi in the theatre etc. What does all of that mean for the music? What are the shared terms and what is the manner in which we use a certain term? Does musicology have a shared understanding of a certain term with theatrology/theatre studies? Could the director in theatre truly be understood as a theatrical analogue of the conductor? Can we understand the play text as a blueprint for a certain theatre production and therefore, musical score as the blueprint for the manner in which a certain musical piece should be performed? Analogies, although logical, are in fact superficial. This paper deals with the problems that appear when these analogies are disected. This is done by juxtaposing theatrological and musicological views on the matter as well as relying on relevant authors from both fields, authors that further develop a discourse on these plausible similarities between arts. PB - Београд : Факултет музичке уметности T2 - Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св. 8/2021, Музика и уметност у обликовању европског културног идентитета 1 T1 - Позоришни сценарио versus партитура музичког дела SP - 60 EP - 75 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12309 ER -
@inbook{ author = "Новаковић, Моника", year = "2021", abstract = "Са намером да се преиспитају на први поглед једноставне логичне паралеле између музичке и позоришне уметности, у овом раду су размотрени проблеми који их прате. Да ли музикологија и театрологија деле разумевање појединих појмова из музичке терминологије? Да ли партитура заиста може да се посматра као сценарио? Да ли је диригент заиста аналогон редитељу? Које разлике овај дискурс о сличности додатно потенцира, оповргава или потврђује? Ова и друга питања сагледана су на релацији позориште–музика и музика–позориште те критички сагледана из угла музикологије., Prompted by the idea that there are possible analogies between a script and a score, as well as possible similarities, this paper represents a musicological view of a meeting between two arts: theatrical art and music art. Authors from the theatre art do not shy away from using musical terminology, often with the intent to solve a certain theatrical problem, to get across their point of view of a certain phenomenom, describe their modus operandi in the theatre etc. What does all of that mean for the music? What are the shared terms and what is the manner in which we use a certain term? Does musicology have a shared understanding of a certain term with theatrology/theatre studies? Could the director in theatre truly be understood as a theatrical analogue of the conductor? Can we understand the play text as a blueprint for a certain theatre production and therefore, musical score as the blueprint for the manner in which a certain musical piece should be performed? Analogies, although logical, are in fact superficial. This paper deals with the problems that appear when these analogies are disected. This is done by juxtaposing theatrological and musicological views on the matter as well as relying on relevant authors from both fields, authors that further develop a discourse on these plausible similarities between arts.", publisher = "Београд : Факултет музичке уметности", journal = "Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св. 8/2021, Музика и уметност у обликовању европског културног идентитета 1", booktitle = "Позоришни сценарио versus партитура музичког дела", pages = "60-75", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12309" }
Новаковић, М.. (2021). Позоришни сценарио versus партитура музичког дела. in Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св. 8/2021, Музика и уметност у обликовању европског културног идентитета 1 Београд : Факултет музичке уметности., 60-75. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12309
Новаковић М. Позоришни сценарио versus партитура музичког дела. in Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св. 8/2021, Музика и уметност у обликовању европског културног идентитета 1. 2021;:60-75. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12309 .
Новаковић, Моника, "Позоришни сценарио versus партитура музичког дела" in Музиколошке студије - зборници радова студената музикологије св. 8/2021, Музика и уметност у обликовању европског културног идентитета 1 (2021):60-75, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12309 .