Балет ”Реми” Драгутина Гостушког – од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб
Dragutin Gostuški’s ballet Remi – From the Award of the Croatian National Theater to the Premiere at the Music Biennale Zagreb
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Рефлектујући плуралитет композиционих тенденција у музици 20. века, програм фестивала Музички бијенале Загреб из 1963. године (МБЗ’63) обухватао је, између осталог, чак четрнаест музичко-сценских остварења домаћих и иностраних аутора. Уз наступ Хамбуршке државне опере, која је југословенској публици представила неке од класика савремене оперске литературе (дела Игора Стравинског и Албана Берга), централно место на музичко-сценском репертоару МБЗ’63 припало је савременој југословенској балетској уметности. Наиме, претпоследњег дана ове манифестације, у Хрватском народном казалишту приређено је вече југословенског балета, у оквиру којег је, уз три балетска остварења загребачких аутора (Човјек пред зрцалом /1961/ Милка Келемена, Демон златне улице /1962/ Крешимира Фрибеца и Сусрети /1963/ Ива Киригина), премијерно изведен и Реми – фантастичан балетски призор у три слике (1955) београдског композитора Драгутина Гостушког (у режији Звонимира Рељића, a под диригентском палицом Павла Дешпаља)....
Будући да је балет Гостушког претходно награђен на конкурсу поводом стогодишњице Хрватског народног казалишта у Загребу 1961. године, у раду ће се најпре указати на поједине контроверзе у вези са овом наградом, које су и довеле до тога да балет Реми премијерно буде изведен две године касније у оквиру МБЗ’63. Надаље, размотриће се неке од музичких карактеристика Ремија, а у односу на програмску физиономију и критеријуме репертоарске селекције фестивала Музички бијенале Загреб. Анализом бијеналских критика и приказа у штампи, сагледаће се реакције музичких критичара на балетски програм МБЗ’63, са фокусом на рецепцију премијерног извођења балета Гостушког на овом најзначајнијем међународном фестивалу савремене музике у Југославији.
Reflecting the plurality of compositional tendencies in the 20th cen- tury music, the program of the 1963 edition of the festival Music Biennale Zagreb (MBZ’63) included, among other things, as many as fourteen musical and stage works by Yugoslav and foreign composers. Together with the performance of the Hamburg State Opera, which presented the Yugoslav audience with some of the classics of contemporary opera (the works by Igor Stravinsky and Alban Berg), the central place in the musical and stage repertoire of MBZ’63 belonged to contemporary Yugoslav ballet. On the penultimate day of the festival, the Croatian National Theater hosted an evening of Yugoslav ballet, during which, along with three ballet works by Zagreb authors (Man Before the Mirror /1961/ by Milko Kelemen, Demon of the Golden Street /1962/ by Krešimir Fribec and Encounters /1963 / by Ivo Kirigin), the ensemble also premiered Remi – A Fantastic Ballet Scene in Three Pictures (1955) by the Belgrade composer Dragutin Gos...tuški (directed by Zvonimir Reljić and conducted by Pavel Dešpalj).
Since Gostuški’s ballet was previously awarded at the competition organized on the occasion of the centenary of the Croatian National Theater in Zagreb in 1961, in this paper I will first point out certain controversies related to this award, which resulted in the premiere of the ballet Remi being staged two years later, as part of MBZ’63. Furthermore, some of the musical characteristics of Remi will be considered, concerning the physiognomy of the festival program and criteria of the repertoire selection for the Music Biennale Zagreb. By analyzing critiques and reports in the press, I will review the reactions of music critics to the MBZ’63 ballet program, with a focus on the reception of the first performance of Gostuški’s ballet at this most important international festival of contemporary music in Yugoslavia.
