Christian Allegoresis of the Odyssey?
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
The sections in early Christian writings brought forward and discussed by Hugo Rahner
and Jean Pépin gave rise to an impression that Christian allegoresis of the Odyssey could be
clearly identified in these writings, with its basic shape established before the end of the 2nd c.
and evolving in particulars over the following three centuries. The Christian hostility to imputing any theological significance to Homer’s poetry seems to be disregarded in the context of this
issue, but the conclusion to be drawn from it leaves Christian allegoresis of Homer looking fundamentally undesirable. Platonic and Gnostic Homeric exegesis reflected in part their views on
the soul and its relation to the divine. Due to this fact Homeric images colored the language in
which these questions were discussed at the time when they were of interest to competing Christian, Neoplatonic and Gnostic thinkers alike. When not merely illustrative or aiding the appeal
of an expression, the use of Homeric... imagery in Christian authors aims to redefine the issues to
which the images are being applied not the images themselves.
На основу појединих одјељака у ранохришћанским дјелима, које су издвојили и
коментарисали Х. Ранер и Ж. Пепен, створен је утисак да се хришћанска алегореза Одисеје може јасно идентификовати у овим списима. По том суду, тумачење које уноси садржај хришћанског учења у Одисеју појављује се у II вијеку и развија се у појединостима
кроз наредна три вијека. При томе се занемарује да било какво придавање теолошког значаја Хомеру није наилазило на одобравање међу хришћанима, чији начелни ставови према пјеснику не остављају простор за егзегетско христиjанизовање епа. Добро посвједочена хомерска егзегеза код платоничара и гностика одражавала је њихове погледе на душу
и њен однос према божанском. Због тога је и језик на коме се о тим питањима расправљало био прожет хомерским сликама у вријеме када су она била предмет спора међу различитим хришћанским, платоничарским и гностичким школама мишљења. Тамо гдје није
посреди само уобличавање пријемчивијег израза, употреба хомерских слика код црк...вених
отаца има за циљ да редефинише питања илустрована хомерским сликама, а не саме слике.
Кључне речи:
allegoresis / Odyssey / Clement of Alexandria / Methodius of Olympus / Ambrose of Milan / Maximus of Turin / paradigm / алегореза / Одисеја / Климент Александријски / Св. Методије Олимпски / Св. Амвросије Милански / Св. Максим Торински / парадигмаИзвор:
Philosophоs – Philotheos – Philoponоs / Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday, 2021, 145-167Издавач:
- Belgrade / Podgorica : Gnomon Center for the Humanities / Matica srpska – Društvo članova u Crnoј Gori
Финансирање / пројекти:
- Традиција, иновација и идентитет у византијском свету (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177032)
Напомена:
- Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday
Институција/група
Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASATY - CHAP AU - Šijaković, Jovana PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12292 AB - The sections in early Christian writings brought forward and discussed by Hugo Rahner and Jean Pépin gave rise to an impression that Christian allegoresis of the Odyssey could be clearly identified in these writings, with its basic shape established before the end of the 2nd c. and evolving in particulars over the following three centuries. The Christian hostility to imputing any theological significance to Homer’s poetry seems to be disregarded in the context of this issue, but the conclusion to be drawn from it leaves Christian allegoresis of Homer looking fundamentally undesirable. Platonic and Gnostic Homeric exegesis reflected in part their views on the soul and its relation to the divine. Due to this fact Homeric images colored the language in which these questions were discussed at the time when they were of interest to competing Christian, Neoplatonic and Gnostic thinkers alike. When not merely illustrative or aiding the appeal of an expression, the use of Homeric imagery in Christian authors aims to redefine the issues to which the images are being applied not the images themselves. AB - На основу појединих одјељака у ранохришћанским дјелима, које су издвојили и коментарисали Х. Ранер и Ж. Пепен, створен је утисак да се хришћанска алегореза Одисеје може јасно идентификовати у овим списима. По том суду, тумачење које уноси садржај хришћанског учења у Одисеју појављује се у II вијеку и