Boris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influence
Борис Асафјев и совјетска мисао о музици: углед и утицај
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
The theories of Boris Asafiev, including musical process, symphonism, and intonatsiya, proved to be hugely influential in the Soviet Union and beyond. While Asafiev’s ideas were widely adopted by theorists and audiences alike, they were also appropriated by a generation of music critics. As composers struggled to come to terms with what might constitute socialist-realist music, critics built a discourse of projecting meaning onto works via Asafiev’s theories. At the same time, multiple theorists developed and expanded his ideas. The picture that emerges is of a multitude of applications and responses to a multivalent body of work that became a vital part of musical discourse in the latter half of the Soviet Union. In this article, I survey the main theories from Boris Asafiev’s writings on music, and their significance after his death. I begin by defining key terms such as symphonism, musical process, and especially intonatsiya. I then discuss the 1948 Zhdanovshchina and Asafiev’s invo...lvement, and the less well-known 1949 discussions on Musicology. For the remainder of the article, I provide examples of key studies from Soviet music theorists using Asafiev’s terms to illustrate how their usage expanded and, in some cases, moved away from Asafiev’s myriad intentions.
Теорије Бориса Асафјева, укључујући оне о музичком процесу, симфонизму
и интонацији, показале су се изузетно утицајнима у Совјетском Савезу
и шире. Идеје Асафјева били су широко прихватили теоретичари и
читаоци, али су их била присвојила и поколења музичких критичара. Док
су се композитори борили да се помире с оним што би могло чинити
соцреалистичку музику, критичари су изградили дискурс пројектовања
значења на музичка дела преко Асафјевљевих теорија. У исто време, бројни
теоретичари су развили и проширили његове идеје. У том смислу, настала
слика представља мноштво примена и одзива на мултивалентни опус, који је
постао витални део музичког дискурса у другој половини живота Совјетског
Савеза. У овом чланку разматрам главне теорије Бориса Асафјева из његових
радова о музици, као и значај који су имале после његове смрти. Почињем
од дефинисања кључних појмова попут симфонизма, музичког процеса и,
посебно, интонације. Затим расправљам о ждановизму из 1948. и уплетености
Аса...фјева, као и о мање познатим дебатама о музикологији из 1949. године.
У остатку рада износим примере кључних студија совјетских теоретичара
музике који су користили Асафјевљеве термине, еда бих илустровао како је
њихова употреба проширила интенције совјетског музиколога и како се, у
неким случајевима, удаљила од великог броја тих интенција.
Keywords:
Boris Asafiev / Soviet music / music theory / music criticism / music and Marxism / Борис Асафјев / совјетска музика / теорија музике / музичка критика / музика и марксизамSource:
Musicology, 2021, 30, 57-74Publisher:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Note:
- With thanks to Dr. Ivana Medić, and especially to the two anonymous reviewers of this article.
DOI: 10.2298/MUZ2130057E
Cobiss ID: 41650953
ISSN: 1450-9814 (print); 2406-0976 (online)
[ Google Scholar ]Collections
Institution/Community
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Elphick, Dainel PY - 2021 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/11659 AB - The theories of Boris Asafiev, including musical process, symphonism, and intonatsiya, proved to be hugely influential in the Soviet Union and beyond. While Asafiev’s ideas were widely adopted by theorists and audiences alike, they were also appropriated by a generation of music critics. As composers struggled to come to terms with what might constitute socialist-realist music, critics built a discourse of projecting meaning onto works via Asafiev’s theories. At the same time, multiple theorists developed and expanded his ideas. The picture that emerges is of a multitude of applications and responses to a multivalent body of work that became a vital part of musical discourse in the latter half of the Soviet Union. In this article, I survey the main theories from Boris Asafiev’s writings on music, and their significance after his death. I begin by defining key terms such as symphonism, musical process, and especially intonatsiya. I then discuss the 1948 Zhdanovshchina and Asafiev’s involvement, and the less well-known 1949 discussions on Musicology. For the remainder of the article, I provide examples of key studies from Soviet music theorists using Asafiev’s terms to illustrate how their usage expanded and, in some cases, moved away from Asafiev’s myriad intentions. AB - Теорије Бориса Асафјева, укључујући оне о музичком процесу, симфонизму и интонацији, показале су се изузетно утицајнима у Совјетском Савезу и шире. Идеје Асафјева били су широко прихватили теоретичари и читаоци, али су их била присвојила и поколења музичких критичара. Док су се композитори борили да се помире с оним што би могло чинити соцреалистичку музику, критичари су изградили дискурс пројектовања значења на музичка дела преко Асафјевљевих теорија. У исто време, бројни теоретичари су развили и проширили његове идеје. У том смислу, настала слика представља мноштво примена и одзива на мултивалентни опус, који је постао витални део музичког дискурса у другој половини живота Совјетског Савеза. У овом чланку разматрам главне теорије Бориса Асафјева из његових радова о музици, као и значај