Кључне речи:
Драгутин Гостушки / Балет ”Реми” / Музички бијенале Загреб / Dragutin Gostuški / Ballet “Remi” / Music Biennale ZagrebИзвор:
Искошени угао Драгутина Гостушког, национални научни скуп с међународним учешћем. Књижица апстраката / Dragutin Gostuški's Oblique Angle, National Scientific Conference with International Participation. Book of Abstracts, 2023, 62-65Издавач:
- Београд : Музиколошки институт САНУ
Финансирање / пројекти:
- APPMES - Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society (RS-ScienceFundRS-Ideje-7750287)
Институција/група
Музиколошки институт САНУ / Institute of Musicology SASATY - CONF AU - Маринковић, Милош PY - 2023 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/15789 AB - Рефлектујући плуралитет композиционих тенденција у музици 20. века, програм фестивала Музички бијенале Загреб из 1963. године (МБЗ’63) обухватао је, између осталог, чак четрнаест музичко-сценских остварења домаћих и иностраних аутора. Уз наступ Хамбуршке државне опере, која је југословенској публици представила неке од класика савремене оперске литературе (дела Игора Стравинског и Албана Берга), централно место на музичко-сценском репертоару МБЗ’63 припало је савременој југословенској балетској уметности. Наиме, претпоследњег дана ове манифестације, у Хрватском народном казалишту приређено је вече југословенског балета, у оквиру којег је, уз три балетска остварења загребачких аутора (Човјек пред зрцалом /1961/ Милка Келемена, Демон златне улице /1962/ Крешимира Фрибеца и Сусрети /1963/ Ива Киригина), премијерно изведен и Реми – фантастичан балетски призор у три слике (1955) београдског композитора Драгутина Гостушког (у режији Звонимира Рељића, a под диригентском палицом Павла Дешпаља). Будући да је балет Гостушког претходно награђен на конкурсу поводом стогодишњице Хрватског народног казалишта у Загребу 1961. године, у раду ће се најпре указати на поједине контроверзе у вези са овом наградом, које су и довеле до тога да балет Реми премијерно буде изведен две године касније у оквиру МБЗ’63. Надаље, размотриће се неке од музичких карактеристика Ремија, а у односу на програмску физиономију и критеријуме репертоарске селекције фестивала Музички бијенале Загреб. Анализом бијеналских критика и приказа у штампи, сагледаће се реакције музичких критичара на балетски програм МБЗ’63, са фокусом на рецепцију премијерног извођења балета Гостушког на овом најзначајнијем међународном фестивалу савремене музике у Југославији. AB - Reflecting the plurality of compositional tendencies in the 20th cen- tury music, the program of the 1963 edition of the festival Music Biennale Zagreb (MBZ’63) included, among other things, as many as fourteen musical and stage works by Yugoslav and foreign composers. Together with the performance of the Hamburg State Opera, which presented the Yugoslav audience with some of the classics of contemporary opera (the works by Igor Stravinsky and Alban Berg), the central place in the musical and stage repertoire of MBZ’63 belonged to contemporary Yugoslav ballet. On the penultimate day of the festival, the Croatian National Theater hosted an evening of Yugoslav ballet, during which, along with three ballet works by Zagreb authors (Man Before the Mirror /1961/ by Milko Kelemen, Demon of the Golden Street /1962/ by Krešimir Fribec and Encounters /1963 / by Ivo Kirigin), the ensemble also premiered Remi – A Fantastic Ballet Scene in Three Pictures (1955) by the Belgrade composer Dragutin Gostuški (directed by Zvonimir Reljić and conducted by Pavel Dešpalj). Since Gostuški’s ballet was previously awarded at the competition organized on the occasion of the centenary of the Croatian National Theater in Zagreb in 1961, in this paper I will first point out certain controversies related to this award, which resulted in the premiere of the ballet Remi being staged two years later, as part of MBZ’63. Furthermore, some of the musical characteristics of Remi will be considered, concerning the physiognomy of the festival program and criteria of the repertoire selection for the Music Biennale Zagreb. By analyzing critiques and reports in the press, I will review the reactions of music critics to the MBZ’63 ballet program, with a focus on the reception of the first performance of Gostuški’s ballet at this most important international festival of contemporary music in Yugoslavia. PB - Београд : Музиколошки институт САНУ C3 - Искошени угао Драгутина Гостушког, национални научни скуп с међународним учешћем. Књижица апстраката / Dragutin Gostuški's Oblique Angle, National Scientific Conference with International Participation. Book of Abstracts T1 - Балет ”Реми” Драгутина Гостушког – од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб T1 - Dragutin Gostuški’s ballet Remi – From the Award of the Croatian National Theater to the Premiere at the Music Biennale Zagreb SP - 62 EP - 65 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15789 ER -
