Digital Archive of SASA
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
  • View Item
  •   DAIS
  • Институт за српски језик САНУ
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Млеци у Горском вијенцу имаголошка запажања

The Image of Venice in The Mountain Wreath: some Imagological Observations

Thumbnail
2015
ivanovna.gorski.vijenac.2015.pdf (196.5Kb)
Authors
Иванова, Најда И.
Article (Published version)
,
Институт за српски језик САНУ
Metadata
Show full item record
Abstract
У раду се одломак Драшкових утисака о Венецији из поеме Горски вијенац (1847) Петра Петровића Његоша анализира с имаголошке тачке гледишта. Проблематизује се питање на који начин међусобно дело- вање тематских, сижејно-композиционих и семантичких посебности разматраног фрагмента с једне стране и одговарајућих имаголошких категорија с друге стране, утиче на селекцију одређених језичких средстава и каква је њихова улога у структурисању слике другога.
Draško’s story about his trip to Venice represented in the poem The Mountain Wreath (1847), written by Peter Petrović Njegoš, is an object of many interpretations in theoretical Njegoš studies as well as in the educational, popular science, the media, political and many other types of discourse. In this article, we aim at providing a linguo- imagological analysis of the fragment. The mechanisms of shaping and the semantic structure of the hetero-stereotypes about Venice and the Venetians are examined. In addition, both the influence of the author’s intention and that of the socio-cultural discourse regarding the creation of the poem on the way of selection and the use of expressive means are examined.
Keywords:
имагологија; Горски вијенац (1847); слика Венеције; аутостереотипи; хетеростереотипи / imagology; The Mountain Wreath (1847); image of Venice; auto-stereotypes; hetero-stereotypes
Source:
Јужнословенски филолог, 2015, 71, 3-4, 15-41
Publisher:
  • Београд : Институт за српски језик САНУ
  • Београд : Српска академија наука и уметности

DOI: 10.2298/JFI1470009T

ISSN: 0350–185x

[ Google Scholar ]
URI
http://dais.sanu.ac.rs/123456789/6416
Collections
  • Јужнословенски филолог / Južnoslovenski filolog
Institution
Институт за српски језик САНУ

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutionsAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About DAIS - Digital Archive of the Serbian Academy of Sciences and Arts | Send Feedback

OpenAIRERCUB