који су имале после његове смрти. Почињем од дефинисања кључних појмова попут симфонизма, музичког процеса и, посебно, интонације. Затим расправљам о ждановизму из 1948. и уплетености Асафјева, као и о мање познатим дебатама о музикологији из 1949. године. У остатку рада износим примере кључних студија совјетских теоретичара музике који су користили Асафјевљеве термине, еда бих илустровао како је њихова употреба проширила интенције совјетског музиколога и како се, у неким случајевима, удаљила од великог броја тих интенција. PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Musicology T1 - Boris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influence T1 - Борис Асафјев и совјетска мисао о музици: углед и утицај SP - 57 EP - 74 IS - 30 DO - 10.2298/MUZ2130057E UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11659 ER -
@article{ author = "Elphick, Dainel", year = "2021", abstract = "The theories of Boris Asafiev, including musical process, symphonism, and intonatsiya, proved to be hugely influential in the Soviet Union and beyond. While Asafiev’s ideas were widely adopted by theorists and audiences alike, they were also appropriated by a generation of music critics. As composers struggled to come to terms with what might constitute socialist-realist music, critics built a discourse of projecting meaning onto works via Asafiev’s theories. At the same time, multiple theorists developed and expanded his ideas. The picture that emerges is of a multitude of applications and responses to a multivalent body of work that became a vital part of musical discourse in the latter half of the Soviet Union. In this article, I survey the main theories from Boris Asafiev’s writings on music, and their significance after his death. I begin by defining key terms such as symphonism, musical process, and especially intonatsiya. I then discuss the 1948 Zhdanovshchina and Asafiev’s involvement, and the less well-known 1949 discussions on Musicology. For the remainder of the article, I provide examples of key studies from Soviet music theorists using Asafiev’s terms to illustrate how their usage expanded and, in some cases, moved away from Asafiev’s myriad intentions., Теорије Бориса Асафјева, укључујући оне о музичком процесу, симфонизму и интонацији, показале су се изузетно утицајнима у Совјетском Савезу и шире. Идеје Асафјева били су широко прихватили теоретичари и читаоци, али су их била присвојила и поколења музичких критичара. Док су се композитори борили да се помире с оним што би могло чинити соцреалистичку музику, критичари су изградили дискурс пројектовања значења на музичка дела преко Асафјевљевих теорија. У исто време, бројни теоретичари су развили и проширили његове идеје. У том смислу, настала слика представља мноштво примена и одзива на мултивалентни опус, који је постао витални део музичког дискурса у другој половини живота Совјетског Савеза. У овом чланку разматрам главне теорије Бориса Асафјева из његових радова о музици, као и значај који су имале после његове смрти. Почињем од дефинисања кључних појмова попут симфонизма, музичког процеса и, посебно, интонације. Затим расправљам о ждановизму из 1948. и уплетености Асафјева, као и о мање познатим дебатама о музикологији из 1949. године. У остатку рада износим примере кључних студија совјетских теоретичара музике који су користили Асафјевљеве термине, еда бих илустровао како је њихова употреба проширила интенције совјетског музиколога и како се, у неким случајевима, удаљила од великог броја тих интенција.", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Musicology", title = "Boris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influence, Борис Асафјев и совјетска мисао о музици: углед и утицај", pages = "57-74", number = "30", doi = "10.2298/MUZ2130057E", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11659" }
Elphick, D.. (2021). Boris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influence. in Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts.(30), 57-74. https://doi.org/10.2298/MUZ2130057E https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11659
Elphick D. Boris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influence. in Musicology. 2021;(30):57-74. doi:10.2298/MUZ2130057E https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11659 .
Elphick, Dainel, "Boris Asafiev and Soviet Musical Thought: Reputation and Influence" in Musicology, no. 30 (2021):57-74, https://doi.org/10.2298/MUZ2130057E ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_11659 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The traditions of orthodox music: Proceedings of the First International Conference on Orthodox Church Music, and the Second International Conference organized by ISOCM: Composing and Chant in the Orthodox Church / The traditions of orthodox music: Proceedings of the First International Conference on Orthodox Church Music i Druga Međunarodna konferencija u organizaciji ISOCM - komponovanje i pojanje u Pravoslavnoj crkvi
Peno, Vesna (Музикологија / Musicology, 2007) -
Рецепција авангардне музике у међуратном Београду: пример часописа Музика и Гласник музичког друштва „Станковић“ / Музички гласник / Reception of avant-garde music in Belgrade between the two wars: the example of journals Music and The Herald of the Musical Association “Stanković“ / Music Herald
Васић, Александар (Нови Сад : Матица српска, 2011) -
Past Music, Future Music: Technology and Music Institutions in the 20th Century
Maglov, Marija (Belgrade : Department of Musicology, Faculty of Music, 2016)