@conference{ author = "Маринковић, Милош", year = "2023", abstract = "Рефлектујући плуралитет композиционих тенденција у музици 20. века, програм фестивала Музички бијенале Загреб из 1963. године (МБЗ’63) обухватао је, између осталог, чак четрнаест музичко-сценских остварења домаћих и иностраних аутора. Уз наступ Хамбуршке државне опере, која је југословенској публици представила неке од класика савремене оперске литературе (дела Игора Стравинског и Албана Берга), централно место на музичко-сценском репертоару МБЗ’63 припало је савременој југословенској балетској уметности. Наиме, претпоследњег дана ове манифестације, у Хрватском народном казалишту приређено је вече југословенског балета, у оквиру којег је, уз три балетска остварења загребачких аутора (Човјек пред зрцалом /1961/ Милка Келемена, Демон златне улице /1962/ Крешимира Фрибеца и Сусрети /1963/ Ива Киригина), премијерно изведен и Реми – фантастичан балетски призор у три слике (1955) београдског композитора Драгутина Гостушког (у режији Звонимира Рељића, a под диригентском палицом Павла Дешпаља). Будући да је балет Гостушког претходно награђен на конкурсу поводом стогодишњице Хрватског народног казалишта у Загребу 1961. године, у раду ће се најпре указати на поједине контроверзе у вези са овом наградом, које су и довеле до тога да балет Реми премијерно буде изведен две године касније у оквиру МБЗ’63. Надаље, размотриће се неке од музичких карактеристика Ремија, а у односу на програмску физиономију и критеријуме репертоарске селекције фестивала Музички бијенале Загреб. Анализом бијеналских критика и приказа у штампи, сагледаће се реакције музичких критичара на балетски програм МБЗ’63, са фокусом на рецепцију премијерног извођења балета Гостушког на овом најзначајнијем међународном фестивалу савремене музике у Југославији., Reflecting the plurality of compositional tendencies in the 20th cen- tury music, the program of the 1963 edition of the festival Music Biennale Zagreb (MBZ’63) included, among other things, as many as fourteen musical and stage works by Yugoslav and foreign composers. Together with the performance of the Hamburg State Opera, which presented the Yugoslav audience with some of the classics of contemporary opera (the works by Igor Stravinsky and Alban Berg), the central place in the musical and stage repertoire of MBZ’63 belonged to contemporary Yugoslav ballet. On the penultimate day of the festival, the Croatian National Theater hosted an evening of Yugoslav ballet, during which, along with three ballet works by Zagreb authors (Man Before the Mirror /1961/ by Milko Kelemen, Demon of the Golden Street /1962/ by Krešimir Fribec and Encounters /1963 / by Ivo Kirigin), the ensemble also premiered Remi – A Fantastic Ballet Scene in Three Pictures (1955) by the Belgrade composer Dragutin Gostuški (directed by Zvonimir Reljić and conducted by Pavel Dešpalj). Since Gostuški’s ballet was previously awarded at the competition organized on the occasion of the centenary of the Croatian National Theater in Zagreb in 1961, in this paper I will first point out certain controversies related to this award, which resulted in the premiere of the ballet Remi being staged two years later, as part of MBZ’63. Furthermore, some of the musical characteristics of Remi will be considered, concerning the physiognomy of the festival program and criteria of the repertoire selection for the Music Biennale Zagreb. By analyzing critiques and reports in the press, I will review the reactions of music critics to the MBZ’63 ballet program, with a focus on the reception of the first performance of Gostuški’s ballet at this most important international festival of contemporary music in Yugoslavia.", publisher = "Београд : Музиколошки институт САНУ", journal = "Искошени угао Драгутина Гостушког, национални научни скуп с међународним учешћем. Књижица апстраката / Dragutin Gostuški's Oblique Angle, National Scientific Conference with International Participation. Book of Abstracts", title = "Балет ”Реми” Драгутина Гостушког – од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб, Dragutin Gostuški’s ballet Remi – From the Award of the Croatian National Theater to the Premiere at the Music Biennale Zagreb", pages = "62-65", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15789" }
Маринковић, М.. (2023). Балет ”Реми” Драгутина Гостушког – од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб. in Искошени угао Драгутина Гостушког, национални научни скуп с међународним учешћем. Књижица апстраката / Dragutin Gostuški's Oblique Angle, National Scientific Conference with International Participation. Book of Abstracts Београд : Музиколошки институт САНУ., 62-65. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15789
Маринковић М. Балет ”Реми” Драгутина Гостушког – од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб. in Искошени угао Драгутина Гостушког, национални научни скуп с међународним учешћем. Књижица апстраката / Dragutin Gostuški's Oblique Angle, National Scientific Conference with International Participation. Book of Abstracts. 2023;:62-65. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15789 .
Маринковић, Милош, "Балет ”Реми” Драгутина Гостушког – од награде Хрватског народног казалишта до премијере на Музичком бијеналу Загреб" in Искошени угао Драгутина Гостушког, национални научни скуп с међународним учешћем. Књижица апстраката / Dragutin Gostuški's Oblique Angle, National Scientific Conference with International Participation. Book of Abstracts (2023):62-65, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_15789 .