Приказ основних података о документу

Вредности и ставови приликом jeзичке стандардизације

dc.creatorDaneš, František
dc.date.accessioned2019-04-24T09:44:15Z
dc.date.available2019-04-24T09:44:15Z
dc.date.issued1976
dc.identifier.issn0350–185x
dc.identifier.urihttps://dais.sanu.ac.rs/123456789/5740
dc.description.abstractПроцес jезичке стандардизациje подразумева три фазе: дескриптивну, нормативну (регулативну) и перформативну. Прашка школа je допринелада се оне с теориjске тачке гледишта студиозно осветле. Остаje, међутим, да се неки концепти joш више продубе, односно прецизниje саглeдajy. Аутор овог пута преузима на себе задатaк дa далье развиje теориjску мисао прашке школе у два правца: (1) утвpђивањем критериja по којима ћe ce спознати да ли je могуhe или не обjективно, т). научно фундирано вредновање jезичких појaва подвргнутих контроли стручњака; (2) истраживањем фактора под чиjим се утицаjем формирajу ставови говорне заjеднишe пpeмa jезику коjим се служи. По аутору, општи вредносни критериј требало би пре свега да узима у обзир функционалну адекватност jезичке побединости о коjoj се расправља, тј. умесност њене појaвe под датим социjално-лингвистичким околностима. Осим тога, будући да je сам jезик систем, она би се морала испитати и с обзиром на степен систематичности који испољава. Наjзад, потребно je утврдити да ли она стоји у пуној сагласности са оним што je вeћ постојeћa норма у jезику. Што се тиче става говорних представника према сопственом jезичком изразу, он никако ниje за потцењивање; о њему стручњак приликом нормативних интервенциja мора повести рачуна. Таj став ниje у свакоj прилици рационално заснован. Неизбежна су ту и антирационална опредељења (изазвана каквим емоционалним доживљаjем, односно везаношћy ca увреженом традицијом). Ни њих стручњаци не смеју превиђати. Аутор, даље, скрећe пажњy на спрегу антагонистичких тенденциja (изолационализам/универзализам, итд.), које неминовно узимаjу маха при развоју стандардних jезика, инкорпорирajyћи их у репертоар оних проблемских подручja чије прецизниje осветљавање спада у непосредне задатке савремене социолингвистичке теориje.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Институт за српскохрватски језикsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceЈужнословенски филологsr
dc.titleValues and Attitudes in Language Standardizationen
dc.titleВредности и ставови приликом jeзичке стандардизацијеsr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractДанеш, Франтишек; Vrednosti i stavovi prilikom jezičke standardizacije; Валуес анд Aттитудес ин Лангуаге Стандардизатион; Валуес анд Aттитудес ин Лангуаге Стандардизатион;
dc.rights.holderИнститут за српски језик САНУsr
dc.citation.spage3
dc.citation.epage27
dc.citation.volume32
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttps://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/17953/danes.language.standardization.1976.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_5740


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу