Млеци у Горском вијенцу имаголошка запажања
The Image of Venice in The Mountain Wreath: some Imagological Observations
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се одломак Драшкових утисака о Венецији из поеме Горски
вијенац (1847) Петра Петровића Његоша анализира с имаголошке тачке гледишта. Проблематизује се питање на који начин међусобно дело-
вање тематских, сижејно-композиционих и семантичких посебности
разматраног фрагмента с једне стране и одговарајућих имаголошких категорија с друге стране, утиче на селекцију одређених језичких средстава и каква је њихова улога у структурисању слике другога.
Draško’s story about his trip to Venice represented in the poem The Mountain
Wreath (1847), written by Peter Petrović Njegoš, is an object of many interpretations
in theoretical Njegoš studies as well as in the educational, popular science, the media,
political and many other types of discourse. In this article, we aim at providing a linguo-
imagological analysis of the fragment. The mechanisms of shaping and the semantic
structure of the hetero-stereotypes about Venice and the Venetians are examined.
In addition, both the influence of the author’s intention and that of the socio-cultural
discourse regarding the creation of the poem on the way of selection and the use
of expressive means are examined.
Keywords:
имагологија; Горски вијенац (1847); слика Венеције; аутостереотипи; хетеростереотипи / imagology; The Mountain Wreath (1847); image of Venice; auto-stereotypes; hetero-stereotypesSource:
Јужнословенски филолог, 2015, 71, 3-4, 15-41Publisher:
- Београд : Институт за српски језик САНУ
- Београд : Српска академија наука и уметности