Претраживање
Приказ резултата 1-10 од 27
Contribution of Ljubica and Danica Janković to Establishment of Ethnochoreology in Serbia as an Academic Scholarly Discipline / Допринос Љубице и Данице Јанковић установљењу етнокореологије у Србији као академске научне дисциплине
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
The Janković sisters are pioneers of ethnochoreological research in Serbia. Their
scholarly methodology is based on intenisve feld research and their development
of a unique system of dance notation, which enabled them ...
Performance of Musical Scale in Traditional Vocal Homophony: Lithuanian Examples / Извођење музичке лествице у традиционалној вокалној хомофонији: примери из Литваније
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
Acoustical measurements of pitches in a dozen songs exemplifying the Lithuanian
traditional vocal homophony were carried out. Several phenomena were revealed.
First, the entire scales experience gradual transposition ...
Даворин Јенко и Стеван Ст. Мокрањац. Биографски фрагменти. Прилог култури сећања / Davorin Jenko and Stevan St. Mokranjac. Biographical Fragments. A Contribution to Cultural Rememberance
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2014)
Рад је писан као прилог обележавању стогодишњице од смрти двојице значајних
композитора и диригената – Даворина Јенка (1835–1914) и Стевана Ст. Мокрањца (1856–1914). Конципиран у неколико фрагмената, рад преиспитује ...
The Live Album or the Many Ways of Representing Performance
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
The analysis of live albums can clarify the dialectic between studio recordings and
live performances. After discussing key concepts such as authenticity, space, time
and place, and documentation, the author gives a ...
Performing Sound of the Past: Remix in Electronic Dance Music Culture / Извођење звука прошлости: ремикс у култури електронске музике за игру
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
The term remix, defined as an activity of taking data from pre-existing materials
to combine them into new forms according to personal taste, relates to various
elements and areas of contemporary culture. Whichever model ...
O статусу музике и музичких инструмената у арапској култури после објаве ислама / On the Staus of Music and Musical Instruments in Arabic Cultures after the Advent of Islam
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2014)
Када се у арапским медијима појави вест да се у једној исламској земљи у
одређеном друштвено-религијском контексту не гледа са одобравањем на
свирање музичких инструмената, реактуелизује се питање статуса музике у
исламу. ...
Reception of Stevan Stojanović Mokranjac’s composing creativity in the musical life of Bosnia and Herzegovina: Austro-Hungarian period / Рецепција стваралаштва Стевана Стојановића Мокрањца у музичком животу Босне и Херцеговине: аустроугарски период
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2014)
With the arrival of the Austro-Hungarian Monarchy, Bosnia and Herzegovina encountered Western European social trends, which affected the shaping of musical
life physiognomy in the late nineteenth and early twentieth ...
Cмеховое начало в белорусской песенной культуре как один из способов отражения картины мира / The principle of laughter in Byelorussian vocal culture as a form of reflection on images of the world
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
В статье рассматриваются способы организации музыкального материала
в белорусской смеховой песне, координация, взаимодействие различных художественных
сфер в смеховой песенной форме. Вербальное, музыкальное,
кинетическое, ...
Musical Performance as Storytelling: Memory, European Integration, and the Baltic Youth Philharmonic Оrchestra / Музичко извођаштво као приповедање: памћење, европске интеграције и Балтичка филхармонија младих
(Belgrade : Institute of Musicology, Serbian Academy of Sciences and Arts, 2014)
Storytelling has been theorized as a performative, narrative practice, but it has not been employed often as a trope in studies of musical performance. This article outlines a theoretical context for exploring the possibilities ...
Фолклорни мотиви у раним композицијама Николе Бороте Радована / Folklore Motives in the Early Compositions of Nikola Borota – Radovan
(Београд : Музиколошки институт Српске академије наука и уметности, 2014)
Стваралаштво Николе Бороте Радована заузима посебно место у развоју југословенске гране (поли)жанра world music у првој половини седамдесетих
година XX века. Оно је карактеристично по фузији фолклорних мотива јужнословенске, ...