Koreografisnjae tradicionalnih plesova u sistemu komodifikujućih praksi: primer srpskih klubova u Beču
Choreographig traditional dances in the system of commodifying practices: the example of Serbian clubs in Vienna
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Današnji srpski klubovi u Beču su kulturno-umetničke i sportske organizacije, proistekle
iz nekadašnjih jugoslovenskih klubova koje su osnovali jugoslovenski gastarbajteri sedamdesetih godina XX veka. U početku, klubovi su svojim radom iskazivali pripadnost
domovini, vodeći se ideologijom bratstva-jedinstva i iskazujući jugoslovenski identitet.
Raspadom Jugoslavije, konfliktne nacionalne ideologije u zemlji matici uticale su i na
klubove u dijaspori, pri čemu se oni dele prema nacionalno-etničkoj osnovi. Od devedesetih godina XX veka klubovi u Beču okreću se prezentaciji nacionalnog identiteta i
nacionalnih programa, što je naročito vidljivo u radu folklornih sekcija. Cilj mi je da u
ovom radu predstavim i analiziram jedan aspekt delovanja srpskih klubova u Beču –
proces koreografisanja, koji ću tumačiti u sistemu komodifikujućih praksi. Polazim od
hipoteze da, upravo zbog nacionalne ideologije i snažno prisutne nostalgije među srpskim migrantima u Beču, koreografi-amateri iz S...rbije uspevaju da održe “tržište” svojih
koreografija, predstavljajući ih kao “autentične” produkte kojima se “čuva tradicija” zemlje
matice. Rad je podeljen u dve veće celine: 1) etnografski prikaz procesa koreografisanja i
pitanja njegove autentičnosti; 2) analiza procesa komodifikacije plesa i koreografija.
Serbian clubs in Vienna are cultural-artistic and sports organizations derived from
former Yugoslav clubs founded by Yugoslav guest workers in the 1970s. Initially, clubs
expressed their affiliation with the homeland through their work, guided by the ideology
of brotherhood and unity and expressing the Yugoslav identity. The disintegration of
Yugoslavia and conflicting national ideologies in the home country strongly affected clubs in the diaspora. As a result, clubs were divided according to a national-ethnic
basis. Since the 1990s, the clubs in Vienna have been turning to the presentation of national identity and national programs, which is especially evident in the work of folklore
sections. This paper aims to present and analyze one aspect of the activities of Serbian
clubs in Vienna – the choreographing process, which I will interpret within the system of
commodifying practices. I start from the hypothesis that, precisely because of national
ideology and strongly present ...nostalgia among Serbian migrants in Vienna, amateur
choreographers from Serbia manage to retain the “market” for their choreographies,
presenting them as “authentic” products that “preserve the tradition” of the mother
country. The work is divided into two larger units: 1) an ethnographic presentation of the
choreographing process and questions of its authenticity; 2) an analysis of the process
of commodification of dance and choreography.
Кључне речи:
srpski klubovi u Beču / koreografisanje / tradicionalni ples / komodifikacija / dijaspora / Serbian clubs in Vienna / choreographing process / traditional dance / commodification / diasporaИзвор:
Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 2021, 58, 2, 221-239Издавач:
- Zagreb : Institut za etnologiju i folkloristiku
Финансирање / пројекти:
- Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије, институционално финансирање - 200173 (Етнографски институт САНУ, Београд) (RS-MESTD-inst-2020-200173)
DOI: 10.15176/vol58no212
ISSN: ISSN 0547-2504 (Tisak); ISSN 1848-865X (Online)
Scopus: 2-s2.0-85128702037
Институција/група
Етнографски институт САНУ / Institute of Ethnography SASATY - JOUR AU - Rašić, Miloš PY - 2021 UR - hrcak.srce.hr/267162 UR - https://dais.sanu.ac.rs/123456789/14920 AB - Današnji srpski klubovi u Beču su kulturno-umetničke i sportske organizacije, proistekle iz nekadašnjih jugoslovenskih klubova koje su osnovali jugoslovenski gastarbajteri sedamdesetih godina XX veka. U početku, klubovi su svojim radom iskazivali pripadnost domovini, vodeći se ideologijom bratstva-jedinstva i iskazujući jugoslovenski identitet. Raspadom Jugoslavije, konfliktne nacionalne ideologije u zemlji matici uticale su i na klubove u dijaspori, pri čemu se oni dele prema nacionalno-etničkoj osnovi. Od devedesetih godina XX veka klubovi u Beču okreću se prezentaciji nacionalnog identiteta i nacionalnih programa, što je naročito vidljivo u radu folklornih sekcija. Cilj mi je da u ovom radu predstavim i analiziram jedan aspekt delovanja srpskih klubova u Beču – proces koreografisanja, koji ću tumačiti u sistemu komodifikujućih praksi. Polazim od hipoteze da, upravo zbog nacionalne ideologije i snažno prisutne nostalgije među srpskim migrantima u Beču, koreografi-amateri iz Srbije uspevaju da održe “tržište” svojih koreografija, predstavljajući ih kao “autentične” produkte kojima se “čuva tradicija” zemlje matice. Rad je podeljen u dve veće celine: 1) etnografski prikaz procesa koreografisanja i pitanja njegove autentičnosti; 2) analiza procesa komodifikacije plesa i koreografija. AB - Serbian clubs in Vienna are cultural-artistic and sports organizations derived from former Yugoslav clubs founded by Yugoslav guest workers in the 1970s. Initially, clubs expressed their affiliation with the homeland through their work, guided by the ideology of brotherhood and unity and expressing the Yugoslav identity. The disintegration of Yugoslavia and conflicting national ideologies in the home country strongly affected clubs in the diaspora. As a result, clubs were divided according