The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism
Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the
Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily
newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted
to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar
way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was
born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult
days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the
country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management
socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979).
In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for
identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s
creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis
lies the assumption t...hat non-alignment in regard to the West or East was a major
political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The
intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative
entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles
of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations
of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the
concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become
coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements.
Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана
Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено.
Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу
композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у
којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима
друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за
хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном
ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено
одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових
унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим
написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма,
транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве
композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка
пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање
со...цијалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на
Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује
као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног
модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената
музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и
њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића
Кључне речи:
Rudolf Bruči / self-management / non-alignment / humanism / East / West / Рудолф Бручи / самоуправљање / несврстаност / хуманизам / Исток / ЗападИзвор:
Музикологија / Musicology, 2017, II, 23, 83-97Издавач:
- Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - JOUR AU - Sovtić, Nemanja PY - 2017 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/3737 AB - In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979). In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis lies the assumption that non-alignment in regard to the West or East was a major political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements. AB - Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено. Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма, транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање социјалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића PB - Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts T2 - Музикологија / Musicology T1 - The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism T1 - Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма SP - 83 EP - 97 VL - II IS - 23 DO - 10.2298/MUZ1723083S UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 ER -
@article{ author = "Sovtić, Nemanja", year = "2017", abstract = "In 1979 the oratorio We Are All a Single Party was performed, composed by the Yugoslav composer Rudolf Bruči, who in an interview for the Novi Sad daily newspaper Dnevnik explained his driving motives in the following way: “I wanted to preserve the spirit of our revolutionary songs and to speak in a modern, familiar way, understandable to everyone, about the decades in which our revolution was born and grew; about the legendary activities of pre-war communists, the difficult days of the War of National Liberation, the liberation and reconstruction of the country, about Tito and his invaluable contribution to the development of our self-management socialism and non-aligned humanism” (Dnevnik, 10 April, 1979). In this article I argue that the syntagm “non-aligned humanism” is suitable for identifying the connection between the aesthetic and the political in Rudolf Bruči’s creative output, observed as a consistent author’s opus. At the core of this thesis lies the assumption that non-alignment in regard to the West or East was a major political and aesthetic orientation of Yugoslav self-management socialism. The intersubjective field of this self-management socialist pluralism produced creative entities – composers such as Bruči – whose works were created under the principles of direct political engagement and modernist aestheticism as different manifestations of the same ideology. Within the specific rationality of non-aligned humanism, the concrete poetic-morphological characteristics of Bruči’s compositions become coherent subjective (Bruči’s personal) and objective (social) achievements., Стваралаштво Рудолфа Бручија, југословенског композитора и члана Савеза комуниста СФР Југославије, још увек је недовољно истражено. Индивидуализација Бручијевог стваралачког субјекта захтева стилску анализу композиторовог музичког језика и разумевање друштвеног контекста у којем је настало његово дело. Теорија идеологије, поткрепљена елементима друштвене историје социјалистичке Југославије, представља ослонац за хипотезу о идеолошком хоризонту самоуправног плурализма као кључном ослонцу ауторске конзистентности Бручијевог опуса. Рефлексија друштвено одговорног стваралаштва у светлу самоуправног социјализма и његових унутрашњих и спољних оријентација дата је експлицитно у композиторовим написима. На позадини специфичне рационалности самоуправног плурализма, транспонованог у естетичку идеологију, стилски различите Бручијеве композиције сливају се у непротивречан ауторски опус. Бручијева стваралачка пракса и аутопоетички искази реферишу се на несврстано политичко понашање социјалистичке Југославије, оличено у (не)бивању (н)и на Истоку (н)и на Западу. На иманентно музичком нивоу несврстани хуманизам се манифестује као артикулација националног класицизма у пољу радикалног и умереног модернизма, односно интеракција морфолошких и семиолошких елемената музичког језика у функцијама/значењима спољне принуде модернизације и њеног саображавања са претпоставкама хуманог бића", publisher = "Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts", journal = "Музикологија / Musicology", title = "The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism, Несврстани хуманизам Рудолфа Бручија: композитор и друштво самоуправног социјализма", pages = "83-97", volume = "II", number = "23", doi = "10.2298/MUZ1723083S", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737" }
Sovtić, N.. (2017). The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism. in Музикологија / Musicology Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts., II(23), 83-97. https://doi.org/10.2298/MUZ1723083S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737
Sovtić N. The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism. in Музикологија / Musicology. 2017;II(23):83-97. doi:10.2298/MUZ1723083S https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 .
Sovtić, Nemanja, "The Non-Aligned Humanism of Rudolf Bruči: The Composer And The Society of Self-Management Socialism" in Музикологија / Musicology, II, no. 23 (2017):83-97, https://doi.org/10.2298/MUZ1723083S ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_3737 .