'It does not matter that she is a female, she will be a gusle player': The ideology of an instrument
'Neka je žensko, ali biće guslar'- ideologija jednog instrumenta
Апстракт
Within the theoretical and methodological framework based on the concept of the ideology of tradition, I analyze a wide and complex repertoire of attitudes toward female gusle players. Aside from the techniques of representation demonstrated in scientific discourses, I examine the status of female gusle players by assessing the material obtained during several years of field researches (the 'male' perspective), and I also refer to the public (media) discourse, acknowledging the characteristics of media and popular culture. The 'researcher's voice' is also interpreted as part of a discourse on the ideology of tradition.
U radu se predlaže uvođenje teorijsko-metodološkog koncepta ideologija tradicije. Ideologija tradicije mogla bi se odrediti kao kompleks pozicija i stavova koji se o tradiciji iznose i oblikuju. Sa pomenutog stanovišta pitanje žena koje pevaju uz gusle može se definisati i kao jedan od slojeva ideologije instrumenta/ gusala. Razmatraju se stavovi o ovom problemu formirani iz 'spoljašnje perspektive' ('muška' perspektiva dobijena tokom terenskih istraživanja, slika kreirana u javnom diskursu). Problematizuje se (ideološka) pozicija istraživača u ovako orijentisanom proučavanju.
Кључне речи:
gusle / tradicija / ideologija tradicije / terenska istraživanja / javni diskursИзвор:
Muzikologija, 2013, 14, 159-187Пројекти:
- Српско усмено стваралаштво у интеркултурном коду (RS-178011)