to a national-ethnic basis. Since the 1990s, the clubs in Vienna have been turning to the presentation of national identity and national programs, which is especially evident in the work of folklore sections. This paper aims to present and analyze one aspect of the activities of Serbian clubs in Vienna – the choreographing process, which I will interpret within the system of commodifying practices. I start from the hypothesis that, precisely because of national ideology and strongly present nostalgia among Serbian migrants in Vienna, amateur choreographers from Serbia manage to retain the “market” for their choreographies, presenting them as “authentic” products that “preserve the tradition” of the mother country. The work is divided into two larger units: 1) an ethnographic presentation of the choreographing process and questions of its authenticity; 2) an analysis of the process of commodification of dance and choreography. PB - Zagreb : Institut za etnologiju i folkloristiku T2 - Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku T1 - Koreografisnjae tradicionalnih plesova u sistemu komodifikujućih praksi: primer srpskih klubova u Beču T1 - Choreographig traditional dances in the system of commodifying practices: the example of Serbian clubs in Vienna SP - 221 EP - 239 VL - 58 IS - 2 DO - 10.15176/vol58no212 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14920 ER -
@article{ author = "Rašić, Miloš", year = "2021", abstract = "Današnji srpski klubovi u Beču su kulturno-umetničke i sportske organizacije, proistekle iz nekadašnjih jugoslovenskih klubova koje su osnovali jugoslovenski gastarbajteri sedamdesetih godina XX veka. U početku, klubovi su svojim radom iskazivali pripadnost domovini, vodeći se ideologijom bratstva-jedinstva i iskazujući jugoslovenski identitet. Raspadom Jugoslavije, konfliktne nacionalne ideologije u zemlji matici uticale su i na klubove u dijaspori, pri čemu se oni dele prema nacionalno-etničkoj osnovi. Od devedesetih godina XX veka klubovi u Beču okreću se prezentaciji nacionalnog identiteta i nacionalnih programa, što je naročito vidljivo u radu folklornih sekcija. Cilj mi je da u ovom radu predstavim i analiziram jedan aspekt delovanja srpskih klubova u Beču – proces koreografisanja, koji ću tumačiti u sistemu komodifikujućih praksi. Polazim od hipoteze da, upravo zbog nacionalne ideologije i snažno prisutne nostalgije među srpskim migrantima u Beču, koreografi-amateri iz Srbije uspevaju da održe “tržište” svojih koreografija, predstavljajući ih kao “autentične” produkte kojima se “čuva tradicija” zemlje matice. Rad je podeljen u dve veće celine: 1) etnografski prikaz procesa koreografisanja i pitanja njegove autentičnosti; 2) analiza procesa komodifikacije plesa i koreografija., Serbian clubs in Vienna are cultural-artistic and sports organizations derived from former Yugoslav clubs founded by Yugoslav guest workers in the 1970s. Initially, clubs expressed their affiliation with the homeland through their work, guided by the ideology of brotherhood and unity and expressing the Yugoslav identity. The disintegration of Yugoslavia and conflicting national ideologies in the home country strongly affected clubs in the diaspora. As a result, clubs were divided according to a national-ethnic basis. Since the 1990s, the clubs in Vienna have been turning to the presentation of national identity and national programs, which is especially evident in the work of folklore sections. This paper aims to present and analyze one aspect of the activities of Serbian clubs in Vienna – the choreographing process, which I will interpret within the system of commodifying practices. I start from the hypothesis that, precisely because of national ideology and strongly present nostalgia among Serbian migrants in Vienna, amateur choreographers from Serbia manage to retain the “market” for their choreographies, presenting them as “authentic” products that “preserve the tradition” of the mother country. The work is divided into two larger units: 1) an ethnographic presentation of the choreographing process and questions of its authenticity; 2) an analysis of the process of commodification of dance and choreography.", publisher = "Zagreb : Institut za etnologiju i folkloristiku", journal = "Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku", title = "Koreografisnjae tradicionalnih plesova u sistemu komodifikujućih praksi: primer srpskih klubova u Beču, Choreographig traditional dances in the system of commodifying practices: the example of Serbian clubs in Vienna", pages = "221-239", volume = "58", number = "2", doi = "10.15176/vol58no212", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14920" }
Rašić, M.. (2021). Koreografisnjae tradicionalnih plesova u sistemu komodifikujućih praksi: primer srpskih klubova u Beču. in Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku Zagreb : Institut za etnologiju i folkloristiku., 58(2), 221-239. https://doi.org/10.15176/vol58no212 https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14920
Rašić M. Koreografisnjae tradicionalnih plesova u sistemu komodifikujućih praksi: primer srpskih klubova u Beču. in Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku. 2021;58(2):221-239. doi:10.15176/vol58no212 https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14920 .
Rašić, Miloš, "Koreografisnjae tradicionalnih plesova u sistemu komodifikujućih praksi: primer srpskih klubova u Beču" in Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 58, no. 2 (2021):221-239, https://doi.org/10.15176/vol58no212 ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_dais_14920 .