Музика на двору Обреновића - трагом мемоарске литературе
Music on the Obrenović Dynasty Court – on the Trails of the Memoir Literature
2024
Преузимање 🢃
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Кроз интердисциплинарни приступ који обједињује књижевноисторијска и музиколошка истраживања, у раду је осветљено питање присуства, улоге и значаја музике на двору Обреновића. Истраживање дела документарно-уметничке прозе, са акцентом на мемоарским сећањима, из пера владара, државника, културних делатника и уметника, која сведоче о другој половини 19. века, поткрепљено је анализом музичких, нотних и других архивских извора о уметности двора. Разнородном сабраном грађом оживљене су слике конкретних музичких догађаја – у највећем броју оних из Старог и Новог двора у Београду, делимично из виле у Смедереву – њихових актера, основног музичког садржаја и рецепције.
Уједно су осветљена питања статуса музичке уметности и различитих музичких пракси у специфичној служби владарске репрезентације, у националном и иностраном контексту.
The focus of the study is on the parts of documentary literary works (memoirs, diaries, travelogues, letters) by Serbian authors (Milan Đ. Milićević, Kosta Hristić, Pera Todorović, Branislav Nušić, Natalija Obrenović, Nikola I Obrenović, Gavro Vuković, Ana Lunjevica) and also by foreign historians and travel writers (Alber Male, Felix Kanic, Herbert Vivien, Louis Léger, Angelo de Gubernatis, Gustavo Rasch), who left precious testimonies about the roles of music in the cultural and social life of the Principality and the Kingdom of Serbia during the reign of Obrenović dynasty,
in the second half of the 19th century. The collected data are supported by various archival materials (musical scores and other sources) that testify to the musical life of the Obrenović court. The text presents the picture of that life through the most distinctive forms of musical practices, representing musical genres, performers, and listeners in particular occasions, mentioned in memoir literature. The statu...s of music in court ceremonials is presented, through the narratives about balls, salon music, court concerts, and receptions, but also about various cultural-artistic and
musical events out of the protocol of the court, but connected to the monarchs from the Obrenović dynasty as the organizers, participators, patrons or honorary guests. The corpus of musical compositions dedicated to the Obrenović family, mostly by Serbian, Czech, and Austrian composers, is marked as an especially fruitful field for further research. It is evident that music was an integral part of the dynamic categories of the court culture, in all the periods and the social and political changes during the rule of the Obrenović family. Through the auras of music, the heritage of national Serbian identity and the continuity of the dynasty was nurtured, in parallel with the alignment with the models of the artistic court styles in the larger European centers. Similarly to the elements of visual arts, the testimonies about the music on the Obrenović court indicate its prominent role in the specific services of the rulers’ representation, in both the national and the foreign context.
Кључне речи:
музика на двору / балови / салони / концерти / репертоар / национално / музичке посвете Обреновићима / мемоарска сведочанства / архивска грађа / music on the court / balls / salon music / concerts / repertoire / national idea / compositions dedicated to the Obrenović family / memoir testimonies / archival sourcesИзвор:
Обреновићи и књижевност, 2024, 445-467Издавач:
- Београд : Институт за књижевност и уметност
- Крагујевац : Народна библиотека „Вук Караџић“
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200176 (Музиколошки институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200176)
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Марјановић, Наташа PY - 2024 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16666 AB - Кроз интердисциплинарни приступ који обједињује књижевноисторијска и музиколошка истраживања, у раду је осветљено питање присуства, улоге и значаја музике на двору Обреновића. Истраживање дела документарно-уметничке прозе, са акцентом на мемоарским сећањима, из пера владара, државника, културних делатника и уметника, која сведоче о другој половини 19. века, поткрепљено је анализом музичких, нотних и других архивских извора о уметности двора. Разнородном сабраном грађом оживљене су слике конкретних музичких догађаја – у највећем броју оних из Старог и Новог двора у Београду, делимично из виле у Смедереву – њихових актера, основног музичког садржаја и рецепције. Уједно су осветљена питања статуса музичке уметности и различитих музичких пракси у специфичној служби владарске репрезентације, у националном и иностраном контексту. AB - The focus of the study is on the parts of documentary literary works (memoirs, diaries, travelogues, letters) by Serbian authors (Milan Đ. Milićević, Kosta Hristić, Pera Todorović, Branislav Nušić, Natalija Obrenović, Nikola I Obrenović, Gavro Vuković, Ana Lunjevica) and also by foreign historians and travel writers (Alber Male, Felix Kanic, Herbert Vivien, Louis Léger, Angelo de Gubernatis, Gustavo Rasch), who left precious testimonies about the roles of music in the cultural and social life of the Principality and the Kingdom of Serbia during the reign of Obrenović dynasty, in the second half of the 19th century. The collected data are supported by various archival materials (musical scores and other sources) that testify to the musical life of the Obrenović court. The text presents the picture of that life through the most distinctive forms of musical