Утицај Стојана Новаковића на рад српских средњих школа у Османском царству
Stojan Novaković's influence on work of Serbian secondary schools on the Ottoman Empire
Апстракт
У раду је на основу архивске грађе и постојеће литературе објашњена
улога коју је Стојан Новаковић имао у оснивању и раду српских средњих школа у Османском
царству. Новаковићу, као дугогодишњем министру, реформатору просвете и професору
Велике школе, било је јасно да је просвета важно оружје не само у образовању већ и у васпитању
омладине у националном духу. Знајући да постоји озбиљан процес однарођивања српског
становништва у Османском царству залагао се за отварање српских основних и средњих
школа како би се очувала српска свест. На различитим функцијама: као члан Ученог одбора,
министар просвете, посланик у Цариграду, државни саветник, члан Просветног савета,
председник владе и министар иностраних послова креирао је рад српских школа и бавио се
њиховим проблемима и потребама. Био је свестан чињенице да су те школе расадници српске
просвете и да оне чувају Српство. Била је неопходна планирана континуирана акција да би се
постигао циљ а за континуитет у раду, зас...луга припада Стојану Новаковићу.
The paper analyzes role of Stojan Novaković in foundation and work of Serbian
secondary schools in the Ottoman Empire. Being a long-time minister of education,
reformer of educational system and professor of the Belgrade Higher School, Novaković
understood that education system is an important weapon, not only for education of
the young, but also for their bringing-up in national spirit. He was advocating opening
of elementary and secondary schools. In the Ottoman Empire there were six Serbian
secondary schools: Seminary in Prizren (1871–1912), Serbian Gymnasium in Istanbul
(1893–1902), Serbian Gymnasium “Home of science” in Thessaloniki (1894–1912),
Serbian Boys’ Gymnasium in Skopje (1894–1912), Serbian Boys Gymnasium in Bitola
(1897–1912) and Serbian Gymnasium in Pljevlja (1901–1912). Although these schools
were opened and financed by the Kingdom of Serbia, it could not appear as their owner
in front of Turkish authorities, because only subjects of the Empire or... orthodox church
dignitaries could be owners of schools. Officially, Serbian state had nothing to do with
Serbian schools in the Empire.
Thanks to well thought and well organized action by the Serbian state and its
officials, above all Stojan Novaković, most of the population in Old Serbia and in
Macedonia saw the Serbian army as liberators, and not as occupiers
Кључне речи:
Стојан Новаковић / богословија / гимназије / Призрен / Цариград / Солун / Скопље / Битољ / Stojan Novakovic / grammar schools / Prizren / Constantinople / Thessaloniki / Skopje / BitolaИзвор:
Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења, 2018, 235-254Издавач:
- Београд : Српска академија наука и уметности
Напомена:
- Научни скупови / Српска академија наука и уметности ; књ. 172. Председништво ; књ. 11
Колекције
TY - CONF AU - Новаков, Александра PY - 2018 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/12014 AB - У раду је на основу архивске грађе и постојеће литературе објашњена улога коју је Стојан Новаковић имао у оснивању и раду српских средњих школа у Османском царству. Новаковићу, као дугогодишњем министру, реформатору просвете и професору Велике школе, било је јасно да је просвета важно оружје не само у образовању већ и у васпитању омладине у националном духу. Знајући да постоји озбиљан процес однарођивања српског становништва у Османском царству залагао се за отварање српских основних и средњих школа како би се очувала српска свест. На различитим функцијама: као члан Ученог одбора, министар просвете, посланик у Цариграду, државни саветник, члан Просветног савета, председник владе и министар иностраних послова креирао је рад српских школа и бавио се њиховим проблемима и потребама. Био је свестан чињенице да су те школе расадници српске просвете и да оне чувају Српство. Била је неопходна планирана континуирана акција да би се постигао циљ а за континуитет у раду, заслуга припада Стојану Новаковићу. AB - The paper analyzes role of Stojan Novaković in foundation and work of Serbian secondary schools in the Ottoman Empire. Being a long-time minister of education, reformer of educational system and professor of the Belgrade Higher School, Novaković understood that education system is an important weapon, not only for education of the young, but also for their bringing-up in national spirit. He was advocating opening of elementary and secondary schools. In the Ottoman Empire there were six Serbian secondary schools: Seminary in Prizren (1871–1912), Serbian