Дела Модеста Мусоргског у (ауто)поетичкој визури Станислава Винавера
2023
Преузимање 🢃
Поглавље у монографији (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У раду су анализирани текстови из пера Станислава Винавера посвећени делима Модеста Мусоргског са становишта (ауто)поетички интонираног дискурса жанровски полиморфне есејистичко-критичарске визуре. Реч је о серији чланака објављених у часописима Comoedia, Време и Република, написаних поводом педесетогодишњице руске и потоње београдске премијере Бориса Годунова 1926. године, односно, безмало три деценије касније, у вези са послератном обновом Хованшчине 1955. године. Резултат дискурзивне анализе јесу расплетена суштинска идејна чворишта Винаверове разбокорене мисли, испредене раскошним језичким нитима у којима су се преплели зналачко проницање у естетичке и драматуршке особености писма великог руског композитора, понирање у скривене пределе психолошког профила ликова, као и осврт на различите аспекте инсценације и интепретације његових музичких драма на сцени Народног позоришта у Београду. Пратећи црвену нит у развоју Винаверових луцидних и живописних тумачења поетике Мусоргског, пружен...и су могући одговори на питање зашто наш полихистор са горућом страшћу и пламтећим надахнућем пише о остварењима знаменитог припадника Руске петорице, и у коликој мери нам је то разоткрило типичне одлике његовог приступа музици. Тиме је начињен важан корак у разумевању аутопоетичке релације према стваралачком принципу Мусоргског и њеном осветљавању са становишта топоса и неких од кључних тема укупне есејистичко-критичарске делатности Станислава Винавера. Истовремено, музичке драме Модеста Мусоргског сагледане су у широком дијапазону Винаверових интелектуалних, уметничких и духовних стремљења на пољу историје културе. Другим речима, може се закључити да је у великој мери остварена основна интенција овог рада усмерена ка мапирању главних пунктова винаверовске херменеутике кроз тумачење
музичко-драмских принципа у ремек делима Мусоргског.
Кључне речи:
Станислав Винавер / Модест Мусоргски / музичка драма / (ауто)поетика / есејистика / критикаИзвор:
Станислав Винавер и музика, 2023, 30-43Издавач:
- Београд : Факултет музичке уметности
- Шабац : Фондација "Станислав Винавер"
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200176 (Музиколошки институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200176)
Напомена:
- Музиколошке студије: монографија.
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CHAP AU - Савић, Стефан PY - 2023 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15871 AB - У раду су анализирани текстови из пера Станислава Винавера посвећени делима Модеста Мусоргског са становишта (ауто)поетички интонираног дискурса жанровски полиморфне есејистичко-критичарске визуре. Реч је о серији чланака објављених у часописима Comoedia, Време и Република, написаних поводом педесетогодишњице руске и потоње београдске премијере Бориса Годунова 1926. године, односно, безмало три деценије касније, у вези са послератном обновом Хованшчине 1955. године. Резултат дискурзивне анализе јесу расплетена суштинска идејна чворишта Винаверове разбокорене мисли, испредене раскошним језичким нитима у којима су се преплели зналачко проницање у естетичке и драматуршке особености писма великог руског композитора, понирање у скривене пределе психолошког профила ликова, као и осврт на различите аспекте инсценације и интепретације његових музичких драма на сцени Народног позоришта у Београду. Пратећи црвену нит у развоју Винаверових луцидних и живописних тумачења поетике Мусоргског, пружени су могући одговори на питање зашто наш полихистор са горућом страшћу и пламтећим надахнућем пише о остварењима знаменитог припадника Руске петорице, и у коликој мери нам је то разоткрило типичне одлике његовог приступа музици. Тиме је начињен важан корак у разумевању аутопоетичке релације према стваралачком принципу Мусоргског и њеном осветљавању са становишта топоса и неких од кључних тема укупне есејистичко-критичарске делатности Станислава Винавера. Истовремено, музичке драме Модеста Мусоргског сагледане су у широком дијапазону Винаверових интелектуалних, уметничких и духовних стремљења на пољу историје културе. Другим речима, може се закључити да је у великој мери остварена основна интенција овог рада усмерена ка мапирању главних пунктова винаверовске херменеутике кроз тумачење музичко-драмских принципа у ремек делима Мусоргског. PB - Београд : Факултет музичке уметности PB - Шабац : Фондација "Станислав Винавер" T2 - Станислав Винавер и музика T1 - Дела Модеста Мусоргског у (ауто)поетичкој визури Станислава Винавера SP - 30 EP - 43 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15871 ER -
@inbook{ author = "Савић, Стефан", year = "2023", abstract = "У раду су анализирани текстови из пера Станислава Винавера посвећени делима Модеста Мусоргског са становишта (ауто)поетички интонираног дискурса жанровски полиморфне есејистичко-критичарске визуре. Реч је о серији чланака објављених у часописима Comoedia, Време и Република, написаних поводом педесетогодишњице руске и потоње београдске премијере Бориса Годунова 1926. године, односно, безмало три деценије касније, у вези са послератном обновом Хованшчине 1955. године. Резултат дискурзивне анализе јесу расплетена суштинска идејна чворишта Винаверове разбокорене мисли, испредене раскошним језичким нитима у којима су се преплели зналачко проницање у естетичке и драматуршке особености писма великог руског композитора, понирање у скривене пределе психолошког профила ликова, као и осврт на различите аспекте инсценације и интепретације његових музичких драма на сцени Народног позоришта у Београду. Пратећи црвену нит у развоју Винаверових луцидних и живописних тумачења поетике Мусоргског, пружени су могући одговори на питање зашто наш полихистор са горућом страшћу и пламтећим надахнућем пише о остварењима знаменитог припадника Руске петорице, и у коликој мери нам је то разоткрило типичне одлике његовог приступа музици. Тиме је начињен важан корак у разумевању аутопоетичке релације према стваралачком принципу Мусоргског и њеном осветљавању са становишта топоса и неких од кључних тема укупне есејистичко-критичарске делатности Станислава Винавера. Истовремено, музичке драме Модеста Мусоргског сагледане су у широком дијапазону Винаверових интелектуалних, уметничких и духовних стремљења на пољу историје културе. Другим речима, може се закључити да је у великој мери остварена основна интенција овог рада усмерена ка мапирању главних пунктова винаверовске херменеутике кроз тумачење музичко-драмских принципа у ремек делима Мусоргског.", publisher = "Београд : Факултет музичке уметности, Шабац : Фондација "Станислав Винавер"", journal = "Станислав Винавер и музика", booktitle = "Дела Модеста Мусоргског у (ауто)поетичкој визури Станислава Винавера", pages = "30-43", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15871" }
Савић, С.. (2023). Дела Модеста Мусоргског у (ауто)поетичкој визури Станислава Винавера. in Станислав Винавер и музика Београд : Факултет музичке уметности., 30-43. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15871
Савић С. Дела Модеста Мусоргског у (ауто)поетичкој визури Станислава Винавера. in Станислав Винавер и музика. 2023;:30-43. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15871 .
Савић, Стефан, "Дела Модеста Мусоргског у (ауто)поетичкој визури Станислава Винавера" in Станислав Винавер и музика (2023):30-43, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15871 .