practices, representing musical genres, performers, and listeners in particular occasions, mentioned in memoir literature. The status of music in court ceremonials is presented, through the narratives about balls, salon music, court concerts, and receptions, but also about various cultural-artistic and musical events out of the protocol of the court, but connected to the monarchs from the Obrenović dynasty as the organizers, participators, patrons or honorary guests. The corpus of musical compositions dedicated to the Obrenović family, mostly by Serbian, Czech, and Austrian composers, is marked as an especially fruitful field for further research. It is evident that music was an integral part of the dynamic categories of the court culture, in all the periods and the social and political changes during the rule of the Obrenović family. Through the auras of music, the heritage of national Serbian identity and the continuity of the dynasty was nurtured, in parallel with the alignment with the models of the artistic court styles in the larger European centers. Similarly to the elements of visual arts, the testimonies about the music on the Obrenović court indicate its prominent role in the specific services of the rulers’ representation, in both the national and the foreign context. PB - Београд : Институт за књижевност и уметност PB - Крагујевац : Народна библиотека „Вук Караџић“ T2 - Обреновићи и књижевност T1 - Музика на двору Обреновића - трагом мемоарске литературе T1 - Music on the Obrenović Dynasty Court – on the Trails of the Memoir Literature SP - 445 EP - 467 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16666 ER -
@inbook{ author = "Марјановић, Наташа", year = "2024", abstract = "Кроз интердисциплинарни приступ који обједињује књижевноисторијска и музиколошка истраживања, у раду је осветљено питање присуства, улоге и значаја музике на двору Обреновића. Истраживање дела документарно-уметничке прозе, са акцентом на мемоарским сећањима, из пера владара, државника, културних делатника и уметника, која сведоче о другој половини 19. века, поткрепљено је анализом музичких, нотних и других архивских извора о уметности двора. Разнородном сабраном грађом оживљене су слике конкретних музичких догађаја – у највећем броју оних из Старог и Новог двора у Београду, делимично из виле у Смедереву – њихових актера, основног музичког садржаја и рецепције. Уједно су осветљена питања статуса музичке уметности и различитих музичких пракси у специфичној служби владарске репрезентације, у националном и иностраном контексту., The focus of the study is on the parts of documentary literary works (memoirs, diaries, travelogues, letters) by Serbian authors (Milan Đ. Milićević, Kosta Hristić, Pera Todorović, Branislav Nušić, Natalija Obrenović, Nikola I Obrenović, Gavro Vuković, Ana Lunjevica) and also by foreign historians and travel writers (Alber Male, Felix Kanic, Herbert Vivien, Louis Léger, Angelo de Gubernatis, Gustavo Rasch), who left precious testimonies about the roles of music in the cultural and social life of the Principality and the Kingdom of Serbia during the reign of Obrenović dynasty, in the second half of the 19th century. The collected data are supported by various archival materials (musical scores and other sources) that testify to the musical life of the Obrenović court. The text presents the picture of that life through the most distinctive forms of musical practices, representing musical genres, performers, and listeners in particular occasions, mentioned in memoir literature. The status of music in court ceremonials is presented, through the narratives about balls, salon music, court concerts, and receptions, but also about various cultural-artistic and musical events out of the protocol of the court, but connected to the monarchs from the Obrenović dynasty as the organizers, participators, patrons or honorary guests. The corpus of musical compositions dedicated to the Obrenović family, mostly by Serbian, Czech, and Austrian composers, is marked as an especially fruitful field for further research. It is evident that music was an integral part of the dynamic categories of the court culture, in all the periods and the social and political changes during the rule of the Obrenović family. Through the auras of music, the heritage of national Serbian identity and the continuity of the dynasty was nurtured, in parallel with the alignment with the models of the artistic court styles in the larger European centers. Similarly to the elements of visual arts, the testimonies about the music on the Obrenović court indicate its prominent role in the specific services of the rulers’ representation, in both the national and the foreign context.", publisher = "Београд : Институт за књижевност и уметност, Крагујевац : Народна библиотека „Вук Караџић“", journal = "Обреновићи и књижевност", booktitle = "Музика на двору Обреновића - трагом мемоарске литературе, Music on the Obrenović Dynasty Court – on the Trails of the Memoir Literature", pages = "445-467", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16666" }
Марјановић, Н.. (2024). Музика на двору Обреновића - трагом мемоарске литературе. in Обреновићи и књижевност Београд : Институт за књижевност и уметност., 445-467. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16666
Марјановић Н. Музика на двору Обреновића - трагом мемоарске литературе. in Обреновићи и књижевност. 2024;:445-467. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16666 .
Марјановић, Наташа, "Музика на двору Обреновића - трагом мемоарске литературе" in Обреновићи и књижевност (2024):445-467, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16666 .