Show simple item record

Ivan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre

dc.contributorMedić, Ivana
dc.creatorНиколић, Оливера
dc.date.accessioned2018-09-05T11:27:09Z
dc.date.available2018-09-05T11:27:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1450-9814 (print)
dc.identifier.issn2406-0976 (online)
dc.identifier.urihttp://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/1450-9814/2017/1450-98141723219N.pdf
dc.identifier.urihttp://dais.sanu.ac.rs/123456789/3732
dc.description.abstractКонцертантна музика Ивана Јевтића, у сталном превирању између традиционалног и новог уметничког израза, заузима значајно место у његовом композиторском опусу. Наше испитивање специфичних и слојевитих односа између снаге традиције и слободе уметничког доживљаја у његовој стваралачкој поетици заснива се на анализи трију концертантних дела: Концерта за виолу – Vers Byzance (1984), Концерта за тубу (1992) и Чело симфоније (1995), а у центар пажње ставља формални аспект, али и све процесе у обликовању музичког тока значајне како за драматургију једног дела, тако и за његов стилски проседе.sr
dc.description.abstractOur interest in the position and signifcance of the concert music of Ivan Jevtić in the development of this genre in the Serbian music of the second half of the 20th century is based on several facts. Judging from the number of concerts and the variety of their stylistic, aesthetic, technical, expressive and historical qualities, Jevtić comes across as a composer who was the pioneer of several particular and general tendencies in the development of Serbian concert music, especially when we have the following in mind: his relationship to the musical heritage; his aspirations to master new contemporary tendencies; the time of general stylistic turmoil; compositional techniques etc. The comparative analysis of three concerts: Concerto for Tuba, Cello Symphony and Concerto for Viola points to the basic elements of traditional heritage, his reshaping of this heritage, as well as the elements of modern musical expression in the works of this composer. The analyzed paths of a part of his entire oeuvre do not exemplify the complete development of the concert genre in the Serbian music of the second half of the 20th century but, alongside with other important aspects such as historical, aesthetic, technical etc. they assist us in a beter understanding of the tendencies in the development of this genre in Serbia, but also of the tendencies in Serbian music afer 1945.sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Музиколошки институт Српске академије наука и уметностиsr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceМузикологијаsr
dc.subjectИван Јевтићsr
dc.subjectконцертантна делаsr
dc.subjectСрбијаsr
dc.subjectXX векsr
dc.subjectтрадиција и њено преобликовањеsr
dc.subjectIvan Jevtićsr
dc.subjectconcertante workssr
dc.subjectSerbiasr
dc.subject20th centurysr
dc.subjecttradition and its adaptationsr
dc.titleМузички свет Ивана Јевтића у превирању између традиционалног и новог уметничког израза. Тенденције промена на примеру изабраних дела концертантног жанраsr
dc.titleIvan Jevtić’s Мusical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genresr
dc.typearticlesr
dc.rights.licenseBY-NC-NDsr
dcterms.abstractNikolić, Olivera; Muzički svet Ivana Jevtića u previranju između tradicionalnog i novog umetničkog izraza. Tendencije promena na primeru izabranih dela koncertantnog žanra; Ivan Jevtić’s Musical Universe at a Crossroads of Traditional and New Music Expression. Tendencies of Changes on the Example of Selected Works of the Concert Genre;
dc.citation.spage219
dc.citation.epage237
dc.citation.issue23
dc.identifier.doi10.2298/MUZ1723217N
dc.type.versionpublishedVersionsr
dc.identifier.fulltexthttp://dais.sanu.ac.rs/bitstream/id/11856/nikolic_1450-98141723219N.pdf


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record