Gymnasium in Istanbul (1893–1902), Serbian Gymnasium “Home of science” in Thessaloniki (1894–1912), Serbian Boys’ Gymnasium in Skopje (1894–1912), Serbian Boys Gymnasium in Bitola (1897–1912) and Serbian Gymnasium in Pljevlja (1901–1912). Although these schools were opened and financed by the Kingdom of Serbia, it could not appear as their owner in front of Turkish authorities, because only subjects of the Empire or orthodox church dignitaries could be owners of schools. Officially, Serbian state had nothing to do with Serbian schools in the Empire. Thanks to well thought and well organized action by the Serbian state and its officials, above all Stojan Novaković, most of the population in Old Serbia and in Macedonia saw the Serbian army as liberators, and not as occupiers PB - Београд : Српска академија наука и уметности C3 - Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења T1 - Утицај Стојана Новаковића на рад српских средњих школа у Османском царству T1 - Stojan Novaković's influence on work of Serbian secondary schools on the Ottoman Empire SP - 235 EP - 254 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12014 ER -
@conference{ author = "Новаков, Александра", year = "2018", abstract = "У раду је на основу архивске грађе и постојеће литературе објашњена улога коју је Стојан Новаковић имао у оснивању и раду српских средњих школа у Османском царству. Новаковићу, као дугогодишњем министру, реформатору просвете и професору Велике школе, било је јасно да је просвета важно оружје не само у образовању већ и у васпитању омладине у националном духу. Знајући да постоји озбиљан процес однарођивања српског становништва у Османском царству залагао се за отварање српских основних и средњих школа како би се очувала српска свест. На различитим функцијама: као члан Ученог одбора, министар просвете, посланик у Цариграду, државни саветник, члан Просветног савета, председник владе и министар иностраних послова креирао је рад српских школа и бавио се њиховим проблемима и потребама. Био је свестан чињенице да су те школе расадници српске просвете и да оне чувају Српство. Била је неопходна планирана континуирана акција да би се постигао циљ а за континуитет у раду, заслуга припада Стојану Новаковићу., The paper analyzes role of Stojan Novaković in foundation and work of Serbian secondary schools in the Ottoman Empire. Being a long-time minister of education, reformer of educational system and professor of the Belgrade Higher School, Novaković understood that education system is an important weapon, not only for education of the young, but also for their bringing-up in national spirit. He was advocating opening of elementary and secondary schools. In the Ottoman Empire there were six Serbian secondary schools: Seminary in Prizren (1871–1912), Serbian Gymnasium in Istanbul (1893–1902), Serbian Gymnasium “Home of science” in Thessaloniki (1894–1912), Serbian Boys’ Gymnasium in Skopje (1894–1912), Serbian Boys Gymnasium in Bitola (1897–1912) and Serbian Gymnasium in Pljevlja (1901–1912). Although these schools were opened and financed by the Kingdom of Serbia, it could not appear as their owner in front of Turkish authorities, because only subjects of the Empire or orthodox church dignitaries could be owners of schools. Officially, Serbian state had nothing to do with Serbian schools in the Empire. Thanks to well thought and well organized action by the Serbian state and its officials, above all Stojan Novaković, most of the population in Old Serbia and in Macedonia saw the Serbian army as liberators, and not as occupiers", publisher = "Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења", title = "Утицај Стојана Новаковића на рад српских средњих школа у Османском царству, Stojan Novaković's influence on work of Serbian secondary schools on the Ottoman Empire", pages = "235-254", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12014" }
Новаков, А.. (2018). Утицај Стојана Новаковића на рад српских средњих школа у Османском царству. in Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења Београд : Српска академија наука и уметности., 235-254. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12014
Новаков А. Утицај Стојана Новаковића на рад српских средњих школа у Османском царству. in Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења. 2018;:235-254. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12014 .
Новаков, Александра, "Утицај Стојана Новаковића на рад српских средњих школа у Османском царству" in Стојан Новаковић : поводом сто седамдесет пет година од рођења (2018):235-254, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_12014 .