развија се у појединостима кроз наредна три вијека. При томе се занемарује да било какво придавање теолошког значаја Хомеру није наилазило на одобравање међу хришћанима, чији начелни ставови према пјеснику не остављају простор за егзегетско христиjанизовање епа. Добро посвједочена хомерска егзегеза код платоничара и гностика одражавала је њихове погледе на душу и њен однос према божанском. Због тога је и језик на коме се о тим питањима расправљало био прожет хомерским сликама у вријеме када су она била предмет спора међу различитим хришћанским, платоничарским и гностичким школама мишљења. Тамо гдје није посреди само уобличавање пријемчивијег израза, употреба хомерских слика код црквених отаца има за циљ да редефинише питања илустрована хомерским сликама, а не саме слике. PB - Belgrade / Podgorica : Gnomon Center for the Humanities / Matica srpska – Društvo članova u Crnoј Gori T2 - Philosophоs – Philotheos – Philoponоs / Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday T1 - Christian Allegoresis of the Odyssey? SP - 145 EP - 167 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12292 ER -
@inbook{ author = "Šijaković, Jovana", year = "2021", abstract = "The sections in early Christian writings brought forward and discussed by Hugo Rahner and Jean Pépin gave rise to an impression that Christian allegoresis of the Odyssey could be clearly identified in these writings, with its basic shape established before the end of the 2nd c. and evolving in particulars over the following three centuries. The Christian hostility to imputing any theological significance to Homer’s poetry seems to be disregarded in the context of this issue, but the conclusion to be drawn from it leaves Christian allegoresis of Homer looking fundamentally undesirable. Platonic and Gnostic Homeric exegesis reflected in part their views on the soul and its relation to the divine. Due to this fact Homeric images colored the language in which these questions were discussed at the time when they were of interest to competing Christian, Neoplatonic and Gnostic thinkers alike. When not merely illustrative or aiding the appeal of an expression, the use of Homeric imagery in Christian authors aims to redefine the issues to which the images are being applied not the images themselves., На основу појединих одјељака у ранохришћанским дјелима, које су издвојили и коментарисали Х. Ранер и Ж. Пепен, створен је утисак да се хришћанска алегореза Одисеје може јасно идентификовати у овим списима. По том суду, тумачење које уноси садржај хришћанског учења у Одисеју појављује се у II вијеку и развија се у појединостима кроз наредна три вијека. При томе се занемарује да било какво придавање теолошког значаја Хомеру није наилазило на одобравање међу хришћанима, чији начелни ставови према пјеснику не остављају простор за егзегетско христиjанизовање епа. Добро посвједочена хомерска егзегеза код платоничара и гностика одражавала је њихове погледе на душу и њен однос према божанском. Због тога је и језик на коме се о тим питањима расправљало био прожет хомерским сликама у вријеме када су она била предмет спора међу различитим хришћанским, платоничарским и гностичким школама мишљења. Тамо гдје није посреди само уобличавање пријемчивијег израза, употреба хомерских слика код црквених отаца има за циљ да редефинише питања илустрована хомерским сликама, а не саме слике.", publisher = "Belgrade / Podgorica : Gnomon Center for the Humanities / Matica srpska – Društvo članova u Crnoј Gori", journal = "Philosophоs – Philotheos – Philoponоs / Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday", booktitle = "Christian Allegoresis of the Odyssey?", pages = "145-167", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12292" }
Šijaković, J.. (2021). Christian Allegoresis of the Odyssey?. in Philosophоs – Philotheos – Philoponоs / Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday Belgrade / Podgorica : Gnomon Center for the Humanities / Matica srpska – Društvo članova u Crnoј Gori., 145-167. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12292
Šijaković J. Christian Allegoresis of the Odyssey?. in Philosophоs – Philotheos – Philoponоs / Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday. 2021;:145-167. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12292 .
Šijaković, Jovana, "Christian Allegoresis of the Odyssey?" in Philosophоs – Philotheos – Philoponоs / Studies and Essays as Charisteria in Honor of Professor Bogoljub Šijaković on the Occasion of His 65th Birthday (2021):145-167, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12292 .