Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (οnce again on the fragment of a fresco in Vatopedi)
Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (Још једном о фрагменту фреске из Ватопеда)
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
As an iconographic theme, the representation of the embraced apostles Peter and Paul appears even in Early Byzantine art and symbolizes the universal Christian ideas of communion, concord and love. Based on its stylistic features, the fragment from Vatopedi can be dated to the very end of the 12th century and most probably belonged to the earliest preserved fresco paintings in the main church.
Фрагмент фреске из Ватопеда са загрљеним апостолским корифејима најстарији је сачувани пример ове представе изведене фреско-техником. Као иконографска тема јавља се још у рановизантијској уметности, инспирисана је апокрифним текстовима Дела апостолских и представља сусрет двојице првоапостола под зидинама Рима. Носила је са собом и додатно симболично значење, као оличење уобичајеног хришћанског поздрава изражавала је идеје духовне блискости, заједништва и љубави. Ватопедски фрагмент је највероватније првобитно био део сликаног украса једног од два куполна параклиса скромних димензија на спрату унутрашње припрате католикона, посвећених Арханђелима и Светој Тројици. Мајстор који је извео ликове апостола Петра и Павла по свом умећу заостаје за главним сликаром, аутором најстаријег живописа у наосу и олтарском простору манастирске главне цркве, па му је стога према уобичајеној пракси поверено украшавање споредних простора у време замашне обнове Ватопеда која је изведена током последњих год...ина XII столећа, заслугом двојице угледних српских монаха, Саве и Симеона.
Кључне речи:
apostles / Peter / Paul / Vatopedi / frescoИзвор:
Зборник радова Византолошког института, 2009, 46, 107-116Издавач:
- Београд : Византолошки институт САНУ
Финансирање / пројекти:
- Средњовековно наслеђе Балкана: институције и култура (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177003)
Институција/група
Византолошки институт САНУ / Institute for Byzantine Studies SASATY - JOUR AU - Miljković, Bojan PY - 2009 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/16109 AB - As an iconographic theme, the representation of the embraced apostles Peter and Paul appears even in Early Byzantine art and symbolizes the universal Christian ideas of communion, concord and love. Based on its stylistic features, the fragment from Vatopedi can be dated to the very end of the 12th century and most probably belonged to the earliest preserved fresco paintings in the main church. AB - Фрагмент фреске из Ватопеда са загрљеним апостолским корифејима најстарији је сачувани пример ове представе изведене фреско-техником. Као иконографска тема јавља се још у рановизантијској уметности, инспирисана је апокрифним текстовима Дела апостолских и представља сусрет двојице првоапостола под зидинама Рима. Носила је са собом и додатно симболично значење, као оличење уобичајеног хришћанског поздрава изражавала је идеје духовне блискости, заједништва и љубави. Ватопедски фрагмент је највероватније првобитно био део сликаног украса једног од два куполна параклиса скромних димензија на спрату унутрашње припрате католикона, посвећених Арханђелима и Светој Тројици. Мајстор који је извео ликове апостола Петра и Павла по свом умећу заостаје за главним сликаром, аутором најстаријег живописа у наосу и олтарском простору манастирске главне цркве, па му је стога према уобичајеној пракси поверено украшавање споредних простора у време замашне обнове Ватопеда која је изведена током последњих година XII столећа, заслугом двојице угледних српских монаха, Саве и Симеона. PB - Београд : Византолошки институт САНУ T2 - Зборник радова Византолошког института T1 - Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (οnce again on the fragment of a fresco in Vatopedi) T1 - Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (Још једном о фрагменту фреске из Ватопеда) SP - 107 EP - 116 VL - 46 DO - 10.2298/ZRVI0946107M UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16109 ER -
@article{ author = "Miljković, Bojan", year = "2009", abstract = "As an iconographic theme, the representation of the embraced apostles Peter and Paul appears even in Early Byzantine art and symbolizes the universal Christian ideas of communion, concord and love. Based on its stylistic features, the fragment from Vatopedi can be dated to the very end of the 12th century and most probably belonged to the earliest preserved fresco paintings in the main church., Фрагмент фреске из Ватопеда са загрљеним апостолским корифејима најстарији је сачувани пример ове представе изведене фреско-техником. Као иконографска тема јавља се још у рановизантијској уметности, инспирисана је апокрифним текстовима Дела апостолских и представља сусрет двојице првоапостола под зидинама Рима. Носила је са собом и додатно симболично значење, као оличење уобичајеног хришћанског поздрава изражавала је идеје духовне блискости, заједништва и љубави. Ватопедски фрагмент је највероватније првобитно био део сликаног украса једног од два куполна параклиса скромних димензија на спрату унутрашње припрате католикона, посвећених Арханђелима и Светој Тројици. Мајстор који је извео ликове апостола Петра и Павла по свом умећу заостаје за главним сликаром, аутором најстаријег живописа у наосу и олтарском простору манастирске главне цркве, па му је стога према уобичајеној пракси поверено украшавање споредних простора у време замашне обнове Ватопеда која је изведена током последњих година XII столећа, заслугом двојице угледних српских монаха, Саве и Симеона.", publisher = "Београд : Византолошки институт САНУ", journal = "Зборник радова Византолошког института", title = "Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (οnce again on the fragment of a fresco in Vatopedi), Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (Још једном о фрагменту фреске из Ватопеда)", pages = "107-116", volume = "46", doi = "10.2298/ZRVI0946107M", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16109" }
Miljković, B.. (2009). Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (οnce again on the fragment of a fresco in Vatopedi). in Зборник радова Византолошког института Београд : Византолошки институт САНУ., 46, 107-116. https://doi.org/10.2298/ZRVI0946107M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16109
Miljković B. Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (οnce again on the fragment of a fresco in Vatopedi). in Зборник радова Византолошког института. 2009;46:107-116. doi:10.2298/ZRVI0946107M https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16109 .
Miljković, Bojan, "Ὁ ἀσπασμὸς τοῦ ἁγίου Πέτρου καὶ Παύλου (οnce again on the fragment of a fresco in Vatopedi)" in Зборник радова Византолошког института, 46 (2009):107-116, https://doi.org/10.2298/ZRVI0946107M ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_16109 .