Ружно и грдно: концепт ружног у српском језику
Concept of Ugly in Serbian Language: ‘ružno’ and ‘grdno’
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се разматра концепт ружног у српском језику посредством анализе лексема
ружно, грдно и гадно. Долази се до закључка да је концепт ружног у вези са
имагинацијом земаљске материје, те да je формиран и у вези са опозицијама
божанско–људско–животињско. Лексема ружно (<*ṷreng- „савијати”, који се налази и
у режати), која је преузела и семантичке компоненте лексеме грдно, одређена је
опозицијом људско–нељудско, а њена иконичност садржи представу животињског,
изопаченог понашања, недостојног човека. Појам грдног (<*gъrdъ <*gher- „трти”,
односно, *ghreu „оштар”) одређен је пак сликом неправилне, грубе, за обликовање
неподесне материје. Естетске и етичке категорије у првобитном, али и у доцнијем,
појмовном мишљењу мећусобно су повезане – зло и ружно стоје насупрот лепом и
добром, али су и одређене њима.
We analyze lexical iconicity of basic aesthetic expression categories in Serbian language
which expressed concept of ugly– ružno and grdno (“ugly“). Their iconicity is, first of all,
associated with the imagination of earthly substance (grdan), but is formed in connection
with divine–human–animal opposition (ružno). The lexeme ružno (<*ṷreng- “bend” which
is also contained in režati „growl”, „snarl”) which has taken over semantic components of
the lexeme grdno is, on the other hand, determined by an opposition of human–inhuman and
its iconicity contains images of animal like, deviant behaviour unsuitable to a
human.Concept of grdno (<*gъrdъ <*gher- “abrade”, or *ghreu- “sharp”) is determined by
an image of a substance which is uneven, rough and unsuitable for moulding. Esthetical and
ethical categories in both former and later cognitive thinking are interconnected – evil and
ugly oppose beautiful and good but they are also defined by them.
Keywords:
концепт ружног / лексичка иконичност / ружно / грдно / гадно / concept of ugly / lexical iconicity / ružno / grdno / Serbian languageSource:
Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 2016, 64, 1, 151-162Publisher:
- Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA
Funding / projects:
Note:
- Тема броја – Срби и Словенци: миграције, сусрети људи, идеја и идеологија (ур. Лада Стевановић) / Topic of the Issue – Serbs and Slovenians: Migrations, Meeting of People, Ideas and Ideologies (ed. Lada Stevanović)
URI
http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/156/113https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7710
Institution/Community
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Башић, Ивана С. PY - 2016 UR - http://www.ei.sanu.ac.rs/index.php/gei/article/view/156/113 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/7710 AB - У раду се разматра концепт ружног у српском језику посредством анализе лексема ружно, грдно и гадно. Долази се до закључка да је концепт ружног у вези са имагинацијом земаљске материје, те да je формиран и у вези са опозицијама божанско–људско–животињско. Лексема ружно (<*ṷreng- „савијати”, који се налази и у режати), која је преузела и семантичке компоненте лексеме грдно, одређена је опозицијом људско–нељудско, а њена иконичност садржи представу животињског, изопаченог понашања, недостојног човека. Појам грдног (<*gъrdъ <*gher- „трти”, односно, *ghreu „оштар”) одређен је пак сликом неправилне, грубе, за обликовање неподесне материје. Естетске и етичке категорије у првобитном, али и у доцнијем, појмовном мишљењу мећусобно су повезане – зло и ружно стоје насупрот лепом и добром, али су и одређене њима. AB - We analyze lexical iconicity of basic aesthetic expression categories in Serbian language which expressed concept of ugly– ružno and grdno (“ugly“). Their iconicity is, first of all, associated with the imagination of earthly substance (grdan), but is formed in connection with divine–human–animal opposition (ružno). The lexeme ružno (<*ṷreng- “bend” which is also contained in režati „growl”, „snarl”) which has taken over semantic components of the lexeme grdno is, on the other hand, determined by an opposition of human–inhuman and its iconicity contains images of animal like, deviant behaviour unsuitable to a human.Concept of grdno (<*gъrdъ <*gher- “abrade”, or *ghreu- “sharp”) is determined by an image of a substance which is uneven, rough and unsuitable for moulding. Esthetical and ethical categories in both former and later cognitive thinking are interconnected – evil and ugly oppose beautiful and good but they are also defined by them. PB - Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA T2 - Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA T1 - Ружно и грдно: концепт ружног у српском језику T1 - Concept of Ugly in Serbian Language: ‘ružno’ and ‘grdno’ SP - 151 EP - 162 VL - 64 IS - 1 DO - 10.2298/GEI1601151B UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7710 ER -
@article{ author = "Башић, Ивана С.", year = "2016", abstract = "У раду се разматра концепт ружног у српском језику посредством анализе лексема ружно, грдно и гадно. Долази се до закључка да је концепт ружног у вези са имагинацијом земаљске материје, те да je формиран и у вези са опозицијама божанско–људско–животињско. Лексема ружно (<*ṷreng- „савијати”, који се налази и у режати), која је преузела и семантичке компоненте лексеме грдно, одређена је опозицијом људско–нељудско, а њена иконичност садржи представу животињског, изопаченог понашања, недостојног човека. Појам грдног (<*gъrdъ <*gher- „трти”, односно, *ghreu „оштар”) одређен је пак сликом неправилне, грубе, за обликовање неподесне материје. Естетске и етичке категорије у првобитном, али и у доцнијем, појмовном мишљењу мећусобно су повезане – зло и ружно стоје насупрот лепом и добром, али су и одређене њима., We analyze lexical iconicity of basic aesthetic expression categories in Serbian language which expressed concept of ugly– ružno and grdno (“ugly“). Their iconicity is, first of all, associated with the imagination of earthly substance (grdan), but is formed in connection with divine–human–animal opposition (ružno). The lexeme ružno (<*ṷreng- “bend” which is also contained in režati „growl”, „snarl”) which has taken over semantic components of the lexeme grdno is, on the other hand, determined by an opposition of human–inhuman and its iconicity contains images of animal like, deviant behaviour unsuitable to a human.Concept of grdno (<*gъrdъ <*gher- “abrade”, or *ghreu- “sharp”) is determined by an image of a substance which is uneven, rough and unsuitable for moulding. Esthetical and ethical categories in both former and later cognitive thinking are interconnected – evil and ugly oppose beautiful and good but they are also defined by them.", publisher = "Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA", journal = "Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA", title = "Ружно и грдно: концепт ружног у српском језику, Concept of Ugly in Serbian Language: ‘ružno’ and ‘grdno’", pages = "151-162", volume = "64", number = "1", doi = "10.2298/GEI1601151B", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7710" }
Башић, И. С.. (2016). Ружно и грдно: концепт ружног у српском језику. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA Београд : Етнографски институт САНУ / Belgrade : Institute of Ethnography SASA., 64(1), 151-162. https://doi.org/10.2298/GEI1601151B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7710
Башић ИС. Ружно и грдно: концепт ружног у српском језику. in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA. 2016;64(1):151-162. doi:10.2298/GEI1601151B https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7710 .
Башић, Ивана С., "Ружно и грдно: концепт ружног у српском језику" in Гласник Етнографског института САНУ / Bulletin of the Institute of Ethnography SASA, 64, no. 1 (2016):151-162, https://doi.org/10.2298/GEI1601151B ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_7710 .